גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המשבר בחברות הביטוח הדיגיטלי ריסק את החלום של סולוטו

המצב הכלכלי באינשורטק ובתחום שירותי הביטוח הדיגיטליים חיסל את סולוטו הישראלית ● החברה, שהייתה מסמלי הסטארט-אפ הישראלי לפי עשור וסיפקה שירותי ביטוח ותמיכה למחשבים וסלולר, גילתה שהיצרניות מעדיפות לחסוך ולתת את השירותים הללו בעצמן ללקוחות ● בחברה מספרים: “אנשים היו בשוק"

עובדי סולוטו, 2022. כשהכול עוד נראה אחרת / צילום: באדיבות סולוטו
עובדי סולוטו, 2022. כשהכול עוד נראה אחרת / צילום: באדיבות סולוטו

בסוף העשור הקודם היא הייתה אחת מחברות ההייטק המבטיחות בישראל. בשנת 2009 היו ישי גרין, יזם וידוען, ועמיתו תומר דביר, לשגרירים של ההייטק הישראלי: הם הציגו את סולוטו בפני משלחות משקיעים זרים, נהגו להופיע באירועי יזמות, וגרין בפרט שיתף את הציבור בשנותיה הראשונות לקיומה כאשר צילם את עצמו ואת עמיתיו לעונה השנייה של הסדרה "מחוברים".

ב-2009 ניהל את החברה במשך שלושה חודשים ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט, שהוצנח אליה על מנת לגייס הון מוסדי ראשון לחברה. מיד לאחר מכן עזב לנהל את מועצת ישע וניהול החברה הוחזר לידיו של דביר. 

בכל מקרה, סולוטו הפכה לסמל של שדרות רוטשילד המתפתחת, כשהיא מכתיבה טרנד בו חברות טכנולוגיה מספקות לעובדים קרבה למקום המגורים ואפשרות להגיע בקורקינט או באופניים לעבודה. בשנת 2010 הפכה למדוברת עוד יותר אחרי שזכתה בפרס היוקרתי של בלוג הטכנולוגיה האמריקאי טקרנץ’ כסטארט-אפ המבטיח ביותר.

אבל בתחילת השבוע הסתיים החלום. חברת אשוריון, בעלת הבית של סולוטו הישראלית, החליטה לסגור את מרכז הפיתוח ולפטר את 120 העובדים בשתי פעימות: 80 עובדים באופן מיידי ועוד 40 עובדים שיסייעו בהעברת הטכנולוגיה של החברה למטה בנאשוויל, טנסי. 

החלום של חברת ההייטק המדוברת מרוטשילד הגיע לסופו: 120 עובדי סולוטו יפוטרו 

ההחלטה: הנחתה שהגיעה מההנהלה בארה"ב

הפיטורים נערכו בישראל, אמנם, ביום ראשון אך כבר בסוף השבוע שעבר החלו לצוץ ידיעות בארה"ב, בעיקר במקומונים בטנסי, פלורידה ואריזונה על מהלכי קיצוצים בחברה העולמית. "עובדים דיברו על זה וזה הכניס כמה מהם ללחץ", אמר מקור המקורב לחברה. "לכן רצו בחברה לנהל מהלך כבר ביום ראשון. הביאו את אחד האנשים שהיו אחראים על הרכישה, ג’ון לאונרד, האחראי על המוצר בחברה, כדי שידבר עם העובדים כאן מקרוב. היה חשוב לו להיות נוכח ביום הזה בתל אביב".

את מהלך הפיטורים בחברה תכננו כבר לפני שבועיים, ובימים האחרונים הוא הפך למוחשי יותר. "זה הגיע כהחלטה מלמעלה ישירות להנהלה בישראל, ומהרגע שזה קרה רצו להוציא את זה במהירות האפשרית", אומר המקורב. "אספו את כל העובדים לשיחה אינטימית. הייתה הרבה עצבות, אנשים היו בשוק, ומצד שני הדברים נעשו בצורה מתוכננת ושקטה. יש כאן הרבה עובדים ותיקים שהולכים יחד המון שנים".

המתכנת איתן הולנדר העלה לחשבון הטיקטוק שלו סרטון הומוריסטי מיד לאחר ההודעה ובו נראים העובדים מעכלים את החדשות שנחתו עליהם בבת אחת. "כולם באטרף, שותים אלכוהול כאילו אין מחר. חצי מהחברה באטרף, חצי מהחברה בוכים", אמר בסרטון. הולנדר גם הציג את פרופיל הלינקדאין שלו והראה כי מיד לאחר פרסום החדשות קיבל פניות רבות ממנהלות גיוס והשמה. העובדים המפוטרים, למעט 40 העובדים הנותרים עד סוף השנה, זוכים לתהליך שימוע אך הם פטורים מעבודה וחפשיים למעשה לחפש עבודה חדשה.

מרכז הפיתוח בישראל מעסיק בעיקר אנשי פיתוח, אנליסטים, מוצר ועיצוב. מראש לא עבדו בו אנשי שיווק, מכירות, פיננסים או קבוצה של אנשי מנהלה, כך שהעובדים שמפוטרים נמצאים כולם בליבת העשייה הטכנולוגית. בצוות הקיים שיוותר בחברה עד סוף השנה, כ-40 אנשי פיתוח, מוצר ותמיכת לקוחות.

סיבה 1: שוק הביטוח העולמי תחת לחץ

אשוריון רכשה את סולוטו בשנת 2013 תמורת כ-100 מיליון דולר, לפי חברת המחקר PitchBook, ומאז הפעילה אותו כמרכז פיתוח התוכנה שלה לטכנולוגיות המספקות תמיכה מרחוק בטלפונים חכמים, לפטופים וקונסולות משחקים.

מה הוביל את החברה האמריקאית לוותר על החלום של סולוטו, שהבטיחה להפוך את התמיכה מרחוק בתחזוקת טלפונים חכמים קונסולות משחקים לקלה, זולה ונגישה? בפני אשוריון האמריקאית עומדים כעת לא מעט אתגרים שמעמידים אותה במקום בעייתי בשוק. ראשית, היא חברת ביטוח המוכרת פוליסות לצרכן הסופי על מגוון מוצרי אלקטרוניקה כמו טלפונים חכמים, מחשבים ניידים, קונסולות משחקים מקררים, מכונות כביסה ותנורים.

תחום הביטוח, ובפרט למוצרי צריכה, נמצא כעת תחת לחץ משמעותי בשל התייקרות המוצרים העולמית ועליות הריבית המקטינות את כוח הקנייה של הצרכנים. מהצד האחד, יצרניות השבבים לטלפונים ומחשבים - כמו אינטל, מיקרון, סמסונג ו-TSMC - מורידות את תחזיות הייצור שלהן, ומאידך חברות הביטוח אונליין נמצאות תחת שחיקה. הן מתקשות למכור פוליסות ביטוח באותו הקצב כמו בעבר בגלל ההאטה הכלכלית, ומאידך הן נזקקות לגיוס הון ללא הפסקה.

נקסט אינשורנס הישראלית, למשל, חברה פרטית המספקת ביטוחים לעסקים קטנים בארה"ב, הודיעה רק לאחרונה על קיצוץ 17% מהחברה, כ-150 איש, לאחר שככל הנראה התקשתה לגייס סיבוב הון בשווי אותו רצתה כדי להמשיך ולהעסיק 800 עובדים.
למונייד והיפו, שתי ישראליות נסחרות בניו יורק, ממשיכות גם הן לספוג מכות: מניית למונייד, למשל, ירדה ב-55% מערכה מתחילת השנה, בהשוואה לירידות של 14% במניות בורסת ניו יורק, בעוד שמניית היפו התרסקה ב- 90% ממחירה בעת מיזוג ה-SPAC ובשבוע שעבר קיבלה מכתב אזהרה מהנהלת בורסת ניו יורק על אי עמידה בתנאי המסחר, לאחר שמנייתה ננעלה במשך למעלה מ-30 ימי מסחר רצופים במחיר הנמוך מדולר אחד. שורה של חברות ביטוח אמריקאיות דוגמת ביסטואו, פוליסי ג’ניוס, סיידקאר, קוטרי ורוט אינשורנס ביצעו מהלכי קיצוצים בחודשים האחרונים.

