גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צעיר אמריקאי השתלט על 100 מיליון דולר בקריפטו והתוודה בטוויטר. מכאן הסיפור הסתבך

צעיר אמריקאי השתלט במהלך שנוי במחלוקת על מטבעות בשווי 116 מיליון דולר שהיו בקופת בורסת הקריפטו בה הוא חבר ● בקהילה האשימו אותו בגניבה, ובתגובה הוא העלה להצבעה הצעה להחזיר חלק מהכסף תמורת ויתור על הטענות נגדו ● הדרמה הגדולה התרחשה בהצבעה ● טור אורח

צעיר השתלט על מטבעות קריפטו בשווי למעלה מ-100 מיליון דולר / צילום: Shutterstock
צעיר השתלט על מטבעות קריפטו בשווי למעלה מ-100 מיליון דולר / צילום: Shutterstock

הכותב הוא יועץ משפטי ב-Collider 

כבר התרגלנו לשמוע בשנה החולפת על פריצות בתחום הקריפטו. אבל בשבוע שעבר התרחשה דרמה מסוג חדש המעוררת שאלות חוקיות ומוסריות בתחום. אברהם (אבי) אייזנברג, צעיר יהודי אמריקאי, עלה לכותרות בעקבות טענות של "גניבה מתוחכמת" מבורסת קריפטו בהיקף של למעלה ממאה מליון דולר. מה שחריג הפעם הוא שהאדם שהשתלט על הכספים, משתמש בכוח הכלכלי שצבר כדי לאשר הצבעה המביאה לזיכוי מלא ממעשיו. ואף זוכה לתמיכה על כך ברשתות החברתיות. 

● ביום רביעי: גנץ, נתניהו וכל בכירי המשק על במה אחת - כל הפרטים על ועידת ישראל
ניסוי הקריפטו של האוצר: הנפקת אג"ח בטכנולוגיית בלוקצ'יין 
כבר 30 שנה הוא חוקר מעילות ענק: "תמיד מפתיע לגלות מחדש כמה קל להטעות את כולם"

Mango Markets הוא פרויקט קריפטו על רשת הבלוקצ'יין סולנה (Sol), ממנו נגזלו לפני כשבוע כ-116 מליון דולר על ידי קבוצת סוחרים מיומנת. אחד הנאשמים במעילה, אברהם אייזנברג, החליט לחשוף את עצמו בטוויטר ואף להגן על מעשיו, מעשה חריג בעולם הקריפטו בו אנשים שומרים על מעטה אנונימיות. רק שהמילים ״גניבה״ ו״גזל״ טיפה מטעות במקרה הזה. המילה הכי מדויקת לתיאור המקרה היא ״תקיפה״ של הבורסה. למרות שיש שיקראו לקבוצת הסוחרים גנבים, אייזנברג טוען בפוסט בטוויטר שהוא בכלל שחקן לגיטימי הפועל במסגרת האפשר הטכנולוגי (״אסטרטגיית מסחר רווחית במיוחד״, כפי שתיאר זאת), מה שלדעתו הופך הכל לחוקי. הוא אפילו זוכה לתמיכה ברשת. על מה שאין מחלוקת זה שהרבה מאוד כסף, של הרבה מאוד אנשים - יצא מידיהם.

אז מה בעצם קרה? Mango Markets הוא Dex, או decentralized exchange, המאפשר לאנשים לסחור בנכסים דיגיטליים באופן אוטומטי, בלי מעורבות אנושית (כלומר בחוזים חכמים על גבי רשת solana). הנקודה הזו היא קריטית להתרחשות הסיפור: כיוון שאין שליטה של גורם ריכוזי כמו בורסה מסורתית, יכול אותו תוקף לנצל חולשות או לאקונות בפרוטוקול, כך שאם יש חוסר הגיון בדרך שבה נכסים נסחרים, אפילו לדקות ספורות, אין מישהו שיתקן את הטעות הזו בזמן אמת.

ברמת הפשטה גבוהה, התוקף פתח כמה חשבונות מסחר בפלטפורמה של mango markets. באמצעות סכום של כעשרה מליון דולר, התוקף נכנס לפוזיציות השקעה מתוחכמות במטבע, ורכש כמות משמעותית של מטבעות מנגו בבורסת mango markets ובמקומות נוספים. כיוון שהנזילות של מטבעות מנגו היא נמוכה במיוחד, המחיר של המטבע בבורסת mango markets המריא מ-2 סנט ל-91 סנט תוך פרק זמן של כעשר דקות.

אבל פה הסיפור נהיה מעניין, כי באמצעות החשבון בו קנה מטבעות מנגו ששווין המריא (בשיא, השקעה של חמישה מליון דולר הייתה שווה כמעט פי מאה), יכל התוקף ללוות כספים מהבורסה, כשאותן מטבעות מנגו היוקרתיות (לשעתה) היוו ״בטוחה״ עבור ההלוואות. וזה מה שעשה: באופן מהיר הוא לווה נכסים דיגיטליים שונים מפרוטוקול המסחר, כך שבסופו של דבר כמעט כל הנכסים שהיו מופקדים בפרוטוקול, עברו לארנקו של התוקף. מטבע הדברים, תוך זמן די קצר המחיר של המטבע התחיל לחזור לרמתו הטבעית (אנשים שמכרו, פוזיציות שורט שנסגרו), כך שכל האירוע מתחילתו עד סופו ארך פחות משעה. ומה עם ההלוואות שלקח התוקף? אותן הוא כבר לא יחזיר, אך הבטוחות שהשאיר עדיין עומדות בעינן, בשווי מזערי לעומת הנכסים שלווה.

הפרויקט שמר כסף כביטוח נגד מצבים כאלו, אך הסכום לא היה גבוה מספיק כדי להחזיר כסף לכל המשתמשים. פה התוקף החליט להתערב, ולתקשר דרך הרשתות החברתיות עם חברי הפרויקט כדי להגיע להסדר בו יחזיר התוקף לפרויקט כ-60% מהכספים שלקח. כחלק מכך, ה-DAO וחבריו מתחייבים שלא לתבוע את התוקף ולוותר על הטענות נגדו, כולל תלונות במשטרה. זה היה צריך לעבור אישור של כל חברי הDAO של mango markets. אנחנו יודעים שהתוקף קנה המון מטבעות מנגו, וגם גנב מטבעות מהסוג הזה. לכן כשההצעה עלתה לאישור, יכל התוקף להשתמש בכח ההצבעה המשמעותי שלו ולהצביע בעד אישורה. אישור ההסדר מהווה סוג של הסכם פשרה משפטי בין התוקף והחברים בDAO.

הזווית המשפטית

חשוב להבין - mango markets לא נפרץ, התוכנה עבדה בדיוק כפי שתוכננה. מה שמעלה את אחד הקונספטים המדוברים בקריפטו - עד כמה הקוד הוא חוק? האם מה שאפשרי מכח התכנה שאמורה לפעול בלי התערבות אנושית, אמור להיות חוקי? מקסימליסטים למיניהם יגידו שכן - הקהילות ידאגו להעניש את מי שסורר, ואפילו במקרה דנן, התוקף החזיר סכום מספיק לכסות את ההפסדים של המשתמשים. בפועל, כל זמן שיש לנו בתי משפט ומדינות הדיון נשאר תאורטי, שכן בתי משפט יחפשו (וימצאו) דרך להחיל חוקים קיימים על הסכסוכים הללו. אבל גם אם נתייחס לטענה ברצינות, החשש הוא שיהיה תמריץ שלילי לפתח פרויקטים, זאת כיוון שתיווצר קרקע פורייה לאנשים לנצל לרעה פרויקטים, בלי השלכות אמיתיות. אם נחזור למקסימליסטים, הם יגידו שהשוק יעשה את שלו וקהילות ברשת מספיקות כדי לאכוף התנהגות.

אם היה מדובר במניות הנסחרות בבורסה רשמית, אין ספק שהמקרה עולה לכדי מניפולציית שוק (market manipulation, ובעברית הרצת מניות או תרמית בניירות ערך), פעולה שאסורה תחת רוב תחומי השיפוט בעולם. מניפולציית שוק היא מצב בו מתבצעות עסקאות אשר גורמות לשינוי מלאכותי במחיר של נייר ערך. רוב סעיפי החוק בעולם דורשים מרכיב של מרמה וכוונה לרמות, דברים המצויים בשפע במקרה של mango markets. אנחנו רואים לאחרונה את הרשות לניירות ערך האמריקאית קובעת כי נכסים דיגיטליים שונים הם נייר ערך הכפופים לרגולציה אמריקאית. במקרה שהרשות תפתח בחקירה נגד mango markets ותקבע כי הנכס הדיגיטלי שהנפיקו הוא נייר ערך, הם יוכלו גם לבוא אחרי התוקף ולהאשים אותו במניפולציית שוק. מדובר בפשע עם עונש מאסר של עד חמש שנים בארה״ב ובישראל.

לעניין ההצבעה ב-DAO, המעמד המשפטי של DAO אינו מוסדר לחלוטין, בעיקר כשמדובר ב-DAO ללא יישות משפטית שקשורה אל הפעילות. אם נסתכל על דיני החברות, ברור לנו שההצבעה נגועה בעניין אישי של התוקף. בישראל ישנם סעיפי חוק בדבר החלטות הנגועות בעניין אישי, כאשר יש עסקה עם בעל השליטה (או כזו שלבעל השליטה יש עניין אישי). עסקאות כאלו לרוב ידרשו אישור של בעלי המניות (מחזיקי הנכס הדיגיטלי?), והרוב לאישור לא יקח בחשבון את הקול של בעל השליטה. גם בארצות-הברית ישנם דינים מיוחדים לעסקאות עם בעל שליטה, ורובן מתמקדים בחובות האמון של הדירקטוריון (שם הפסיקה הרבה יותר ענפה מאשר בארץ), ובנוסף דורשת אישור של בעלי מניות המיעוט.

התקיפה אף מזכירה השתלטות עוינת, פרקטיקת שוק שפרחה בשנות ה-80, שם אנשים קנו מניות של חברות בשוק החופשי, השתלטו על 51% מכח ההשפעה ועשקו את נכסי החברה (לרוב מזומנים). חשוב לזכור שמקרים אלו הביאו לרגולציה בארה״ב אשר הגבילה משמעותית את היכולת לעשות זאת כיום. ישנה גם שאלה עד כמה הסכם הפשרה מחייב משפטית, וכלל לא בטוח שיש מניעה מחברי הDAO לפנות לערכאות ולדרוש פיצוי עבור נזקים. עם זאת, זה ידרוש מהם להוכיח נזקים כלכליים, וכיוון שרובם כן הצליחו לקבל את כספם חזרה (מכספי הביטוח והכספים שהשיב התוקף), ההליך האזרחי עלול להיות מיותר עבורם.

בשורה התחתונה, לדעתו של הכותב אירועים מסוג זה רק פוגעים באימוץ של חדשנות בכלל, וקריפטו בפרט. יתכן שאותם אנשים שקוראים להפחתת רגולציה בתחום (code is law), גם במחיר של פריצות ו״מערב פרוע״, עלולים לזרז אימוץ חטוף של רגולציה שתסדיר את שוק הקריפטו, לטוב ולרע.

עוד כתבות

הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

"קיבלנו כבר עשרות פניות": הפתרון של הטכניון לאנטישמיות בקמפוסים בחו"ל

הטכניון מזמין חוקרים מחו"ל להצטרף למוסד הלימוד, והנשיא מגלה כי "קיבלנו כבר עשרות פניות" ● בתוך כך, מועצת האקדמיה הלאומית למדעים מזהירה מפגיעה במעמד המחקר הישראלי, וקוראת לתקצוב מוגבר כתשובה לחרמות

נתיבות. בעיגול: מירי רגב / צילום: דייגו מיטלמן, מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט)

בלי תוכנית, ללא תקציב ובניגוד לדעת אנשי מקצוע: רגב מקדמת עוד תחנת רכבת בנתיבות

במשרד התחבורה בוחנים הקמת תחנה בעיר הדרומית במרחק 5 ק"מ בלבד מזו הקיימת ● גורמי המקצוע מתנגדים בגלל תחזית נוסעים נמוכה ופגיעה בציבור שזמן נסיעתו למרכז מתארך ● השבוע נחשף בגלובס שגם במוסד רוצים רכבת ישירות למטה הארגון בניגוד לתוכניות המטרו

מנכ''לית קו אימפקט, נוא ג'השאן־בטשון / צילום: תמר מצפי

"מי שרוצה לשלב את החברה הערבית צריך לעבוד בזה"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, נוא ג'השאן־בטשון, מנכ"לית קו אימפקט, שוחחה על האתגרים בשילוב החברה הערבית בשוק העבודה ישראלי ● ג'השאן־בטשון: "חברות עסקיות שהן גשר בין החברה היהודית לערבית אמנם סבלו מטראומה גדולה בעקבות המלחמה, אבל הצליחו להחזיק את זה"

ד''ר ענאיה בנא, מנכ''לית ומייסדת עמותת אל־ביאדר / צילום: תמר מצפי

"בעלי הקרקע הפרטית בחברה הערבית מחכים שיזמים יבואו"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, ד"ר ענאיה בנא, מנכ"לית משותפת ומייסדת עמותת אל־ביאדר, דיברה על הפערים בין החברה הערבית לחברה הכללית בתחום הדיור ● בנא: "85% מהדור הצעיר בתוך היישובים הערביים הוא מחוסר פתרונות דיור"

שי ויל / איור: גיל ג'יבלי

מתחת לרדאר: הכירו את המשפחה שתשלוט בדואר ישראל

משפחת ויל העדיפה להתנהל מתחת לרדאר התקשורתי והציבורי, למרות שהחברות שבשליטתה אחראיות למותגים ישראליים מאוד מוכרים ● קבוצה בהובלת המשפחה זכתה במכרז על דואר ישראל, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שלה

נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

קיצוני אפילו במונחים של איראן וכזה ששלח אלפים למותם. הכירו את הנשיא שנהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של איברהים ראיסי התרסק אתמול בגבול עם אזרבייג'ן, ולאחר דיווחים סותרים, באיראן הודיעו הבוקר רשמית על מותו, יחד עם שר החוץ האיראני ● הוא נחשב מהקשים שבין השמרנים האיראנים, לאחד מגדולי שונאי ישראל ומי שזוהה כאחד מהמועמדים הבולטים לרשת את המנהיג העליון עלי חמינאי עם מותו

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בממשלה מפקפקים בסיכוי של סמוטריץ' להטיל מכס של 100% על טורקיה

הצעד שמבקש לקדם סמוטריץ' דורש אישור של הממשלה כולה, וההערכות הן ששני מוקדי ההתנגדות המרכזיים עשויים להיות בלשכת ראש הממשלה ואצל שר הכלכלה ● גורמים במגזר העסקי מפעילים על הממשלה לחץ לסגת מהרעיון, שעלול לגרור עליות מחירים שיתגלגלו לכיס של הצרכן הישראלי

רכבי טויוטה חונים בשכונת מגורים. מכת גניבות רכב / צילום: טלי בוגדנובסקי

עלייה של 64% במחירי הביטוח: זה הרכב הנגנב ביותר בישראל מתחילת המלחמה

פוסט שפורסם ברשתות החברתיות גילה כי כדי לבטח את אחד הרכבים הגניבים בישראל, טויוטה RAV4, נדרשה בעליו לשלם סכום המגיע כמעט לשישית משווייו ● "זו אמירה חד-משמעית ללקוח, שאת הדגם הזה החברה לא רוצה לבטח", אומרים בלשכת הסוכנים ● בשוק ממליצים לרוכשי מכוניות לכלול את עלות הביטוח בשיקולים בעת רכישת רכב חדש

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

המשבר בביטוח לאומי: "צריך בעיקר להעלות מסים ואת גיל הפרישה"

לראשונה ההכנסות של ביטוח לאומי נמוכות מההוצאות על קצבאות, ודוח שפרסם מזהיר: מועד הקריסה הוקדם ב-8 שנים, לשנת 2036 ● אלא שמומחים סבורים כי הסוגיה פחות חמורה ממה שעושים ממנה: "שאנשים יפסיקו לעבוד מתי שבא להם"

רס''ן גל שבת ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רב-סרן גל שבת מת מפצעיו בביה"ח לאחר שנפצע בעזה

רס"ן גל שבת, בן 24, מקציר, מ"פ בחטיבת הצנחנים מת מפצעיו לאחר שנפצע באורח קשה ● ניסיון פיגוע סמוך לאבו דיס: לוחמי מג"ב נטרלו את המחבל ●  חשד לחדירת כלי טיס עוין לגליל העליון ● לראשונה אחרי 4 חודשים: רה"מ נתניהו ייפגש עם ראשי רשויות בצפון ● עדכונים שוטפים

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

מחירי הטיסות עולים בחדות ומתדלקים את האינפלציה

מחירי הטיסות עלו באפריל בשיעור דו–ספרתי, והכבידו על מדד המחירים לצרכן ● החדשות הרעות: הצפי הוא שהמצב רק יחמיר ● וגם: למה הריבאונד בנתוני הצמיחה מעלה סיבה לדאגה

פרויקט נופי אילן באבו גוש / צילום: viewpoint

השכונה החדשה באבו גוש: בכמה נמכר פנטהאוז עם שישה חדרים?

בפרויקט מגורים שנבנה בשכונה המערבית החדשה באבו גוש נמכר פנטהאוז בן 6 חדרים בשטח 174 מ"ר ב־3.8 מיליון שקל ● בשנים האחרונות חלה עלייה בהתחלות הבנייה ביישוב המדורג באשכול 3 מתוך 10 בדירוג החברתי כלכלי של הלמ"ס • הרוכשת היא תושבת פסגת זאב

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

לידיעת בני משפחה מסוכסכים: הליכים חסויים בביהמ"ש למשפחה לא מהווים "מקלט" מחקירת רשות המסים

ביהמ"ש לענייני משפחה הורה להעביר את כל המסמכים בסכסוך משפטי בין שני אחים לעיונה של רשות המסים לטובת בחינת פתיחה בחקירה פלילית, לאחר שעלו חששות להלבנת הון דרך חשבונות של האחים בשווייץ ● נקבע: הצורך לבחון האם בוצעו עבירות מס על-ידי האחים, גובר על חיסיון ההליך ועל זכותם לפרטיות

ICL / צילום: יח''צ

פשרה בייצוגית נגד כיל על דיווח מטעה. כמה תשלם לבעלי המניות?

ביהמ"ש אישר הסדר פשרה בבקשה לתובענה ייצוגית שהגישה חברת רבקה טכנולוגיות נגד כיל, המנכ"ל והדירקטורים שכיהנו בה בשנים 2016-2015, בשל טענות למחדלי דיווח ופרטים מטעים ביחס לפרויקט מערכות מידע שהחלה עם IBM בשנת 2013 וקרס אחרי שלוש שנים ● במסגרת הפשרה כיל תשלם כ-2 מיליון דולר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההבטחה של רה"מ אחרי הישיבה הסוערת עם ראשי רשויות בצפון

שר הביטחון בביקור בבסיס יחידה 8200: "אנחנו יודעים בהרבה מאוד מקרים איך האויב חושב ואיך האויב נערך" • נתניהו נפגש עם ראשי רשויות בצפון, סירב להסביר איך יחזרו התושבים לבתיהם - אבל הבטיח: "הצפון ישגשג" • במקביל, הירי ליישובי הצפון לא נפסק • הותר לפרסום: מ"פ בצנחנים מת מפצעיו לאחר שנפצע קשה בהתיקלות עם מחבלים ברצועה • כל העדכונים מכל החזיתות

בנייה ברמת גן / צילום: פביו טרופה

התוכנית של רמת גן במקום תמ"א 38: עד 10 קומות ברחובות המסחריים

תוכנית מחליפה לתמ"א 38 שגיבשה העירייה בראשות כרמל שאמה הכהן, מספקת פתרון ביניים בין הגישה המרחיבה שנקטו ראשי העיר הקודמים, לבין הגישה הקמצנית שנקט כרמל שאמה הכהן, שזכתה לביקורת מצד בית המשפט

עליות בוול סטריט / צילום: Shutterstock

המדיניות שהורידה את אנליסט וזו שסידרה לאלטשולר את התשואות

לאחר הירידות בשוקי ההון בחודש אפריל, נרשמו עליות חדות במדדי וול סטריט מתחילת החודש הנוכחי בעוד הבורסה בת"א מדשדשת ● המומחים מעריכים כי שנת 2024 תסתיים בתשואה חיובית לחוסכים, אבל הדרך לשם, הם מזהירים, תהיה תנודתית במיוחד ● וגם: כך התהפכה טבלת התשואות ואילו גופים הצטיינו

אילן ברקן (מימין) ואליאב בן עטר, מייסדי ''כוחנו באחדותנו'' / צילום: תמונה פרטית

החילוני והחב"דניק שערכו אירועים ל־20 אלף חיילים מאז פרוץ המלחמה

אילן ברקן ואליאב בן עטר הפעילו "סיירת מחסומים" ששימחה חיילים, ומאז ה־7 באוקטובר עברו לקיים אירועים בבסיסים ● עכשיו הם מתקשים לגייס תרומות: "לעשות 'על האש' ל־100 איש עולה 5,000 שקל, והעם התעייף" ● ישראל מתגייסת

מנכ''ל חברת נייס ברק עילם / צילום: שלומי יוסף

המנכ"ל עזב והמניה נפלה: האם זה הזמן להשקיע בנייס?

בתוך יומיים לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל ברק עילם, איבדה מניית הטכנולוגיה הישראלית כ־15% ● האנליסטים הופתעו ובג'פריס הפחיתו את מחיר היעד למניה בכ־18% ● באופנהיימר מזהים הזדמנות השקעה "לאור מובילותה של נייס בענן ו־AI"

מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל / צילום: שחר פליישמן

אכזבה למדינה: קבוצת מילגם זכתה במכרז להפרטת הדואר בתמורה ל-461 מיליון שקל בלבד

קבוצת מילגם-הפניקס-ליימן שליסל זכתה במכרז על הדואר, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שקיבל הדואר בעבר ועמד על מעל 1.5 מיליארד שקל ● קבוצת דלק ישראל-רמי לוי התמודדה מולה במכרז ● שתי ההצעות היו נמוכות בתחילה מהממוצע של הערכת השווי שהוכנו לצורך המכרז. לבסוף התוצאה הזוכה הייתה גבוהה יותר