גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האינפלציה, הריבית והשווקים: שעת המבחן של ג'רום פאוול

אחרי העלאת הריבית האגרסיבית האחרונה של הפד, הכריז היו"ר פאוול כי יילחם באינפלציה בנחישות, כולל בצמצום נמרץ של מאזן הבנק הפדרלי ● השווקים הגיבו בירידות, תוך שהמשקיעים עדיין מנסים להבין לאן הדברים יתפתחו והאם הפד יעמוד בדיבורו ● בינתיים עושה רושם שמדובר במלחמה ללא קורבנות של ממש ● וזאת כשבאוויר מרחפת השאלה האם פאוול יצעד בעקבות הנגיד לשעבר, פול וולקר, ש"הביס" את האינפלציה הגדולה לפני כארבעה עשורים

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster
יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

הכותב הוא עורך דין בהשכלתו העוסק ומעורב בטכנולוגיה. מנהל קרן להשקעות במטבעות קריפטוגרפיים, ומתגורר בעמק הסיליקון. כותב הספר "A Brief History of Money" ומקליט הפודקסט KanAmerica.Com

בסוף אוגוסט איכזב יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, את קהל המשקיעים בהודיעו בנאום בג'קסון היל, כי הפד נחוש בהבטחותיו לשנות את המדיניות המוניטרית המרחיבה בת 12 השנים. הנחישות הזו אולי הפתיעה, אך היא לא בלתי מובנת. 

הכלכלנים שכבר חושבים על היום שאחרי האינפלציה, וממליצים על שינוי כיוון דרמטי
הריבית תזנק, המאזן יצטמצם מהר יותר: בשווקים נערכים לצעדי הפדרל ריזרב בספטמבר
אפקט ג'רום פאוול: השוק נסוג צעד לאחור בהימורים על האינפלציה
המניות שכדאי להשקיע בהן בזמן אינפלציה אולי יפתיעו אתכם

הגל הראשון של עליות המחירים כבר התפשט בכל אמריקה. ממחיר כוס הקפה ועד למחירי הדיור נראה כי הדברים יצאו משליטה. עליות הריבית של החודשים האחרונים גם ייקרו את עלות האשראי לעסקים ולצרכנים, וכדי להמשיך לקיים את רמת ההוצאות לה התרגלו, כולם מנסים עכשיו למצוא מקורות נוספים, בתוספות שכר או בהעלאת מחירים. גם לפד ברור אפוא כי אם לא ישים "תקרת בטון" מעל הניסיונות לגלגל הלאה את התקורות ואת השכר, הסחרור האינפלציוני ילך ויגדל.

בחזית התעסוקה, זו היחידה שבאמת מטרידה את הפד, העניינים רחוקים מהאטה. בדוח הלשכה הממשלתית לסטטיסטיקה, שפורסם בסוף אוגוסט דווח כי נכון ליום האחרון של יולי היו במשק האמריקאי 11.2 מיליון משרות בלתי מאוישות. דוח התעסוקה לחודש אוגוסט מלמד כי שיעור האבטלה הרשמי עומד על כ-3.7% הרחק מתחת לקו ה‏5% המקובל. הנתונים מראים כי גם השכר ממשיך לטפס. תקוות השווקים והמשקיעים לשינוי כיוון מהיר של הפד נראה אפוא כחלום באספמיה.

האם פאוול הוא הוולקר החדש

בסוף שנות השבעים של המאה שעברה האינפלציה בארה"ב גאתה. בשנת 1979 הפדרל ריזרב קיבל החלטה לעלות ריבית בהתמדה עד שהיצע הכסף יצטמצם באופן משמעותי ומורגש.

עם עליית הריבית החלו לחצי-נגד. פוליטיקאים תקפו ודרשו לעצור את העלייה, המוחים החלו להפגין מול בניין הפדרל ריזרב, ואדם חמוש חדר לתוך הבניין במטרה להגיע לישיבת הנגידים. הדברים הגיעו עד כדי כך ששמירה הוצמדה ליו"ר הפד פול וולקר, מחשש לפגיעה בו. אך הפד המשיך בתחושה כי אין לו ברירה.

בספרו שיצא זמן קצר לפני פטירתו בסוף 2019 , סיפר וולקר: "לא יכלנו לסגת ממדיניותנו החדשה של צמצום היצע הכסף…לא הייתה לנו אפשרות אחרת. האם ידענו אז כמה גבוה תגיע הריבית כך שנוכל לומר שהצלחנו? לא". לבסוף הריבית הגיעה עד כ-20% והמשק נכנס למיתון החריף ביותר מאז שנות השלושים. אחר כך האינפלציה נשברה.

שוק הנדל"ן החל לספוג את העליות

בינתיים הריבית על המשכנתאות ממשיכה לטפס, ובתחילת החודש היא עברה את קו ה-7% האחוז. זאת לעומת כ-2.6% רק לפני שנה. עלייה חדה ומהירה זו הקפיצה את ההחזרים על משכנתאות חדשות. לדוגמא, ההחזר החודשי על בית שנרכש במחיר של 650 אלף דולר וממומן ב-80% משכנתא, עמד לפני שנה, כולל מיסים וביטוח, על כ-2,365 דולר. עכשיו עם ריבית של 7%, זינק ההחזר החודשי ל-$3,743.

העלייה בעלות המימון לא רק מבריחה מהשוק משקיעים ורוכשים חדשים אלא גם משפיעה דרמטית על משפרי הדיור. לדוגמה ההחזר החודשי של משק בית שרכש לפני כמה שנים בית ב-400 אלף דולר בתשלום של 20% במזומן ו-80% משכנתא עם בריבית של 3.5%, עמד עד לאחרונה על 1,720 דולר. עכשיו כשמחיר הבית עלה ל-540 אלף דולר, והיא מבקשת לשפר דיור ולרכוש בית שעולה 750 אלף דולר באמצעות משכנתא בהיקף של 80% ועם ריבית של 7% ההחזר החודשי קפץ לכ-4,250 דולר - פי שניים וחצי. שינוי כזה משמעותו שההחזר החודשי של משק בית שמרוויח 100 אלף דולר ברוטו לשנה (= כשליש מעל השכר החציוני) קפץ מ-21% מההכנסה ברוטו ל-51% או כ-60% מההכנסה נטו - הרבה מעבר לרף ה-36% המותר לקבלת אשראי, וההגיוני לקיום משק הבית.

פול וולקר, יו''ר הפד בין השנים 1979־1987 / צילום: Associated Press, Seth Wenig

נוכח מספרים שכאלו אין פלא כי בחברת הדירוג מודי'ס העריכו בחודש שעבר שמחירי הבתים ב-183 השווקים הגדולים, מתוך 413 השווקים באמריקה, נמצאים בתמחור יתר של 25% ומעלה. כמה מהם ,שהיו פופולרים במיוחד ושהמחירים בהם עלו בחדות בשנתיים האחרונות, הוערכו בתמחור יתר גבוה הרבה יותר. העיר בוייזי באיידהו, לדוגמה, הוערכה בתמחור יתר של 72%; המחירים באוסטין בטקסס וצ'רלסטון שבצפון קרוליינה נמכרים ב-61% מעל ערכם האמיתי, על פי הדוח.

לא אירוע של זבנג וגמרנו

בנאומו בכנס בג'קסון הול הזכיר יו"ר הפד פאוול שהמאבק של פול וולקר באינפלציה לא היה אירוע של זבנג וגמרנו: "הצלחתו של וולקר בתחילת שנות השמונים להוריד את האינפלציה הייתה לאחר כישלונות חוזרים ונשנים לעשות כן במשך 15 שנה. תקופה ארוכה של מדיניות מוניטרית מאד מחמירה נדרשה בסופו של דבר כדי לעצור את האינפלציה הגבוהה ולהתחיל תהליך של הורדתה לרמה הנמוכה והיציבה שהייתה הנורמה עד שנה שעברה. מטרתנו היא למנוע תהליך דומה על ידי שננהג בנחישות עכשיו".

הפד הוכיח אפוא כי בינתיים הוא יודע לדבר כמו וולקר. עתה נותר לראות עד כמה הוא יודע לנהוג כמוהו.

לאחר עשור וחצי של מעשי קסם וכישוף מוניטריים, ריבית אפסית והרחבות כמותיות של טריליוני דולרים השווקים מסרבים להאמין ש"אופציית הפוט של גרינספן", שמקנה למשקיעים זכות למכור מנייה במחיר מסוים קבוע מראש, תיעלם ובמקומה תבוא הנחישות של וולקר.

נראה שהמשקיעים מתקשים להאמין שהפד, שקרס בקלילות ובמהירות בסתיו 2018 כאשר השווקים הגיבו בטלטלה להבטחות יו"ר הפד באותם ימים, ג'נט ילן, לנרמל את הריבית, יתמיד בדיבורו להגיע ב-2023 לריבית בסיסית של 4%, וכן יצמצם בטריליונים את מאזנו. פעולות אלה עשויות לשלוח את שוק האג"ח לירידות כמוהם לא חווה מזה ארבעים שנה, את שוק והמניות לירידות בסגנון 2008 ואת המשק כולו למיתון.

עד כה הפד נלחם באינפלציה ללא נפגעים נראים לעין. התעסוקה עדיין בשיא, מדד ה-S&P500 עדיין נסחר בטווח של כ-10% ממחירו לפני שנה, והתשואה על האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים עדיין באזור התשואה שהייתה בשנת 2018, הרחק מתחת לשיעור האינפלציה. אפילו מחירי הבתים לא החלו להגיב באופן ממשי לעלייה החדה בריבית למשכנתאות. יתר על כן, אפילו השכר המשיך לעלות. הדיבורים על מיתון הינם אפוא בשלב זה עדיין דיבורים, אך אלה לא יבלמו את האינפלציה. לארי סאמרס, שר האוצר לשעבר בקבינט של קלינטון, אמר באחרונה בנאום בלונדון כי "כדי לעצור את האינפלציה נצטרך שנתיים של אבטלה של 7.5% או חמש שנים של אבטלה של 6% או שנה אחת של אבטלה של 10%".

פקדונות עצומים ממתינים על הקווים

המים אמנם הפסיקו לזרום, אך הבריכה כבר מלאה עד גדותיה. נכון לתחילת ספטמבר פקדונות הבנקים המסחריים בפדרל ריזרב ("רוורס ריפו") עמדו על מעל 2 טריליון דולר, היקף חסר תקדים של כסף שהם מעדיפים להפקיד בבנק המרכזי במקום להלוותו. בנוסף על פי דו"ח של הפדרל ריזרב מיוני 2022, "לאחר הקורונה היה גידול מהיר בסך הפקדונות במערכת הבנקאית. סך הפקדונות בבנקים המסחריים בארה"ב גדל מאז סוף 2019 ב-35% ועמד על 18 טריליון בסוף 2021".

הכרזת מלחמה על האינפלציה, עליות צנועות בריבית וירידות קלות בשוק המניות לא באמת יעשו את העבודה, כאשר על הקווים ממתינים סכומים בסדרי גודל שכאלו לשעת כושר לחזור לכלכלה. המפתח אפוא להורדת האינפלציה, לא פחות מאשר הריבית, הוא הקטנה נמרצת בהיצע הכסף במשק. מאז 2008 צמח מאזן הפד בלמעלה מ-8 טריליון דולר, לכמעט 9 טריליון של אג"ח ממשלתיות (כשני שליש) ואג"ח מגובות משכנתאות (כשליש), אותן רכש הפד כדי לממן את הגרעון הממשלתי וכן כדי לוודא כי מחירם, הריבית, תישאר נמוכה. מאז השיא של אפריל קיצץ הפד סכום זניח של כ-140 מיליארד במאזן זה. על פי תוכניות הפד כפי שפורסמה במאי השנה, קצב הקיצוץ במאזן יעלה מהחודש הבא ל-105 מיליארד לחודש כאשר 60 מיליארד באג"ח ממשלתיות ו-35 מיליארד באג"ח מגובות-משכנתאות. צימצום שיושג בעיקר על ידי הפסקה ברכישתם של אגרות חוב חדשות כנגד אלה המגיעות לפדיון.

הממשלה צימצמה אמנם מעט את הגירעון, אך תקציב השנה אמור להסתיים בגרעון גדול ולהוסיף לחוב עוד כטריליון דולר. בנוסף תזדקק הממשלה לכספים לשם מיחזור החוב הישן המגיע לפרעון. ללא רכישות של הפד הביקוש הזה של הממשלה לכסף יגרום לתשואה על האג"ח הממשלתיות לטפס. יחד איתה תטפס הריבית במשק כולו, של הריבית פריים, אג"ח החברות והמשכנתאות. אך לא רק הממשלה הפדרלית תצטרך טריליונים של אשראי כדי לממן ולמחזר את חובותיה, גם לשוק הפרטי יש חובות כאלו.

מהמחצית השנייה של השנה ועד תום השנה הבאה צפויים 350 מיליארד דולר של אג"ח של חברות בדרגה הגבוהה (Investment-grade) להגיע לפרעון; עוד כ-300 מיליארד דולר צפויים להגיע לפירעון ב-2024; בשוק "איגרות הזבל" (non-investment-grade) צפויים להגיע לפירעון 225 מיליארד דולר עד תום 2023, ועוד איגרות בהיקף של 306 מיליארד דולר בשנת 2024. אם הפדרל ריזרב יעמוד בדיבוריו ועד סוף 2023 הריבית הבסיסית תעלה ל-4% ומאזנו יצטמצם בכ-1.6 טריליון דולר, הריבית על האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים תגיע בקלות ל-5%. מה שיביא קרוב לוודאי את ריבית הפריים, העומדת כיום על 5.5% (לעומת 4% במאי השנה) אל מעל 7%.

רגע האמת של היו"ר פאוול מתקרב

כלל החובות של כל הסקטורים במשק האמריקאי עומדים על כ-90 טריליון דולר. כל אחוז נוסף בריבית פירושו עוד 900 מיליארד דולר בשנה בעלויות המימון של המשק, כ-4% מהתמ"ג. בשנת 2021 כאשר התשואה על האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים עמדה בממוצע מתחת ל-2% שילמה הממשלה הפדרלית כ-400 מיליארד דולר ריבית (8% מתקציבה) - כך על פי משרד התקציבים של הקונגרס. אם הריבית הזו תגיע ל-4% (היא כבר עומדת על 3.2%) הגירעון הממשלתי יגדל בעוד כ-400 מילארד דולר ועימו גם ביקוש נוסף לאשראי, דבר שצפוי לדחוק עוד את הריבית כלפי מעלה.

עד השנה הבאה מדיניות הפד תתחיל להתבטא גם בכלכלה הריאלית והמלחמה באינפלציה תפסיק להיות פייק-מלחמה ללא נפגעים. עם ריבית פריים באזור 7% וריבית על אג"ח ל-10 שנים באזור ה-5%, חברות רבות יאלצו לפטר עובדים רק כדי לממן את עלות הריבית, שלא לדבר על ההאטה במכירות הצפויה במקרה כזה.

חברות רבות גם יתקשו לגייס אשראי חדש. העלות המטפסת של מימון הגירעון הממשלתי הגדל, יאלץ את הממשלה לקצץ בתקציבה או להגדיל עוד יותר את הביקוש שלה לכסף דבר שיוביל גם ללחץ-אשראי במשק. גם האשראי הצרכני יגיב להתייקרותו. הריביות על כרטיסי האשראי כבר טיפסו בכ-5% מאז תחילת השנה, ועומדות עתה בממוצע על 19%. כאשר כל המשק יפנים שהריביות למשכנתאות מעל 7-8 אחוז הם המציאות החדשה גם שוק הנדל"ן יגיב בהתאם בחריפות.

בנסיבות אלו אין להתפלא אם שווקי המניות יוסיפו ויירדו בעשרות אחוזים. או אז יגיע רגע האמת בו יראו כולם ממה עשוי יו"ר הפד ג'רום פאוול. האם הוא פול וולקר החדש או אולי רק ברננקי-ילן, שמתחזה לרגע לפול לוולקר.

עוד כתבות

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?