גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסדר החוב בפטרוכימיים צלח את אישור ביהמ"ש: "חלופת הפירוק מגלמת הפסד של כ-150 מיליון שקל"

לאחר הסרת ההתנגדויות להסדר, המגלם "תספורת" של מיליארד שקל למחזיקי האג"ח, ממתינים בפטרוכימיים לאישור ראש הממשלה להפיכתה לבעלת השליטה היחידה בבזן ולהשלמת גיוס של 485 מיליון שקל בהנפקת אג"ח חדשות

בית הזיקוק של בזן בחיפה / צילום: שלומי יוסף
בית הזיקוק של בזן בחיפה / צילום: שלומי יוסף

הסדר החוב הגדול של חברת מפעלים פטרוכימיים , הכולל "תספורת" של מיליארד שקל למחזיקי האג"ח, צלח משוכה משמעותית נוספת, לאחר שזכה לאישור בית המשפט המחוזי בתל אביב. בתום דיון זכה ההסדר לאישורו של סגן הנשיא, השופט חגי ברנר, בתום שמיעת ההתנגדויות להסדר ודחייתן.

לאחר קבלת אישור בית המשפט, מותנית השלמת ההסדר בקיומם של עוד שני תנאים מהותיים. הראשון הוא אישור ראש הממשלה להפיכתה של פטרוכימיים לבעלת שליטה יחידה בחברת בזן  (בתי זיקוק לנפט), ואילו התנאי השני הוא השלמת גיוס של 485 מיליון שקל הנפקת סדרת אג"ח ט' החדשה.

תספורת של כמיליארד שקל: הסדר החוב שמבשלים בעלי הפטרוכימיים לצורך השתלטות על בזן 

פטרוכימיים היא חברת החזקות, המחזיקה כיום ב-15.45% ממניות בזן בשווי של כ-670 מיליון שקל ומחזיקה היתר שליטה בבזן (יחד עם החברה לישראל). החברה נמצאת בשליטת דיוויד פדרמן, אלכס פסל ויעקב גוטנשטיין, אולם מוגדרת בחדלת פירעון, מאחר שהיקף חובותיה למחזיקי האג"ח שלה (סדרות 1, ב', ג' ו-ח') מסתכמים בכ-1.67 מיליארד שקל.

מצב זה אינו חדש ונמשך כבר קרוב לעשור, אולם באחרונה נפתחה בפני פטרוכימיים האפשרות לשנות את פניה, בעקבות החלטת החברה לישראל  למכור את החזקותיה (16.7%) במניות השליטה בבזן. באפריל השנה חתמה החברה לישראל על הסכם למכירת מניות בזן אלה לידי קבוצת הנדל"ן חג'ג' תמורת כ-550 מיליון שקל, ובעקבות החתימה נפתחה בידי פטרוכימיים האפשרות לנצל זכות סירוב ראשונה המוקנית לה בהסכם השליטה בבזן ולרכוש את המניות בהנחה משמעותית על מחיר השוק.

באמצע חודש יוני הודיעה פטרוכימיים לחברה לישראל על מימוש זכות הסירוב. כחלק מההסכם ביניהן, קיבלה פטרוכימיים שלושה חודשים להשלמת המהלך, אשר מחייב גיוס כספים לתשלום עבור המניות וכן את קבלת אישור המדינה להפיכתה לבעלת שליטה יחידה בבזן.

בתום מגעים קדחתניים שניהלה הנהלת פטרוכימיים בראשות המנכ"ל רפי ערד, עם משרד האוצר, נאמני האג"ח ובעלי השליטה בה, סיכמו הצדדים על מתווה להסדר חוב שיוציא את החברה לדרך חדשה. המתווה כולל הזרמת הון של כ-100 מיליון שקל מצד בעלי השליטה הקיימים וקבוצת משקיעים בראשות יונה פוגל ומייקל בוברוב, תמורת החזקה ב-36% ממניות פטרוכימיים (45% בדילול מלא).

בתמורה, סוכם כי מחזיקי אג"ח ח' יוותרו על חוב של כ-1.1 מיליארד שקל (להלן התספורת) כנגד הקצאה של 64% ממניות פטרוכימיים (55% בדילול מלא). 

שתי ההתנגדויות נדחו

בשבוע שעבר הוגש ההסדר - שזכה לאישור אסיפות מחזיקי האג"ח - לאישור בית המשפט, ולקראת הדיון באישורו הוגשו שתי התנגדויות. התנגדות אחת הגיש איגוד ערים אזור מפרץ חיפה, שטען נגד העברת השליטה המלאה בבזן לחברת פטרוכימיים, לאור החשש כי מהלך כזה עלול לסכל את החלטת הממשלה לפינוי מתקני בזן ממפרץ חיפה עד 2030. את ההתנגדות השנייה הגיש בעל המניות רוני הלמן, מייסד ובעל השליטה לשעבר של בית ההשקעות הלמן אלדובי.

בתום הדיון דחה השופט את ההתנגדויות ואישר כאמור את ההסדר, וזאת לאחר שנציגי פטרוכימיים ונציגי מחזיקי האג"ח, טענו כי עיכוב במתן האישור יוביל לסיכול ההסדר ולהפסד כספי ענק של מאות מיליוני שקלים לנושים ולחברה. רו"ח איציק עידן, היועץ הכלכל להסדר, הדגיש כי אם ההסדר לא יושלם עד ל-15 בספטמבר, תיכנס לתוקף חלופת הפירוק של פטרוכימיים, אשר מגלמת באופן מיידי הפסד של כ-150 מיליון שקל לנושים.

בהחלטתו קבע השופט כי הליך הסדר החוב של חברת פטרוכימיים איננו האכסניה הנאותה לבירור הטענות העיקריות של איגוד הערים מפרץ חיפה, וכי נושיה של פטרוכימיים אינם אמורים לשאת בנזקים העצומים שיגרמו במקרה של אי-אישור ההסדר.

בדבריו קבע השופט ברנר כי אין זה מתקבל על הדעת להתנות ולפתור את בעיית המפעלים המזהמים דווקא על גבם של נושי חברת פטרוכימיים. "הדבר אף משול לניסיון להעביר פיל בחוד של מחט", ציין השופט.

בעקבות ההחלטה תצא לדרך הנפקת אג"ח ט' של פטרוכימיים, כאשר המכרז המוסדי יתקיים ביום חמישי השבוע, ואילו המכרז הציבורי ביום ראשון שלאחריו. במקביל, תפעל החברה לקבלת אישור ראש הממשלה לשליטה בבזן, כפי שקובע החוק.

מאיגוד ערים להגנת הסביבה אזור מפרץ חיפה נמסר כי "אנו מצטערים על החלטת בית המשפט, נמשיך להיאבק בכל הכלים החוקיים העומדים לרשותנו. אנו מאמינים כי ראש הממשלה יאיר לפיד יעמוד בהתחייבותו למנוע את המשך פעילותה של התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה.

"בנוסף, אנו מבקשים מממשלת ישראל להכניס תנאי בהיתר המכירה, תנאי שידבר על הפסקת הפעילות הפטרוכימית בהתאם ללוח הזמנים, תוך עצירת התקלות החוזרות והנשנות עד לסיום פעולת המפעלים באזור. צר לנו שהדיון היום נסב סביב נושאים כלכליים ומחיקת החוב, בעוד בריאותו של הציבור במפרץ חיפה לא הייתה שיקול בדיון". 

עוד כתבות

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

צ'אט בוט שמנתח דאטה: AI גנרטיבי מגיע לאקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע בוטלו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי, הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

רא''ל (מיל') השר גדי איזנקוט / צילום: גלעד קוולרצ'יק

איזנקוט מאיים בפרישה מהממשלה, ומאשים: "סחיטה באיומים פוליטיים"

חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • בשומרון: לוחמת מג"ב נפצעה קל מדריסה, המחבל נמלט • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה