גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לפי שווי של 2.9 מיליארד דולר: קבוצת דלק השלימה את הנפקת איתקה בלונדון

כל תמורת ההנפקה, בהיקף של כ-303 מיליון דולר (למעט העמלות לחתמים) תועבר לקופתה של קבוצת דלק ● ניו-מד אנרג'י חתמה על מזכר הבנות לאספקת גז טבעי מישראל לגרמניה

אסדת גז של איתקה בים הצפוני / צילום: אתר החברה
אסדת גז של איתקה בים הצפוני / צילום: אתר החברה

קבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה, השלימה אתמול את הנפקת החברה הבת, איתקה, והיא תיסחר ברשימה הראשית של בורסת לונדון. ההנפקה הושלמה לפי שווי של 2.9 מיליארד דולר (2.5 מיליארד ליש"ט) לאיתקה, ברף התחתון של טווח השוואים שנקבע במכרז ההנפקה.

ההנפקה התבססה על הצעת מכר של קבוצת דלק  לציבור המשקיעים בלונדון, כך שכל כספי ההנפקה (למעט העמלות לחתמים) יועברו לקבוצת דלק. במסגרת ההנפקה הוצעו למכירה 105 מיליון מניות של איתקה המהוות כ-10.4% מהונה המונפק.

אמש התבצע תמחור ההנפקה, ובמסגרתו נקבע כי המניות ימכרו במחיר של 250 פני, כך שתמורת ההנפקה תעמוד על 262.5 מיליון ליש"ט (303.6 מיליון דולר). בנוסף, קיבלו החתמים אופציה לרכוש מקבוצת דלק עוד 15 מיליון מניות של איתקה במחיר ההנפקה.

מימוש מלא של אופציה יגדיל את החזקות הציבור באיתקה ל-120 מיליון מניות, המהוות כ-11.3% מההון המונפק שלה. במקרה כזה, תגדל היקף התמורה ממכירת המניות ל-300 מיליון ליש"ט (345 מיליון דולר).

לדברי קבוצת דלק, היקף הביקושים בהנפקה הגיע לכ-1.3 מיליארד דולר, מה שמעיד לכאורה על סיכוי גבוה למימוש מלוא האופציה מצד החתמים. בעקבות השלמת ההנפקה אמש, תחל היום מניית איתקה להיסחר בבורסה הראשית של לונדון תחת הסימול ITH.

יש לציין, כי במסגרת מסמכי ההנפקה פרסמה איתקה את מדיניות חלוקת הדיבידנד שבכוונת החברה לאמץ, ולפיה צפי חלוקת הדיבידנד בשנת 2023 יהיה בהיקף של כ-400 מיליון דולר, ובשנת 2024 בהיקף מוערך של כ-420 מיליון דולר. עידן וולס, מנכ"ל קבוצת דלק מסר, היום כי "קבוצת דלק הגשימה היום את היעד שהציבה לעצמה, להפוך את איתקה לחברה ציבורית נסחרת בבורסה הראשית של לונדון".

וולס הוסיף, כי "השלמת ההנפקה ורמת הביקושים הגבוהה מעידים בראש ובראשונה על אמון המשקיעים באיתקה ועל הפוטנציאל של החברה להציף ערך לכלל בעלי המניות שלה. אנו מאמינים כי ההנפקה היא רק הצעד הראשון בדרך למיצוי הפוטנציאל האדיר שקיים בנכסי איתקה הכוללים את מאגרי הגז והנפט הגדולים בבריטניה וזאת במיוחד על רקע הביקושים הגבוהים לאנרגיה בשוק העולמי".

איתקה פועלת בתחום החיפוש וההפקה של נפט וגז במימי הים הצפוני (צפונית-מזרחית לחופי סקוטלנד). מרבית פעילותה של איתקה נרכשה מחברת שברון האמריקאית לפני כשלוש שנים.

בספרי קבוצת דלק רשומה כיום איתקה לפי שווי של 2.3 מיליארד דולר. איתקה נהניה בשנה האחרונה מהעלייה החדה במחירי הנפט והגז בעולם, ורוח גבית זו סייעה בהשלמת ההנפקה.

במחצית הראשונה של 2022 הציגה איתקה צמיחה של 113% בהכנסות ל-1.36 מיליארד דולר, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בזכות העלייה החדה בהכנסות, צמח ה-EBITDAX (רווח לפני הוצאות מימון, מס, פחת, הפחתות ואקספלורציה) של החברה במחצית הראשונה ב-139% ל-904 מיליון דולר.

הרווח הנקי של איתקה זינק באותה התקופה פי 13 לסכום גבוה עוד יותר של 1.47 מיליארד דולר, בזכות רווחים הזדמנותיים שנרשמו מרכישת חברות. מלבד איתקה, מחזיקה קבוצת דלק גם ב-55% משותפות ניו-מד אנרג'י (לשעבר דלק קידוחים), אשר פועלת בתחום הגז בים התיכון ומחזיקה במאגר לוויתן (45.3%) ובמאגר אפרודיטה (30%) הסמוך קפריסין.

תשובה מחפש כבר שנים רבות להנפיק גם את פעילותה של ניו-מד אנרג'י בבורסת לונדון. באחרונה חתמה ניו-מד אנרג'י לחתום על הסכם מיזוג עם חברת קפריקורן הבריטית, במסגרתה תהפוך ניו-מד לשותפות בבעלות מלאה של קפריקורן.

ניו-מד אנרג'י: מזכר הבנות לאספקת גז טבעי מישראל לגרמניה

הצלחה של מיזוג זה, יחד עם ההנפקה המוצלחת של איתקה, יהפכו את קבוצת דלק לבעלת שליטה בשתי חברות אנרגיה בריטיות. היום דיווחה ניו-מד אנרג'י, כי חתמה על מזכר הבנות לא מחייב עם חברת Uniper הגרמנית, לבחינת אפשרות לשיתוף פעולה לאספקת LNG (גז טבעי נוזלי) בטווח הקצר ובטווח הארוך ולהפקת מימן כחול ומימן ירוק.

על פי מזכר ההבנות שנחתם, הצדדים יבחנו אספקת גז טבעי בטווח המיידי מישראל לגרמניה, באמצעות מערך ההפקה וההולכה הקיים כיום, ובהתאם לזמינות צנרת ההובלה בין ישראל למצרים, שם יעבור הגז הטבעי למתקני הנזלה (LNG) ומשם לגרמניה. בנוסף, לפי מזכר ההבנות תיבחן האפשרות להעברת LNG ממאגר לוויתן, ל-Uniper, באמצעות הרחבת תשתית לוויתן הקיימת (שלב 1B) והנזלתו של הגז הטבעי באמצעות אחד ממתקני ההנזלה הקיימים במצרים או באמצעות בניית מתקן הנזלה צף חדש, עצמאי בישראל.

בנוסף, בהתאם לתוכנית האסטרטגית של ניו-מד אנרג'י , לפיה השותפות מקדמת מהלכים לפיתוח אנרגיה ירוקה, מזכר ההבנות כולל גם בחינת שיתוף פעולה בתחום המימן הכחול והמימן הירוק ושינועו מישראל לאירופה. יוסי אבו, מנכ״ל ניו-מד אנרג'י, מסר כי ״בטווח הנראה לעין, הגז הטבעי הוא מקור האנרגיה המשמעותי ביותר בעולם.

"ניו-מד אנרג'י ממשיכה לקדם את פעילותה הבינלאומית. לוויתן הוא עוגן אנרגטי במזרח התיכון המספק אנרגיה לישראל, למדינות האזור ויכול לסייע גם במשבר האנרגיה באירופה". נייק דן הולנדר, מנהל מסחר ב-Uniper, ציין כי "לגז הטבעי שמקורו בחופי ישראל, יש פוטנציאל להגברת ביטחון אספקת הגז בגרמניה".

עוד כתבות

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?