גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבולען באיילון: המדינה והיזמים חשופים לתביעות בהיקף של מיליונים

בעוד שהעבודות על הבולען צפויות להסתיים בימים הקרובים, השאלות המשפטיות נותרו פתוחות ● בינתיים המומחים טוענים: מוקדם לקבוע מה היה הגורם שהביא להיווצרות הבולען

הבולען שנפער באיילון / צילום: דוברות נתיבי איילון
הבולען שנפער באיילון / צילום: דוברות נתיבי איילון

עם גילוי הבולען ביום שבת והחשד לקשר אל עבודות הקמת בניין הספירלה הסמוך, עלה החשש שמדובר בבור גדול בהרבה מזה שנראה לעין, אשר עלול לסכן את הסביבה כולה - כולל מסילות הרכבת הסמוכות וחלקים נוספים בכביש. בעקבות זאת, בשעות הלילה הגיעו אל המקום מומחי קרקע, מים והנדסה אזרחית, שבדקו את היקף הבולען. כשהתברר כי השלכות הרוחב אינן משמעותיות, הוחלט לאפשר את תנועת הרכבות ולפתוח את הכביש, למעט נתיב העלייה למחלף השלום. 

בור קטן שמשתק מדינה שלמה הוא לא הבעיה | דרור מרמור, פרשנות 
המומחים מנתחים: כך נגרם הבולען שנפער בנתיבי איילון 

אל תוך הבולען יצקו בטון, תוך כדי בדיקה כי אין מתחת לקרקע בולענים נוספים, ולהערכת חברת נתיבי איילון, העבודות על הכביש יסתיימו בעוד כ־48 שעות. לבסוף, מה שנראה ביום שבת בערב כאירוע תחבורתי שישתק את המדינה, התכנס לאירוע מצומצם בהרבה, שלמרבה המזל לא כלל נפגעים בנפש. עם זאת, עבור כלל הגורמים המעורבים זוהי רק ההתחלה: הנזק ההיקפי, הכספי והמשפטי עשוי להיות גדול רחב יותר.

המשמעויות המשפטיות

"כעת השאלה הופכת להיות כספית ומשפטית", אמר עו"ד יהודה רוה, מומחה לתשתיות, מייסד משרד עורכי הדין רוה. "האירוע הזה יסתכם בסופו של דבר בסכומים גדולים, הרבה יותר מכמה מיליונים בודדים. זה אחד מעורקי התחבורה הכי עמוסים במדינת ישראל.

"המקרה מעלה שאלות רבות: מי ישלם את הפיצוי, ולמי? האם מישהו נפגע ישירות מחסימת הכביש? האם חוץ מהכשל הטכני יש כשל מצד נתיבי איילון, שסללה בזמנו את הכביש? ומה אחריותה של המדינה?".

עוד הוסיף עו"ד רוה כי הנזק הוא כספי בלבד, אך הבהיר כי אם מישהו היה נפגע, המצב היה יכול להיות גרוע הרבה יותר. "כך או כך, בהחלט יכול להיות שתוגש תובענה ייצוגית נגד סולל בונה, מצד אנשים שנגרם להם נזק כתוצאה מחסימת הכביש, וייתכן שגם למדינה ולנתיבי איילון יש אחריות כאן", ציין. "אם אכן נמסרו התראות לפני כן, כפי שטוענת שרת התחבורה, והעניין לא טופל, הגוף שאליו הגיעו ההתראות יהיה חשוף פי כמה וכמה לתביעות".

הסיבה לכשל: טכנית

כבר בשעות הבוקר הודיעה חברת סולל בונה מקבוצת שיכון ובינוי כי המקור להיווצרות הבולען הוא כשל טכני במסגרת הקמת מגדל הספירלה הסמוך, שאותו היא מקימה עם חברת לוינשטין נתיב מקבוצת לוינשטין. מנגד, בלוינשטין הבהירו כי אין להם קשר לעניין: "לוינשטין נתיב לא שותפה לביצוע עבודות החפירה והדיפון. לוינשטין נתיב תחל בביצוע עבודות בניית המגדל וכן את עבודות הקמת החניון התת-קרקעי בשיתוף סולל בונה, וזאת לאחר השלמת עבודות החפירה והדיפון".

כאשר ביקשנו לקבל פרטים נוספים על מהות הכשל הטכני, ועל הבדיקות שהתבצעו במקום, הפנו אותנו החברות לחברה היזמית, קבוצת עזריאלי (מגדל הספירלה עתיד להיות חלק ממתחם מגדלי עזריאלי). "מבדיקה ראשונית עולה כי מי תהום זרמו לאפיק מתחת לנתיבי איילון", נמסר. "מקור הדליפה אותר ונאטם בעבודה משותפת עם סולל בונה ונתיבי איילון. אנו כמובן ממשיכים בבדיקה מקצועית ומעמיקה.

"מוקדם לקבוע מה היה הגורם או צירוף הנסיבות שהביא להיווצרות הבולען. ככלל נציין כי היקוות מים באתרי בנייה, בפרט בחפירות בעומק רב בגוש דן, אכן מתרחשת מפעם לפעם ומטופלת באופן נקודתי, ללא השלכה סביבתית מעבר לאתר הבנייה".

פנינו בעניין גם לזרוע העבודה במשרד הכלכלה כדי לבדוק אם מתעתדת להיפתח חקירה בעניין, אך נמסר לנו כי טרם ברור הקשר בין העבודות באתר הבנייה להיווצרות הבולען, לכן לא נפתחה חקירה או בדיקה לעת עתה. "מדובר באירוע הקשור לתשתיות, שאירע במרחב הציבורי", צוין, "לכן, הוא קשור בעיקר לרשות המקומית ולמשרד התחבורה".

מעיריית תל אביב־יפו נמסר: "נתיבי איילון הם כביש ארצי בין־עירוני בבעלות המדינה. קבלן עזריאלי עבד על־פי היתר בנייה שניתן כחוק, ולא ידוע לנו, נכון לזמן זה, כי בוצעו עבירות הדורשות התייחסות".

מיכאלי: "ממתינים לבירור"

שרת התחבורה מרב מיכאלי הרחיבה בשיחה עם גלובס את התייחסותה לנושא ההתראות שהתקבלו בעבר על היווצרות בולען בנתיבי איילון. לדבריה, "במסגרת הסקת המסקנות נבדוק אם נדרשים צעדי רוחב. כבר באירוע הזה יישמנו את הנהלים החדשים שלנו לגבי אירועים שעלולים להיות אירוע תחבורתי".

"לגבי בדיקת בולענים, צריך לבדוק אם נתיבי איילון התריעו ולמרות זאת לא התחשבו בהם - נדרש פה מסקנות מול רשויות התכנון. נוכל לומר את זה בצורה אחראית יותר אחרי הבירור", הוסיפה השרה. 

מי אחראי על היווצרות הבולען, והאם משרד התחבורה מתכוון לנקוט הליכים נגד מי מהאחראים?
"מוקדם מאוד לדעת. עזריאלי האחראים, והם לקחו אחריות והכביש בפיקוח נתיבי איילון. אני מאמינה שעוד יהיה תחקיר. כעת העדיפות העליונה היא לוודא שאין עוד בולענים, שהכביש בטוח שוב לנסיעה ושאנחנו לא נקלעות למשברי פקקים איומים. את כל השאר ייקח זמן לברר ולטפל".

מיכאלי התייחסה לכך שנתיבי איילון הם עורק תנועה ראשי בגוש דן ולאפשרות למצות חלופות אחרות על־מנת להפחית את התלות בנתיבים העמוסים. "אנחנו כל הזמן עובדים על חלופות, והעיקרית שבהן היא לחדד את ההבנה שהחלופות הן הסעת המונים ולהיגמל מכלי הרכב הפרטי. לכן אנחנו מפתחים מסילה רביעית באיילון, אנחנו משקיעים בחשמול של האוטובוסים ומשקיעים בנהגים שיצרו את הרשת של הסעת המונים. מדינת ישראל קטנה וצפופה ולא מתוכננת מראש מספיק טוב".

באשר לשאלה האם משרד התחבורה עורך בדיקות לכבישים ותשתיות כדי למנוע מצבים דומים, ענתה מיכאלי כי מקרה הבולען ייחודי (לעניין הבנייה במקום) אך היא פועלת לקבל תקציבי תחזוקה לכבישים. "אני נאבקת מול משרד האוצר על תקציב אחזקה של כבישים, כי זה אופייני לצורת חשיבה מוטעית של הממסד האוצרי שחושב על חיסכון. כשחוסכים כסף משלמים ריבית דה ריבית. זה לא קשור למקרה הבולען, שהוא לא תוצאה של תחזוקה של הכביש. אבל ככלל צריך להשקיע יותר בתחזוקת כבישים, כך שיהיו לנו פחות בעיות בהמשך".

עוד כתבות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה