גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חוקר בכיר: "יש צעדים לנורמליזציה עם סעודיה, היא פועלת כעת בצל כדי לקבל בעתיד את ההכשר העתידי"

ההזדמנויות והאתגרים שצמחו בזכות הסכמי אברהם עלו בפאנל בכנס Hi&Hire של גלובס ו-Start-Up Nation Central, שם המשתתפים דנו ביחסים של ישראל עם מדינות המפרץ ● גם הסיכונים הביטחוניים עלו, וד"ר יואל גוז'נסקי, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, הדגיש כי "גפרור אחד בהר הבית מספיק כדי להדליק את האזור"

יריב בכר Start-Up Nation Central ,VP Innovation Diplomacy; ד״ר יואל גוז׳נסקי, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), אוניברסיטת תל אביב; מוחמד כבאג'ה, ארכיטקט תוכנה בכיר באמזון AWS ומייסד עמותת Haifa Shapers, ועו''ד טלי זינגר, שותפה מייסדת Blue Laurel; בכנס Hi&Hire / צילום: איל יצהר
יריב בכר Start-Up Nation Central ,VP Innovation Diplomacy; ד״ר יואל גוז׳נסקי, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), אוניברסיטת תל אביב; מוחמד כבאג'ה, ארכיטקט תוכנה בכיר באמזון AWS ומייסד עמותת Haifa Shapers, ועו''ד טלי זינגר, שותפה מייסדת Blue Laurel; בכנס Hi&Hire / צילום: איל יצהר

תוצאות הבחירות החזירו לשלטון את המפלגה שחתמה על הסכמי האברהם והניעה אותם. בכנס Hi&Hire של גלובס ו-Start-Up Nation Central, בפאנל בנושא הסכמי אברהם והאפשרויות החדשות של ישראל במפרץ, המשתתפים סיפרו לדני זקן, כתב ופרשן העולם הערבי בגלובס, על האתגרים וההזדמנויות שרק צמחו בזכות ההסכמים.

יו"ר רשות החדשנות למפוטרי ההייטק: "חפשו מקום עבודה אלטרנטיבי, המשיכו ללמוד ולהתפתח" 
מנכ"ל SNPI: "אנו מתקרבים לתקרת הפוטנציאל הטכנולוגי שיש לישראל" 
שותף בקרן PSG: "בשנים הקרובות לא יהיו עודפי הכנסות מההייטק. דרושה רפורמה במערכת החינוך"
שותף-מייסד ב-WIZ: "אנחנו שווים היום אפילו יותר מ-6 מיליארד דולר"

ד"ר יואל גוז'נסקי, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) אמר כי "רשמית ישראל נכנסה לאזור. אני נוסע למפרץ כבר 15 שנה עם דרכון ישראלי. לפני ואחרי ההסכמים. מה שקורה כרגע זה סיפור אחר לגמרי. אפשר לדבר ולעשות עסקים בפומבי, בעוד שבעבר זה היה בתוך הארון", כך אמר.

עם זאת, הוא מסביר: "יש שורה של אתגרים שאינם קשורים לישראל ומטילים צל מסוים. זה קשור ליחסים מול איראן שמאיימת על לעשות עסקים עם ישראל. גם ענייני ארה"ב. אבל חשוב להסתכל - סליחה שאני שופך מים צוננים, יש ירידה דרמטית של תמיכה ציבורית בהסכמי אברהם במפרץ. רק רבע תומכים בנורמליזציה עם ישראל. הבעיה היא לא נתניהו, אלא הרכב הממשלה. גפרור אחד בהר הבית מספיק כדי להדליק את האזור״.

עו"ד טלי זינגר, שותפה-מייסדת Blue Laurel מסכימה. "אין תחליף לקשר ישיר עם בני אדם, יש טיסות ישירות ויש יכולת להגיד שבאתי מתל אביב. זה שינוי אזורי וזה לא ברור מאליו. יש פה הבנה שישראל היא באזור. אם בעבר היה אסור להגיד ישראל או לא היה כתוב ישראל במפות, עכשיו בשדה התעופה יש מלא תל אביב".

לדברי מוחמד כבאג'ה, ארכיטקט תוכנה בכיר באמזון AWS ומייסד עמותת Haifa Shapers , "אני מדבר ערבית, ואין ספק שזה פתח דלתות. יש כאן עוד הזדמנויות כדי להיכנס למדינות שלא יכולנו להיות שחקנים בהם עד כה. אנחנו יכולים להביא הרבה מהידע והניסיון שלנו, וזה נותן לנו יותר יכולות".

