גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוח: רב האומן האמריקאי בשחמט 'כנראה רימה' יותר ממאה פעמים

דוח פנימי שנצפה על ידי הוול סטריט ג'ורנל טוען שקיים דפוס שלא היה מוכר קודם לכן של רמאות רבה על ידי האנס מוקה נימן, השחקן שניצחונו נגד אלוף העולם מגנוס קרלסן זיעזע את עולם השח

משחק שחמט / צילום: Shutterstock
משחק שחמט / צילום: Shutterstock

כשאלוף העולם בשחמט מגנוס קרלסן רמז בחודש שעבר שרב האומן האמריקאי האנס מוקה נימן מרמה, נימן בן ה־19 התנגד והגן על עצמו בתקיפות. נימן הודה שרימה, אבל רק פעמיים בחייו, ותיאר את הפעמים האלה כשגיאות נעורים שנעשו כשהיה בן 12 ו־16.

אבל כעת, חקירה של המשחקים של נימן - שנוהלה על ידי האתר Chess.com, פלטפורמה מקוונת שבה מתחרים שחקנים מובילים רבים - גילתה שכמות מקרי הרמאות שלו הרבה יותר גדולה והן נמשכו זמן ארוך יותר ממה שהודה נימן בפומבי.

השאלה שמסעירה את עולם השחמט: איך בכלל מרמים במשחק? 

הדוח, שנצפה על ידי הוול סטריט ג'ורנל, טוען שנימן כנראה קיבל סיוע לא חוקי ביותר ממאה משחקים באינטרנט, אפילו עוד ב־2020. המשחקים האלה כללו תחרויות בהן חולקו פרסים כספיים. האתר משתמש במגוון כלים לגילוי תרמיות, כולל ניתוחים המשווים מהלכים למהלכים שממליצים עליהם מנועי שחמט, המסוגלים להביס אפילו את השחקנים האנושיים הטובים ביותר פעם אחר פעם. הדוח קובע שנימן הודה באופן פרטי בהאשמות, ושבעקבותיהן נחסם מהאתר לתקופה מסוימת.

בדוח בן 72 העמודים מוזכרים גם מה שמתוארים כאי־סדירויות בעלייה של נימן בשורות השחקנים המקצוענים המשחקים באופן אישי (לא באינטרנט). הדוח מדגיש "סימנים בולטים רבים ודפוסים לא רגילים במסלולו של נימן כשחקן".

בעוד שהדוח קובע שהשיפור במשחק של נימן "בלתי רגיל מבחינה סטטיסטית", ב־Chess.com ציינו שבאופן היסטורי האתר לא היה מעורב בגילוי תרמיות במשחקי שחמט קלאסיים על גבי לוח. בנוסף, הדוח נמנע מלקבוע שום דבר החלטי לגבי מקרים של רמאויות במשחקים אחד־על־אחד. עדיין, מצביע הדוח על כמה מהמשחקים החזקים ביותר של נימן, אשר "ראויים לחקירה נוספת בהתבסס על הנתונים". ב־FIDE, הארגון המנהל משחקי שחמט בעולם, מנהלים חקירה משלהם לגבי פרשיית נימן־קרלסן.

שחקן השחמט האנס נימן / צילום: Reuters, Quentin Bassetti / Hans Lucas

"תוצאות חריגות"

"חוץ מהמשחקים שלו באינטרנט, האנס הוא השחקן שעלה הכי מהר בשחמט קלאסי [על גבי לוח] בהיסטוריה המודרנית", נכתב בדוח, על ידי השוואת ההתקדמות שלו לכוכבים העולים הבוהקים ביותר בעולם השח. "בהסתכלות על הדירוג בלבד, האנס צריך להיות מסווג כחבר בקבוצה הזו של השחקנים הצעירים המובילים. בעוד שאין לנו ספק שהאנס הוא שחקן מוכשר, אנחנו מדגישים שהתוצאות שלו חריגות מבחינה סטטיסטית".

Chess.com, שנמצא בתהליך של רכישת האפליקציה Play Magnus של קרלסן, הוא פלטפורמה פופולרית גם לשחקנים חובבים וגם לרבי־אומנים. יש באתר יותר מ־90 מיליון חברים והוא מארח תחרויות גדולות של שחקני עילית הכוללות פרסים כספיים גדולים.

נימן לא הגיב לבקשות תגובה. בזמן שהוא התייחס לשערורייה בחודש שעבר, אמר שהקדיש עצמו לשחמט אחד־על־אחד לאחר שנתפס מרמה, כדי להוכיח את עצמו כשחקן.

ביניים

השערורייה פרצה בתחילת ספטמבר בתחרות גביע סינקפילד היוקרתית בסנט לואיס, שם נימן הצליח להביס את קרלסן כששיחק בכלים השחורים, שנמצאים בעמדת חיסרון. קרלסן פרש בפתאומיות מהתחרות לאחר המשחק. למרות שהנורבגי לא האשים את נימן בשום דבר בזמנו באופן מפורש, קהילת השחמט פירשה את פרישתו מהתחרות כאקט של מחאה.

השניים נפגשו שוב באירוע מקוון כמה שבועות אחר כך, וקרלסן שוב פרש מהמשחק לאחר שעשה מהלך אחד בלבד. כמה ימים אחר כך, אישר אלוף העולם באופן פומבי את החשדות שלו לגבי נימן.

"אני מאמין שנימן רימה יותר - ויותר לאחרונה - ממה שהודה בפומבי", כתב קרלסן בדברים הפומביים הראשוניים שכתב על הנושא ב־26 בספטמבר. "ההתקדמות שלו במשחקים אחד־על־אחד הייתה חריגה, ובמהלך המשחק שלנו בסינקפילד הייתה לי התרשמות שהוא לא מתוח או אפילו מרוכז לגמרי במשחק במהלכים קריטיים, והוא הוביל על פניי בכלים השחורים בדרך שאני חושב שרק שחקנים בודדים מסוגלים להוביל".

מגנוס קרלסן / צילום: Associated Press, Jon Gambrell

כשנימן התייחס לחשדות בחודש שעבר, הוא אמר שהמקרה היחיד שבו רימה היה באירוע שבו היה פרס כספי כשהיה בן 12. הוא אמר שאחר כך רימה שוב בגיל 16, ב"משחקים מזדמנים" ושאלה היו הטעויות הגדולות ביותר של חייו. עוד אמר שמעולם לא רימה במשחק ששודר בלייבסטרים. "לעולם לא הייתי אפילו חושב לעשות זאת במשחק אמיתי", אמר.

הדוח של Chess.com סותר הצהרות אלה. בדוח כתוב שכמה אירועים עם פרסים כספיים כלולים בין יותר ממאה משחקים חשודים ושהמשחקים שודרו בלייבסטרים ב־25 מתוכם. כמו כן נכתב בדוח כי נימן היה בן 17 בזמן ההפרות האחרונות ביותר, וזה מה שהוביל את האתר בסופו של דבר לחסום אותו. מכתב שנשלח לנימן כלל בהערות לדוח "רמאות בוטה" כדי לשפר את הדירוג שלו במשחקים שונים, כולל במשחק אחד נגד כוכב השחמט הרוסי איאן נפומניאטצ'י, היריב האחרון שהתחרה נגד קרלסן על תואר אלוף העולם בשחמט.

ב־2020 נימן הודה בהאשמות בשיחת טלפון עם מנהל השחמט הראשי של הפלטפורמה, דני רנש, כך נכתב בדוח. הדוח כולל גם צילומי מסך של הודעות סלאק בין השניים בהן הם דנים בחזרתו האפשרית לאתר, המותרת לשחקנים המודים במקרי תרמית שלהם.

בחודש שעבר שאל נימן למה נחסם מאליפות העולם של Chess.com, אירוע עם פרס של מיליון דולר. זמן קצר אחר כך, רנש כתב מכתב לנימן שבו הסביר ש"תמיד היו חשדות משמעותיים עד כמה התרמיות שלך היו נפוצות במשחקים נושאי פרסים" ושיותר מדי מונח על הכף. המכתב הוסיף שמהלכיו החשודים של נימן קרו במקביל לרגעים בהם פתח מסך נוסף על המחשב שלו - מה שרומז על כך שנועץ במנוע שחמט להחלטת המהלך הבא הטוב ביותר.

"אנחנו מוכנים להציג עדויות סטטיסטיות חזקות המאשרות את כל אחד מהמקרים לעיל, כולל עדויות ל'מעבר למסך אחר' לעומת 'אי מעבר למסך אחר', בהן הצגת ביצועים הרבה יותר טובים במקרים בהם עברת למסך אחר בזמן המהלכים של המשחק", כתב רנש.

מגוון דרכים לגלות רמאויות

האתר Chess.com ניהל בעבר את החסימות שלו באופן פרטי, כפי שנעשה עם נימן ב־2020. הפלטפורמה חרגה מהנוהג הזה בחודש שעבר לגבי נימן, כך נכתב בדוח, לאחר שהוא עצמו דיבר באופן פומבי על התקשורת בינו לבין האתר ועל החסימה שלו מאליפות העולם. הדוח קבע שבאתר הרגישו "צורך לשתף את הבסיס" להחלטות.

בדוח נכתב ש־Chess.com משתמש במגוון כלים לגילוי תרמיות, כולל: ניתוחים המשווים מהלכים למהלכים המומלצים על ידי מנועי שחמט; מחקרים של ביצועי עבר של שחקנים ופרופיל היכולת שלהם; ניטור של התנהגות כמו פתיחה של דפדפני אינטרנט על ידי שחקנים בזמן המשחק; ודעותיהם של אנליסטים המנתחים משחקים של רבי־אומנים בשחמט.

מחשבים יכולים לעשות "חישובים טקטיים כמעט ללא רבב", נכתב בדוח, והם יכולים להביס אפילו את השחקן האנושי הטוב ביותר פעם אחר פעם. בדוח נכתב שעשרות רבי־אומנים נתפסו מרמים באתר, כולל ארבעה ממאה השחקנים המובילים בעולם שהודו בתרמיות.

זיהוי הפרות במשחקים המשוחקים אחד־על־אחד נותר אתגר משמעותי. הסיבה העיקרית לכך היא שרבי־אומנים המרמים זקוקים למעט מאוד סיוע. לשחקנים המשחקים במעגל העילית, כמה מהלכים קטנים ברגעים מכריעים יכולים להספיק כדי להטות את המאזן נגד אלוף עולם. זה הופך הוכחה חד־משמעית של האשמות ברמאות לקשה אלא אם שחקן נתפס בעת מעשה - על ידי שימוש בטלפון נייד בשירותים, לבישת אוזנייה קטנה או קבלת איתותים ממישהו בקהל.

נימן לראשונה חצה את רף 2,300 הנקודות בשיטת הדירוג המשמשת לדירוג שחקני שחמט בסוף 2015 או תחילת 2016, ובלט כנער בעל כישרון יוצא דופן. לקח לו יותר משנתיים לעבור את רף 2,400 נקודות ועוד שנתיים להתקרב ל־2,500 - טריטוריה של רב־אומן - בסוף 2020. הוא הגיע למעמד של רב־אומן בגיל 17 בינואר 2021 והחל להתקרב לרבי־האומנים הגדולים ביותר. זה הפך אותו ל"לייט בלומר" בהשוואה לכמה מהמקבילים לו.

במערכת הדירוג, הדרך המהירה ביותר לעשות קפיצות גדולות היא לנצח הרבה ולהביס אנשים שמדורגים מעליך. ב־18 החודשים שאחר כך, נימן זכה ביותר מ־180 נקודות. נתונים שנאספו על ידי Chess.com ומודדים את יכולת המשחק שלו מראים עלייה תלולה יותר מכל אחד מהשחקנים הצעירים המובילים האחרים בעולם.

"הדעה שלנו לגבי הנתונים היא שהאנס, עם זאת, צמח באופן לא סביר בתקופה שהיו בתוכה גם משכי זמן ארוכים של חוסר התפתחות", נכתב בדוח.

הדוח מתייחס גם לניתוח של נימן של המהלכים לאחר המשחק שלו נגד קרלסן, ששחקנים מובילים אומרים שמראה היעדר הבנה של המהלכים ששיחק בעצמו. נכתב שם שהניתוח של נימן נראה כ"לא תואם את רמת ההכנה שטען שהייתה לו למשחק ואת רמת הניתוח הנחוצה להבסת אלוף העולם בשחמט".

בשיחה אישית לאחר המשחק, נכתב בדוח, קרלסן אמר שזה לא היה כמו אף משחק שאי פעם שיחק. קרלסן אמר שכששיחק נגד ילדי פלא בעבר, הם התאמצו מאוד. נימן, לעומת זאת, נראה נינוח לחלוטין בזמן המשחק.

הדוח מתייחס גם ליחסים במהלך הסאגה בין קרלסן ו־Chess.com, שרוכשת את האפליקציה Play Magnus של קרלסן תמורת כמעט 83 מיליון דולר. בדוח נכתב שבעוד שפעולותיו של קרלסן בגביע סינקפילד גרמו להם להעריך מחדש את התנהגותו של נימן, קרלסן "לא דיבר עם האתר, לא ביקש ולא השפיע על ההחלטות של Chess.com בכל צורה". רנש בעבר אמר ש־Chess.com מעולם לא שיתף רשימה של רמאים או את האלגוריתם של הפלטפורמה לגילוי תרמיות עם קרלסן.

נימן, כשהתבטא במהלך גביע סינקפילד, שיתף את דעתו שלו על שיטות גילוי התרמיות של Chess.com. "יש להם את יכולת גילוי התרמיות הטובה ביותר בעולם", אמר.

עוד כתבות

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"