גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביעד מפתיע ובסכום גבוה: המדינה תסבסד לראשונה פרויקט פינוי-בינוי

הרשות להתחדשות עירונית מתכננת לתמוך במיזמים בצפון ובדרום במטרה להבטיח את הכדאיות הכלכלית, אולם תוכנית הדגל שלה בשכונת קריית משה ברחובות מעניקה סבסוד גבוה יותר מזה שתכננה לפריפריה הרחוקה ● כמה המדינה תכניס את היד לכיס עבור תוכניות פינוי־בינוי?

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר
שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

האם ייתכן כי רעיון ההתחדשות העירונית רחוק ממימוש מחוץ למטרופולין תל אביב? בזמן שהוועדה הבין-משרדית לעידוד התחדשות עירונית בפריפריה עובדת על מסקנותיה, וכבר הצביעה על פערים משמעותיים שידרשו מימון בעשרות מיליוני שקלים בערים הרחוקות - מתברר כי המצב מדאיג גם במעגל השני של תל אביב. המציאות, למעשה, מפתיעה: גם באזורים שאינם פריפריאליים בשום צורה, נדרשת המדינה להכניס את היד עמוק לכיס.

למה נכשל הפתרון שאמור היה לשחרר פרויקטי התחדשות עירונית לא כלכליים 
מנכ"ל אאורה: "אם מישהו חושב שמחירי הדירות יירדו ב-2023 - הוא מתבלבל" 

לאחרונה פרסמה הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מכרז פומבי המזמין יזמים להגיש בקשה לקבלת מימון, לטובת "סיוע במימוש מיזמי פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות". מדובר במכרז באחת מתוכניות הדגל, שצפויה לכלול בסופו של תהליך כעשרת אלפים יחידות דיור. מתברר כי הסכום שהקצתה המדינה לסבסוד התוכנית גבוה אף מהסכומים הדרושים למימון מיזמים בפריפריה, ועומד על 200 מיליון שקל.

מחירי קרקע גבוהים

בטיוטת דוח הוועדה הבין-משרדית לעידוד התחדשות עירונית בפריפריה נותחה הכדאיות הכלכלית של מיזמי התחדשות באזורים המרוחקים, והוצג חוסר הכדאיות הכלכלית במקומות אלו. על פי הדוח, הגורם לכך הוא בעיקר ערכי הקרקע הנמוכים. כך, על פי הטיוטה, "בערכי מכירה נמוכים יותר מ-14,500 שקל למ"ר (ערכים המאפיינים את יישובי הפריפריה) ייווצר פער כלכלי שלא יאפשר היתכנות כלכלית לפרויקט". אחד הגרפים שנכללו בדוח מראה כי בערכי קרקע של 7,000 שקל למ"ר, רמת מחירים המאפיינת ערים כמו קריית שמונה ודימונה, הפער הכלכלי והיקף הסבסוד הנדרש יכולים להגיע עד ל-180 מיליון שקל. כעת נדמה כי ההערכות הללו היו זהירות, בלשון המעטה: אם בפרויקט גדול ברחובות, שנמצאת מרחק 40 דקות נסיעה מתל אביב, נדרשת סובסידיה של 200 מיליון שקל לפחות, נראה כי הפריפריה תידרש לסיוע הרבה יותר גדול.

 

בהמשך לדברים אלו, יש לשים לב למספרים הבאים: על פי מדלן, מחירי המכירה הממוצעים בקריית משה עומדים על כ-18,400 שקל למ"ר. מנגד, לפי המכרז, השווי למ"ר למגורים בתחומי השכונה הוא 22,796 שקל. כך או כך, מדובר ברף גבוה משמעותית מהרף המינימלי שהציבה הוועדה הבין-משרדית לכדאיות כלכלית.

 

"יידרש סבסוד נוסף"

תוכנית ההתחדשות העירונית בקריית משה אושרה בדצמבר 2019. כיום נמצאות בשכונה כ-1,300 יחידות דיור, והתכנון הוא, כאמור, להקים 10 אלף יחידות דיור חדשות - 6,000 בשטח השכונה הקיימת, ועוד 4,000 בקרקעות השלמה בצמוד לשכונה.

מיזם קריית משה הוא מהראשונים שנכללו בפיילוט הרשות להתחדשות עירונית, שבמסגרתו משווקות אותן קרקעות השלמה במסגרת מכרזי רשות מקרקעי ישראל, וההכנסות מהן מופנות לקרן מיוחדת. הכספים שיצטברו בה, לפי התכנון, יופנו למימון פרויקטים בשכונה שאינם כלכליים במצב התכנוני הנוכחי, ותסייע ליזמים להפוך אותם לרווחיים עבורם.

שיווק הקרקעות המשלימות כבר יצא לדרך, והמכרזים הראשונים שווקו בהצלחה בתחילת יוני השנה, בסכום כולל של כ-878 מיליון שקל. כעת פרסמה הרשות להתחדשות עירונית את המכרז הראשון המזמין את היזמים המעוניינים להקים את מיזמי הפינוי-בינוי בשכונה, לבקש את המימון הדרוש להם. נציין כי על פי ההערכות תידרש סובסידיה נוספת לתוכנית, וכן המכרז קובע שיעור רווח יזמי של 17% במתחמי התוכנית, שנחשב שיעור סביר, אך לא גבוה.

"המימון הנוכחי יספיק לעשרה עד 15 מקבצי התחדשות עירונית שהוגדרו בתחומי התוכנית, מתוך 33 בסך-הכול", אומר רזי בארי, ראש מינהלת הסכם-הגג של קריית משה וראש החברה לפיתוח רחובות. "שמונה מקבצים הוגדרו כבעלי כדאיות כלכלית ללא סבסוד, כך שההערכה היא שתידרש סובסידיה לעוד כעשרה מקבצים". מאחר שמחירי הקרקעות עלו מאז גובשה התוכנית, הסיוע הסובסידי הנדרש בפועל, לדבריו, קטן יותר. "אם המחירים לא היו עולים, הסבסוד היה צריך להיות גבוה יותר".

רחמים מלול, ראש עיריית רחובות / צילום: איל יצהר

ראש העיר רחובות, רחמים מלול: "זהו שלב מפתח נוסף בהתחדשות שכונת קריית משה. לאחר הצלחת השלב הראשון של שיווק יחידות דיור ליזמים, כעת השכונה הוותיקה תוכל ליהנות מהפירות עם הפניית כספי הקרן להתחדשות למתחמי הפינוי-בינוי. הסבסוד לתושבי השכונה יאפשר לצאת לדרך עם הפרויקט. מדובר בפיילוט לסבסוד הכספי, ועם המסקנות בסיומו נלמד כדאי ניתן לטייב את ההליך".

מהרשות הממשלתית להתחדשות עירונית נמסר: "הרשות תקצה מענקים, כחלק מפיילוט קרקע משלימה, לתוכנית רחבה הכוללת פינוי של כ-1,300 יחידות דיור ובנייה של רובע עירוני שלם. מהלך דומה נמצא בשלבי התקדמות גם בלוד ואשקלון.

"התקציב שהועמד לטובת השלמה כלכלית למתחמי פינוי-בינוי בשכונה הוא 200 מיליון שקל. אומנם בקריית משה ערכי הקרקע אינם דומים לפריפריה, אולם השלמת הכדאיות הכלכלית נדרשת בשל סמיכות השכונה לשדה התעופה בתל נוף, היוצרת מגבלות גובה".

עוד כתבות

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30