גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנתונים שכל וול סטריט מחכה להם יתפרסמו היום, והתחזיות פסימיות

העיניים בוול סטריט נשואות למדד המחירים לצרכן שיגלה עד כמה יעיל מאבקו של הפד באינפלציה הרותחת ● בנק הפועלים: "השוק מתמחר 90% סיכוי להעלאה נוספת של 0.75% בריבית הפד. צריך שהמדד ממש יפתיע כלפי מטה כדי שזה לא יקרה"

האינפלציה בארה''ב / צילום: שאטרסוק, רויטרס, AP
האינפלציה בארה''ב / צילום: שאטרסוק, רויטרס, AP

בשבוע החולף, בשיא תקופת חגי תשרי, התפרסמו בארה"ב נתוני מאקרו שונים שהובילו לתגובות חריפות בבורסות. אצלנו נרשמה ביום שלישי תגובה לירידות השערים החדות שנרשמו בוול סטריט במהלך ימי החג, ובמיוחד בסוף השבוע האחרון, אך אתמול (רביעי) נרשמה התאוששות קלה.

מדד הדגל ת"א 35 צנח ביום שלישי ב-3% כמעט ברגעי פתיחת המסחר, אך בסופו של יום ירד ב-1%. גם מדד הבנקים צמצם משמעותית את הירידה, שבתחילת הבוקר הגיעה לשיעור של 3.5%, וסיים בירידה של 0.7% בלבד. אתמול כאמור נרשמו עליות מתונות ומדד ת"א 35 הוסיף 0.8%.

הדרמה רחוקה מלהסתיים. היום יתפרסם עוד נתון מאקרו כלכלי שעשוי להיות דרמטי לשווקים הפיננסיים - מדד המחירים לצרכן בארה"ב לחודש ספטמבר. תמונת המצב בשווקים משדרת חוסר יציבות חריגה, ולעיתים פוקדים את המניות ימי מפולת, תוך סנטימנט כללי שלילי.

עם זאת, נתוני האינפלציה פותחים גם אפשרות לתפנית חיובית, כאמור, בהתאם לממצאים. הבורסות בניו יורק ובעולם התרגלו בחודשים האחרונים לחיות "בין מדדי המחירים לצרכן", והן מבקשות להעריך באמצעות הנתונים באיזו מידה של נחישות ימשיך הבנק הפדרלי לנקוט מדיניות של העלאות ריבית, שאותה החל מוקדם יותר השנה במטרה לרסן את האינפלציה.

הטריגר למפולות בסוף השבוע היה נתוני התעסוקה במשק האמריקאי, שלימדו על תוספת של 263 אלף משרות בספטמבר. נתון זה אומנם היה חלש יותר ביחס לזה שנרשם באוגוסט (תוספת של 315 אלף משרות), אך עדיין גבוה מספיק כדי להעיד על חוסנה של הכלכלה, באופן שחיזק את הציפיות להעלאות ריבית נחושות יותר מצד הפד לצינון האינפלציה, ובתגובה המדדים נפלו.

בסך הכל, בחודש האחרון איבד מדד S&P 500 כ-13% מערכו, הנאסד"ק ירד בכ-15% בתוך חודש.

אז מדוע וול סטריט הגיבה ביום שישי בירידות חדות לנתוני התעסוקה?

נתוני התעסוקה היו כאמור פחות "חזקים" מאלה שנרשמו באוגוסט, אך הם עדיין מלמדים על שוק עבודה איתן בארה"ב. המשקיעים למעשה מנסים להעריך כמה מהר "יתקרר" שוק התעסוקה, כאינדיקציה להתחלת ריסון האינפלציה.

כך נוצר מצב חריג בשווקים, שלפיו חדשות טובות לכלכלה, בדמות שוק עבודה חזק, הן למעשה חדשות רעות למניות, בזמן שהמשקיעים מייחלים לסימנים למועד עצירת העלאות הריבית התכופות.

ככל שהצפי הוא לריבית שמטפסת בשיעורים חדים, כך קורצים אפיקי ההשקעה הסולידיים, דוגמת שוק האג"ח, לציבור המשקיעים, כחלופה טובה וגם יציבה יותר, מה שמוביל לתגובה שלילית יותר בשוקי המניות בבורסות.

מה מפחיד את השווקים היום?

החשש הוא שהפד יצטרך להמשיך להעלות את הריבית באותו קצב. השוק חוזר כל חודש לתקווה שהנתונים מתחילים להתמתן, ואפשר להאט את קצב העלאות הריבית ועוד רגע "רואים את הסוף".

אבל נתוני שוק העבודה החזקים - עם תוספת משרות שהייתה בהתאם לתחזית והשכר שממשיך לעלות - תומכים בהמשך העלאת ריבית נרחבת.

מה צופים נתוני האינפלציה בארה"ב שיפורסמו היום ולמה הם כל כך דרמטיים?

מודי שפריר, האסטרטג הראשי לשווקים הפיננסיים בבנק הפועלים: "כאשר אנחנו מסתכלים על ממוצע הציפיות, השוק צופה כיום שהנתונים שיפורסמו ילמדו שהאינפלציה בארה"ב עומדת בקצב שנתי של 8.1% לפי מדד המחירים לצרכן של חודש ספטמבר. זאת לעומת אינפלציה בקצב שנתי של 8.3% לפי מדד אוגוסט. בשיא המחזור הנוכחי של האינפלציה, נרשמה אינפלציה בקצב שנתי של 9.1% בחודש יוני האחרון. כך שנראה שיש צפי להתמתנות בספטמבר.

 

"עם זאת, ליבת נתוני האינפלציה, שהיא נתון חשוב יותר לבנק הפדרלי, צפויה לעלות בספטמבר בחזרה לרמה של 6.5%. זאת לעומת רמה של 6.3% באוגוסט, ודומה לרמת השיא של נתון זה שנרשמה במרץ האחרון. הצפי בשווקים הוא שליבת נתוני האינפלציה תתמתן לקראת שנת 2023 ובמהלכה.

"ככל שהאינפלציה תהיה מעל הציפיות של השוק נראה ירידות נוספות במניות. אם האינפלציה תהיה משמעותית מתחת לציפיות הללו, יכול להגיע תיקון משמעותי (כלפי מעלה) בבורסות".

מה רוצים להשיג הבנקים המרכזיים?

הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב, אלכס זבז'ינסקי, מציין כי "הבנקים המרכזיים אימצו שיטה של העלאות ריבית מהירות. לדעתם, אם יעלו את הריבית מהר לרמה גבוהה, אז התהליך עצמו (של העלאות הריבית) יהיה אומנם כואב, אבל קצר יחסית. כך הם לא יצטרכו להמשיך להעלות עוד ועוד את הריבית, לזמן ארוך, כל פעם ברבע אחוז. בבנק ישראל ובעולם מכנים את זה 'Front Loading'. בגדול, כל הבנקים המרכזיים עושים את זה כיום".

שפריר מציין כי "הבנקים המרכזיים בעולם נמצאים כיום במגמה של העלאות ריבית חדות. כל בכירי הפד מדגישים שאומנם הם מבצעים את העלאות ריבית החדות כדי להימנע מהעלאות חדות יותר בהמשך, אך מוסיפים כי הם מעוניינים לבחון את נתוני האינפלציה דה-פקטו, ולא רק את הציפיות של השוק. כלומר, הם רוצים לראות שהאינפלציה אכן מתמתנת בפועל, ובמיוחד נתון ליבת האינפלציה".

לדברי שפריר, "נתוני התעסוקה שפורסמו בשבוע שעבר הצביעו על דוח תעסוקה שהיה בסדר גמור. זה הוביל לירידות חדות בשווקים, משום שהנתונים מעלים את האפשרות להעלאת ריבית של 0.75%. בשוק התעסוקה האמריקאי רואים התחלת של התקררות, אך הפד רוצה לראות שהאינפלציה מתחילה להתמתן. בחודש שעבר, האינפלציה הפתיעה כלפי מעלה, בעיקר בנתון ליבת מחירי הסחורות.

"בשנה שעברה היו בעיות בשרשרת האספקה הגלובלית, שהובילו לאינפלציה מצד מחירי ההיצע. כרגע רואים מגמה הפוכה, שבה נרשמת התמתנות משמעותית בביקושים לסחורות וירידה במחירי התובלה הימית. יש התמתנות וירידה קלה במחירי סחורות. ליבת מחירי הסחורות בחודש שעבר המשיכה לעלות (אוגוסט), לכן השווקים ישימו לב לליבת מחירי הסחורות בנתון הנוכחי".

מה ההערכות לגבי החלטת הריבית הבאה, ואיך היא תושפע מהנתונים?

רמת הריבית על הדולר האמריקאי עומדת כיום בטווח של 3% עד 3.25%, לאחר שהבנק הפדרלי העלה אותה ב-0.75% בישיבתו האחרונה לפני פחות מחודש (ב-22 בספטמבר). הבנק הפדרלי יקיים עד סוף השנה שתי ישיבות דו-יומיות, שבסיומן יכריע בנוגע לריבית.

ישיבה אחת תסתיים ב-2 בנובמבר הקרוב והשנייה תסתיים ב-14 בדצמבר. ההערכות הן שבישיבה הקרובה תתבצע העלאת ריבית נוספת. שפריר מציין בהקשר זה, כי "השוק מתמחר כיום 90% סיכוי להעלאה נוספת של 0.75% בהחלטה הקרובה של הבנק הפדרלי. צריך שמדד המחירים לצרכן ממש יפתיע כלפי מטה כדי שזה לא יקרה".

זבז'ינסקי מעריך כי "הפד יעלה כנראה את הריבית ב-0.75% בישיבתו הקרובה, ואולי ב-0.5% בישיבה שלאחריה. בסך הכול, צעדים אלה תומכים בתחזית הנוכחית של הפד. אני כן חושב שנראה את הבנק הפדרלי ממתן את קצב העלאות הריבית ועוצר בתחילת 2023 ברבעון הראשון, כשהוא מגיע לריבית של כ-4.5%. לאחר שהאינפלציה צפויה לרדת והמשק צפוי להתמתן".

בסוף השבוע הצטרף לביקורת על הפד מנכ"ל ג'יי.פי מורגן, ג'יימי דימון, שהזהיר ממיתון ומירידות של עוד 20% ב־S&P 500. איך זה ישפיע על השווקים?

שפריר נוטה להסכים עם ההערכה הקודרת של דימון: "כיום אנחנו רואים סיכון גבוה למיתון בארה"ב ב-2023, ואף יותר מכך באירופה, ששם יש גם משבר אנרגיה גדול".

זבז'ינסקי מוסיף, כי "כשהשוק יורד יש הרבה אמירות מהסוג הזה. כלומר, השוק ימשיך לרדת, ויירד עוד הרבה. ברור שהכול יכול לקרות. עם זאת, אני כן מעריך שנראה האטה באינפלציה משום שיש הרבה סימנים שמראים שזה יקרה. אגב, עצם זה שהמנכ"לים פסימיים, גם מבטא צפי להאטה בכלכלה".

מה צפוי במדיניות הריבית פה בישראל?

זבז'ינסקי מציין, כי "בישראל נאמר במפורש על ידי הנגיד ירון שהוא סבור שהריבית השקלית הגיעה לרמה מרסנת. כלומר שתהליך ה־Front Loading ממצה את עצמו.

"הנגיד רואה כיום את רמת הריבית השקלית של 3% כסוף התהליך. אנחנו כמובן נראה מה שיקרה בפועל בהמשך.

"אבל כוונת בנק ישראל היא לעצור את העלאות הריבית החדות. ישיבת הריבית הבאה של בנק ישראל תהיה אחרי פרסום של שני מדדי מחירים לצרכן בארץ, ואם אלה לא יפתיעו לשלילה, אני מעריך שנראה העלאת ריבית בקצב מתון".

עוד כתבות

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Evan Vucci

ינסה לבלום את רפיח? ביידן ונתניהו צפויים לקיים שיחת טלפון

בחמאס מאיימים: "כל פעולה צבאית ברפיח לא תהיה פיקניק לצה"ל" • חיזבאללה שיגר כטב"ם נפץ לעבר מטולה, לאחר שחיל האוויר ביצע תקיפה מסיבית של כוח רדואן • הותר לפרסום: סמל מיכאל רוזל נהרג במטח הפצמ"רים אתמול מרפיח לכרם שלום • דיווח: שורת מדינות מגלות פתיחות להקמת כוח שמירת שלום ערבי • עדכונים בולטים

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"