גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נתיב התחבורה הציבורית באיילון: היכן הוא עובר ומה גובה הקנס?

בשבוע שעבר הודיע משרד התחבורה על פתיחתו של נתיב תחבורה ציבורית חדש על כביש 20, נתיבי איילון ● איפה הוא עובר ומה הקנסות שיוטלו על רכבים פרטיים שיסעו עליו ● גלובס עושה סדר

צביעת הנת''צ החדש בנתיבי איילון / צילום: באדיבות נתיבי איילון
צביעת הנת''צ החדש בנתיבי איילון / צילום: באדיבות נתיבי איילון

בשבוע שעבר הודיע משרד התחבורה על פתיחתו של נתיב תחבורה ציבורית חדש על כביש 20, נתיבי איילון. במשרד התחבורה החליטו לפתוח את הנתיב לשימוש התחבורה הציבורית בלבד, על תשתית פרויקט נתיבים מהירים שיושלם ב-2025. גלובס עושה סדר בנוגע לנתיב החדש.

● החל מיום ראשון: נתיבי העדפה לאוטובוסים באיילון
● עם אכיפה מוגבלת: הושקו נתיבי תחבורה ציבורית באיילון

היכן בכביש 20 נפתח הנתיב החדש?

הנתיב נפתח בין מחלף וולפסון למחלף השלום. מדובר בנתיב שהוסיפו לכביש במסגרת פרויקט הנתיבים המהירים שיפעל בשנת 2025. בנתיים, חברת נתיבי איילון הקדימה את לוחות הזמנים בשנתיים ונוצר מצב שבו יש תשתית מוכנה, והוחלט להפעיל אותה בנתיים כנתיב לתחבורה הציבורית מוולפסון ועד השלום.

ומה לגבי הכיוון הנגדי?

בכיוון הנגדי מהשלום לוולפסון יפתח נתיב רב תפוסה (נר"ת) עד לחודש ספטמבר.

מה ההבדל בין נר"ת לנת"צ?

בעוד שבנת"צ (נתיב תחבורה ציבורית) מותרת הנסיעה אך ורק לאוטובוסים (ולמוניות) בנר"ת (נתיב פלוס) יכולים לנסוע גם רכבים פרטיים עם מספר נוסעים מסוים, בדומה להסדר בפרויקט נתיב פלוס בכביש החוף. אגב, הפרויקט יתחבר לנתיב שיפתח בחודש הבא ויאפשר נסיעה רציפה.

איך יאכפו את האיסור על נסיעה?

האכיפה תבוצע על ידי המשטרה, בנתיבים אין מצלמות.

מה גובה הקנס שיוטל עליי על נסיעה בנת"צ?

500 שקלים.

מדוע הוסיפו נתיב לתחבורה ציבורית ולא לרכב הפרטי?

כאמור, הנתיב כבר עמד מוכן. אין כל סיבה להקצותו לרכב הפרטי משום שבמשך השנים הוקצו נתיבים רבים לרכבים פרטיים בנתיבי איילון אבל אלו הלכו והתמלאו בכל פעם. הגישה המקצועית היום בעולם התחבורה גורסת כי אין תועלת בהוספת נתיבים לרכב הפרטי - שיתמלאו במהרה במכוניות חדשות. למעשה, אין כל פתרון לבעיית הפקקים. הפתרון היחידי שישנו - הוא הבטחת מסלולים עוקפים לפקקים באמצעות התחבורה הציבורית.

מה הוא פרויקט הנתיבים המהירים?

למעשה, התוצר הסופי של הנת"צ שנפתח הוא הנתיבים המהירים בגוש דן. אותם נתיבים ימתחו לאורך 90 ק"מ משפיים ועד ראשון לציון ויוכלו לנסוע בהם שאטלים מחניוני חנה וסע שבהם יהיו 12 אלף מקומות חניה, אוטובוסים, וכלי רכב פרטיים בתשלום אגרה. לפי חברת נתיבי האיילון, האגרה תחושב באופן משתנה בהתאם לעומס על הנתיב כשמובטחת בו נסיעה במהירות של 70 קמ"ש. הפרויקט יושלם בשנת 2025, ובגלל הקדמה בלוחות הזמנים הוחלט לפתוח את הנתיבים לתחבורה הציבורית על התשתית שהוכנה בעבור הנתיבים המהירים.

יסעו רק 50 אוטובוסים על הנתיב הזה, לעומת אלפי מכוניות - מה ההיגיון?

50 אוטובוסים שיעברו בנתיב כוללים אוטובוסים ושאטלים מהחניון בשפירים, סך הכל מדובר באוטובוס שעובר בממוצע כמעט כל דקה. למי שנוסע ברכב הפרטי ומשתרך בפקק זה עלול להשמע מעט, אבל בכל אוטובוס יושבים 60 בני אדם בשעה שבכל רכב פרטי באיילון יושבים 1.2 נוסעים בממוצע. לכן, הגיוני יותר להקצות נתיב עם נסיעה מהירה לכלי תחבורה שיכולים להעביר יותר אנשים מדי שעה.

הנתיב גם יאפשר הסטה של אוטובוסים מצירים מקבילים שבהם הם עומדים בפקקים ויוכלו לנסוע במקטע הזה בכביש 20. אם המדינה רוצה שאזרחיה יעברו לתחבורה הציבורית, היא צריכה לגרום לו להיות מוצר תחרותי לשירות שניתן לו באמצעות הרכב הפרטי; אם שניהם יסעו יחד באותה המהירות, כולנו נמשיך לבחור להשתמש ברכב הפרטי אף שברור היום שאין מקום לכל כלי הרכב האלו, הם יקרים, לא יעילים, מזהמים וגם פוגעים בחיים העירוניים שלנו. ולכן, מוצדק לא רק להקצות נתיב לתחבורה הציבורית אלא גם להקצות אותו על חשבון נתיבים קיימים ולא בסלילה יקרה, מסובכת וארוכת שנים של נתיב נוסף.

עוד כתבות

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"