הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הירידות בבורסה התמתנו לקראת הנעילה; איי.סי.אל זינקה, נובה וטבע צנחו בחדות

אחרי ירידות שהגיעו ליותר מ-3% בתחילת היום, מדדי ת"א סיימו בירידות של 1%-1.5% • המסחר ננעל ב-14:30 בשל חול המועד • החוזים העתידיים בניו יורק אדומים, ירידות גם באירופה • פערים שליליים חזקים של הדואליות הביאו לפתיחה אנגלית בבורסה

ירידות בבורסה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
ירידות בבורסה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

14:32

יום המסחר בבורסה ננעל בירידות שערים, אך מתונות בהרבה בהשוואה לאלה שנרשמו בפתיחה. מדד ת"א 35 ירד ב-1%, ת"א 125 ב-1.2% ות"א 90 ב-1.5%. גם מדד הבנקים צמצם משמעותית את הירידה, שבתחילת הבוקר הגיעה לשיעור של 3.5%, וסיים בירידה של 0.7% בלבד. מדד הטכנולוגיה צנח ב-2.8% וכך גם מדד הדואליות. מדד הנפט וגז ננעל בעלייה של 0.2%, היחיד בקרב המדדים הענפיים שהגיע לטריטוריה החיובית.

מחזור המסחר הסתכם ב-1.43 מיליארד שקל, כאשר את המחזור הגבוה ביותר ריכז בנק לאומי שירד ב-0.8%. אחריו, הפועלים שסיים בעלייה קלה, מזרחי שירד ב-1.8% ודיסקונט שהשיל 1.1%. עוד ריכזו מחזורים גבוהים איי.סי.אל שקפצה בכ-5%, נייס שצנחה ב-6% וטבע שמחקה 7.8%.

ירידות חדות נרשמו במניות נובה, לייבפרסון, קומפיוג'ן, אורמד וקמטק , ולעומת זאת אינטליקנה זינקה בכ-14.5% וגם קאנומד , נקסטפרם  וקבוצת אקרשטיין  עלו.

13:00

הירידות בבורסה ממשיכות להתמתן. מדד ת"א 35 יורד ב-2%, ת"א 125 נחלש ב-2.1%, ות"א 90 מאבד 2.3%. גם הירידה של מדד הבנקים (שנפתח בצניחה של 3.5%) התמתנה לכ-2.2%, בעוד שמדד הטכנולוגיה ממשיך לרשום ירידה חדה של 3% הודות למניות הדואליות, בעיקר. מדד הדואליות עצמו נחתך ב-3.3%.

בשוק המט"ח, שער הדולר היציג זינק ב-1.6% ל-3.58 שקלים, והמטבע האמריקאי ממשיך להתחזק בעוד 0.4% בשעה זו, כך שהוא שוב מתקרב לרמה של 3.60 שקלים. האירו עולה ב-0.2% ל-3.48 שקלים, והליש"ט מוסיפה 0.2%, ושערה 3.96 שקלים.

נציבות האיחוד האירופי הודיעה כי לאחר חקירת הגבלים עסקיים היא הסיקה כי טבע  הפרה את חוקי ההגבלים העסקיים באירופה, בכך שנקטה פרקטיקות שמטרתן לדחות את התחרות לתרופת הקופקסון. מדובר בין היתר בהארכה מלאכותית של ההגנה הפטנטית על התרופה והפצה של מידע מוטעה על מוצרים מתחרים.

12:10

מדד ת"א 35 יורד ב-2.4% בהובלת נובה שמתרסקת ביותר מ-10%. טבע צונחת ב-8%, נייס ב-6.3%. בקרב הבנקים מזרחי טפחות  בולט בירידה של 3.6%, ואחריו דיסקונט  שמשיל 3.4%. בפסגת מדד הדגל איי.סי.אל  שעולה ב-3.6%, ואחריה בעלת השליטה החברה לישראל  שמוסיפה 2.3%. ניו מד אנרג'י צמצמה העלייה ל-1.6%, וקבוצת דלק מוסיפה 0.7%.

מחזור המסחר מסתכם בכ-670 מיליון שקל, כאשר את המחזורים הגבוהים ביותר מרכזים לאומי  והפועלים  שיורדים ב-1.7% כל אחד.

11:00

המגמה השלילית בבורסה נמשכת, כאשר שלושת מדדי תל אביב המרכזיים נחתכים ב-2.7%. הירידה של מדד הבנקים התמתנה קלות ל-3%, ומדד הנפט וגז מחק את העלייה הקלה שרשם ועבר אף הוא לירידה של 0.3%. מחזור המסחר מסתכם בכ-400 מיליון שקל. במט"ח, הדולר מזנק ב-1.5% ל-3.57 שקלים.

חברת הספאק הישראלית איי ספאק  דיווחה על מזכר הבנות לא מחייב לרכישת יבואנית הבשר בלדי, שכיום מוחזקת על-ידי ארז דהבני. החברה תקצה בתמורה לדהבני 64.25% מהמניות ומזכויות ההצבעה, כך שהוא יהפוך לבעל השליטה, וזאת על בסיס שווי מצרפי בסך של 1.1 מיליארד שקל.

עין שלישית  קיבלה מרשות החדשנות מענק של 900 אלף שקל לפיתוח פתרון ניווט שאינו מבוסס GPS. אורביט  קיבלה הזמנה נוספת לפיתוח מערכת תקשורת לוויינית מחברת INMARSAT בהיקף של 1.1 מיליון דולר.

10:07

המסחר בבורסה בתל אביב נפתח בעיכוב לצורך מיתון התנודות החדות במניות ת"א 35 ששבו מוול סטריט עם פערי ארביטראז' חזקים. נובה , טבע  ונייס  יורדות בעוצמה ומפילות את מדד ת"א 35 ב-3%. מדד הבנקים נופל ב-3.5%, מדד הטכנולוגיה נחלש ב-2.3%.

בצד החיובי, מדד הנפט וגז עולה בכ-0.6% בהובלת ניו מד אנרג'י , קבוצת דלק ואנרג'יאן , שהן גם היחידות שעולות במדד ת"א 35. עוד בולטת אינטליקנה, שמזנקת בעשרות אחוזים לאחר הדיווח על המיזוג (ראו עדכון קודם).

בשוק המט"ח ממשיך הדולר להתחזק ב-1.3%, ושערו 3.56 שקלים. האירו יציב, הליש"ט יורדת ב-0.4% ל-3.93 שקלים.

09:45

חברת הקנאביס אינטליקנה  הודיעה כי בעל השליטה והמנכ"ל אורי וייס חתם על הסכם מיזוג עם חברת ריי TLV נדל"ן בדרך של החלפת מניות. שלושת מייסדי ריי יעבירו לאינטליקנה 100% מהון המניות של החברה בתמורה ל-80% ממניות אינטליקנה.

08:50

כלל ביוטכנולוגיה  הודיעה כי החברה המוחזקת מדיוונד  השלימה גיוס הון בהיקף של 30.5 מיליון דולר בהנפקה פרטית וברישום מניות. עם השלמת הגיוס ירד שיעור ההחזקה של כלל בחברה ל-22% (15% בדילול מלא), ולכן היא תחדל להיות בעלת השליטה ותפסיק לאחד את תוצאותיה בדוחות הכספיים. 

קרור אחזקות  דיווחה על סיום הסכם ההפצה של יפאורה תבורי (חברה נכדה) לבין מי עדן, לאחר שהאחרונה חתמה על הסכם הפצה חדש מול טמפו משקאות, וזאת החל מאפריל 2024. "החברה תבחן את השלכות ההודעה, שעלולה להשפיע לרעה על הכנסותיה".

07:45

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בתל אביב 

1. צפי לפתיחה אדומה

יום המסחר בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח בירידות, בהמשך למגמה השלילית בוול סטריט בימים האחרונים ובמקביל לירידות באסיה. בשל פערי ארביטראז' חדים, צפוי עיכוב של מספר דקות בפתיחת המסחר (פתיחה אנגלית, ראו בהמשך) לצורך מיתון התנודות.

במהלך השבוע יתקיים בתל אביב מסחר מקוצר (עד 14:35) בשל חול המועד.

בשוק המט"ח, הדולר קופץ ב-1.1% ביחס לשער השקל היציג מהשבוע שעבר (יום ו'), ורמתו 3.56 שקלים. האירו יציב סביב 3.45 שקלים, והליש"ט יורדת ב-0.3% ל-3.93 שקלים.

"הפעם זה רציני": מנכ"ל ג'יי.פי מורגן מזהיר ממיתון בתוך חודשים
עונת הדוחות בוול סטריט בפתח: אלה החברות הישראליות שירכזו עניין 

2. השוק הדובי בוול סטריט מעמיק

החוזים העתידיים רושמים ירידות של 0.5% הבוקר, לאחר שגם אתמול ננעלה הבורסה האמריקאית באדום, והנאסד"ק הגיע לרמה הנמוכה ביותר זה יותר משנתיים (מאז יולי 2020) לאחר שירד ב-1%. מדד S&P 500 ירד ב-0.75%, והדאו ג'ונס השיל 0.3%.

שוק האג"ח של ממשל ארה"ב היה סגור אתמול בשל יום קולומבוס. הבוקר, תשואות האג"ח ל-10 שנים מזנקת ב-11 נקודות וכמעט חוצה את רף ה-4%. תשואת האג"ח לשנתיים עולה ל-4.34%.

מחר (רביעי) ב-21:00 שעון ישראל יפורסמו הפרוטוקולים מהישיבה האחרונה של ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב, שבסופה הוחלט להעלות את הריבית בארה"ב בעוד 75 נקודות.

3. הדואליות יובילו ירידות בשוק

המניות הדואליות המרכזיות שבו מוול סטריט עם פערי ארביטראז' שליליים, והן צפויות לתרום ירידה חדה של 1.5% למדד ת"א 35. מלבד איי.סי.אל  שחזרה עם פער חיובי של חצי אחוז, כל מניות המדד צפויות לאבד גובה.

נובה  וטבע  חזרו עם פערים שליליים חדים של 9.5% ו-9% בהתאמה ויובילו לפתיחה אנגלית כאמור. נייס חזרה עם פער של 5.7%, ואופקו עם פער של 1.9%. מחוץ למדד הדגל יבלטו לרעה לייבפרסון , קומפיוג'ן  ואורמד  עם פערים של 11%-14%. לעומתן, ראדא  צפויה לעלות לאור ארביטראז' של 2.3%.

4. מגמה שלילית באסיה, ירידות קלות במחירי הנפט

מדדי המניות העיקריים באסיה רושמים ירידות חדות. בטוקיו הבורסה הייתה סגורה אתמול לרגל חג, והיום מדד ניקיי משלים את הירידות ונחתך ב-2.7%, הנג סנג יורד ב-1.7%, ומדד קוספי בסיאול יורד ב-2.3%. בטייוואן מדד הדגל צונח ביותר מ-4%. לעומת זאת, בבורסות סין נרשמות עליות מתונות.

בשוק הסחורות החוזים על הנפט הגולמי יורדים בכ-0.4% בשעה זו, לאחר שזינקו בשבוע האחרון ביותר מ-4%. הנפט האמריקאי נסחר סביב 90.7 דולר לחבית, והברנט נסחר תמורת 95.9 דולר לחבית.

5. עונת הדוחות האמריקאית בפתח - וגם נתוני אינפלציה

עונת דוחות נוספת מתחילה בימים אלה בוול סטריט. ג'ון מאייר, מנהל השקעות ראשי ב-Global X, מעריך כי מלבד חברות האנרגיה, הדוחות לא צפויים להיות מעודדים. לדבריו, "חצי הכוס המלאה היא שמאזן החברות חיובי, והצרכן ממשיך לגלות חוסן, ואולם מנגד, התחזקותו המשמעותית של הדולר בחודשים האחרונים צפויה לנגוס ברווחיות של התאגידים הבינלאומיים. גם החשש ממיתון עולמי עשוי להפחית את הביקושים בשוק הבינלאומי לסחורות ומוצרים מארה"ב".

מאייר התייחס גם לדוח התעסוקה של המשק האמריקאי, שפורסם ביום שישי והתעלה במעט על התחזיות, כאשר הצביע על תוספת של 263 אלף משרות בחודש ספטמבר לעומת צפי ל-255 אלף משרות. "הדוח אומנם הצביע על התמתנות בקצב הצמיחה של שוק העבודה, ואולם כאשר מחשבים את המגמה קדימה, עולה כי רק בעוד שנה יחזור מספר המשרות הפתוחות לרמות נורמליות יותר, וככל הנראה זה מה שהוביל לירידות השערים החדות ביום שישי. לאור הירידה המפתיעה בשיעור האבטלה מ-3.7% ל-3.5%, נראה כי לפדרל ריזרב לא תהיה ברירה אלא להמשיך בהעלאות הריבית".

לדברי מאייר, הדבר היחיד שימנע העלאת ריבית נוספת של 0.75% בישיבת הפד בנובמבר הוא ירידה במדד המחירים לצרכן, שיתפרסם מחרתיים (וצפוי לרדת ל-8.1%). "השווקים מתמחרים כעת העלאות ריבית בשיעור כולל של 1.25% ברבעון הרביעי ועוד כרבע אחוז ברבעון הראשון של 2023", הוא מסכם.