סיבה 2: קשה לגייס כשהשווקים הפיננסיים מדממים

מעבר להיותה חברת ביטוח, אשוריון היא חברה פרטית, מה שמעיק עוד יותר על יכולתה לגייס הון בימים אלה שבהם המשקיעים הפיננסים - בהם קרנות הפרייבט אקוויטי, למשל - מעדיפים להשקיע בחברות רווחיות ויעילות. אשוריון נוהגת לגייס מדי שנה קו אשראי של מאות מיליוני דולרים מקרנות ובנקי השקעות, וככל הנראה גם הפעם נזקקה לגייס הלוואה כזו.

סוכנות מודי’ס, שמדרגת חברות הנמצאות בחוב, העניקה לה בשנה שעברה דירוג לא נמוך, B1, לאחר שאשוריאן ביקשה לחלק דיבידנדים לבעלי המניות. לפי מודי’ס, הדירוג הגיע לאחר שאשוריאן גייסה 500 מיליון דולר כתוספת לתוכנית הלוואה בת 2.8 מיליארד דולר שהיא נדרשת להחזיר עד 2027.

עם זאת, מודי’ס מודה כי העובדה שהחברה העולמית נוטלת מדי פעם הלוואות גדולות כדי לממן דיבידנדים לבעלי המניות מהוות מגבלה העומדת על צוואר החברה. כך למשל, קו האשראי שנטלה בשנה שעברה היה לצורך תוכנית להוצאה של 3.25 מיליארד דולר לתשלום דיבידנדים לבעלי המניות ולתשלום הוצאות ועמלות.

עוד טוענת הסוכנות כי עסקי הביטוח של אשוריון נמצאות בירידה בשל אובדן לקוחות עסקיים גדולים. כנראה, מדובר ביצרניות מכשירים ומפעילות סלולר המעניקות שירות דומה.

סיבה 3: סולוטו הפכה ללא רלוונטית

אבל לא צריך לעבוד במודי’ס כדי להבין שפעילות התמיכה של אשוריון איננה נדרשת כפי שהיה בעבר. מחד, נושא התחזוקה והתמיכה עובר יותר ויותר לידיהן של יצרניות המכשירים דוגמת אפל וסמסונג, ונמצא פחות בידיהם של צדדים שלישיים. בארה"ב בפרט, אלה הן ספקיות התקשורת - דוגמת ורייזון או AT&T - שמספקות שירות תחזוקה משלהן. גם במחשבים אישיים המגמה דומה: נושא התמיכה והתחזוקה עבר לידיהן של היצרניות.

בנוסף, המכשירים עצמם הפכו פשוטים יותר לתפעול, והצרכנים לבעלי אוריינות טכנולוגית גבוהה יותר. שיעור הצרכנים שרוכשים לראשונה מחשבים ומכשירי סלולר הולך ויורד והצורך בתמיכה בתחום התוכנה ובהדרכה מגורם שלישי הלך והצטמצם.
בתחום הארגוני, חברות תמיכה ייעודיות או מחלקות מערכות מידע פנימיות עושות בדרך כלל שימוש בתוכנות של חברות אחרות, דוגמת TeamViewer לצורך תמיכה ללא מגע של הלקוח, ואילו בתחום המובייל, קומוניטייק הישראלית שבעבר סייעה למפעילות תקשורת לספק תמיכה מרחוק שינתה כיוון לתחום המכשור הרפואי.

החזון סביבו הוקמה סולוטו - להקל מאוד את התמיכה בשימוש בתוכנות של מחשבים אישיים או מכשירי סלולר - במיוחד עבור בני הגיל השלישי, הפך פחות רלוונטי במציאות החדשה. בתחום החומרה, תיקון טלפון שבור או מסך סדוק, יש מקום לחברות ביטוח או מעבדות תיקון, ועל כן רכשה אשוריון לפני כשלוש שנים את uBrakeiFix, רשת מעבדות אמריקאית לתיקון מכשירים. אבל לחלום תמיכת התוכנה של סולוטו כמעט ולא נותר שוק. 

עוד כתבות

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

חמאס: "קיבלנו את ההצעה של ישראל להפסקת אש - נבחן אותה ונעביר את תשובתנו"

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה, המחבל נוטרל ● צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון ● כ-30 שיגורים זוהו לכיוון מרחב החרמון, חלקם יורטו בידי כיפת ברזל. אין נפגעים ● עדכונים שוטפים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים