גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביהמ"ש: חברת תוכנה תשלם תוספת מס של כ-250 מיליון שקל על מכירת קניין רוחני מלפני 20 שנה

חברת התוכנה הישראלית סי. איי סופטוור דיווחה על מכירת קניין רוחני ב-110 מיליון שקל; רשות המסים טענה לשווי של 667 מיליון שקל ● מה קבע בית המשפט?

רשות המסים / צילום: איל יצהר
רשות המסים / צילום: איל יצהר

האם קניינה הרוחני של חברת תוכנה ישראלית נמכר לחברת-האם הבינלאומית שלה ב-110 מיליון או ב-667 מיליון שקל? בית המשפט המחוזי בתל אביב הכריע בשאלה זו במסגרת מחלוקת בין חברת סי איי סופטוור לבין רשות המסים, וחייב את החברה לשלם תוספת מס מוערכת של כ-250 מיליון שקל על עסקת מכירת קניין רוחני שבוצעה לפני כ-20 שנה. זאת, לאחר שקיבל את עמדת רשות המסים כי שווי הקניין הרוחני הוא פי 6 מהמחיר שדווח. 

יש לכם חשבון בחו"ל? רשות המסים בעקבותיכם: "מאות יקבלו היום מכתבים" 
השר לשעבר ניצח את רשות המסים: ישלם מס מופחת על הדירה במגדל בתל אביב
"חושבים שאנחנו השטן, אבל אנחנו עובדים בשביל האזרחים": ביקור ברשות המסים
בית המשפט קבע שאין מע"מ על נוסטרו, אך רשות המסים ממשיכה לגבות 
המדינה נתנה לחברות הגדולות הטבת מס, אז למה הן לא מתנפלות עליה? 

חברת התוכנה סי. איי סופטוור (לשעבר ממקו תוכנה בע"מ), נרכשה בשלהי שנות ה-90 על-ידי חברת ענק בינלאומית העומדת בראש קבוצה של כ-200 חברות תוכנה ואתרי פיתוח.

במועד הרכישה החזיקה סי. איי סופטוור ב-4 תוכנות לאבטחת מידע, שפותחו בין היתר בסיוע מענקים של המדען הראשי. לאחר הרכישה פעילותה והכנסותיה של סי. איי סופטוור התרכזו במספר מישורים: שיווק והפצה של מוצרי הקבוצה הרוכשת, שירותי מחקר ופיתוח לחברה הרוכשת, פעילות מחקר ופיתוח עצמי והכנסות מתמלוגים בגין הקניין הרוחני שבבעלות סי. איי סופטוור.

בשנת 2010 מכרה סי. איי סופטוור את הקניין הרוחני שבבעלותה לחברה הבינלאומית בסכום מוצהר של 110,300,000 שקל.

רשות המסים לא קיבלה את הדיווח, וקבעה כי שווי הפונקציות, הנכסים והסיכונים (FAR - Functions, Assets, Risks) שהועברו במסגרת העסקה עולה עשרת מונים על השווי שדווח. הרשות טענה כי מאחר שמדובר בעסקה בין צדדים קשורים, יש להתערב בשווי העסקה ולקבוע כי שוויה האמיתי הוא כ-667 מיליון שקל.

עיקר ההפרש בהערכות השווי בין הצדדים נבע משוני משמעותי בהנחות היסוד של הצדדים ביחס לשאלות מהו אורך החיים הצפוי של הקניין הרוחני נכון למועד למכירה; ומהו שיעור הצמיחה הצפוי של הקניין הרוחני: האם הוא חיובי כדעת רשות המסים - או שלילי כדעת החברה.

בעוד שחברת סי. איי סופטוור התייחסה לקניין הרוחני על פירותיו העתידיים כאל מעין עסק מת - קניין רוחני שתם זמנו ושוויו דועך, ברשות המסים התייחסו לקניין הרוחני כאל עסק חי - נכס מניב עם פוטנציאל רווח מתמשך.

מאחר שסי. איי סופטוור לא קיבלה את מלוא הסכום בעבור העסקה, רשות המסים טענה כי יש לראות בסכומים שלא הועברו כהלוואה שניתנה לחברה העולמית, ולכן יש לחייב את החברה בגין הכנסות ריבית רעיונית.

המחלוקת הגיעה אל בית המשפט המחוזי בערעור שהגישה החברה נגד החלטת רשות המסים.

השופטת ירדנה סרוסי מבית המשפט המחוזי בתל אביב דחתה את הערעור, תוך שהיא מסתמכת על בקשות להטבות מס ודיווחים שהוגשו בעבר על-ידי סי איי סופטוור ישראל לרשות המסים ולמדען הראשי, מהם עלה כי שווי השוק של נכסיה גבוה בהרבה מהתמורה שנקבעה בהסכם.

"בניסיונה לקבל הטבות מס שונות, המערערת הציגה את מוצריה שלה, ולא את מוצרי הקבוצה, כמוצרים חדשניים ובעלי פוטנציאל גבוה, שגודל השוק שלהם יכול להגיע למעל מיליארד דולר", ציינה השופטת והוסיפה כי "אמירות אלה של המערערת ביחס למוצריה עומדות בניגוד חריף לאשר היא מנסה ללמד היום בדיעבד".

השלכות על מחלוקות רבות עם רשות המסים

לדברי עו"ד (רו"ח) נועה לב-גולדשטיין, שותפה וראש מחלקת מסים (במשותף) במשרד פישר (FBC), "תחת הנחה של מס חברות בשיעור של 25% (בשנת 2010), רשות המסים למעשה ביקשה לגבות מס נוסף בסך 139 מיליון שקל (לפני תוספת הפרשי הצמדה וריבית, בגובה עשרות מיליוני שקלים נוספים)".

עו''ד (רו''ח) נועה לב גולדשטיין, שותפה וראש מחלקת מיסים (במשותף), פישר (FBC) / צילום: רמי זרנגר

לדבריה, הגם שהשופטת סרוסי לא עסקה בהרחבה בשאלת מיסוי עסקאות בין צדדים קשורים, לפסק הדין יש השלכות רוחב על שלל עסקאות בין חברות-בנות לחברות-האם ולחברות באותה קבוצה. "פסק הדין מהווה נדבך נוסף בשרשרת של מחלוקות בין נישומים לבין רשות המסים באשר לאופן מיסוי עסקאות בין צדדים קשורים. יש לו השלכות על כל עסקה שהיא בין צדדים קשורים (להבדיל מעסקה עם צד ג') ועל יחידים וחברות כאחד".

לדברי עו"ד לב-גולדשטיין, "עסקאות בין צדדים קשורים מלכתחילה 'חשודות' בעיני רשות המסים, בפרט כאשר מדובר בעסקאות בינלאומיות - אז מתעורר החשש לכאורה של הסטת הכנסות מישראל למדינות זרות. אין דרך למנוע לחלוטין את הסיכון הקיים, כי רשות המסים תבקש להתערב בעסקה ובהשלכות המס הנובעות ממנה.

"יחד עם זאת, כאשר מבוצעת עסקה בין שתי חברות קשורות, או שני צדדים קשורים אחרים (לדוגמה - בעל מניות וחברה בבעלותו), ניתן לבצע מראש ובזמן אמת פעולות שונות שעשויות להפחית ולצמצם את הסיכון".

בין היתר, מציינת עו"ד לב-גולדשטיין, "רצוי לתעד את פעולות החברה ואת התנהלותה בזמן אמת, באשר לצורך העסקי הכרוך בביצוע העסקה והיתרונות המסחריים הגלומים בעסקה".

עוד לדבריה, לדיווחים ולמסמכים אחרים שהחברה מגישה לרשויות שלטוניות אחרות (דוגמת רשות ניירות ערך, רשות החדשנות וכו') יש השפעה מכרעת בבחינת שווי השוק של העסקה בין הצדדים הקשורים. "יש לוודא ולהקפיד כי דיווחים אלה עולים בקנה אחד עם כוונותיה הכלכליות של החברה, הן הנוכחיות והן העתידיות; ובהמשך יש לוודא כי התמורה המוסכמת בעסקת הצדדים הקשורים אינה חורגת, ודאי שלא באופן מהותי, מאותם דיווחים.

"ככל שישנה חריגה (למשל, אם התמורה ההסכמית שנקבעת בעסקת הצדדים הקשורים שונה באופן מהותי מהשווי המדווח של הנכסים, כפי שבא לידי ביטוי בדיווחים אחרים שהגישה החברה), על החברה מוטל להצדיק את השוני בין שני הסכומים/השוויים".

לב-גולדשטיין מוסיפה כי "יש להביא תימוכין חיצוניים נוספים, המצדיקים את התמורה ההסכמית שנקבעה בעסקת הצדדים הקשורים. הראיה הטובה ביותר לעניין זה היא הוכחה שהמחיר שנקבע בעסקת הצדדים הקשורים, דומה למחיר שצד ג' לא קשור הסכים או ביקש לשלם בגין אותה עסקה.

"כמו כן, יש לבצע הערכת שווי בזמן אמת לנכסים הנמכרים (בניגוד להערכת שווי שנערכה בדיעבד, אגב ניהול הליכי שומה מול רשות המסים). רצוי שהערכת השווי תבוצע על-ידי מעריך שווי חיצוני מהימן, בנוגע לשווים הכלכלי האמיתי של אותם נכסים; יש להקפיד על כך שהערכת השווי תבוצע בהתאם לשיטה כלכלית המקובלת על רשות המסים ובתי המשפט". 

עוד כתבות

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון