גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאילת לתל אביב ב-20 דקות? אילון מאסק עשוי להציל את החלום של הרכבת שנוסעת באלף קמ"ש

כמעט עשור לאחר שאילון מאסק הוציא את חזון ההייפרלופ מהנפטלין בו היה מאופסן מאז המאה התשע עשרה, עושה רושם שמכשולי רגולציה ושינוי סדר עדיפות פוליטי עולמי סתמו את הגולל על החלום ● אחרי פיטורי הענק בוירג'ין הייפרלופ של ריצ'רד ברנסון, ההתפשרות של מאסק על מנהרות חפורות באדמה עשויה לסמן גם את עתיד ההייפרלופ

אילון מאסק מתבונן על אבטיפוס של קרון הייפרלופ / צילום: Reuters, Mike Blake
אילון מאסק מתבונן על אבטיפוס של קרון הייפרלופ / צילום: Reuters, Mike Blake

לפני חמש שנים ביקרה בישראל משלחת מיוחדת מטעמה של הייפרלופ וואן, חברת התחבורה המהירה של המילארדר ריצ'רד ברנסון המוכרת כיום לאחר שינוי שמה כוירג'ין הייפרלופ (Virgin Hyperloop). נציגי החברה נפגשו עם אנשי אגף התקציבים במשרד האוצר, משרד התחבורה ובכירים במשרד ראש הממשלה. אפילו נתניהו התלהב לרגע מרעיון ההייפרלופ - רכבת מהירה בעלת הנעה אלקטרומגנטית הכלואה בצינור ואקום, שתחבר את תל אביב לאילת תוך עשרים דקות.

ריצ'רד ברנסון בדרכו להציג את חזון ההייפרלופ של וירג'ין בדובאי / צילום: Associated Press, Kamran Jebreili

אחד הרעיונות בהם השתעשעו אנשי משרדי הממשלה הוא קו הייפרלופ קצר שיחבר תחילה בין נמל אילת לנמל התעופה רמון, אלא שכעבור זמן קצר החליטו נציגי החברה להתמקד במספר מצומצם של קווי ניסוי בהודו ובארה"ב, כאשר ישראל אינה ביניהם. מסתבר שבהייפרלופ וואן העדיפו שלא לקחת סיכונים ולהתמקד בקווים בעלי חשיבות אסטרטגית בינלאומית ובמדינות שיוכלו להעניק סבסוד משמעותי לשם כך.

● ההייטקיסטים שעברו מתל אביב לגבעתיים ובטוחים שזו רק תחילת גל הנטישה
● יצרנית השבבים הגדולה בעולם מוסיפה שמן למשבר הגדול בתעשייה

רכבת אלקטרומגנטית איננה תופעה חדשה: ביפן ובסין נפוצות מזה עשרות שנים רכבות המגלב, המרחפות מעל למסילה ללא שימוש בגלגלים, ומונעות באמצעות כוח אלקטרומגנטי. רכבת השינקנסן ביפן היא דוגמה מפורסמת לכך. אלא שההייפרלופ מבקש להסיע רכבת שכזו בצינור ואקום בתנאי לחץ קיצוניים שנעים בין מאית לאלפית הלחץ האטמוספרי - המסירים את גורם החיכוך עם האוויר ומביאה את הרכבת שבתוכה לנוע במהירות באופן תאורטי עד 1,000 קמ"ש.

ב-2020 הפכה וירג'ין הייפרלופ לחברה הראשונה שמניעה נוסעים בכלי תחבורה זה. במתקן ניסוי שבנתה בלאס וגאס נסעו שני עובדי החברה בצינור ואקום באורך 500 מטר במהירות של 172 קמ"ש. אך שנה מאחור יותר נראה היה שחזון ההייפרלופ הולך ומתרחק. ג'יי וולדר, מנכ"ל החברה - שגם שימש בעברו כראש רשות התחבורה המטרופולינית בניו יורק - התפטר בפברואר 2021 וכמה חודשים לאחר מכן עזב גם מחליפו, אחד ממייסדי החברה - ג'וש גיגל.

בתחילת השנה פיטרה החברה מחצית מעובדיה, הקפיאה את פעילות מרכז הניסויים שלה במערב וירג'יניה ואת פרויקט פיתוח צינור ההייפרלופ בהודו ועברה "פיבוט", שינוי מיקוד עסקי - מהתמקדות בהסעת נוסעים להובלת מטען מסחרי. ההחלטה האחרונה מובנת על רקע העובדה שבעלת השליטה בה היא די.פי וורלד ,חברה העוסקת בניהול שרשראות אספקה עבור תעשית המטענים.

קשיים פוליטיים וסטטוטוריים

לא מדובר רק באתגר טכנולוגי. למעשה, בעוד החדשנות הטכנולוגית הניתנת להשגה בתחום זה אינה מורכבת, למשל, ביחס לזו שבאה לידי ביטוי בחברות בתחום החלל כמו ספייס אקס או וירג'ין גלקטיק, הרי שהאתגרים העומדים לפתחן של חברות ההייפרלופ הם כפולים ומכופלים: קשיים רגולטוריים וסטטוטוריים, פוליטים, לצד אתגרי מימון. בנוסף, רבים שואלים עצמם עד כמה פריסת תשתית צינורות ענק בין ערים ומדינות היא דבר כדאי, במקום למשל להפוך תשתיות קיימות - כמו למשל קווי תעופה - לירוקים יותר, על ידי פיתוח דלק ירוק.

ההערכה היא כי התדלדלות משאבים לאומיים בעטייה של מגפת הקורונה והמשבר הכלכלי שהגיע לאחריה, צינן את התלהבות הפוליטקאים וראשי מערכות התשתיות בעולם למממן פרויקטים עתירי סיכון כמו ההייפרלופ. הקפאת הקו של וירג'ין הייפרלופ בהודו, למשל, מיוחסת לקשיי רגולציה ושינוי סדר עדיפויות בקרב הדרג הפוליטי.

גם חברות הייפרלופ אחרות סובלות מאותה הבעיה: בניית מסלול הפיילוט של חברת טראנס פוד הקנדית בלימוג' שבצרפת מתעכב, לאחר שהיה אמור להיות מושלם כבר ב-2019, וחברת HTT מלוס אנג'לס היתה אמורה להקים תשתית צינורות באיחוד האמירויות אך הפרויקט הוקפא. פרויקט אחר שלה באזור האגמים בצפון ארה"ב ממתין למימון על מנת לבצע סקרים סביבתיים טרם הבנייה - תהליך אשר כשלעצמו לוקח בין שנה לשנתיים וגורם לעיכוב ולייקור הקמת התשתית כולה.

מסילת הייפרלופ שלא תושלם בטולוז, צרפת / צילום: Reuters, Patrick Batard

זו אולי "בעיית הביצה והתרנגולת" המשמעותית ביותר שחווים יזמי ההייפרלופ: רשויות סטטוטוריות בחרבי העולם יתקשו לאשר פרויקט כל עוד לא ביצע את כל בדיקות ההתכנות והסקירות המתבקשות, אך אלה עולים הון רב. מהצד השני, המשקיעים הפיננסיים מצפים לאישורים סטטוטורים - שכאמור, אינם מגיעים בקלות.

מסלול עוקף היתרי בנייה

בעוד שש חברות גדולות שגייסו מאות מיליוני דולרים נאבקות בועדות סטטוטוריות, ועדות משקיעים ופוליטיקאים כדי להפוך את חזון ההייפרלופ למציאות, דווקא למי שלכאורה ויתר עליו לזמן קצר - אילון מאסק - יש סיכוי לא רע להצליח בו. מאסק היה זה שהצית ב-2013 מחדש את הדמיון האנושי עם חזון ההייפרלופ שהיה שמור במסדרונות האקדמיה מאז סוף המאה התשעה עשרה, כאשר הכריז על תחרות ניסויים עולמית תחת האכסנייה של ספייס אקס, שקרצה לסטודנטים ומהנדסים רבים.

יחד עם זאת, את חזון ההייפרלופ מקדם מאסק לא מעל האדמה או האטמוספירה, אלא עמוק מתחתיה - באמצעות חברת חפירת המנהרות שלו, בורינג קומפני (Boring Company). למאסק יש את הסיכוי הגבוה ביותר להתגבר על קשיי מימון - הוא בעצמו מיליארדר רב פעלים - בין השאר באמצעות פילות בתת הקרקע שעוקפת למעשה את עיקר המכשול הסטוטטורי. במקום להמתין שנים להחלטות של רשויות מקומיות וועדות תכנון ותחבורה, במקום להשקיע מאות מיליוני דולרים בסקרי סביבה וקרקע, פותר מאסק את אתגר היתרי הבנייה באמצעות חפירת מנהרות עם מכונות TBM מיוחדות - שדרוג של אותן מכונות כרייה גליליות החופרות מנהרות לרכבות קלות או מהירות.

בשלב זה מייעד מאסק את התעלות למסילות נעות שעליהן יוסעו מכוניות טסלה ויעקפו אגב כך צמתים פקוקים ברחבי העיר, אך בהמשך הוא מקווה כי באמצעות חפירת תעלות תת קרקעיות ניתן יהיה ליצור אלטרנטיבה זולה להקמת צינורות עיליים, ולהפוך כמה ממנהרות אלה לצינורות ואקום. לשם כך בונים בבורינג קומפני מכונות ייחודיות המוזילות, משכללות ומאיצות את תהליך הכרייה והדיפון, באמצעות למשל, יציקת בטון לציפוי הדפנות ,שימוש בחומר הנחפר לבניית אבני בניין.

מאסק חופר מנהרות עם בורינג קומפני בלוס אנג'לס ובלאס וגאס, ובשנה שעברה השיק מנהרה באורך 3 קילומטר ובעומק של 12 מטר מתחת לאדמה המאפשרת לבאי מרכזי הכנסים של העיר לעלות על אחד מהרכבים הנמצאים בלאו הכי על המסילה, כאשר נהג מסיע אותם ליעד. מדובר באירוע שיווקי שרחוק מאוד אפילו מהחזון של בורינג קומפני, שדיבר על רכבים אוטונומיים. בשנה שעברה לוותה ההשקה בביקורת רבה על אי עמידה בתקני בטיחות ואבטחה, מה גם שהחברה מאחרת בלוח הזמנים שלה.

יחד עם זאת, התחכום הטכנולוגי מאחורי ההייפרלופ הוא כאין וכאפס לעומת המורכבות של פיתוח רכב אוטונומי. אך בעוד רכב אוטונומי כמעט ואינו נזקק לתשתית חדשה - הוא זקוק לכביש, מקומות חניה ואולי לתחנות הטענה חשמליות - עבור ההייפרלופ יש להפקיע קרקעות, לבנות תעלות באורך מאות קילומטרים, תחנות, ועמידה בדרישות סביבתיות. העברת ההייפרלופ אל מתחת לאדמה פותרת את מגבלת המקום והרגולציה בבת אחת, ומאיצה בבת אחת את היתכנות הנסיעה בצינורות הואקום העתידניות.

לכן, ייתכן שגם מתוך החברות הפועלות כיום לטובת חלום ההייפרלופ: HTT ווריג'ין מארה"ב, סוויס פוד השוויצית, טום הגרמנית, הארדט ההולנדית, אבישקר ההודית, דווקא בורינג קומפני ומאסק בראשה נמצאים בנקודה הטובה ביותר להגשים את חזון ההייפרלופ למציאות.

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

בתום יום תנודתי, בורסת ת"א ננעלה בירידות קלות

ת"א 35 ירד ב-0.1%, מדד הביטוח עלה ב-0.8% ● נתניהו צפוי לקיים הערב מסיבת עיתונאים כלכלית בניסיון להרגיע את הרוחות במשק ● תדיראן זינקה בכ-6% לאחר שהודיעה כי תיכנס לתחום קירור חוות השרתים ● האינפלציה בישראל נכנסה לראשונה מזה שנה לטווח היעד של בנק ישראל ● מחר בארה"ב תתקיים החלטת הריבית שהשוק מחכה לה

טקס מתן השם לצוללת אח''י דרקון בגרמניה, נובמבר האחרון / צילום: דובר צה''ל

צוללת הדגל מתעכבת בגרמניה: אח"י דרקון לא תגיע לישראל לפני 2026

הצוללת הגדולה והיקרה ביותר שישראל רכשה הייתה אמורה להצטרף השנה לשייטת 7, אלא שהיא עדיין עוברת בדיקות וניסויי ים ולא צפויה להימסר לצה"ל במועד ● ברקע החשש מהסחף נגד ישראל והאמברגו הגרמני, האם יש פתרון לתלות המוחלטת בתעשייה הימית של ברלין?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

הנאסד"ק וה-S&P 500 ננעלו בשיאים חדשים; גוגל זינקה לשווי של מעל 3 טריליון דולר

הנאסד"ק עלה בכ-0.9% ● הסנטימנט החיובי בוול סטריט בא בעקבות דבריו של טראמפ על כך שהמו"מ מול סין מתקדם היטב ● טסלה קפצה בכ-3.5%, לאחר דיווח לפיו המנכ"ל אילון מאסק רכש מחדש מניות של החברה ● הזהב בשיא כל הזמנים ● החל מרביעי: 36 שעות של החלטות ריבית מסביב לעולם. רוב תשומת־הלב אל הפד, שצפוי לבצע הפחתה ראשונה בקדנציה של טראמפ

רפורמת בכר - הרפורמה שנועדה לפרק את ריכוזיות הבנקים מציינת שני עשורים. איך הכול התחיל

רפורמת בכר, שאושרה בכנסת ב־2005, נחשבת עד היום לנקודת מפנה בשוק ההון הישראלי - והדרך אליה הייתה רצופה במאבקים ● מדוע היה צורך בה ומה היו המלצותיה? ● פרויקט מיוחד

מכולות בנמל אשדוד / צילום: Shutterstock

הכלכלה הישראלית בעבר: בין אוטרקיה למסחר גלובלי, ומה למדנו מהדרך

כשראש הממשלה מדבר על אוטרקיה, הוא מתאר מציאות כלכלית שישראל כבר הכירה בעבר ● אבל בניגוד למה שנהוג לחשוב, גם בתקופת ההסתמכות העצמית, יבוא של חומרי גלם ורכיבים חיוניים היה מנוע הצמיחה שאפשר למשק הישראלי לפרוח

מימין: יוסי בכר ז''ל יו''ר הוועדה, דוד קליין ז''ל נגיד בנק ישראל דאז, ובנימין נתניהו שר האוצר דאז. / צילום: אריאל ירוזולימסקי

מרוויחים יותר, גם משוק ההון: הבנקים רק התחזקו מאז רפורמת בכר

כשחברי ועדת בכר בישרו על הפרדת הבנקים מקופות הגמל וקרנות הנאמנות, בכירי המערכת הבנקאית הזהירו מפני משבר ● שני עשורים אחר כך כבר ברור שהבנקים לא רק שלא נפגעו מהרפורמה ההיא, אלא רק התחזקו מאז ● מודל העמלות, השליטה בשוק ההלוואות וחדרי המסחר שלהם, שמרו על ההגמוניה לאורך השנים

ירידה דרמטית בגיוסי קרנות ההון סיכון

דוח חדש: גיוסי קרנות ההון-סיכון בישראל צנחו ב-80% בשנת 2024

תוצר ההייטק נותר קפוא זו השנה השנייה ברציפות, קצב הגידול בתעסוקה האט לפחות מ־2% בשנה, לראשונה זה עשור, ומספר עובדי המו"פ ירד ב־6.5% ● במקביל לכך 2025 כבר מסתמנת כשנת שיא של כל הזמנים בעסקאות מיזוג ורכישה, הרבה הודות לאקזיט ההיסטורי של וויז

בנימין נתניהו, הליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

נתניהו קרא להסתגל לאוטרקיה. מה זה אומר?

אחרי שבמשך מאות שנים הכלכלה העולמית נפתחה למסחר בינלאומי, רה"מ נתניהו אמר שישראל תצטרך לשנות מגמה ● מה משמעות המונח "אוטרקיה", כיצד מתייחס אליה המחקר הכלכלי, ואיפה זה נוסה בעולם? ● המשרוקית של גלובס

''הלוטוס הלבן''. אחת הסדרות הבולטות של HBO / צילום: Mario Perez/HBO, באדיבות yes

HBO מקס תיכנס לישראל בינואר 2026, ב-yes כבר הורידו את התכנים מהאוויר

חברת yes הורידה את כל תכני HBO מהספרייה שלה, בטענה כי המהלך נעשה לקראת כניסת פלטפורמת הסטרימינג HBO MAX לישראל ● לגלובס נודע כי HBO MAX מנהלת בימים אלה מו"מ מול השחקניות בשוק למכירת חבילה, ובוחנת גם אפשרות של מכירה עצמאית

אורן מונטל, מנהל השקעות כספי עמיתים במנורה מבטחים / צילום: רמי זרנגר

פותחים את התיק: איפה השקיעו כוכבי התשואות של החודש, ולאן השוק הולך מכאן?

חודש אוגוסט היה חיובי לחוסכים הישראלים ● מנורה מבטחים השאירה אבק למתחרים בזכות השקעות בסין, יפן ומניית גוגל, בילין לפידות מתייצבים בתחתית טבלת התשואות, והכוכבות מור ואנליסט מאבדות גובה ● וגם: איך למגן את התיק מפני הטלטלה המדינית?

תקיפת מתחמי מחבלים בעזה / צילום: ap, Yousef Al Zanoun

לצד התמרון: הדרכים של צה"ל להימנע מפגיעה בחיי החטופים

המבצע יימשך חודשים - אלא אם תהיה פריצת דרך: הלו"ז המסתמן ● ישראל העבירה לסוריה הצעה להסכם ביטחוני חדש בגבול ● "עלול לגרום לנזק למדינת ישראל": 260 עובדי שב"כ לשעבר נגד מינוי דוד זיני ● גורמים מדיניים: הסיכוי לעסקה בזמן הקרוב - אפסי ● 48 חטופים - 712 ימים בשבי - עדכונים שוטפים

מוצרי חשמל. המכירות עולות לקראת החג / צילום: תמר מצפי

נערכים לחג: ענף מוצרי החשמל רושם את העלייה הגבוהה ביותר השבוע

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי גובה ההוצאה הממוצעת על מוצרי חשמל עומד על כ-1,700 שקל

ג'אקו 7, רכבי הפלאג אין מובילי מכירות בשוק הפרטי ובהדרגה גם בשוק הציים / צילום: יח''צ

באוצר מתכננים שינוי בהטבות המס למחזיקי רכב צמוד. כל הפרטים

לגלובס נודע כי עפ"י הערכות בענף, במשרד האוצר מתכננים להפחית במאות שקלים את ההטבה החודשית לרכבי פלאג־אין. לעומת זאת, זו של החשמליים צפויה לגדול ● ואיך יושפעו בעלי רכבים היברידיים?

מייק פיי ודן אמיגה, מייסדי איילנד / צילום: Antonio Delucci

סקנדרי ענק בסייבר: העובדים והמשקיעים באיילנד ימכרו מניות במעל ל-250 מיליון דולר

מאיילנד לא נמסרו זהות המשקיע או שווי החברה, אך לפי מקורות מדובר בסבב שצפוי לנוע בין 250 ל-300 מיליון דולר לפי שווי חברה של כ-5 מיליארד דולר - שווי הדומה לזה שניתן לחברה בגיוס ההון בחודש מרץ האחרון

ח''כ מירב בן ארי, יש עתיד הזירה המרכזית, ערוץ כנסת, 10.09.25 / צילום: שלומי יוסף

יש עתיד תפתיע בקלפי? לרוב זה לא קורה

ביש עתיד לא מתרגשים מהסקרים הלא מחמיאים, וטוענים כי המפלגה תמיד מצליחה להפתיע בבחירות ● הנתונים לא ממש תומכים בתאוריה הזאת ● המשרוקית של גלובס

מאגר הגז לוויתן / צילום: אלבטרוס

השותפות בלוויתן הבטיחו את הקמת צינור יצוא הגז למצרים

לאחר שחתמו על הסכם אספקה בשווי 35 מיליארד דולר מול מצרים, השותפות במאגר לוויתן התחייבו לקחת לפחות שליש מהקיבולת של צינור יצוא הגז ● השותפות אף הסכימו לקחת את הקיבולת המלאה של הצינור - ובכך הבטיחו את הקמתו ● עדיין לא התקבל אישור סופי ליצוא, ושר האנרגיה מאיים למנוע יצוא אם מחירי הגז לחברת החשמל יעלו

פרופסור אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המאבקים בבנק ישראל מחריפים: הנגיד תקף פומבית את הוועד, שלא נותר חייב

לאחר הפרסום בגלובס על המאבק הפנימי בבנק ישראל העימות עלה מדרגה והפך לפומבי, כאשר הנגיד אמיר ירון התעמת חזיתית עם ועד העובדים החדש ● על רקע המשבר העמוק הכולל עזיבות בכירים ומשבר אמון חסר תקדים, היחסים המתוחים במוסד הגיעו לסף פיצוץ

קארן שווק - מייסדת ומנכלית לוסיד פמילי אופיס / צילום: יריב פיין

מנהלת ההשקעות שבטוחה: זה התיק שתישנו איתו בשקט

קארן שווק, מייסדת ומנהלת השקעות ראשית בלוסיד השקעות, חברת פמילי אופיס המנהלת כ־1.5 מיליארד שקל, מעריכה כי העליות בשוקי המניות יימשכו, גם אחרי רצף של שיאים ● מה מדאיג אותה בשוק הישראלי, ואיזה פתרון היא מציעה לריכוזיות הגבוהה במדד S&P 500

דובר צה''ל, תא''ל אפי דפרין / צילום: צילום מסך

דובר צה"ל: "שלוש אוגדות פועלות בעיר עזה, אנחנו אוחזים בשטחים רבים"

טיל שוגר מתימן ויורט בהצלחה, אזעקות הופעלו מחשש לשברי יירוט ● צה"ל הרחיב את התקיפות בעיר עזה כהכנה לכניסת כוחות קרקעיים • גורם ביטחוני: "מספר העזתים שהתפנו מאפשר להתחיל את התמרון בעיר" • בצל התקיפות העזות ברצועה: משפחות חטופים ושורדי שבי הקימו הלילה אוהלים מול מעון רה"מ בירושלים ● שר החוץ האמריקאי מזהיר: "חלון ההזדמנויות להסכם הפסקת אש הולך ונסגר" ● 48 חטופים - 711 ימים בשבי - עדכונים שוטפים 

קארין קלר־סוטר, נשיאת שווייץ / צילום: ap, Julia Nikhinson

תרנגולות תמורת הפחתת מכסים: הדיל ששווייץ מציעה לארה"ב

שווייץ נדהמה בחודש שעבר לגלות כי בעקבות שיחת טלפון לא טובה של הנשיאה עם הנשיא טראמפ, הוא הטיל מכסים בגובה 39% כמעט על כל הסחורה השוויצרית ● כעת, המדינה העצמאית מוכנה לפתוח את השוק שלה לתרנגולות שעברו חיטוי בכלור, למרות התנגדות ארגון הצרכנים השוויצרי, בתמורה להפחתת המכסים