המטרה: הקמת אקוסיסטם במדינות המפרץ

דני זקן: אנחנו שבועיים אחרי תוצאות הבחירות. הרגשתם משהו? שינויים בקשר לעולם?
יריב בכר, VP Innovation Diplomacy, Start-Up Nation Central, מסביר כי הוא "מוביל דיפלומטיה חדשנית, התפקיד שלו להיות אופטימי. אם נתייחס לאותה ירידה בתמיכה: התפקיד שלנו זה ליצור אימפקט חיובי כדי להתגבר על האתגרים שלו, כדי שהאימפקט הזה יהיה משויך לישראל. שר החוץ של מרוקו לפני כמה חודשים אמר לנו שהפעילות שאתם עושים עוזרת לנו במישורים הדיפלומטיים. זה עוזר עם המעבר הזה, יכולים לא להסכים ויכולים להיות ברוגז. ואנחנו יכולים להתמודד עם תקופות יותר קשות. התפקיד שלנו זה לייצר תשתית עבור אימפקט אמיתי".

כשכבאג'ה נשאל מה המצב בישראל הוא עונה "מסובך. אנחנו לא מתעסקים בפוליטיקה. המטרה שלנו זה לעזור להקמת אקוסיסטם במדינות האלו. לקחת את הטאלנטים והניסיון שלנו, ולעזור למה שקורה שם. לעזור להם למצוא עבודה. אחרי הבחירות ראינו שינוי, זה לא קל. אבל בכל מקרה, אנחנו מתקדמים. אנחנו הולכים להמשיך במה שאנחנו עושים. נפריד בין פוליטיקה כדי לשפר את החיים של אחרים. זה התקווה".

שני עוגנים בעולם הערבי

"צריך להבין שיש שני עוגנים בעולם הערבי, אלו סעודיה ומצרים. כששני היעדים האלו עומדים, אז הכל יכול להיות יציב", כך הסבירה עו"ד טלי זינגר. "בשנים האחרונות איחוד האמירויות לקחה פוזיציה בינלאומית. יש שם נשיא עם חזון ואיש ביצוע, וזה בעצם העתיד של האזור. כדי להבין את ההבדלים בין המקומות: איחוד האמירויות זה מקום מאוד תחרותי, וזה מקום פתוח. ערב הסעודית אפשרה וויזת תייר רק לאחרונה, ושם ההזדמנות הטכנולוגית".

חברות מחפשות דרכים להיכנס לסעודיה, לשאלת מה צריך לייעץ לחברות השונות למרות הקשיים המדיניים, בכר אומר שהם כאן. "חברה שרוצה להיכנס לאזור, אנחנו נוכל לייעץ להם. עם זאת, צריך להגיד, יש דברים שקורים כבר המון שנים בתחומים מסוימים ולא יודעים על זה וטוב שלא יודעים. וזה בנה תשתית שעליה אפשר לפתח את המשך העסקים. לפי שר החוץ הסעודי הם לא מוכנים לנורמליזציה מלאה. הם הציגו לעצמם יעדים, יש להם ארוכות-טווח, אפשר לראות מה היעדים שלהם ואיפה אפשר להשתלב. ויש עניין רב, ושמענו את זה ממקור ראשון לטכנולוגיות ישראליות. לא צריך לרוץ עם דגל ישראל, אבל יש ביקוש".

ד"ר גוז'נסקי הצביע כי סעודיה היא הדבר הבא מבחינת הזדמנויות עסקיות: "אף אחד לא יודע מתי תהיה נורמליזציה עם סעודיה אבל יש צעדים לכיוון. מדובר במדינה שקצב הצמיחה שלה מאוד גבוה. הפוטנציאל העסקי בה הרבה יותר גדול. אומנם כרגע חלקם מתנגדים, בן סלמאן אולי אחרי מות אביו יעשה את זה. מדובר במדינה עם מעמד בעולם הערבי והמוסלמי, ולכן הם זזים הרבה יותר לאט. עם זאת, טוב שסעודיה תישאר בצל. ללא אישור סעודי לטיסות ולדברים אחרים לא היו לנו הסכמים עם מדינות אחרות. עדיף לתת להם לתמוך מבחוץ ולהביא עוד מדינות, ואז כך הם יקבלו הכשר להיכנס למיטה".

גילוי מלא: הכנס בשיתוף Start-Up Nation Central ובהשתתפות רשות החדשנות וחברת החשמל 

עוד כתבות

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

ארה"ב דוחה את שליחתו של נשק מדויק לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

צה"ל השתלט על מעבר רפיח בצידו הפלסטיני; שני חיילים נהרגו במטולה

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים 

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

״חזירות״: הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

השכירויות שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיעות לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן, אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

פתיחה ירוקה בתל אביב; הבנקים עולים ב-0.8%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ● השקל התחזק מול הדולר, 3.71 שקלים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" ● עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ב-5%

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם