גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סטיקספיי הישראלית נסקה ב-255% ביום המסחר הראשון שלה: "חברה צנועה שצריכה להבקיע ולפרוץ"

סטיקספיי, המפתחת טכנולוגיות לתקשורת לוויינים, נסקה ב־255% ביום המסחר הראשון שלה בבורסת ניו יורק לאחר מיזוגה לחברת SPAC • המנכ"ל: "אני לא מנהל את המניה, הפוטנציאל של החברה ענק ונוגע כמעט לכל אחד מאיתנו"

דוד ריפשטיין, מנכ''ל סטיקספיי / צילום: תמר מצפי
דוד ריפשטיין, מנכ''ל סטיקספיי / צילום: תמר מצפי

חודשיים לפני שהפכה לציבורית באמצעות מיזוג לחברת SPAC בוול סטריט, נאלצה חברת הטכנולוגיה הישראלית סטיקספיי (Satixfy) לקצץ באופן חד את שוויה. כך, משווי מתוכנן של 813 מיליון דולר אחרי הכסף (ששיקף שווי פעילות של 632 מיליון דולר), היא הפחיתה את השווי במיזוג ביותר מחצי ל־365 מיליון דולר בלבד.

נפילה בהכנסות ובשווי: סטיקספיי חותכת את שווייה במיזוג ל-SPAC
"היה אחד ממיליארד": הלך לעולמו יואל גת, בעיצומו של מהלך למיזוג SPAC

בסוף השבוע השלימה סטיקספיי את המיזוג, וכבר ביום המסחר הראשון בבורסת ניו יורק זינק שווי החברה לכ־1.4 מיליארד דולר, לאחר שהמניה קפצה באופן בלתי מוסבר ב־255%. במסגרת המיזוג סטיקספיי  גייסה 29 מיליון דולר, והיא צפויה לקבל בעתיד סכום נוסף שינוע בין 13 ל־100 מיליון דולר.

 

סטיקספיי מפתחת טכנולוגיות לתחום תקשורת הלוויינים, ומייצרת למשל שבבים ואנטנות. היא מעסיקה כ־220 עובדים, כמחציתם בישראל. בשנה שעברה ניסתה החברה להנפיק בת"א, אך ויתרה על כך משלא הצליחה להשיג את השווי המבוקש.

במרץ השנה הודיעה על מיזוג ל־SPAC האמריקאי Endurance, וכאמור באוגוסט הפחיתה את השווי בעסקה. הפחתת השווי הגיעה בעקבות הפחתה משמעותית של התחזיות הפיננסיות של סטיקספיי.

בין הודעת המיזוג להשלמתו, החברה מינתה מנכ"ל חדש - דוד ריפשטיין, שהגיע לחברה לאחר שניהל בעבר את רדקום וגרינרואד, והחליף בסטיקספיי את המייסד יואל גת, שנפטר באפריל האחרון. ​

על הזינוק התלת־ספרתי במניה ביום המסחר הראשון (בדומה למניית מתחמי האירוח הישראלית סלינה) ריפשטיין אומר כי "אני לא מנהל את המניה אלא את החברה. הפוטנציאל של סטיקספיי הוא ענק ונוגע כמעט לכל אחד מאיתנו".

בראיון לגלובס מספר ריפשטיין על הצטרפותו לחברה: גת התקשר אליו לאחר שחלה והבין שיצטרך להעביר את המושכות למנהל אחר. בהתחלה, הוא מודה, חשב לסרב, "אבל למדתי קצת והגעתי למסקנה שמשהו קורה בעולם הלוויינים בשנתיים האחרונות", הוא אומר.

"כשהייתי בעולם הטלקום, במשך 20-30 שנה הסתכלתי על עולם הלוויינים וראיתי תחום שמתקדם, אבל עולם הטלקום תמיד מתקדם יותר. ראיתי את המהפכה קורית בו. בשנתיים האחרונות, עולם הלוויינים רץ מהר יותר מהטלקום, והעולמות האלה הולכים להיפגש. רק לפני חודשיים ספייס־אקס של אילון מאסק הודיעה על חיבור עם T-Mobile ואפשרות לשלוח הודעות טקסט (ממקומות ללא כיסוי סלולרי, ש.ח.ו) שעוקפות את עולם הטלקום.

"זה מחזק את עולם הלוויינים ומזכיר לי איך הטלקום התחיל מטקסט, לפני 30 שנה. ההערכה שלי היא שקצב התפתחות הלוויינים גבוה יותר מהקצב של הטלקום. עד היום המובייל לא נותן כיסוי בים או באוויר. הטכנולוגיה של סטיקספיי הולכת בדיוק לכיוון הזה".

"לא זיהיתי משהו שמתקרב לצ'יפים שלנו"

סטיקספיי הוקמה בשנת 2012 על ידי יואל גת, שייסד וניהל קודם לכן את חברת גילת לוויינים, ויואב לייבוביץ' ששימש בעבר כמנהל הכספים של גילת, ומשמש כיום כיו"ר סטיקספיי. גת המנוח שימש כיו"ר ומנכ"ל החברה עד לפטירתו ממחלה קשה, ובחלק גדול מהפטנטים של סטיקספיי הוא רשום כממציא.

ריפשטיין מוסיף כי "ליואל (גת) היה החזון לזהות את הצורך בטכנולוגיה שתייצר תקשורת בתוך הלוויינים. לסטיקספיי יש תשתית טכנולוגית, עוד לא מוצרים מלאים, שהולכת לכיוון הזה. החברה מפתחת צ'יפים מאוד ייחודיים, לא זיהיתי משהו שמתקרב לזה, שהם גם מאוד חזקים. הם יושבים בלוויין ובתחנות הקרקעיות ומאפשרים קצבים גבוהים, והם זוכים לעניין מאוד גבוה מרוב השחקנים הבולטים - גם ספקיות תקשורת וגם ספקים לספקיות התקשורת. בחזון שלנו אנחנו רוצים להיות בלב של התקשורת, ושהצ'יפים שלנו ישבו בכל ממשק של התקשורת הלוויינית".

כאמור לפני חודשיים חתכה סטיקספיי את תחזיותיה, והיא אמורה לסיים את 2022 עם הכנסות של 10 מיליון דולר בלבד, לעומת תחזית מקורית ל־40 מיליון דולר, ואחרי הכנסות של 21.7 מיליון דולר ב־2021. ה־EBITDA והתזרים החופשי יהיו שליליים.

ל־2023, תחזית ההכנסות הופחתה מ־88 מיליון דולר ל־36 מיליון דולר וה־EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) מ־23 מיליון דולר לשלילי בסך 6 מיליון דולר. "האשמה" מיוחסת לקשיי שרשרת האספקה, עיכוב בייצור שבבים אצל צד שלישי ועליית מחירי חומרי הגלם. "ברגע שמחירי הרכיבים טסו, כל הספקים קיבלו תיאבון, דרשו מחירים מטורפים ולא התחייבו ללוחות זמנים", אומר ריפשטיין. "העבודה עם ספקים הייתה בעייתית באופן קיצוני. החברה לא יכלה לשלם לכל ספק מה שרצה, וגם כששילמה צ'קים מטורפים - היא בסוף התור כחברה קטנה. אני כן מרגיש שהעסק מתייצב, יש יותר גמישות במחיר. אני מניח שההפרעות יימשכו חודשים ולא שנים".

על התחזית לשנים הבאות אומר ריפשטיין כי סטיקספיי הביאה בחשבון גם את ההשפעה של המצב על החברות שקונות ממנה ודוחות השקעות, וגם עניין נוסף - ההיחלשות של שוק ההון שמשפיעה על היכולת של אותן חברות לגייס כספים. "בינתיים לא שמעתי על דחיות גדולות", הוא אומר. "בסוף, זה משהו שחייב לקרות: לפני 30 שנה היו רק הודעות טקסט והיום יש וידיאו רצוף ואינסוף דאטה, קצבי הצריכה עולים כל הזמן. אז השאלה היא של תזמון ולא של מהות".

"לעבוד מול חברה ציבורית - נותן ודאות"

למה להתעקש לצאת לשוק הציבורי, גם כשהשוק בירידה והשווי מתכווץ?
"התחבטנו בנושא. מהניסיון שצברתי מהרבה שנים בחברה ציבורית, ההסתכלות שלי היא כזאת: לעולם לא נוכל לסנכרן את השוק לתוכניות שלנו, אבל בהיותנו חברה קטנה בעולם של שחקנים גדולים, נדרשת מאיתנו שקיפות מלאה. הרבה פעמים לפני שנחתם חוזה, מגיעים אלינו לקוחות למשרדים ומבקשים מידע על תוכניות עבודה, מצב פיננסי ועוד. לעבוד עם חברה ציבורית נותן להם ולספקים ודאות, כי השקיפות היא חובה.

שנית, יש כאן פלטפורמה; אם החברה תצליח היא תדע לתת ערך לבעלי המניות, מה שלא תמיד מצליח בחברה פרטית. ברגע שמגיעה ההצלחה, הפלטפורמה הציבורית יודעת לתגמל את בעלי המניות, לכן אנחנו רוצים להיות שם. אני לא מזלזל בקיצוץ השווי לקראת המיזוג, אבל לאור מצב השוק אין פה משהו מהותי - גם ולואציות של חברות פרטיות ירדו. בסופו של דבר סטיקספיי היא חברה צנועה שצריכה להבקיע ולפרוץ, ואני מאמין גדול ביכולת שלה. אני מקווה שהתהליך יספק לנו מזומן שיוכל לקדם אותנו".

איפה תהיה החברה בעוד שנתיים?
"השוק הפיננסי 'מפחיד' כרגע. חוויתי את המשברים של 2000 ו־2008, ובסוף הדברים מתרוממים חזרה. אני רוצה לממש לפחות חלק מהתוכניות שיש כרגע עם שחקנים גדולים. כשחברה 'תופסת' שחקן גדול זה מרים אותה לשנים קדימה. הטכנולוגיה שלנו חייבת להיות בתוך החברות הגדולות, שיש בהן פוטנציאל הכנסות של עשרות ומאות מיליוני דולרים. אני מאמין שכשהשם שלנו יופיע כספק של אחת מהן, שוק ההון יתגמל אותנו".

מה הסיכוי שזה יקרה?
"קיים סיכוי שנשיג שחקן גדול כזה, ואפילו יותר מאחד".

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור