גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חלבוני הזבובים של פליינג ספארק מצטרפים לאוסף החלומות השבורים שהונפקו בת"א

עוד הבטחה טכנולוגית שהכזיבה: מפתחת תחליפי החלבון מזחלי זבובים תעבור לשליטת איש העסקים יריב לרנר, לאחר שקופתה התרוקנה, ושוויה צנח בכ-85% מההנפקה אשתקד • והיא לא החברה היחידה מאותו גל גיוסים שעומדת בפני העברת שליטה

חלבון של חברת פליינג ספארק
חלבון של חברת פליינג ספארק

גל ההנפקות של חברות טכנולוגיה בוסריות שפקד את הבורסה בתל אביב בשנים 2021-2020, ממשיך לייצר "שלדים בורסאיים" בפוטנציה - חברות שאיבדו כמעט את כל ערכן לנוכח אכזבת המשקיעים מביצועיהן, וכעת נאלצות לנקוט צעד דרסטי של מכירה או העברת השליטה כדי להמשיך לשרוד. 

הכול בדולר: לא תאמינו כמה שווה היום מניה אחת של פאגאיה
זו המניה שהמוסדיים הכי אוהבים בחו"ל. ומי הפסיד הכי הרבה על השקעה בוול סטריט?

השבוע דיווחה פליינג ספארק , אחת מאותן "חברות חלום" שהגיעו לבורסה במסגרת אותו גל הנפקות, על מהלך משולב של הכנסת משקיע חדש וגיוס הון לנוכח מצוקה תזרימית אליה נקלעה. החברה, שמפתחת תחליפי חלבון מזחלי זבובים ונמצאת בעיצומה של הקמת מפעל בתאילנד, דיווחה כי בעל השליטה הנוכחי, המנכ"ל ערן גרוניך, יפנה את מקומו לטובת איש העסקים יריב לרנר, שהוא בעל החזקות במגוון תחומים, ובהם סלולר (חברת Wecom), קזינו ומלונאות (קווינקו ), רשתות מזון (לנדוור), הסעדה (שולץ) וקנאביס (פארמוקן ).

 

המהלך שמתכננת החברה כולל הקצאת מניות פרטית של 16.5% מהון החברה ללרנר, תמורת 1.46 מיליון שקל, לצד הנפקת זכויות בהיקף 10 מיליון שקל, שבמהלכה יעביר המנכ"ל והמייסד גרוניך (המחזיק כיום 31% מהמניות) את זכותו ללרנר, כך שהאחרון יזרים לה סכום נוסף של 3.7 מיליון שקל. לאחר ההנפקה יחזיק לרנר כ־30% ממניות החברה ואילו גרוניך ידולל לכ־12%.

מחיר המניה בהנפקה עומד על 2 שקלים, חיתוך ודרמטי של 57% ביחס למחירה בשוק טרם הדיווח. זאת כאשר קופת החברה התרוקנה כמעט לגמרי, לאחר שגייסה 22 מיליון שקל (נטו) במרץ 2021, ולא נותרו בידיה משאבים להשלמת תוכניותיה העסקיות.

שטראוס תשתתף חלקית בהנפקת הזכויות

בקופת חברת הסטארט־אפ חסרת ההכנסות עדיין, שהוקמה ב־2015, נותרו בסוף יוני כ־1.3 מיליון שקל בלבד. מאז הנפקתה מניית פליינג ספארק נפלה בכ־85%, ושווי השוק שלה עומד על כ־15 מיליון שקל.

רואי החשבון של החברה הצמידו הערת "עסק חי" לתוצאותיה העסקיות במחצית 2022, לנוכח הפסד של 5.3 מיליון שקל ותזרים מזומנים שלילי בסכום דומה. מאז היווסדה צברה פליינג ספארק הפסדים בסך כ־21 מיליון שקל.

בין בעלי המניות בפליינג ספארק נמצאת ענקית המזון שטראוס  (23.6%) שהחברה צמחה בחממת הפוד־טק שלה. שטראוס צפויה להשתתף באופן חלקי בהנפקת הזכויות ולרדת להחזקה של 19.6%.

משקיעה נוספת היא חברת תאי יוניון התאילנדית, ענקית מזון בתחום מאכלי הים, שתרד משיעור החזקה של 5.1% ל־4.3% לאחר הנפקת הזכויות. מוקדם יותר השנה, חתמה תאי יוניון על מזכר הבנות עם פליינג ספארק לרכישת 20 טונות של אבקה המשמשת כתחליף חלבון ידידותי לסביבה, שישמש כחומר גלם לשוק חיות המחמד.

התוכנית של פליינג ספארק היא לנצל סכום של 5-4 מיליון שקל מתמורת ההנפקה להשלמת הקמת המפעל בתאילנד המתוכננת עד לסוף השנה, ולהתחיל למכור ברבעון הראשון של 2023. סכום נוסף של 2.5-3 מיליון שקל יושקע בהוצאות תפעול ושיווק בתאילנד, ועוד 2-2.5 מיליון שקל ישמשו להוצאות תפעול של החברה בארץ. סכום נוסף של 1.5 מיליון שקל עתיד לשמש לפירעון התחייבויות שוטפות לספקים בתאילנד.

יריב לרנר מסר כי "אני מקווה שבזכות גיוס זה, תראה החברה בקרוב מכירות והיתכנות כלכלית. הביקוש לחלבון איכותי הוא גבוה, ועל פי תחזיות החברה, ולאחר ייעול תהליכים פנימי, ניתן יהיה לראות רווח גולמי משמעותי מהתהליך".

עוד ציין לרנר כי "לאחר הוכחת הצלחת המפעל הקיים ניתן יהיה לשכפל את התהליך ולהגדיל את נפח הייצור. לאחר בחינת הנושא נראה שהמוח, התעוזה, והחריצות הישראלית לא מפסיקים להפתיע ולהערכתי נראה כאן עוד גאווה ישראלית".

ערן גרוניך, מייסד ומנכ"ל פליינג ספארק מסר כי בחבכנ "למרות הקושי הרב בשווקים הפיננסים הצליחה החברה לאתר משקיע איכותי שזיהה את הפוטנציאל הגדול של הצעת הערך של החברה, בעולם הצומח של החלבון האלטרנטיבי. ההשקעה הנוכחית, יחד עם הנפקת הזכויות, מבטיחה לחברה אופק פיננסי לקראת השלמת שלב ההקמה של המפעל בתאילנד, שנמצא בשלביו הסופיים, לקראת תחילת תהליך הייצור המסחרי שצפוי ממש בקרוב".

גרוניך הוסיף כי "למרות תנאי השוק המאתגרים, אני שמח כי הדילול לבעלי מניות החברה הקיימים מקרב הציבור בעקבות ההקצאה ליריב, היה נמוך יחסית, ובנוסף תינתן למשקיעים שהאמינו בחברה מתחילת דרכה, את האפשרות במסגרת הנפקת הזכויות, לשמור על חלקם ולהשקיע באותו מחיר בו בוצעה ההקצאה הפרטית".

איירובוטיקס לא מתרוממת ושמיים מתרסקת

כאמור פליינג ספארק אינה החברה היחידה בגל ההנפקות של 2020-2021 שנאלצת לשנות את מבנה הבעלות בה לנוכח מצוקת מזומנים וקריסת המניה. שתי חברות נוספות הן יומן אקסטנשנס , שמפתחת מכשירים זעירים לניתוח פולשני, ואיירובוטיקס  שמייצרת מערכות רחפנים מתוחכמות, שגם מניותיהן רשמו נפילות חדות בערכן מאז ההנפקה (90% ו־78% בהתאמה).

יומן אקסטנשנס קיבלה באוגוסט האחרון הצעת השקעה מקרן סינית פרטית בשם שנגחאי ראן־יאנג קפיטל. באותו חודש חתמה על הסכם התחייבות כלפי הקרן הסינית, שלא לנהל מו"מ עם צדדים שלישיים ביחס להצעות השקעה אחרות.

מניית החברה קרסה על רקע ירידה חדה בהכנסות מ־20.7 מיליון שקל בשנת 2020 ל־2.8 מיליון שקל אשתקד. עוד קודם למו"מ על העברת השליטה ביצעה יומן שינוי בהנהלתה, כשמינתה את רונן קסטרו כמנכ"ל במקום תמר פרנקל, מבעלי המניות וממייסדי החברה.

איירובוטיקס, העוסקת באיסוף, ניתוח והנגשת מידע באמצעות רחפן אוטומטי, נחשבה במשך שנים לסטארט־אפ מבטיח, ובמהלך גיוסים פרטיים שביצעה הגיעה גם לשווי של כרבע מיליארד דולר.

רחפן של איירובוטיקס / צילום: יוני בן חיים

עם זאת הנפקתה בבורסה בתל אביב בסוף בספטמבר אשתקד, לאחר ניסיון ראשון שכשל, נעשתה לפי שווי של 100 מיליון שקל בלבד. החברה שהוקמה על ידי רן קראוס ומאיר קליינר, דיווחה ביולי האחרון כי הגיעה להבנות לפיהן תימכר לחברת ONDAS הנסחרת בנאסד"ק, בעסקת מניות לפי שווי של 15 מיליון דולר - מחצית משוויה בהנפקה.

בין המניות הנוספות של חברות טכנולוגיה מקומיות שהונפקו בשנתיים האחרונות והסבו הפסדים כבדים למשקיעים, בולטת חברת המכשור הרפואי אריקה בי־קיור , יצרנית מכשיר הלייזר שנועד לטפל בכאבים כרוניים, שהונפקה באוגוסט אשתקד, ואשר צנחה מאז ההנפקה ב־96% לנוכח אכזבת המשקיעים מהצניחה בהכנסותיה.

מניית חברת התוכנה שמיים אימפרוב , שהוקמה על ידי טייסים יוצאי חיל האוויר ומפתחת תוכנה לשיפור הליכים עסקיים פנים ארגוניים, נחתכה ב־89% מאז ההנפקה ונסחרת בשווי של 10 מיליון שקל בלבד, לאחר שלא הצליחה לייצר הכנסות משמעותיות. חברה נוספת היא אורה סמארט אייר , שפיתחה מסנני אוויר שנועדו לחסל וירוסים, אך העניין בה דעך עם היציאה ממגפת הקורונה, ומנייתה נפלה ב־87% מאז שהונפקה ביוני אשתקד.

עוד כתבות

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

שר החוץ הטורקי מעוניין בשת"פ עם המיליציות הפרו־איראניות

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"