גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עדות הדס קליין: ההגנה הגיעה להישגים, אבל הם לא ימנעו הרשעה

הדס קליין, העוזרת של ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר, סיפקה בעדותה מבט מבפנים על קו אספקת המתנות כהגדרתה לבני הזוג נתניהו ● אלא שחקירתו הנגדית של עו"ד עמית חדד, סנגורו של נתניהו, חשפה כי הגם שמדובר ב"עדה מן החלומות" מבחינת התביעה, עדותה מוגבלת בכל הנוגע להיקף המדויק של הסיגרים והשמפניות שהועברו

הדס קליין בעדותה בבית המשפט / צילום: ניצן שפיר
הדס קליין בעדותה בבית המשפט / צילום: ניצן שפיר

בתום 7 ימים על דוכן העדים, הדס קליין, העוזרת של המיליארדרים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר, מצטיירת כעדה אמינה, החלטית, שמנסה לדייק את תשובותיה ולא נכנעת למניפולציות שבחקירה הנגדית.

קליין סיפקה מבט מבפנים על קו אספקת המתנות כהגדרתה לבני הזוג נתניהו ועמדה על כך שראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ידע על העברת המתנות, כולל השמפניות שהועברו לרעייתו שרה. היא גם העידה כי מילצ'ן נהנה מקרבתו לנתניהו ומהמעמד של מי שיכול להוציא את נתניהו מכל ישיבה בלחיצת כפתור. 

אלא שחקירתו הנגדית של עו"ד עמית חדד, סנגורו של נתניהו, חשפה כי הגם שמדובר ב"עדה מן החלומות" מבחינת התביעה, עדותה מוגבלת בכל הנוגע להיקף המדויק של הסיגרים והשמפניות שהועברו לבני הזוג נתניהו. זאת מכיוון שאף אחד מהמעורבים לא ניהל רישום בזמן אמת על החלק שעבר מתוך כלל השמפניות שנקנו. בעניין הסיגרים, קליין עומדת על כך שרובם המוחלט נקנה עבור נתניהו. 

הדס קליין: מילצ'ן נדנד באובססיביות לגבי הוויזה. נתניהו אמר שיהיה בסדר
הדס קליין: "ראיתי את הנהג של מילצ'ן מעמיס ארגזי שמפניה לרכב, לא בקבוקים"
הדס קליין: "לפעמים מילצ'ן גלגל עיניים שבני הזוג נתניהו ילכו כבר"

בדיון האחרון, ערב היציאה לפגרת בתי המשפט, תקף עו"ד חדד את הכמויות שהתביעה בחרה לציין בכתב האישום. בשלב זה הוא לא ניסה לפגום במהימנותה של קליין, כפי שעשה בימי החקירה הראשונים כאשר עסק בחשבון הטוויטר של העדה. הוא חזר והבהיר לה כי אין לו טענות כלפיה. למעשה, הוא שמר את התותחים הכבדים לרגע האחרון לפני שהצדדים מתפזרים לחודש וחצי, והצליח לסדוק במעט את היקף סכומי המתנות בהם מואשם נתניהו.

הכוונה ב"מעט" היא לסכום של 184 אלף שקל מתוך 690 אלף שקל המיוחס לנתניהו. לעו"ד חדד נותרו עוד לפחות 4 ימים לחקירה הנגדית, והוא ימשיך לנסות לפרק את הסכומים על-מנת למזער את היקף המתנות.

184 אלף שקל על שמפניות: כמה מתוך זה הגיע לשרה נתניהו?

נתניהו מואשם כי בעת שכיהן כראש ממשלה, הוא קיבל מתנות מחבריו המיליארדרים פאקר ומילצ'ן בהיקף של כ-690 אלף שקל, אך לא נמנע מלהתערב בענייניו של מילצ'ן ולסייע לו.

סכום זה כולל כאמור 184 אלף שקל בהם נרכשו שמפניות על-ידי מילצ'ן עבור שרה נתניהו. הפרקליטות הגיעה לסכום זה לאחר שחישבה 65% מכלל השמפניות שנקנו בין השנים 2011-2016 על-ידי מילצ'ן. למה 65%? כי כך העריכה קליין בחקירתה במשטרה. אין ראיות מעבר להערכתה של קליין. אף אחד לא ערך רישום בזמן אמת, ולכן גם לא היה לחוקרים דרך לאמת את ההערכה.

עו"ד חדד חשף את העובדה שבנקודה זו, כתב האישום מסתמך על הערכה בלבד, ושקליין מראש, כבר במהלך החקירה, הבהירה זאת. הוא הראה איך חוקרי המשטרה לחצו עליה למסור הערכה. קליין התקשתה להעריך, באופן טבעי. היא סיפרה כי חלק מהשמפניות נקנו לטובת משפחת מילצ'ן לצורכי אירוח, אך מרבית הבקבוקים נקנו עבור שרה נתניהו.

"אתה יודע שזה לא מתמטיקה. אני לא רוצה להתחייב למשהו. באמת, אני חוששת מזה", אמרה קליין לחוקר המשטרה. אך כשהחוקרים התעקשו, היא העריכה כי מדובר ב-65%, כשציינה בתחילה 70%, ובחקירה אחת גם אמרה 60%. "אני מפחדת מאי-דיוק בעניין הזה. אני לא רוצה שתגידו אחר-כך 'אמרת וזה לא'", הוסיפה.

כאמור, אף אחד לא יודע מה ההיקף האמיתי המדויק. אין דרך לשחזר אותו היום, וגם בשנת 2016 לא ניתן היה. המשפט הפלילי דורש הוכחה ברמה הגבוהה ביותר, "מעל לכל ספק סביר", ולכן יש משמעות רבה לכך שנסמכים כאן על הערכה. גם אם מדובר בעדה אמינה, בעלת היכולת הגבוהה ביותר להעריך, כמי שהייתה זו שהוציאה לפועל את העברת המתנות.

"מי יכול לשער השערות על 5 שנים?", טען עו"ד חדד בלהט, ונראה כי גם השופטים התרשמו מטענתו. הטיעון הוביל "לבחון" את קליין האם היא יכולה להעריך את מספר המפגשים בהם הגיעו המיליארדרים עם מתנות לבלפור. היא הסבירה כי היום, בשנת 2022, אין לה יכולת להעריך זאת, והשופט משה ברעם תהה איך היא יכלה להעריך כמה שמפניות הועברו, אך מפגשים לא. "אלמלא עדותה אנחנו נמצאים בערפל לגבי החלוקה?", שאל השופט עודד שחם, והתובע, עו"ד אלון גילדין, הבהיר כי אכן זו הראיה היחידה לשימוש שנעשה בכמויות השמפניה שנקנו על-ידי מילצ'ן.

אלא שהצלחה זו של ההגנה לא תמנע מבית המשפט לקבוע בסופו של יום כי כמויות גדולות ומשמעותיות מאותן שמפניות הועברו לשרה נתניהו, לבקשתה. גם אם יתקשו השופטים לקבוע כמות כפי שצוין בכתב האישום. היקף המתנות, ככל שנתניהו יורשע, עשוי להשפיע על העונש.

באשר לסיגרים, אלה מהווים חלק משמעותי מהסכום הכולל ועומדים על 267 אלף שקל ממילצ'ן ו-145 אלף שקל מפאקר. קליין איתנה בדעתה כי הסיגרים ברובם המוחלט נקנו עבור נתניהו. "כל הסיגרים נרכשו לנתניהו. באריזות סגורות. חד וחלק", השיבה קליין בהחלטיות על ניסיונו של עו"ד חדד לטעון כי הסיגרים נקנו גם לצורכי אירוח.

טיעון אחר של עו"ד חדד היה נסיבתי. הוא הציג חשבוניות לפיהן נקנתה כמות עצומה של בקבוקי מים - 4,000 בקבוקים, רובם של חצי ליטר, בתקופה של חודשיים וחצי. הוא גם הראה באופן חלקי כי בחלק מהמקרים שמילצ'ן לא היה בארץ לא נרכשו משקאות. לטענתו, נתון זה מלמד כי כלל המשקאות שנקנו לבית מילצ'ן נועד לצורכיהם האישיים שלו ושל משפחתו ולאירוח. בכך הוא ביקש להשליך על היקף השימוש בשמפניות.

קליין דחתה את הטענה. לדבריה, לא ניתן להשוות בין צריכת בקבוקי המים לבין השמפניות. "זה לא קשור בכלל. אני לא מוצאת בזה רלוונטיות", אמרה. השופט שחם תהה על התזה והעיר כי קליין לא מוסיפה אם יש מקום לשקול אותו.

טענת ההסתמכות על עצת עורך דין

קו ההגנה המרכזי של נתניהו, מראשית הדרך, היה שהוא התייעץ עם עורך דינו יעקב וינרוט ז"ל, שנפטר בעיצומה של החקירה. המשטרה הספיקה לגבות עדות מעו"ד וינרוט, וחלקה הוצג אתמול (ג') בבית המשפט. לדברי עו"ד וינרוט בחקירה, הוא אמר לנתניהו כי אם המתנות ניתנות "מתוקף מעמדך כחבר ולא כאיש ציבור, אתה לא חייב לדווח על זה". הוא הזכיר בקבוקי יין, סיגריות וארוחות. קליין העידה כי בני הזוג נתניהו אמרו לה כי מותר לקבל מתנות מתכלות, הכול חוץ מדירה. כלומר, נתניהו היה מודע לבעייתיות בקבלת המתנות.

על פניו נראה כי טענת ההסתמכות לא עומדת בכללים שנקבעו על-ידי בית המשפט העליון. ההגנה מחייבת כי המתייעץ יציג את כל העובדות, כאשר האופציה הרצויה היא להתייעץ עם רשות מוסמכת. נתניהו יידרש להסביר למה פנה לעורך דין פרטי ולא ליועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, עו"ד שלומית ברנע-פרגו.

העדים שיעידו אחרי קליין יהיו מעניינים וישלימו את התמונה: יונתן חסון, שהיה הנהג של שני המיליארדים, יוכל לשפוך אור על כמות השינועים של השמפניות; שני קוסקס, אם הבית של פאקר, תתייחס לרכישות שנעשה על-ידי פאקר; וכמובן עדותו של מילצ'ן שצפוי להעיד בהמשך. 

*** חזקת החפות: יודגש כי בנימין נתניהו הוא בגדר נאשם בלבד, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.

עוד כתבות

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו–פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

היום ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי, הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים