גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שיעור בניהול מהצוות שחולל מהפכה בשדה התעופה השנוא בניו יורק

סיירת עילית של מהנדסים קיבלה משימה לוודא שטרמינל B הנוצץ בלה גוארדיה יהיה מוכן לפתיחה ● הלקחים מהשדרוג שעבר שדה התעופה המתפורר יכולים לעזור לכל חברה

הטרמינל החדש. אפילו השירותים יפהפיים / צילום: Associated Press, Craig Ruttle
הטרמינל החדש. אפילו השירותים יפהפיים / צילום: Associated Press, Craig Ruttle

 

"החלק הגרוע ביותר של שדה התעופה הגרוע ביותר בעולם", היה אחד הדברים היותר מנומסים שניתן לומר על טרמינל B הישן בנמל התעופה לה גוארדיה בניו יורק. אבל האם עברתם בלה גוארדיה לאחרונה?

הוא כבר לא דוחה. דווקא די נחמד. למעשה, כשפאנל מומחים בחר לאחרונה את בניין שדה התעופה הטוב ביותר, הם העניקו את הכבוד הזה לטרמינל B. זה כאילו רשת המזון המהיר ארבי'ז הייתה זוכה בפרס ג'יימס בירד, "האוסקר של הקולינריה".

קטאר מציגה: פסק זמן אחרון לפני יום הדין
"הוא מקבל אנרגיה ממלחמות": מאחורי הקלעים של הטלטלה במגדל

רציתי לדעת מי היה אחראי לשינוי ואיך הם הצליחו לעשות כזה דבר. מסתבר שהאנשים החשובים ביותר בפרויקט השיפוץ, היו בתפקידים שזוכים להכי מעט הערכה מהציבור. הם שייכים לקבוצת עילית קטנה של עובדים העוסקים ב"מוכנות תפעולית" (operational readiness and transition - ORAT), תפקידם היה לוודא את המוכנות של טרמינל B לשינוי.

לא לכל עסק יש את הצרכים הייחודיים של פרויקט בנייה כמו בלה גוארדיה, שם הטרמינל הישן והעלוב נהרס והוחלף בטרמינל חדש ונוצץ, אבל עקרונות העבודה אוניברסליים מספיק כך שכל חברה יכולה להרוויח מהעסקת צוות ORAT. הם זיהו סיכונים כדי לצמצם אותם; הם הקטינו מקרים של אי ודאות; הם דאגו בקשר לדברים הקטנים, כדי להבטיח את ההצלחה בדברים הגדולים.

טרמינל B הישן. אפל ומכוער, עם גג דולף וציפורים / צילום: Associated Press, Frank Eltman

בראש הצוות עמד מהנדס קנדי ששמו פרנק סקרמין. הוא מעולם לא דרך בלה גוארדיה. סקרמין ניהל שדה תעופה קטן באונטריו כשהועסק כראש צוות ORAT של טרמינל B. כשהוא אמר לאנשים איפה הוא עובד הוא שמע רק תלונות על כמה הם שונאים את שדה התעופה. "המטרה שלנו היא לשנות את זה", אמר. "אנחנו רוצים לשנות את הנרטיב מ'אני שונא את זה' ל'אני אוהב את זה'".

מרגיע ואפילו מהנה

והיה הרבה מה לשנוא. טרמינל B, נמל הבית המתפורר של חמש חברות תעופה - אמריקן, סאות'ווסט, יונייטד, ג'ט בלו ואייר קנדה, החברה בה סקרמין בעצמו טס הביתה - היה אפל ומכוער עם תקרות נמוכות, מסדרונות צרים וגג דולף. כמו כן, היו בו ציפורים. העלבון הצורב ביותר, מבין שלל דברים שלא יעלו על הכתב, היה כשג'ו ביידן אמר עליו שהוא שייך ל"עולם השלישי" בנאום בנושאי תשתיות שנשא ב־2014. כדי לתקן זאת היו נחוצים מיליארדי דולרים ומה שהרגיש כמו עשורים. מאמץ ההצלה הצריך שיתוף פעולה ציבורי־פרטי בין רשות הנמלים ו־LaGuardia Gateway Partners, קונסורציום הכולל את Vantage Airport Group, חברת הניהול שעסקה בפיתוח הטרמינל ומעסיקה את סקרמין.

נמל התעופה לה גוארדיה, אחרי השיפוץ בטרמינל B / צילום: Shutterstock

סקרמין הוא סוג של גיק, כשהוא טס לחופשה הוא לא יכול להתאפק ובשדות תעופה הוא בודק האם יש שאריות אבק בפינות נידחות או מודד בעין את המרחק בין עמודים תומכים באזור שערי העלייה למטוס. המילה בה השתמש לתיאור לה גוארדיה אינה זו שעולה לרוב המבקרים בראש. "זה היה מעניין", אמר סקרמין. "הוא היה מוזנח. הוא היה לא נקי. זה היה... מעניין".

הצוות שלו השאיר את הטרמינל המעניין הזה בפעולה בזמן שתכנן את הטרמינל החדש, באתר בנייה קטן ומוגבל בין כביש מהיר ומפרץ. חדר ישיבות פנוי שימש כמשרד וכשולחנות כתיבה הם השתמשו בשולחנות מתקפלים. רשת ה-WiFi שלהם הייתה הרשת הפתוחה של השדה.

בזמן הטרנספורמציה בלה גוארדיה בין 2016 ל־2022, היו בדרך כלל חמישה עובדים שממוקדים ב־ORAT שעבדו במשמרות של 12 שעות כדי להבטיח כיסוי של 24 שעות בתקופות קריטיות. הם היו הדבק שהחזיק את הפרויקט. הם תיאמו בין הצוותים התפעוליים וצוותי פועלי הבניין כדי שהשיפוץ יעבור באופן חלק. הם בדקו את שדה התעופה בכל אופן שרק יכלו כדי למצוא פגמים. כשהם שמעו צפירות, הם יצאו החוצה לכוון את התנועה. הייתה בעיה, והם ניסו לפתור אותה. זו דרך ה־ORAT.

תחום ה־ORAT נולד בשדה התעופה במינכן, שפתיחתו ב־1992 עברה באופן חלק. מאז הנוהג אומץ באופן נרחב בגלל הפרעות לוגיסטיות בולטות בפתיחות של שדות תעופה אחרים, כאלה שצוותי ORAT היו יכולים למנוע. גיקים של תעופה עדיין חשים רעד כשהם נזכרים בהונג קונג ב־1998 והיתרו ב־2008. לדעתם, עבודת ORAT היא תעודת ביטוח נגד כאוס.

אבל לאנשים שהיו אחראים על השיפוץ הזה היו שאיפות גדולות בהרבה מאשר רק להציל את לה גוארדיה. הם רצו לשנות את פני חוויית שדה התעופה. נכון שטיסה דרך ניו יורק אף פעם לא תהיה סוג של מדיטציה, אבל בכל זאת הם רצו שטרמינל B יהיה קצת יותר זן.

כל השהות במקום היא אינטואיטיבית, מרגיעה באופן מוזר ולמרבה ההפתעה מהנה. אולם הנוסעים היוצאים לא נראה כמו מרתף. בעמדות הבידוק הביטחוני יש 16 נתיבים, לא 12. האזור שמאחורי הסורקים מספיק גדול כדי שנוסעים יוכלו להתארגן ועל הרצפה יש חומר דומה לשטיח שמפחית רעש. בלוח הטיסות כתוב לנוסעים כמה זמן יש להם "להירגע". אור טבעי נכנס דרך החלונות בבוקר, בגשר הזכוכית החוצה מעל למסלול ההסעה לעתים כל כך בוהק שצריך משקפי שמש, וליד שערי העלייה יש מנורות שמועמות בערב, מה שמשווה להן מראה של לובי בבית מלון.

וגם, אני יודע שזה נשמע משוגע, חייבים לבקר בשירותים - הם יפהפיים. הפרט החביב עליי בטרמינל B הוא איך התאים רחבים מספיק כדי להיכנס עם מזוודה מתגלגלת בלי להתנגש בכלום. "בילינו שעות ארוכות בעיצוב השירותים", אמר סקרמין, שהוא כיום מנכ"ל LaGuardia Gateway Partners, בגלל שרוב חברי צוות ORAT עברו לתפקידים חדשים.

הרצה לחברים וקרובים

כשטרמינל נפתח סוף סוף, הוא צריך להרגיש כאילו הוא היה פתוח מאז ומעולם, ועל היום הראשון של טרמינל B עמלו מומחי ORAT במשך שנים. המורכבות של הפרויקט הייתה מסחררת והצריכה מהצוות של סקרמין לערוך ניסויים מתוחכמים.

אחד מהם היה ניסוי חי שבו מאות חברים וקרובים באו להרצה של טרמינל B לפני פתיחתו ב־2018. הם קיבלו כרטיסים לטיסות דמיוניות וקיבלו הוראות - למשל לקנות כוס קפה לפני שהולכים לשער 29 - בזמן שמומחי ORAT התבוננו בהתנהגות שלהם ולמדו מהמשוב שמילאו אחר כך. כשהבינו שחלק מהשלטים קטנים מדי והרמקולים לא נשמעים מספיק חזק בסביבה רועשת, הם הוסיפו צבעים ושינו את הווליום כדי שנוסעים במצב אמת לא ילכו לאיבוד. "עשינו לבניין מבחן מאמץ", אמרה קריסטי בול, לשעבר מנהלת ORAT בטרמינל B.

נמל התעופה לה גוארדיה, אחרי השיפוץ / צילום: Shutterstock

גם את מערכת הטיפול במזוודות הם העבירו בחזרה גנרלית דומה. הם אספו 500 מזוודות מכל הסוגים והצורות, מילאו אותן במשקולות ושלחו את המזוודות יותר מ־300 אלף פעמים בסך הכל. הצוות אפילו עשה "מבחן ריסוק" שהביא את המערכת לקצה גבול היכולת שלה כדי לוודא שהיא מוכנה להכל. במקרה, החברה בצוות ORAT שהתעללה במערכת המזוודות הייתה בעלת קשר ישיר ללה גוארדיה: סטפאני בקאלי נולדה וגדלה ברובע קווינס, בו שוכן השדה.

במקביל, העמית שלה אוואן קולפיטס היה עסוק בעבודה בלילות - בגלל שזה היה הזמן היחיד בו יכול היה לבדוק איך השרוולים מתאימים למטוסים. "זה עבד בדיוק כמו על הנייר ב־99% מהמקרים", אמר. המשימה של צוות ORAT הייתה להתכונן לאחוז הנותר.

כדי לעמוד בלוח הזמנים, הם הכינו צ'קליסט. אין משהו שאנשי ORAT אוהבים יותר מצ'קליסט. את הצ'קליסט למעבר ביוני 2020, הם הכינו כבר בינואר 2019. בין לבין, כל מיני דברים קרו. מגפה לא הייתה חלק מהתכנון שלהם, אבל היא לא עצרה את העובדים החיוניים בצוות ORAT. הם סגרו את הטרמינל המרכזי הישן לפני חצות ביום שישי, ופתחו את הדלתות לטרמינל החדש ב־04:00 לפנות בוקר. באותו סוף שבוע הם סימנו וי ליד 113 פריטים ברשימה שלהם.

בגלל שתלונות על שדות תעופה הן כנראה חלק מהטבע האנושי, יש ניו-יורקרים עגמומיים שמדברים בנוסטלגיה על הדליפות, על הציפורים ועל הסניף ההוא של רשת הפרעצלים "דודה אן". אבל רוב הנוסעים מרגישים כמי שיום אחד יצאו מהטרמינל העלוב ולמחרת נכנסו למקום מרהיב. בבוקר המעבר, כשמנהלת ה־ORAT קסיה סק הקשיבה לנוסעים מפטפטים ברחבי הטרמינל, היא שמעה את המחמאה הגדולה לעבודה שהצוות שלה עשה בלה גוארדיה: "נראה לי שהגענו לשדה התעופה הלא נכון".

עוד כתבות

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

הבורסה בלונדון, בריטניה / צילום: Shutterstock

עליות קלות בבורסות אירופה; החוזים על וול סטריט ירוקים

החוזים העתידיים על וול סטריט נסחרים הבוקר במגמה חיובית ● מניית אפל עלתה במסחר המאוחר ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● בשעה 15:30 (שעון ישראל) יפורסם דוח התעסוקה בארה"ב לחודש אפריל ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק