גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המשאיות מציפות את הכבישים, ולמדינה אין תוכנית הסדרה

מעל 25% מכלי הרכב שנעים בחלק משעות היום בכבישים הן משאיות ● הן נעות לתוך מרכזי הערים, מעמיסות על התנועה הקיימת גם ככה ומייצרות עוד זיהום אוויר ● למרות שעשרות פתרונות, מהקמת מרכזים לוגיסטיים בפאתי הערים ועד סלילת קווי רכבת מיוחדים לסחורות, הועלו ונכתבו כבר ב־2002 - מעט מהם יושמו ● האם ניתן לפתור את בעיית הפקקים? כתבה שנייה בסדרה

כיצד מחריפות המשאיות בכביש את תופעת הפקקים? / צילום: איל יצהר
כיצד מחריפות המשאיות בכביש את תופעת הפקקים? / צילום: איל יצהר

 

משבר התחבורה בישראל מורכב: העומסים בכבישים מאיימים על איכות החיים, בעוד התחבורה הציבורית בפיגור עצום. אל אלו מתווסף אתגר שמטופל בעצלתיים - התייחסות המדינה למטענים ולמשאיות שאחראיות על עומסי תנועה, זיהום אוויר ותאונות דרכים הרבה יותר מחלקן במצבת כלי הרכב בישראל. 

 

תנועת המשאיות איננה קללה, להיפך - היא מסמלת ביקושים למסחר ולתעשייה. אבל בהעדר הכוונה ואסדרת השוק היא פוגעת באיכות החיים ובחיים עצמם. במדינה שבה 90% מהובלת המטענים נעשה במשאיות, עדיין אין תוכנית אב לטיפול בעניין, וכתוצאה מכך ישראל מתמודדת לא רק עם ההשלכות התחבורתיות אלא גם עם פגיעה במסחר.

בשנת 2017 - 27 שנים לאחר הסקר הקודם - נערך סקר משאיות שהזמין משרד התחבורה מיועץ התחבורה מוטי זאגא. הסקר, שכלל 60 מקטעים, העריך כי תרומת המשאיות לתפוסה בכבישים הבינעירוניים הוא 10%־12% ולעתים גם 20%. מדובר במספרים גבוהים, שכן בתהליך יצירתו של פקק, קריסת השירות בכביש אינה לינארית ולעתים אחוזים בודדים בלבד הם שגורמים להיווצרותו.

 

מהסקר עלה שנוכחות משאיות הורגשה בבקרים: בשעה 6 בבוקר הן היוו 17.5% מהתנועה. תנועה ערה של משאיות נרשמה בכל כבישי האורך - בכביש 2, בכביש 4 באזור המרכז, וגם כביש 6 כבר עמוס במשאיות.

תוכנית האב להובלת מטענים לא הושלמה חרף העובדה שחלק ממנה נכתב כבר ב־2016. מטרתה הייתה להבין כיצד ניתן להוביל מטענים בישראל ביעילות ובבטיחות, ובעלויות מופחתות. מחבריה של התוכנית כתבו ש"עולה צורך במעורבות רחבה ומתמשכת של הממשלה בענף המטענים באמצעות כיווני פעולה ואמצעי מדיניות רבים ושונים". זה עדיין לא קרה. בסיכום התקציבי האחרון הוחלט לממן את כתיבת התוכנית ב־50 מיליון שקל, והיא הופיעה גם בתוכנית החירום הממשלתית.

באיזו עיר יש הכי הרבה פקקים ואיפה התושבים הכי מרוצים? 
כביש חדש, פקק חדש: הדרך לירושלים כמשל לבעיה שכולם מפספסים 

הרכבת מחוץ למשחק

90% מהובלת המטענים בישראל נעשית באמצעות משאיות, 5.5% ברכבת והיתר בצנרת להולכת דלקים. מחצית מהמשאיות נוסעות ריקות בדרכן חזרה, ותורמות לתנועה העמוסה.

 

בישראל, בשונה ממדינות רבות בעולם, 98% מהסחר מבוצע דרך נמלי הים ומשם המטען מועבר למרכזים לוגיסטיים או למפעלים. רכבת יכולה לפתור חלק מהבעיה, ואכן באירופה חלקן של הרכבות בהובלה הוא 18% בממוצע, אבל המצב מורכב יותר: "בממדיה של ישראל וברשת המסילות הנוכחית שלה לא ניתן להגיע לשיעור זה. עם זאת, יש מקום לסייע לרכבת להגדיל את חלקה הנוכחי בסוגי הובלות המתאימים לה", נכתב במסמכי תוכנית אב לתחבורה מ־2016.

ואולם הוסבר בה כי יתרונה הכלכלי של הרכבת הוא בעיקר במרחקים ארוכים שפחות קיימים בישראל, ובפרט מעל 120 ק"מ. הכדאיות לא לוקחת בחשבון עלויות חיצוניות כמו גודש, זיהום ותאונות - אלא שאין אינטרס לשוק הפרטי לשלם את אותן עלויות. גם הגדלת הסבסוד של המדינה לא יסייע, כי למשאיות יש יתרון בהגעה ליעדים שונים ובגמישות בזמנים, בעוד תשתית הרכבת מוגבלת.

בנוסף, תשתית הרכבת בישראל בפיגור וכל תשתית מנוצלת קודם להסעת נוסעים. בעבר הרכבת שאפה להגיע ל־20% מכלל הובלת המטענים, אך במשרדי הממשלה מסתכלים על הנתון בסקפטיות, והיקף סביר יותר הוא פחות מ־10%.

החלום: עיר ללא משאיות

המשאיות גודשות גם את פנים הערים והמטרופולינים - כשכל משאית רשאית להגיע לכל מקום. תוסיפו על כך גם את פרויקטי הבנייה המואצים, שמרכזים אליהם משאיות ומערבלי בטון.

אמר רפאל בור, יועץ כלכלי בחברת ייעוץ בינלאומית בתחום התשתיות, מסביר כי "באמסטרדם, למשל, מגבילים גדלים של רכבים. סחורה מגיעה באופניים חשמליים עם עגלת משא, או שעוברים לרכבים חשמליים קטנים. צריך לתעדף בני אדם על פני משאיות. בסוף עסקים מתאימים עצמם לרגולציה, והשוק הפרטי ימצא את הפתרונות".

לדבריו, "ייתכן שמבחינה משקית עדיף לסלול קו רכבת מהנמל למרכז לוגיסטי ולהקים מרכזים אלו מחוץ לערים".

עיכוב בהגעת סחורות

בממשלה מודעים לנושא שכמעט ולא מטופל. כשרכב פרטי פוקק את הכביש זה עולה למשק ביוקר, אז מה קורה לרכב שפוקק את הכביש וגם מעכב הגעת סחורות? וכיצד יתמודדו עם העלייה הצפויה במטענים בנמלים, שלשמם הוקמו נמלים חדשים, כשהמשמעות היא עוד ועוד משאיות על הכביש?

לצד כל אלו, יותר משלוחי אינטרנט מחריפים ויחריפו את הביקושים. גם בנושא הזה לא התפתחה מדיניות הוליסטית. מרכזים לוגיסטיים לאו דווקא נבנו היכן שצריך, אלא איפה שזול. המרלו"ג שהוקם בשהם, למשל, סמוך לכביש 6 אך מנותק ממנו. בחלק ממדינות העולם מתכננים מרלו"גים מחוץ לערים, כאשר משאיות גדולות משאירות בהם סחורה שמועברת משם בכלי רכב קטנים יותר.

פתרון נוסף הוא יצירת צירי העדפה למשאיות בשעות שונות, ומתן תמריצים שונים. בעבר נבחנה אפשרות לצרף נהגי משאיות לניסוי "דרך ערך", שמתגמל על נסיעות שלא בשעות העומס, אולם הרעיון נגנז.

רעיונות יש, תקציב אין

גם השוק הפרטי מחפש פתרונות. אורי אפלבאום, סמנכ"ל בחברת טראקנט ולשעבר בכיר במשרד התחבורה, מסביר ש"בתחום הובלת המכולות 40% מהמשאיות שנוסעות בכביש הן ריקות. כמעט תמיד אחרי שמכולה נפרקת היא חוזרת ריקה. ימים אחרי זה מגיעה שוב משאית, ריקה, ומעמיסה את המכולה הריקה ומחזירה אותה לנמל. וכך, רק בתחום המכולות יש כמעט שתי מיליון נסיעות ריקות בשנה".

לדבריו, החברה יזמה פיילוט שנועד לשדך משאיות ריקות למטענים שנדרש להן שינוע. "במדינות רבות בעולם יש נסיעות שיתופיות של משאיות, וכשאנחנו יודעים שיש כל כך הרבה משאיות ריקות ניתן לשדך ביניהן לבין מטענים שזקוקים להובלה". פתרון אחר, שבין יוזמיו נמצא יועץ התחבורה אייל סנטו מחברת UMO, הם אופני משא חשמליים בעלי יכולת נשיאה של 100־450 ק"ג, להובלת סחורות בערים.

 

במשרד התחבורה החלו לגבש כאמור את תוכנית האב. עלותה נאמדת ב־2 מיליארד שקל שאינם מתוקצבים, והיא כוללת בחלקה רעיונות שכבר הועלו בתחילת המילניום.

ממשרד התחבורה נמסר: "אגף פיקוח ובקרת רכב במשרד התחבורה, צפוי להציג את טיוטת התוכנית בחודש הקרוב בפני צוות תוכנית אב למטענים. התוכנית מתייחסת בין היתר למגוון פתרונות לעומסי התנועה, זיהום ובטיחות בתחומי התשתית, אכיפה, הסטת תנועה לרכבות ותחבורה חכמה חדשנית".

עוד כתבות

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה, ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם, ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות