"היה אחד ממיליארד": הלך לעולמו יואל גת, ממייסדי גילת, בעיצומו של מהלך למיזוג SPAC בוול סטריט

גת (69) הקים את סטיקספיי, מפתחת מודמי תקשורת לוויינים, יחד עם יואב ליבוביץ' בשנת 2012, ושימש עד לאחרונה כיו"ר ומנכ"ל החברה • החברה הודיעה לפני כחודש על מיזוגה הצפוי לחברת ה-SPAC האמריקאית Endurance, לפי שווי של 813 מיליון דולר אחרי הכסף

יואל גת ז''ל / צילום: שלומי יוסף
יואל גת ז''ל / צילום: שלומי יוסף

יואל גת, אחד ממייסדי חברת גילת רשתות לוויין , ומי שהוביל בשנים האחרונות את חברת SatixFy שצפויה להתמזג לחברת SPAC בוול סטריט, נפטר בתחילת השבוע לאחר מאבק במחלת הסרטן. גת (69) הקים את סטיקספיי והיה יו"ר ומנכ"ל החברה, העוסקת כמו גילת בתחום התקשורת הלוויינית, תחום שבו גת נחשב למומחה טכנולוגי בעל שם עולמי.

גת זכה פעמיים בפרס ביטחון ישראל, פרס שניתן לגופים או יחידים על פעילות שתורמת להגברת הביטחון - לרוב מדובר על פיתוח טכנולוגי. גת היה בעל תואר ראשון בהנדסת חשמל מהטכניון, ותואר שני (MBA) במנהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב. לאורך השנים פרסם ספרים על ניסיונו העסקי. גת היה נשוי לסימונה, אף היא חלק מהנהלת סטיקספיי, ואב לשניים.

גת ניהל את גילת בין השנים 1987 עד 2003, שהתאפיינו בצמיחה מהירה מאוד בחברה, אך לבסוף גם במשבר פיננסי והסדר נושים. לאחר שעזב את גילת, גת הקים וניהל את חברת רייסאט ישראל, שעסקה בתחום אנטנות לוויין ניידות לכלי רכב. את סטיקספיי הוא הקים עם יואב ליבוביץ' בשנת 2012, ובחלק גדול מהפטנטים של החברה הוא רשום כממציא.

סטיקספיי מפתחת מודמי תקשורת לוויינים עם רדיו מוגדר תוכנה ואנטנות מרובות אלומה, כדי לתמוך בתקני תקשורת מתקדמים. החברה הודיעה לפני כחודש על מיזוגה הצפוי לחברת ה-SPAC האמריקאית Endurance Acquisition Corp לפי שווי של 813 מיליון דולר אחרי הכסף, ושווי חברה (EV) של כ-632 מיליון דולר. ההודעה הגיעה לאחר שבשנה שעברה סטיקספיי תכננה להנפיק בבורסה של תל אביב, לפי שווי שוק של 1.4 מיליארד שקל אחרי הכסף, אך הניסיון לא צלח. המיזוג בארה"ב משקף לה שווי גבוה יותר מההנפקה שביקשה לקדם בת"א, והוא מביא איתו גם גיוס של עד 350 מיליון דולר.

 "תכננו 'מהפכה מרסקת' שתשנה את פני התקשורת הלוויינית"

בשבוע שעבר, רק שבועות ספורים לאחר הדיווח על המיזוג, הודיעה סטיקספיי על רענון שדרת ההנהלה שלה: יואב ליבוביץ', מייסד משותף בחברה וסמנכ"ל הכספים שלה, מונה לתפקיד יו"ר משותף לצידו של גת, ובמקביל דווח כי החברה תודיע בשבועות הקרובים על מינויו של מנכ"ל חדש, שיצטרף לחברה בחודש יוני ויוביל אותה בשלב הבא של צמיחתה.

הודעה זו מקבלת כעת הסבר ברור יותר. ליבוביץ' סיפר לגלובס על גת, כי "הוא היה אחד ממיליארד. אישיות חוצה-גבולות, מולטי-דיסציפלינרית. הוא הקים כמה חברות בחייו. עוד קודם היה בצבא בפרויקטים ענקיים ששינו את ביטחונה של ישראל, הוא זכה פעמיים בפרס ביטחון ישראל ואף הדליק משואה מטעם ההייטק".

עוד לדברי ליבוביץ', "יואל הקים את גילת רשתות לוויין שהפכה לציבורית ב-1993 ואז הייתה שווה 4.5 מיליארד דולר, בימים שעוד לא ידעו פה מה זה הייטק והון סיכון. אחר כך הוא מיצה את עצמו בגילת והקים חברה חדשה שנקראת רייסאט, שמפתחת אנטנות שטוחות חדשניות שנמכרו בכל העולם.

"החברה נמכרה לגילת, וב-2012 הקמנו את סטיקספיי. החלום היה שבמקום לשפר בכל שנה ב-10%-20% את הטכנולוגיה, נעשה 'מהפכה מרסקת' שתשנה את פני התקשורת הלוויינית. זה אפשרי רק עם צ'יפים, וזה דבר יקר, לכן בהתחלה אף אחד לא הסכים להשקיע בחברה. השקענו את כספנו, בנינו חברה לתפארת. בהמשך הגיעו קטליסט (קרן השקעות, שח"ו) ולאחרונה גייסנו 55 מיליון דולר מפרנסיסקו פרטנרס ועשינו עסקה עם SPAC. ההנהלה תמשיך את החלום והחזון של יואל למימוש גדול ומוצלח".

בשבועות האחרונים "מתנהלים ללא גת, ופועלים כרגיל, כולל במיזוג"

לדברי ליבוביץ', בשבועות האחרונים החברה התנהלה כבר ללא גת, והמשיכה לפעול כרגיל, כולל במיזוג ל-SPAC. לפני כן, "יואל היה בכל הפרזנטציות עם כל המשקיעים, אפילו טס איתי לחוף המערבי למרות הכול. הוא היה כמו אריה".

יש לציין שבתשקיף שהגישה סטיקספיי בשנה שעברה לקראת ההנפקה שלא יצאה לפועל בת"א, נכתב בפרק הסיכונים הקשורים להשקעה בחברה, כי "היא תלויה בהמשך פעילותו של יזם החברה, המנכ"ל ויו"ר הדירקטוריון, יואל גת, על מנת שימשיך וינהל את פעילות החברה, יוביל את מאמצי השיווק והפיתוח העסקי התלויים במידה רבה ביכולותיו וקשריו האישיים, ויוביל את מאמצי הפיתוח הטכנולוגי בחברה". עם זאת ליבוביץ' אומר כי החברה "ממשיכה להתקדם בתוכניות להשגת המטרות של יואל, ושל כולנו".