גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השיטות החדשות שבהן מחפשות הד־האנטריות את המנכ"ל הבא

גיוס בכירים ומנכ"לים היה מאז ומתמיד תהליך דיסקרטי ורגיש שהתנהל מאחורי הקלעים ● כיצד, אם בכלל, שינתה לינקדאין את התמונה, ובמה השתנו הקריטריונים שמנבאים הצלחה בתפקיד? ● שלוש "הד־האנטריות" בעלות ניסיון של עשרות שנים מספרות על השיטה

הליך גיוס מנכ''לים השתכלל / צילום: Shutterstock
הליך גיוס מנכ''לים השתכלל / צילום: Shutterstock

תהליך גיוס העובדים בארגונים השתנה במהלך השנים ונאלץ להשתכלל בתקופות שבהן הביקוש גובר על ההיצע. למחלקות משאבי האנוש הצטרפו צוותי "הד־האנטינג", שמטרתם לאתר את המועמדים והמועמדות הפוטנציאליים ברשת, ולפנות אליהם, גם כשהם כלל לא מחפשים עבודה. בעוד שבעבר הסתייעו החברות בעיקר בשירותי השמה חיצוניים שניהלו מאגרי שמות, הרשתות החברתיות, ובראשן לינקדאין, מנגישות היום את המידע על המועמד, ואת הקשר הישיר אליו.

מה אהרון פרנקל באמת מחפש בשופרסל? הראיון המלא 
סמנכ"לית בהייטק: "פונים לעובדים שפוטרו, והם לא לחוצים לעבודה" | האנשים מאחורי האנשים
הפיטורים בהייטק לא צמצמו את המחסור באנשי טכנולוגיה | אורנה רודי, דעה

גיוס בכירים לעומת זאת, בהם מנכ"לים ודירקטורים, כמעט תמיד התבצע בצורה דיסקרטית, כזו שלעיתים מצריכה ריגול עסקי. לצד חברות ההשמה הפופולריות, במהלך שנות ה-90 צמחו גם כאלו שהגדירו עצמן כמיומנויות באיתור מנכ"לים. גם היום הן מתגאות במינוי מנכ"לים מובילים במשק, למרות שבשם הדיסקרטיות, לא תמיד מוצהר שהן עמדו מאחוריו. כיצד השתנתה עבודתן, והאם המידע הפתוח משפיע על עבודת ה"הד־האנטינג" החשאית?

"ישבנו בבתי קפה ליד החברה כדי להבין מי ומה"

"מדובר בעבודה אינטימית", מזכירה נורית ברמן, יו"רית ומייסדת חברת עמדה להשמת בכירים ול"הד־האנטינג", שאותה הקימה ב-1990. לדבריה, הצורך באיתור חיצוני ומקצועי עדיין קיים, אולם מה שהשתנה הוא סוג המנכ"ל המיועד. "המיומנות שלנו מבוססת על רמת אמון גבוהה ונוסחה מורכבת שמשלבת בין צורך של ההנהלה לצורך של המועמדת או המועמד. אם בעבר נהגו לחפש מישהו שכבר 'עשה את זה שלוש פעמים קודם', היום נקודת המוצא שלנו היא שאם לאותו בכיר יש ניסיון בדיוק באותה התעשייה - זה לא טוב כי זה ייגמר מהר.

"האנשים שאנחנו עומדים מאחוריהם מתפתחים כל הזמן, ואם התפקיד לא מאפשר להם, הם לא יחזיקו מעמד אחרי שתחלוף חוויית ההתחדשות שבעצם המינוי".

לדבריה, פער ואומץ הם מהותיים בגיוס המנכ"לים. "פעם לא הימרו. היום אנחנו בעולם שבו ברור לנו שכל מנהלת או מנהל יביאו לתפקיד פער. ה'הד־האנטרים' האמיתיים הם אלה שחוקרים לעומק, ובטח שלא מקבלים רק את אפיון הצורך מהדירקטוריון. אחרי שיש לנו את ה-Must Have, אנחנו מתקדמים. עוד לא מצאתי מנהל שענה על כל הפרמטרים שחיפשנו, ואת זה אני אומרת לאור ניסיון של 33 שנה. אבל במסגרת הפערים, עלינו לראות איך ניתן עדיין למצוא את היתרון. אנחנו לא מדברים על מנכ"ל כתפקיד, אלא על מענה לצורך. הרי מנכ"ל יש גם באמדוקס, וגם בטבע, וגם בא.א מזגנים. המענה לצורך הוא שמבחין ביניהם".

ברמן מזכירה שמדובר בסיכון לא פשוט עבור שני הצדדים - המנכ"ל והארגון, אולם היום הוא מחויב המציאות ודורש אומץ ארגוני. היא מספרת על רשת חנויות בתחום הטכנולוגי שפנתה אליהם לא מזמן לאיתור מנכ"ל. "המחשבה הראשונית הייתה לחפש מישהו שמגיע מעולם החומרה בחברת טכנולוגיה, אבל אנחנו ניתחנו את התפקיד והגענו למסקנה שעל המנכ"ל להתמחות בנושאי הקמה. לאדם כזה אולי יהיה פער בתחום הטכנולוגי, אבל הוא יביא ידע אחר".

נושא נוסף ששונה היום מבעבר הוא המחויבות של מנכ"ל כלפי עצמו. "הוא כמובן גם מחויב לארגון, אבל מספר הפעמים שנשמע 'נרדמתי בשמירה, אני חייב לעזוב' גבוה יותר מאשר בשנים שבהן מנכ"לים 'נדבקו לכיסא'. כך גם הבכירים היום אמיצים יותר".

נורית ברמן, יו''רית ומייסדת חברת עמדה להשמת בכירים ולהד האנטינג / צילום: יח''צ

את המונח "הד־האנטינג" שומעים הרבה בהקשר של רשתות חברתיות. לינקדאין לא פוגעת בעבודה שלכן?
"פעם, המיפוי של השוק הצריך קשרים עם אנשים שיוכלו לספר לנו איפה כל אחד יושב בארגון. אני זוכרת גם מצבי קצה שבהם היינו מתמקמים בבתי קפה שליד החברות כדי לשמוע וללמוד מי ומה. זו הייתה עבודת ריגול, אבל היא רק החלק הטכני של ה'הד־האנטינג'. היום, בעידן הלינקדאין, אנחנו יכולים לעבור על המידע ולסנן אותו. עדיין אנחנו אלה שיודעים לנתח את הנתונים ולכן אנו הפרטנרים של הדירקטוריון. זה היתרון שלנו".

בעידו הרשתות אפשר עדיין לשמור על דיסקרטיות?
"אנחנו לא תמיד יכולים לדבר עם המועמדים על היכן התפקיד בשל אותה דיסקרטיות. אנחנו כן נוודא מול הדירקטוריון אם ניתן להציע את המשרה למועמד מסוים. הרי לפעמים זה יכול ליפול על משהו אישי - למשל, דירקטור שרב איתו בעבר".

"לא להסתפק בפרופיל שהארגון מגדיר"

את חברת השמת הבכירים "בגישה שונה" הקימה שוש אורון לפני 27 שנה. בימים אלה היא פורשת ומסכמת קריירה ארוכה של איתור בכירים. אורון ממשיכה ללוות ולייעץ למנכ"לים בשוק הפרטי, לאחר מכירת בגישה שונה לקבוצת דנאל.

"הגיוס אמנם מתחיל בדירקטוריון, אבל הם לא באמת יודעים להגדיר מה הצרכים ומה צריך המנכ"ל", קובעת גם היא בזהירות. "היום, בניגוד לעבר שבו הגיוס היה מבוסס בעיקר על קשרים, הליך הגיוס מבוצע בצורה יותר מקצועית. ברור שצריך מנהיג, ושצריך שיהיה לו ידע, אבל זו הגדרה כללית. גם נכון שבדירקטוריון יודעים טוב מה קורה אצלם, אבל אני זו שיודעת לשאול אותם את השאלות שיעזרו להבין מה באמת חשוב".

גם אורון מציינת שהרעיונות שלה יכולים להיות שונים לחלוטין מהכיוון שהדירקטוריון גיבש, מה שדורש ממנה יצירתיות וכושר שכנוע. היא מדגימה זאת באמצעות חברת הדשנים ICL, שמינתה ב-2018 את רביב צולר למנכ"ל. "אם הם היו לוקחים מנכ"ל שמגיע מאותה התעשייה, זה היה לכאורה מקצר את זמן הלמידה. דיברתי עם היו"ר על כך שהחברה עוברת שינוי ארגוני ועל הצורך להביא מישהו יצירתי, ולאו דווקא מתחום הדשנים. כך הגענו לרביב צולר, שהקים את ביטוח ישיר. הוא ערך שם שינוי והוא גם בעל ניסיון בתעשיות ורסטיליות".

מה התכונות הנדרשות ל"הד־האנטר" טוב במקרה של גיוס מנכ"ל?
"לדעת לשאול שאלות נכונות ולא להגיע מיד עם תשובות. צריך לחקור ולא להסתפק בפרופיל שהארגון מגדיר", משיבה אורון.

ברמן מוסיפה: "יצירתיות. היום צריך לחשוב מחוץ לקופסה. החלק המקצועי הוא גם ניתוח ומיפוי השוק, ולא רק בארץ. בשנים האחרונות היו לנו מספר הזדמנויות להחזיר ישראלים מחו"ל".

שוש אורון, מייסדת חברת השמת הבכירים ''בגישה שונה'' / צילום: סיון פרג'

"אני לא פוגשת מועמדים לשיחות היכרות"

לרינת נחום יש ניסיון של 15 שנה כ"הד־האנטרית". גם היא סבורה שהנגישות הקרובה בלינקדאין לא פוגעת בעבודתה, אלא רק מדגישה את יתרונותיה. "לא כל מי שמוצא מועמד, ואפילו בכיר, הוא 'הד־האנטר'", היא טוענת. "אני זו שיושבת בהנהלות ובוחשת בקדרה. אם למשל היו"ר מדבר איתי על מיזוג, אני יושבת על בסיסי נתונים - בודקת מי החברה המתמזגת, ויודעת מה הם רוצים.

"אני לא נפגשת עם מועמדים רק לשיחות היכרות", מבהירה נחום. "כשמנכ"לים רואים את השם שלי על צג הטלפון, הם כבר יודעים שזה רק כי יש לי מה להציע".

נחום מתארת את הקשר עם המועמדים האופציונליים, ומספרת שלעיתים שיחה איתם מספקת מידע חיוני הנוגע למועמדים אחרים, מה שמשפר את האיתור. "אני יכולה לפנות לאנשים מכהנים. הם יודעים שאני לא התקשרתי סתם, ושגם אם ניפגש הם לא יידעו על איזה תפקיד מדובר. 'האנטרים' טובים כבר יידעו איך לנהל את זה בלי לנדב פרטים".

רינת נחום / צילום: איל יצהר

נחום מספרת על משרת מנכ"ל בפרופיל גבוה שבה טיפלה, כזו שכללה שכר של 150 אלף שקל. "ייתכן שאמליץ להמר על מועמד מתאים, ושלמרות שיש קורלציה גבוהה בין שכר לאזורי השפעה, עד עכשיו הוא קיבל 70 אלף שקל. ברור שאם קיבל 50 אלף שקל, לא אמליץ עליו", היא אומרת.

עוד כתבות

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת

תצוגה מקדימה למכירת תיקי בירקין בלונדון. המחיר מגיע למאות אלפי דולרים / צילום: Reuters, Yui Mok

ההשקעה המפתיעה שזינקה יותר מזהב בעשור האחרון

מי חשב שלקוחות נובורישים יסכימו להוכיח שהם ראויים לרכוש תיק, לחכות ברשימה המתנה אינסופית ולשלם עשרות אלפי דולרים? אלא שזה לא תיק, זה בירקין, והוא עשוי להתגלות כהשקעה הכי משתלמת בשוק

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: חולצו גופותיהם של שני לוק, יצחק גלרנטר ועמית בוסקילה

הגופות חולצו במבצע מיוחד של צה"ל ושב"כ ברצועת עזה ● סמל בן אבישי, מנהריה, מפלוגת התקשוב של חטיבת הצנחנים, נפל בקרב בצפון רצועת עזה ● צה"ל מאשר - חוסל בכיר בארגון טרור בלבנון שעבד עם חמאס ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה ● בית הנבחרים של ארה"ב אישר חוק שימנע עצירת משלוחי נשק לישראל ● עדכונים בולטים

הביטלס / צילום: ap

על אחיזה קטנה נוספת באגדת הביטלס, באיחור של 50 שנה


הסרט Let It Be, שצולם בזמן ההקלטות האחרונות והדרמטיות של הביטלס כלהקה, עלה לאחרונה בדיסני פלוס ● הסרט צולם כבר בשנות ה-70 אך כעת הוא חוזר למסך באיכות צפייה וסאונד נדירות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות; וולמארט שברה את שיא כל הזמנים לאחר הדוחות

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● האיחוד האירופי פתח בחקירה נגד מטא ● ברק עילם, מנכ"ל נייס פורש מתפקידו • יפן: התוצר הגולמי ירד ב-0.5%, יותר מהצפי ● אוסטרליה: עלייה בשיעור האבטלה ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

טנקי Leopard 2 במפעל נשק גרמני. ''מוכנות מיידית'' / צילום: Associated Press, FABIAN BIMMER

ספינות קרב, טילים ונשק לייזר: מי המדינה שמובילה במרוץ החימוש העולמי?

המציאות הגלובלית החדשה שמה קץ לעשורים של שלום - ושלחה מדינות רבות למסע התחמשות ● באירופה מתארגנים לעימות כולל עם רוסיה, איראן מתקדמת לגרעין, ואפילו אוסטרליה הכריזה על חיזוק המערך הצבאי ● בשנה החולפת ההוצאה העולמית על ביטחון רשמה את הזינוק החד ביותר זה 15 שנה ● גלובס מציג את המהלכים הגדולים בדרך למלחמה הבאה

עו''ד ד''ר גיל-עד נועם במהלך הדיון / צילום: Reuters, Yves Herman

ישראל לבית הדין בהאג: משמעות עצירת המלחמה - 132 חטופים ירקבו במנהרות חמאס

אחרי שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים דיון בבקשה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה, המשלחת הישראלית השיבה על טענותיה ● המשנה ליועמ"שית למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר גיל-עד נועם, העומד בראש המשלחת: "לקרוא למשהו 'רצח עם' שוב ושוב, לא הופך את זה לרצח עם" ● במהלך הדיון נקראו קריאות ביניים והדיון הופסק למספר שניות

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

אז רוב העולם נגדנו או בעדנו? מסקנות מהמקום החמישי של עדן גולן

האירוויזיון מלמד אותנו פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול חוכמת המומחים, ולפיו הקולקטיב יודע יותר טוב ● גם בסוגיית דירוג האשראי של ישראל, האנשים בשטח מיטיבים לתמחר את הסיכונים ● ומה לישעיהו ליבוביץ ולכל זה

יעל דיין / צילום: איל יצהר

חה"כ לשעבר יעל דיין הלכה לעולמה

לאחר שנים רבות של פעילות ציבורית וחברתית, יעל דיין נפטרה בגיל 85 • דיין, בת למשפחת ה"אצולה" הישראלית המפורסמת, התפרסמה גם כסופרת וכפעילה למען השלום במגוון מסגרות, וכיהנה עד לשנת 2013 במועצת עיריית תל אביב - שם שימשה גם כסגנית ראש העירייה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

האג: דרום אפריקה ציטטה את סמוטריץ, דורשת לעצור את הלחימה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) קיים דיון בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● המשלחת הישראלית נוכחת בדיון ומחר תטען

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

הנפת דגל ישראל על אדמת רפיח סימנה נקודת שבר ביחסים עם מצרים

היחסים בין ישראל לשותפה הביטחונית מצרים הגיעו לשפל תקדימי עם ההשתלטות על מעבר רפיח, צעד שבעיניים מצריות נתפס ככיבוש ● הנשיא אל־סיסי מנסה למצב את עצמו כמבוגר האחראי באזור, אך יש מחירים שהוא לא יכול לשלם

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

כמה פעמים הפועל ת"א כבר ירדה לליגה הלאומית?

מי יזם את הענקת פרס ישראל,  מה משמעות המילה סייבורג ובאיזה פסטיבל מעניקים את פרס "כד החלב"? ● הטריוויה השבועית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' מקשיח עמדות מול ארדואן בשעה שבמכס הישראלי מעודדים יבוא מטורקיה דרך מסלולים עוקפים

שר האוצר סמוטריץ' הודיע על הטלת מכס של 100% על ייבוא מוצרים וסחורות מטורקיה, זאת לאחר שנשיא טורקיה הורה על עצירת הייצוא הטורקי לישראל ● בינתיים, לגלובס נודע כי במקביל במכס הישראלי פועלים להקלה על יבוא מטורקיה דרך מדינות צד שלישי

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

נשיא מצרים א סיסי וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו / צילומים: AP, Shutterstock, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט)

קהיר מאיימת על ירושלים, בזמן שהיא זקוקה לגז הישראלי יותר מאי פעם

בעקבות תמרון צה"ל במרחב רפיח בוחנים המצרים מחדש את היחסים עם ישראל, אלא שנראה שבפן האנרגטי, האפשרויות של מצרים מוגבלות ● ישראל אמנם צריכה את צינורות ההולכה המצריים, אבל גם השכנה ממערב זקוקה לנו, נוכח צפי למחסור חמור בגז בקיץ

צילומים: מרים אלסטר/פלאש90, חיים צח/לע''מ, AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החנינות פורחות בימי המלחמה: "ימים קשים מצדיקים את הפעלתן"

מתנדבי זק"א שפינו גופות, מילואימניקים שלחמו ברצועה ומי שאיבדו קרובים בנובה הם חלק משורה של אנשים שקיבלו חנינה מאז ה־7.10 ● מה זה אומר על הרעיון הבסיסי של שלטון חוק, ומה הסיכוי שהאנשים שחננו יחזרו לסורם?