גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יש לכם 2,000 שקל לקידום המותג שלכם. באיזו פלטפורמה כדאי להשקיע?

מה הסכום המינימלי להשקעה במיתוג ברשתות החברתיות, איפה מומלץ לכם להשקיע את הכסף, האם יש הבדל בין עסקים שונים, ומתי תראו תוצאות להשקעה שלכם? ● המומחים מסבירים

רשתות חברתיות. באיזו מהן הכי כדאי לקדם את המותג שלכם? / אילוסטרציה: Shutterstock
רשתות חברתיות. באיזו מהן הכי כדאי לקדם את המותג שלכם? / אילוסטרציה: Shutterstock

עסקים קטנים מחפשים דרכים כדי להגיע ללקוחות חדשים, ואפשרות חשובה ביותר שצריך להכיר היא הכלים הדיגיטליים והרשת. בשנים האחרונות הקורונה היוותה זרז משמעותי עבור הגברת השימוש ברשתות החברתיות, ועסקים רבים נאלצו בלית-ברירה להיכנס תחת מטריית האינטרנט. ועדיין, רבים לא בטוחים מה כדאי לעשות. אספנו כמה מומחים שיסבירו לכם מה כדאי לדעת כדי לחזק את המותג שלכם ברשת - ואיפה הכי כדאי לעשות את זה. 

אינסטגרם או טיקטוק? כך תזהו את הרשת הנכונה למותג שלכם 
כשטוויטר, פייסבוק ואינסטגרם הופכות דומות זו לזו, אפילו המותגים מתבלבלים 

התקציב: מה הסכום המינימלי להשקעה במיתוג ברשתות החברתיות?

אורעד אלדר, מנהלת מחלקת PPC וסושיאל במובורסט, מסבירה כי זו שאלת השאלות - איך מגדירים את התקציב וכמה. "לרוב, יזמים מתקשים לענות על השאלה הזאת, כי למעשה הם צריכים להתחייב להוצאה כספית מבלי לדעת מה נקבל בתמורה. אבל התקציב לא ישפיע רק על מה נקבל, אלא ישפיע גם על תמהיל המדיה והערוצים השונים בהם נשתמש. ככל שהתקציב שלנו גדול יותר, כך נוכל להתפרס על פני ערוצים שונים ולבחון את האפקטיביות של פלטפורמות שונות", כך אלדר.

לדבריה, אם התקציב ההתחלתי צנוע, כדאי להתמקד בערוץ אחד ולפצח אותו, לפני שמתחילים לבחון ערוץ אחר. היא מוסיפה: "התקציב ישפיע גם על התוצרים בהם נשתמש - אם בחרנו להשקיע סכום נמוך יחסית, לא נרצה להפיק סרטוני וידאו מטורפים בעלות גבוהה. אבל אם תקציב המדיה שלנו עומד על 100 אלף דולר לדוגמה, לא נרצה לוותר על הפקת תוצרי וידאו, שכן לאלה יש יתרון מוכח מבחינת אחוזי ההקלקה, מעורבות גולשים ויחסי המרה".

כמובן שככל שתרצו להגדיל את גודל הקהל, למשל להגיע לכל ארה"ב, תצטרכו להשקיע תקציב הרבה יותר גדול. "ככל שהלקוח שווה יותר, נהיה מוכנים לשלם עליו יותר, ובהתאם גם נצטרך תקציב גדול יותר לאפשר לנו להביא יותר טראפיק ויותר 'סיגנלים', כדי שמערכות הפרסום ילמדו", מוסיפה אלדר. 

לדבריה, יש כלל-אצבע שצריך להכיר: "מה שאנחנו הולכים לפיו בפלטפורמות סושיאל הוא שנרצה להביא מינימום 50 המרות ביום כפול 7 ימים, לפני שנוכל להתחיל אופטימיזציה אפקטיבית כלפי אותה המרה. כלומר, כדי לקבוע תקציב יומי אפקטיבי, נצטרך לחשב כמה אנחנו מוכנים לשלם על אותה המרה, ולהכפיל ב-50. כמובן, ככל שההמרה 'שווה' יותר ועמוקה יותר במשפך השיווקי, כך היא תהיה יקרה יותר. על המרה כמו התקנת אפליקציה כמובן נהיה מוכנים לשלם פחות מאשר על לקוח שלא רק התקין את האפליקציה, אלא גם ביצע בה רכישה".

דולב משה, מנכ"ל משרד הפרסום ובית התוכן לצעירים Fresh, מצביע על השילוב של שני וקטורים שצריך להכיר. "עסקים קטנים יכולים להשקיע בשני מישורים מרכזיים: הראשון הוא קידום באמצעות תוכן אורגני, בדגש על מיקומים שמניבים החזר השקעה גבוה כמו טיקטוק, רילס ופלטפורמות השורט-פורם-וידאו המתפתחות. במקרה הזה התקציב יושקע בהפקת התוכן ולא בהכרח בקניית המדיה. השקעה כזו תתחיל בדרך-כלל באלפי שקלים בודדים ותוכל להגיע עד עשרות אלפי שקלים. ההמלצה היא כמובן למנף את התוכן ולקדם אותו למטרות העסקיות.

"המישור השני הוא השקעה בקמפיין ממומן, מבוסס ביצועים. גם כאן העלויות ינועו לרוב בין אלפים בודדים לעשרות אלפי שקלים. ההמלצה היא להקצות תקציב ראשוני קטן - למדוד הצלחה ולהגדיל את התקציב תוך כדי תנועה".

אין באמת סכום מסוים שהוא המינימום לקמפיין, כך לדברי משה. "בעיקרון, אין מספר ספציפי לצורך קמפיין פרסום ברשת. אבל אנחנו מדברים על טווח התחלתי של אלפי שקלים, נגיד סכום התחלתי של 2,000 שקל פחות או יותר, ויש קמפיינים שיכולים להגיע גם למאות אלפי שקלים. יש עסקים שצמחו מאלפי שקלים בודדים ועד מאות אלפי שקלים, זה לא מנותק", הוא מסביר.

אלדר משלימה את דבריו של משה, ומוסיפה: "בגלל שאנחנו רוצים לפנות לקהל מאוד רחב, הייתי אומרת על 50 אלף שקל אם מדברים על ישראל, ובארה"ב 50 אלף דולר. אבל כמובן שאני מדברת על מיתוג מיתוג, לא פוסט זעיר של ציפי-ציפורניים".

הפלטפורמה: איפה מומלץ להשקיע את הכסף, והאם יש הבדל בין עסקים שונים?

משה מסביר כי התשובה מבוססת על פרמטרים של קהל ומטרה. "הפלטפורמה והמיקום בה ייבחרו בהתאם. לדוגמה, אם נכוון לבני נוער, סביר להניח שפייסבוק תהיה עבורנו פחות רלוונטית. אם המטרה שלנו היא מכירות - קמפיין תוכן מבדר בטיקטוק יתאים פחות, ועוד.

"הבחירה בפלטפורמה ובמיקומים צריכה להבנות על הבנה מעמיקה של התנהגות הקהל בכל פלטפורמה. השאלות שצריכות להישאל הן - מה סוג הקמפיין האפקטיבי ביותר למטרה המסוימת הזו? מה הקריאטיב שהוכיח את עצמו בהתייחס למקרים דומים, והאם טבעי שהקהל יבצע את הפעולה שאנחנו מכוונים אליה בפלטפורמה ובמיקום שבו בחרנו?", מסביר משה.

למעשה, כדאי לחדד: בגוגל תוכלו לבצע קמפייני חיפוש מבוססי מילות מפתח או קידום סרטונים ביוטיוב, בפייסבוק יהיה אפשר לקדם קמפיינים שונים בהתאם לעסק, אינסטגרם יהיה מיועד לקהל הצעיר, וטיקטוק היא דוגמה לרשת חברתית מתפתחת שמשנה את כללי המשחק. מומחים מסבירים כי כדאי ללמוד את הפלטפורמה ולהכיר אותה לעומק, כיוון שהיא שונה מהאחרות.

בתרחיש כזה, ככל שהתקציב יותר גדול, יהיה אפשר לפעול ביותר פלטפורמות, ויהיה מרווח נשימה ביניהן. טיפ נוסף הוא להשאיר אחוז מסוים מהתקציב לטסטים שרוצים לעשות - סוגים שונים של קמפיינים,  פלטפורמות חדשות או קהלים שונים.

אלדר מסבירה כי "יש היום ערוצי מדיה רבים ושונים, שמומלץ לבחון את האפקטיביות שלהם ביחס לקהל היעד שלנו. אבל כדי שנבחן אותם בחוכמה, חשוב להבין קודם מי קהל היעד שלנו, איפה הוא פוגש אותנו, איך אנחנו רוצים שהוא ישתמש במוצר שלנו, מי המתחרים שלנו, איפה הם נמצאים. אם נחשוב ונענה על השאלות הללו, נוכל לבין איזה ערוץ מדיה יהיה הכי אפקטיבי".

החשיבות: מתי אתם צפויים לראות תוצאות להשקעה שלכם?

אלדר: "אם מסתכלים על החזר השקעה, צריך להסתכל על הטווח הארוך. זה לא 'זבנג' וגמרנו. אם אתם חושבים שתעלו היום קמפיין ותצפו לתוצאות מיידיות מחר - טעות בידיכם. צריך להשקיע בייצור הקהל ובביסוס המותג ומשם לצמוח - ולעשות את זה נכון ובפלטפורמות הנכונות למותג שלכם.

"בפלטפורמה כמו טיקטוק, שהיא כיום פחות תחרותית בהשוואה לפלטפורמות כמו פייסבוק, אפשר עדיין ליהנות מעלויות זולות יותר מבחינת עלות להקלקה. אבל למפרסמים שמסתכלים על רווחים והמרות כמו רכישות, מומלץ להסתכל על התמונה המלאה ולראות איך אפשר לשלב בין הפלטפורמות השונות".

אלדר מוסיפה: "לפני שמתחילים כל קמפיין, צריך להבין שזה לוקח זמן! פלטפורמות כמו פייסבוק, גוגל וטיקטוק מבוססות על אלגוריתמים ועל Machine learning - ככל שניתן להם פידבק בדמות אירועים שקורים לאורך הפאנל השיווקי בצורה יותר מדויקת וברורה (כמו הרשמות או רכישות), כך נהנה מתוצאות טובות יותר ומקמפיינים יציבים יותר. ככל שהטרגוט שלנו יהיה ברור יותר, כך האלגוריתם של טיקטוק יוכל לאתר את קהל היעד המתאים לנו בצורה הטובה ביותר. אז צריך זמן, סבלנות והיכרות מעמיקה עם הפלטפורמות. אין קיצורי דרך".

עוד כתבות

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, shutterstock

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קולנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים על ידי משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

סייברארק ירדה למרות הדוחות החזקים: מה עשו הישראליות בוול סטריט בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בתל אביב; נובה קופצת בכ-5%

מדד ת"א 35 עולה ב-1% ות"א 90 מטפס בכ-0.6% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: מוצרי הגלם לבנייה מתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עליי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה, אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית