גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם אתם 'נוודים דיגיטליים'? מדינות באירופה מחזרות אחרי עובדים מרחוק

עשרות עובדים מרחוק נהרו לערים זרות ולכפרים בזמן המגפה ● בספרד, באיטליה ובמקומות אחרים מחזרים אחריהם עם ויזות ארוכות טווח, הטבות מס ועוד

אירופה מחפשת ''נוודים דיגיטליים'' / צילום: Unsplash, Kemal Esensoy
אירופה מחפשת ''נוודים דיגיטליים'' / צילום: Unsplash, Kemal Esensoy

הרבה עובדים מרחוק סיפקו את יצר הנדודים שלהם בזמן המגיפה, לקחו את המחשב הנייד והדרכון וטסו לפינות מרוחקות. כעת הרבה מקומות באירופה מבקשים מהם להישאר עוד קצת.

כמעט תריסר מדינות אירופאיות, מלטביה ועד קרואטיה ואיסלנד, הציגו תוכניות ויזות לטווח ארוך כדי למשוך עובדים מרחוק אמידים ממדינות אחרות. באחרות, כולל איטליה וספרד, יש תוכניות דומות בשלבי הכנה. רבות, כמו יוון ואסטוניה, מחזרות אחרי העובדים האלה, המכונים נוודים דיגיטליים, עם הטבות מס ופינוקים אחרים.

כמה ערים אירופאיות וכפרים החלו מבצעים מיוחדים משלהם לעובדים מרחוק כדרך לעודד את הכלכלה ולשמר משרות שירות מקומיות. בספרד, למשל, ארגון שנקרא "הרשת הלאומית של כפרים מסבירי פנים לעובדים מרחוק" עוזר לעובדים כאלה להתיישב בכפרים שיש בהם 5,000 תושבים או פחות. באתר של הארגון אפשר לבדוק איזה כפרים משתתפים בתוכנית ולקבל מידע על תנאי מגורים, מהירות חיבור הרשת האלחוטית ואטרקציות מקומיות.

חלק מהעובדים לקחו את הרעיון "לעבוד מכל מקום" רחוק בשנתיים האחרונות. כמות האמריקאים המזדהים כנוודים דיגיטליים - כלומר מי שמשלבים עבודה מרחוק עם נסיעות - גדלה יותר מכפליים ב־2021 ל־15 מיליון לעומת 7 מיליון ב־2019, על פי MBO Partners, חברה המוכרת שירותי תמיכה לקבלנים עצמאיים. רבים אומרים שהם רוצים להישאר בלי קשר קבוע לשום מקום. בסקר של מכון גאלופ מיוני, אמרו 22% מהעובדים שהעידו שהם יכולים לבצע את התפקיד שלהם מכל מקום אמרו שבכוונתם להמשיך לעבוד במשרה מלאה מרחוק ב־2022 ולאחר מכן.

נוודים דיגיטליים רבים הם עובדי ידע מיומנים המרוויחים הרבה יותר מ־2,000-3,500 אירו, דרישת הסף של תוכניות הוויזה הדיגיטלית - סיבה טובה לכך שכל כך הרבה מדינות וערים מנסות למשוך אותם.

"כיום מדינות מתחרות על כישרונות, בדיוק כמו שחברות מתחרות על כישרונות", אמר פריתוויראג' צ'אודהורי, מרצה עמית בביה"ס של אוניברסיטת הרווארד שלהערכתו כמעט 36 מדינות בעולם מנפיקות כיום ויזות מיוחדות לנוודים דיגיטליים.

הכנסייה תרמה חלל עבודה משותף

בפונטרמולי, עיירה של 7,300 תושבים הנחבאת בין הגבעות בטוסקנה, שני אנשים ייסדו את Start Working Pontremoli ב־2020 אחרי שראו שתושבי העיירה עוזבים אותה לטובת משרות בערים הגדולות יותר במשך השנים. הארגון מציע שירותי קבלת פנים וסיורים בחינם לעובדים מרחוק השוקלים להתיישב בעיירה. מרגע שהם מגיעים, הארגון עוזר להם לפגוש מורים בבית הספר המקומי, מתווכי דירות ואנשי עירייה מקומיים. בינתיים תרם כומר הכפר את מדרשת הנזירים שתשמש כחלל עבודה משותף.

בינתיים, עברו לפונטרמולי 14 עובדים במסגרת פרויקט Start Working - גם ממקומות אחרים באיטליה אבל גם אפילו מברזיל. ביולי, נאספו רוב אנשי העיירה לחגוג את הנישואין של שני עובדים מרחוק. אחד הגיע מפונטרמולי; בת הזוג שלו עברה מצפון איטליה ב־2021.

"פונטרמולי היא גן עדן כשזה מגיע לגידול ילדים", אמר אדולפו סוטלו, מנהל בן 37 במיקרוסופט ממקסיקו שעבר לפונטרמולי ביוני. המנהל הפיננסי ומשפחתו עברו ממקסיקו למילאנו ב־2019 אבל ברגע שהגיעה המגיפה רצה שינוי. "עם כל כך הרבה צעירים פה, זה מאפשר לנו לאזן בין הילדים שלנו, הכלבים שלנו והחיים החברתיים בדרך שלא היינו יכולים לעשות בעיר גדולה", אמר סוטלו, שאומר שבכוונתו להישאר בפונטרמולי ולעבוד מרחוק.

יש חברות שמקדמות משימות עבודה מרחוק לטווח קצר על מנת לשמור על העובדים המוכשרים שלהן מרוצים.

השנה Cisco Systems, המוכרת מערכות שיחת וידאו וטכנולוגיה אחרת לרשתות, הביאו 16 מאנשי המכירות של החברה באירופה לוונציה לשלושה חודשי עבודה מרחוק במסגרת תוכנית Venywhere של העיר, יוזמה למשיכת עובדים מרחוק לעיר התיירותית. לצד המשרה הרגילה שלהם, חברי הקבוצה עוזרים לעצב מחדש תנאים וטכנולוגיות לעובדים היברידיים ועובדים מרחוק, כך נמסר מ־Cisco.

ארה"ב: הטבת מס על מס הכנסה זר במדינות עם הסכם מס

המארגנים של יוזמות מקומיות כאלה אומרים שהם מנסים, בין היתר, להימנע מהבעיות שחוו חלק מהנוודים הדיגיטליים במקומות אליהם עברו. במקסיקו סיטי, יעד פופולרי לעובדים מרחוק אמריקאים, חלק מהתושבים התלוננו שזרימת העובדים מרחוק העלתה את דמי השכירות ועלויות חיים אחרות. באופן דומה, עובדים רבים מרחוק קבעו מושבם במקומות מרוחקים ונתקלו בבעיות כמו קליטת ווי-פיי גרועה, קשיי מיסים וויזה ובעיות מנהלתיות אחרות.

ארה"ב דורשת מאזרחיה להגיש ולשלם מס הכנסה בלי קשר למקום בו הם גרים. אבל רבים זכאים להטבת מס על מס הכנסה זר שהם משלמים, אם הם חיים במדינה שיש לה הסכם מס עם ארה"ב.

יש מדינות שמנסות להחליק את הבירוקרטיה שנוודים דיגיטליים נתקלים בה. באיטליה רוצים להתחיל לחלק בחודשים הקרובים וויזות שיאפשרו לעובדים זרים מרחוק להישאר במדינה יותר מ־90 הימים המותרים בוויזה לתיירים. התוכנית הספרדית, שצפויה להתחיל בערך באותה עת, כוללת הטבת מס לעובדים מרחוק שאינם אזרחי האיחוד האירופי וליזמים המתיישבים במדינה וכן ויזה שתאפשר שהות באורך של עד חמש שנים.

מאלטה הציגה "אישור שהות לנוודים" בסוף שנה שעברה שמרשה לעובדים מרחוק שאינם אזרחי האיחוד האירופי ומרוויחים לפחות 2,700 אירו בחודש לחיות במדינת האי המזרח תיכונית במשך עד שנה. (עובדים דיגיטליים ממקומות אחרים באיחוד האירופי לא נכללים בתוכנית בגלל שהם לא צריכים לקבל ויזה כדי לעבוד במאלטה). הממשלה במאלטה כבר קיבלה יותר מ־400 בקשות לוויזה כזו, רובן מארה"ב ומבריטניה.

סוואנה רוז וודס, בת 64, נהגה לעבוד מביתה בסן לואיס אוביספו בקליפורניה לפני ששמעה על תוכנית הוויזות של מאלטה. "פשוט ישבתי מול המחשב שלי וחשבתי: את הולכת לשבת פה מול המחשב שאר החיים שלך?" נזכרת וודס, המנהלת חברת שיווק. בתוך חמישה חודשים עשתה מסיבה בה מכרה את שארית מיטלטליה, אמרה ביי ביי להונדה האדומה שלה וקבעה מושבה במאלטה.

בגלל שוודס מתאימה את שעות העבודה שלה ללקוחות אמריקאים, היא מתחילה לעתים קרובות את היום עם קפוצ'ינו ומאפה מהמאפייה במורד הרחוב. אולי אחר כך תבצע מטלה כלשהי, תצא לשחות או תפטפט עם אנשים בעיר. אחר הצהריים, היא "עושה מה שעושים במאלטה: מנמנמים", אמרה. אחר כך היא מתחילה לעבוד.

וודס, ילידת קליפורניה, רוצה להישאר במאלטה עד סוף השנה, אם כי אינה בטוחה שתחדש את הוויזה ב־2023. "יש פשוט כל כך הרבה אפשרויות זמינות", אמרה. "אולי פורטוגל תהיה היעד הבא?"

עוד כתבות

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

פועלים של חברת החשמל / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

100 שעות בלי חשמל: הדוח שחושף את הנזק מאי הקמת תחנות כוח חדשות

דוח שהגיע לידי גלובס מונה את ההשלכות של העיכובים הנוכחיים בהקמת תחנות כוח חדשות בישראל ● לפיו, ב־2028 יתגברו הפסקות החשמל שיגרמו לנזק כלכלי של מיליארדי שקלים

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

דיני ירושה / צילום: Shutterstock, Maxx-Studio

משפחת בן הזוג המנוח נתנה אולטימטום בלתי אפשרי לאישה. מה קבע ביהמ"ש?

בית המשפט לענייני משפחה פסק לטובת אישה שביקשה להביא ילד מזרע בן זוגה המנוח ● משפחתו, שהתנגדה לכך, התנתה את הבאת הילד בכך שהאישה תוותר על חלקה בירושה שהותיר בן זוגה ● ביהמ"ש פסק לטובת האישה 50 אלף שקל כהוצאות משפט

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אירופה; ההנג סנג קפץ ב-2.5%

דאקס מטפס ב-0.7%, פוטסי עולה ב-0.5% וקאק מוסיף 0.6%  ● מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● עליות קלות במסחר בחוזים העתידיים על מדדי וול סטריט ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

אילוסטרציה: shutterstock

מאה יועצי השקעות מעריכים: זה מה שיקרה בשווקים

מהסקר שערכה הבורסה לניירות ערך בתל אביב עולה אופטימיות בקרב יועצי השקעות ישראלים ● רובם צופים עלייה של מעל 10% הן במדד תל אביב 125 והן במדד S&P 500, אבל מעריכים שהאינפלציה תעלה ● וגם: ממה מושפעות התחזיות הוורודות של היועצים המקומיים

איור: גיל ג'יבלי

תל אביב 125 מול S&P 500: איזה מדד יציג תשואה עודפת השנה?

אחרי שנה בה בורסת תל אביב השתרכה הרחק מאחורי וול סטריט, מדד תל אביב 125 מתחיל לצמצם את הפער מול S&P 500, והתחזיות לתשואה עודפת במדד הישראלי הולכות ומצטברות ● דודי רזניק מבנק לאומי אופטימי לגבי השוק המקומי, אבל מזהיר: אם תהיה הסלמה במלחמה, התמונה תתהפך ● מדור חדש

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

קמפיין free TV שעלה בקשת12 בחודש האחרון / צילום: צילום מסך

שנה להשקת FreeTV: האם מיזם הטלוויזיה הצליח לשנות את השוק?

בשנה החולפת הצליח מיזם free TV לגייס 50-60 אלף מנויים - הרבה פחות מהציפיות שתלו בו שתי השותפות, בעיקר לאור ההשקעה הגבוהה בפרסום ● גורמים בשוק טוענים כי כבר תקופה ארוכה קיימת מתיחות בין הצדדים, אך הדבר לא מפחית מהלחץ של המתחרות, שהורידו מחירים

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש