בולענים | פרשנות

בור קטן שמשתק מדינה שלמה הוא לא הבעיה

בור קטן בסך הכל הוכיח את מה שכולנו ידענו: אם נתיב אחד בכביש רחב כל כך יכול לגרום לכזו פאניקה, אנחנו בבעיה אדירה • הפעם זה בולען, אבל מחר זו תהיה תקלה אחרת שתסגור את גוש דן

פקקים בנתיבי איילון / צילום: Shutterstock
פקקים בנתיבי איילון / צילום: Shutterstock

הבעיה היא לא הבולען, בור בקוטר 2.5 מטר. הבעיה היא נתיבי איילון, כביש באורך 35 ק"מ. הבעיה היא שמדינה בינונית (אנחנו כבר מזמן לא "מדינה קטנה"), שאוטוטו חוצה רף של 10 מיליון תושבים, תלויה לגמרי במקום אחד ובנתיב אחד. בור קטן בסך הכל הוכיח את מה שכולנו ידענו: אם נתיב אחד בכביש רחב כל כך יכול לגרום לכזו פאניקה, ומה שקרה פה בסוף השבוע היה לגמרי פאניקה, אנחנו בבעיה אדירה.

הבולען באיילון: המדינה והיזמים חשופים לתביעות בהיקף של מיליונים
המומחים מנתחים: כך נגרם הבולען שנפער בנתיבי איילון 

מה שקורה בת"א - נשאר בת"א

מגדל הספירלה של עזריאלי, לידו נפתח הבולען החדש, הוא תמצית לקלישאה השחוקה על "מדינת תל אביב". זו הספירלה האמיתית: תל אביב הולכת ומתעצמת, בכל שנה עוד קצת, בעוד שאר חלקי הארץ מתרחק ממנה.

בזמן שיתר ערי ישראל ממשיכים לבנות עוד שכונות שינה, תל אביב מצליחה לאלץ את היזמים לבנות גם וגם וגם על אותה משבצת קרקע. זה מה שהופך אותה למה שהיא, ובעיקר מבטיח שהיא תישאר כך גם מחר.

ואגב בולען, אותה תל אביב היא העיר היחידה שבתוכנית המתאר שלה ניתנה אפשרות לבנות דירות מתחת לפני הקרקע. ככה זה כשהכל הולך בעיר שמתמחרת זכויות בנייה בזהב.

בשום מקום אחר בארץ לא תמצאו יזם שיסכים לבנות בבת אחת מגדל בן 91 קומות, 150 אלף מ"ר - הכולל משרדים, קניון, מלונאות, דיור להשכרה, ואפילו 1,400 מקומות חניה לאופניים. רק שהסלט הזה הוא שמייצר עיר טובה, והמיקום גם משכנע את היזמית, קבוצת עזריאלי, ששווה לה להשקיע בניסוי הזה - עירוב שימושים שמעולם לא נוסה פה - כמעט 3 מיליארד שקל.

עיריית תל אביב מצידה כמעט הכפילה לה את זכויות הבנייה על המגרש הקטן (עזריאלי רכשה בשעתו את בית ידיעות אחרונות תמורת פחות מ־400 מיליון שקל ועם זכויות ל־60 קומות ו־85 אלף מ"ר "בלבד"), כשרק הארנונה תניב לעירייה כ־45 מיליון שקל בכל שנה.

לא עוד גזירת גורל

אז הפעם זה בולען, אבל מחר זו תהיה תקלה אחרת שתסגור את גוש דן. ככה זה כשיש עיר אחת ומטרופולין אחת - שהמרחק מהן גוזר את כל הביקושים ואת שווי הקרקעות במדינה. זאת, בלי תשתית מינימלית של תחבורה ציבורית שבאמת תאפשר לכולם להגיע ולצאת משם. זו אינה גזירת גורל, ערים אחרות יכולות להעז יותר ולחקות את המודל התל אביבי.

גם הטיעון "ההייטק מתנקז לוויב של תל אביב" הוא לא תירוץ. מול הספירלה יושב אחד מבסיסי הצבא הגדולים בארץ. למה הקריה צריכה לשבת שם? כי זה נוח והיא יכולה. ממול עומד מגדל קרית הממשלה, שם כמעט לכל שר יש לשכה לביקור של פעם בשבוע. כול עוד הממשלה וקצינינו לא מוותרים על משרדים בכניסה לתל אביב, פיזור הביקושים יישאר רק סיסמה.