גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אנטומיה של שיר: איך נולד השיר "שנת החתול" של אל סטיוארט?

בשיחה איתו מספר הזמר-יוצר הבריטי מה היו מקורות ההשראה של הלהיט הגדול ביותר שלו משנות השבעים: קומיקאי בריטי ידוע, הנסיכה אן הבריטית, בוב דילן, הסרט "קזבלנקה" וספר אסטרולוגיה וייטמנאמית ● הסיפורים הקטנים מאחורי הלהיטים הגדולים 

אל סטיוארט בהופעה, 2010 / צילום: ויקיפדיה
אל סטיוארט בהופעה, 2010 / צילום: ויקיפדיה

מארק מיירס הוא עיתונאי אמריקאי המסקר מוזיקה, אמנות וסלבריטאים. הוא פרסם את המדור "אנטומיה של שיר" ב"וול סטריט ג'ורנל" 

השיר "שנת החתול" של הזמר־יוצר הבריטי ממוצא סקוטי אל סטיוארט יצא בארה"ב בסוף שנת 1976. הוא היה שיר קליט אבל אניגמטי. השיר, שהופק על ידי המפיק המוזיקלי הבריטי אלן פרסונס, מספר על מפגש רומנטי־מיסטי במרוקו. באותה השנה הוא הגיע למקום השמיני במצעד הפזמונים והפך עם הזמן לקלאסיקה.

איך נולד אחד השירים המפורסמים ביותר של הביטלס? 

ב־2021, לציון 45 שנה לצאתו, שוחררה גרסה חדשה של האלבום "שנת החתול". סטיוארט, שכתב את הלהיט הגדול של האלבום יחד עם המוזיקאי הבריטי המנוח פיטר ווד, דיבר על מקורות ההשראה שלו. הטקסט המובא כאן נערך מתוך ראיונות עם סטיוארט.

***

אל סטיוארט: באנגליה, בשנות ה־60, הקומיקאי טוני הנקוק (Tony Hancock) היה סנסציה טלוויזיונית. הוא היה מלא ביקורת עצמית וחרדות. הוא שיחק את דמות האנדרדוג וזה היה חלק מההומור והקסם שלו.

כשהייתי בן 21, ב־1966, הלכתי לראות את הנקוק בעיר בורנמות', שם הוא הופיע. במונולוג באותו הערב הוא הציג את עצמו כלוזר, ותהה למה שהוא לא יסיים עם הכל הערב, כאן על הבמה. הקהל שאג מצחוק.

אבל לי הייתה תחושה מוזרה. מה אם הוא רציני? מה אם הוא באמת מדוכא ומיואש? ב־68', במהלך סיבוב הופעות באוסטרליה, הנקוק התאבד.

מקור השראה מס' 1: קומיקאי ונסיכה בריטית

קריאתו לעזרה של הנקוק נתנה לי השראה לכתוב את השיר "למרגלות הבמה": "דמעותיו ירדו כמו גשם / למרגלות הבמה". לשיר היה אותו קו מלודי ששימש אותי, כמה שנים אחרי, ב"שנת החתול".

בזמנו עבדתי בדרך מוזרה. הייתי נכנס לאולפן ומקליט את המוזיקה הבסיסית של השיר. אחר כך הייתי כותב מילים ומוסיף את השירה. חברת התקליטים האמריקאית שלי, ג'אנוס רקורדס, חשבה שאני משוגע. ניגנתי להם מה שהקלטתי והם היו שואלים: "איפה הקולות?". אמרתי להם שאני עוד עובד על זה.

ב־1974, כשהשמעתי למנהלים בג'אנוס את "למרגלות הבמה", הם אהבו את המוזיקה, אבל ציינו שאף אחד באמריקה לא יודע מי זה טוני הנקוק.

שמרתי את המוזיקה אבל שיניתי את המילים ל"סוס השנה", בהשראת הנסיכה אן, הבת של המלכה אליזבת', שרכבה על סוסים: "הנסיכה אן רכבה על / סוס השנה". שוב, עם אותה מנגינה.

בגלל שאני מעריץ של בוב דילן, ידעתי שהוא אוהב שורות כמו "שבילי הניצחון", "אדוני המלחמה", "פעמוני החופש". אהבתי משפטי סמיכות בגלל שהם נתנו כותרות חזקות.

"סוס השנה" היה כותרת עם סמיכות, אבל אי אפשר היה לקחת אותה ברצינות. הייתי זקוק לרעיון חדש.

 

מקור השראה מס' 2: ספר אסטרולוגיה והסרט "קזבלנקה"

ב־75', יצאתי עם בחורה בשם מריון. יום אחד, בדירה שלי בלונדון, מריון השאירה על השולחן ספר של אסטרולוגיה וייטנאמית.

הספר היה פתוח בתחילת פרק הנקרא "שנת החתול" - השם בגלגל המזלות הווייטנאמי של שנת 1975.

הסתכלתי על הכותרת שלי "סוס השנה" ועל הכותרת בספר "שנת החתול". הראשון נשמע מטופש והשני נשמע טוב. אבל עכשיו הייתי צריך להמציא סיפור.

מאוחר יותר באותו בוקר, הקרינו בטלוויזיה את "קזבלנקה" עם המפרי בוגרט. החלטתי שהשיר יהיה על משהו אקזוטי שקרה בשנת החתול:

"בבוקר מתוך סרט של בוגרט / במדינה בה הזמן סב לאחור / אתה הולך בקהל כמו פיטר לורה / וחושב על פשע".

אהבתי את מה שכתבתי, ואז המשכתי:

"היא יוצאת מהשמש רצה בשמלת משי / כמו צבע מים בגשם / אל תטרח לבקש הסברים / היא פשוט תאמר לך שבאה / בשנת החתול".

מקור השראה מס' 3: בוב דילן

האישה בשיר אינה מישהי מסוימת. זו פנטזיה מופשטת. ומעולם לא הייתי במרוקו, שם הסיפור מתרחש.

הסיפור של השיר מושפע מהסופר הבריטי סומרסט מוהם: הרעיון של ללכת למקומות אקזוטיים, לתת לדברים מעניינים לקרות לך ולזרום איתם.

לדילן היה משפט נפלא: "אני מקבל את הכאוס, אבל אני לא בטוח אם הוא מקבל אותי".

זה הרעיון: דברים מגיעים משום מקום, משנים את חייך ואז נעלמים שוב.

גם לחזור בסוף כל בית על המילים "שנת החתול", היה בהשראת דילן. בהרבה מהשירים שלו הוא עושה את זה, למשל ב-"Desolation Row" מ־1965. הוא משתמש בביטוי הזה בסוף כל בית ארוך כאמצעי סגנוני.

הלהקה שניגנה את השיר

לשירים יש דרך מוזרה להיהפך ללהיטים. פגשתי לראשונה את אלן פרסונס ב־74', בזמן שהוא עבד עם להקת "קוקני רבל" על השיר "Make Me Smile", שהיה להיט מס' 1 בבריטניה.

בדיוק עמדתי להתחיל לעבוד על האלבום השישי שלי, "זמנים מודרניים", זה שלפני "שנת החתול". עדיין לא היה לי מפיק.

בנקודה הזו הבנתי שיצרתי חמישה אלבומים שלא נשמעו טוב במיוחד. שאלתי את אלן אם הוא מוכן להפיק את "זמנים מודרניים". הוא הסכים. אם הוא לא היה מפיק את "שנת החתול", השיר היה נשמע מאוד שונה.

לקח לי שנה לכתוב את המילים. כתבתי כמה גרסאות של השיר. עד אז, כבר הקלטתי את רוב המוזיקה, שהולדתה זה סיפור בפני עצמו.

חברי הלהקה שלי היו חברים בשתי להקות אנגליות מצליחות. הקלידן פיטר ווד והגיטריסט טים רנוויק היו חברים ב"אחים סאת'רלנד". הבסיסט ג'ורג' פורד והמתופף סטיוארט אליוט היו חברי להקת "קוקני רבל".

בשנת 1975, שימשנו כלהקת חימום במסע ההופעות של הזמרת לינדה רונסטאדט. במהלך בדיקות הסאונד, פיטר ווד נהג לנגן את הריף של השיר. שמעתי אותו, כל פעם, בכל אחת מ־19 ההופעות שלנו. כשדיברתי עם פיטר על שימוש בריף הזה בשיר, הוא רצה שזה יהיה אינסטרומנטלי. אני רציתי להוסיף מילים.

אז השארתי את הריף של פיטר כמו שהוא, כהקדמה לשיר, וכתבתי מילים לשאר. ככה שנינו, ככותבים, היינו מרוצים. הריף והאקורדים של השיר הגיעו מפיטר.

הקלטות השיר ב"אבי רוד"

הקלטנו את הערוצים הבסיסיים לשיר באולפני "אבי רוד" בלונדון בינואר 76'.

בחלק האמצעי של השיר הוספנו כמה סולואים. קודם היו המיתרים, עיבוד של אנדרו פאוול. אלה נותנים לשיר איכות קולנועית.

הסולו לגיטרה אקוסטית הוא של טים רנוויק, שנותן תחושת פולק. אחר כך הוא עבר לגיטרה חשמלית. ואחרי זה יש את סולו הסקסופון של פיל קנזי.

לא הייתי משוגע על הצליל של הסקסופון, אבל להוסיף אותו בתקליטים של זמרים־יוצרים, היה פופולרי מאוד בתקופה ההיא. חברי הלהקה אהבו את הסולו של פיל, אז השארנו אותו.

ואז פיטר ווד הוסיף סולו קלידים חשמליים. הקולות נוספו בלוס אנג'לס, באולפני Davlen. באותו הזמן אלן פרסונס היה שם, הוא עבד על אלבום של מוזיקאי אחר.

כשאלן ואני עשינו את המיקס של השיר, אמרתי לו: "תן לי לנסות משהו", והגברתי את הבס כך שיבלוט יותר. על ידי הגברת הבס של ג'ורג' פורד, שומעים את הכוח בשיר.

אין לי מושג אם מריון שמעה את השיר ואם היא חיברה אותו לספר האסטרולוגיה שלה. עד שיצא התקליט, כבר נפרדנו. היא התחתנה עם צרפתי ועברו לבורדו. אני נותרתי עם שיר.

עוד כתבות

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?