השאלה שמסעירה את עולם השחמט: איך בכלל מרמים במשחק?

שערוריית הרמאות במשחקים בשבועות האחרונים עושה שמות בעולם השחמט, ומאירה אור חדש על הדרך שבה שחקנים עלולים לרמות מבלי להתגלות

מגנוס קרלסן, אלוף העולם בשחמט. במוקד של אחת הסערות הגדולות בעולם השח / צילום: Associated Press
מגנוס קרלסן, אלוף העולם בשחמט. במוקד של אחת הסערות הגדולות בעולם השח / צילום: Associated Press

אלוף העולם מגנוס קרלסן הבעיר בשבועות האחרונים את עולם השחמט כמעט בלי לומר מילה. ראשית, הוא נטש בפתאומיות תחרות יוקרתית בסנט לואיס לאחר תבוסה בתחילת ספטמבר. אחר כך השבוע, עזב משחק לאחר שעשה רק מהלך אחד.

מה שמשותף לשתי התקריות היה היריב של קרלסן, רב אומן אמריקאי בן 19 בשם האנס מוקה נימן.

קרלסן לא אמר במפורש מה הוא חושב. אבל קהילת השח החליטה לפענח את המסר שלו והגיעה למסקנה שקרלסן חושב שנימן מרמה.

● כאוס נוסף בעולם השחמט: בלגן לאחר נטישה מפתיעה של קרלסן במשחק חוזר נגד הצעיר האמריקאי
● עולם השחמט בכאוס לאחר חשד ששחקן הביס במרמה את אלוף העולם

נימן, שהביס את קרלסן בפגישה הראשונה שלהם וקיבל קרדיט לניצחון נוסף נגדו ביום שני, הכחיש בתוקף כל האשמה שהוא רימה במשחק המשוחק מעל הלוח. הוא כן הודה החודש שקיבל עזרה לא חוקית במשחקים ששוחקו באינטרנט פעמיים קודמות, ואמר שאלה היו שגיאות נעורים. האתר Chess.com, שחסם את נימן, כתב בהודעה שמספר מקרי הרמייה שלו היה גדול מזה.

בבסיס כל המהומה ישנה שאלה הרבה יותר בסיסית: איך אפשר לרמות בשח - ולהתחמק מגילוי?

התשובה נמצאת בכיס של כל אחד. ב־20 השנים האחרונות, טכנולוגיית השחמט נעשתה כל כך משוכללת - וכל כך ניידת - שכל אחד שיש לו טלפון יכול להעלות אתרים עם תוכנות שמסוגלות לרסק את מגנוס קרלסן. מנועי השחמט האלה, כפי שהם מכונים, הם בעלי כוח חישוב כל כך גדול שהם יכולים לנתח מהלכים עמוק אל תוך העתיד של המשחק בתוך כמה שניות.

"כל תוכנת שחמט העובדת על טלפון יכולה לעשות מהלכים יותר טובים ממה שיעשו אפילו אלופי העולם", אמר הרב אומן האמריקאי מוריס אשלי.

משם, זה רק עניין של העברת ההנחיות של מנוע השחמט לשחקן.

"טואלט-גייט"

האירוניה היא שמרגע שמנועי שחמט נעשו כל כך מתוחכמים, לרמות בשח הפך לעניין של טכנולוגיה בסיסית. המזימות הלא חוקיות של כמה מהמוחות הטקטיים המתוחכמים ביותר בעולם כללו ברובם הליכה לשירותים כדי לבדוק באופן חשאי את הטלפון.

ב־2006, למשל, הקבוצה של ווסלין טופלוב האשימה את ולדימיר קרמניק ביציאה למספר חשוד של הפסקות שירותים בזמן משחק אליפות העולם. למרות שההאשמה לא הוכחה, המארגנים הגיבו על ידי כפייה על השחקנים להשתמש באותם שירותים.

החלק המוזר ביותר הוא שזה לא היה "טואלט־גייט" היחיד בשחמט ברמה גבוהה. לאחרונה, רב האומן הלטבי איגורס ראוסיס, שייצג גם את בנגלדש והרפובליקה הצ'כית, הושעה על ידי הגוף המושל בעולם השחמט ב־2019 לאחר שנתפס משתמש בסמארטפון בשירותים.

הפסקות שירותים הפכו לעניין פחות משמעותי כשהמגפה העבירה משחקים רבים ברמה גבוהה לאינטרנט, אבל התרמיות נותרו בעיה. למעשה, הייתה התפוצצות במקרים כאלה. ועם זה התפתחה גם התשתית ללכידת הרמאים. האתר Chess.com דיווח בנובמבר 2020 שסגר 18 אלף חשבונות בתקופה של 30 יום בגלל הפרות של משחק הוגן, יותר מבכל חודש בודד מאז נוסד האתר. החשבונות שנסגרו כללו גם שחקנים חובבנים וגם רבי אומנים, נמסר מהאתר.

אבל מה שמהווה משבר קיומי למשחק היום הוא עצם הרעיון שניתן לרמות ברמות הגבוהות ביותר באירועים בנוכחות פיזית מבלי להתגלות. פשוט צריך שותף לפשע, מנוע שחמט, ומעט עבודת ריגול.

"כל מה שאתה צריך זה מכשיר תקשורת מתוחכם מספיק כדי להיות מסוגל לבצע כזה מהלך נועז", אמר אשלי.

כל מה שרמאים זקוקים לו הוא כמה רגעי מפתח

יש כל מיני מכשירים שניתן לנסות להבריח על הגוף, החל מאוזניות כמעט בלתי נראות ועד מכשיר קטן הרוטט או מזמזם באופן שרק מי שלובש אותו מבחין בו. זה אפילו יכול להיות מוחבא בנעל. עם מכשיר כזה, רק צריך צד שלישי שיעקוב אחרי המשחק בזמן אמיתי ויפעיל מנוע שחמט שיכול לשלוח סיגנל.

אלא אם יתפסו גורמים רשמיים שחקן במעשה - או בשירותים - מאוד מסובך לומר בוודאות אם רב אומן רימה במשחק מסוים ששוחק מעל הלוח. ברמה הזו, שחקנים לא צריכים רמז על כל מהלך. תחרויות נוטות להיות מנוצחות או מופסדות בקומבינציות באמצע המשחק שמשנות מעט את המאזן.

בפועל, המשמעות היא שרמאי עשוי להזדקק לסיוע רק בכמה רגעי מפתח - זמזום מהיר לומר, למשל, שהטקטיקה האופטימלית היא מהלך של הפרש ולא הזזה של פיון נוסף. פשוט לקבל אינדיקציה באיזה חייל לשחק יכול להספיק לרב אומן כדי להבין למה המחשב חושב שמדובר במהלך הנכון ביותר.

מבחינה מסוימת, זה לא כל כך שונה מהסקנדל שפגע בעולם הבייסבול כשהיוסטון אסטרוז גנבו את האיתותים של זורקי הקבוצה היריבה והעבירו אותם לחובטים שלהם על ידי הקשה על פחי אשפה. מבחינה אחרת, זה לגמרי שונה: אפילו כשידעו את סוג הזריקה, האסטרוז היו צריכים לפגוע בכדור שעף במהירות 150 קמ"ש. הם עדיין יכלו לפספס. אבל כשאתה יודע את המהלך בשחמט, הכישור הפיזי היחיד הוא להרים את החייל הנכון. ופתאום, זה הופך לדו־קרב בין אדם למחשב.

אחרי שקרלסן הפסיד לנימן ופרש מהתחרות בסנט לואיס לאחר שלושה משחקים בלבד, מארגני האירוע הגבירו את האבטחה, אפילו שאמרו שלא מצאו שום דבר שאינו כשורה. שחקנים נבדקו בגלאי מתכות ושידור המשחקים עוכב ב־15 דקות - צעד־נגד שנועד למנוע עזרה מבחוץ בגלל שכל מי שצופה מרחוק יהיה בפיגור אחרי ההתרחשויות.

"חייב להיות מביך לאלוף העולם להפסיד לי"

מומחי שחמט אמרו ששיטות יותר קשוחות, כמו עיכוב גדול יותר ובדיקות יותר קפדניות, אולי נחוצות. הרב אומן הרוסי איאן נפומניאטשי כנראה צחק כשהעלה את האפשר "לשחק ערומים בחדר נעול". אבל עצם הרעיון הדגים כמה יוצאי דופן צריכים החוקים להיות כדי למגר אפילו את הסיכוי הקטן ביותר לתרמית.

נימן, לא מוטרד מההאשמות, התייחס לניצחון שלו על קרלסן בסנט לואיס כסימן להתקדמות המהירה שלו. למרות שהוא שחקן המדורג ברמה הנמוכה ביותר בתחום, זה היה הניצחון השני שלו בשלושה המשחקים הראשונים של התחרות.

"חייב להיות מביך לאלוף העולם להפסיד לי", אמר אז. "אני מרגיש רע בשבילו".

מאז, הפסיד נימן או הוציא תיקו בשישה משחקים נוספים.