גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא הכול נוצץ: הקשיים שמאחורי מבול המיזוגים בשוק עריכת הדין

המיזוגים בין משרדי עורכי הדין מתפרסים שנים אחורה, וב־2022 אף נרשמו מספר איחודים גדולים ומשמעותיים ● אלא שלצד היתרונות המובהקים, כמו תדמית ומיצוב, מהלכים רבים לא יצאו לפועל ● מהן ההשלכות של המיזוגים, ואילו משרדים בחרו לא להצטרף לטרנד?

למיזוגים בין משרדי עורכי דין יש יתרונות מובהקים, אך יחד עם זאת לא מעט חששות / צילום: Shutterstock
למיזוגים בין משרדי עורכי דין יש יתרונות מובהקים, אך יחד עם זאת לא מעט חששות / צילום: Shutterstock

מגמת המיזוגים בין משרדי עורכי הדין נמשכה לאורך כל שנת 2022: היא החלה במיזוג משמעותי בין יגאל ארנון ותדמור לוי, מה שהפך אותם למשרד השלישי בגודלו בארץ, וכעת מתקיימים מגעים למיזוג בין גולדפרב זליגמן וגרוס, שצפויים להפוך למשרד הגדול בישראל. במקביל, משרדים קטנים ובינוניים נמחקו או נבלעו לתוך הגדולים, כושר התחרות בענף ירד, וכעת חלק מהמשרדים עומדים בפני דילמה לגבי המשך דרכם.

אומנם למיזוגים יש יתרונות מובהקים, כמו חיזוק התדמית החיובית ומיצוב כמשרד גדול וחזק, לצד חיסכון בהוצאות. אך יחד עם זאת, החשש לפגיעה באופי הייחודי של המשרד והלכידות החברתית בו הם שיקולים בפני עצמם, ולעתים הופכים למכריעים.

מה מאפיין את השנה החולפת, מהו מחיר המיזוגים, ואילו משרדים בחרו לא להצטרף לטרנד? 

כמה מרוויחים עורכי הדין: סקר השכר הגדול
ההאטה הכלכלית מאיימת לעצור את מגמת העלייה בשכר עורכי הדין | ניתוח
"הגודל חשוב לבניית איכות": מאחורי הקלעים של המיזוג הכי גדול בשוק עריכת הדין

"השוק השתנה ומשרדים מוכנים לשלם יותר"

עו"ד זהר פישר, מייסד חברת רובוס המלווה משרדי עורכי דין במיזוגים, טוען כי "מרוץ החימוש" בין המשרדים הגדולים תמיד היה, והיום הוא רק מתרחב. "כולם מבינים את התמונה הגדולה - יש צורך להביא לקוחות גדולים ואיכותיים ולגדול", הוא מסביר. "פעם משרדים של 30 עורכי דין קראו לעצמם 'One Stop Shop'. לעומת זאת, היום הם חייבים לוודא שזה באמת מה שקורה. כל חור קטן בסירה יכול להתרחב לחור גדול, ולקוחות עלולים לעזוב".

לדבריו, מגמה מאתגרת נוספת שצומחת במקביל ומשפיעה על המעבר של עורכי דין ממשרד אחד לאחר, נוגעת לערך העצמי שלהם. "פעם עורך דין היה מקבל הצעה טובה יותר ועובר למשרד אחר", הוא אומר. "היום יש כאלה שמקבלים הצעות טובות ומחכים להצעות טובות יותר כדי להשביח את הערך של עצמם. השוק השתנה, ומשרדים מוכנים לשלם יותר כדי להעביר עורך דין ממקום אחד לאחר".

גם עו"ד אייל בר אליעזר, השותף המנהל של המשרד בלטר גוט אלוני נאמן קינן, חושב שלמיזוגים יש השפעה רבה על השוק. "שנים התנגדנו למיזוג, ולכן המשרד שלנו, שהיה הכי גדול בארץ בשנות ה־2000, ירד למקום ה־20. בשנתיים האחרונות ביצענו שלושה מיזוגי איכות ולא כמות, שמטרתם להכניס למשרד נישות נוספות".

 

"אנחנו בועה": למה לא כולם ממהרים להתמזג?

הכסף והגודל הם לא חזות הכול בסיפור. עו"ד מיקי ברנע, שותף מנהל במשרד ברנע ג'פה לנדה, טוען כי שנת 2022 מאופיינת בעיקר ב"קדחת דיבורים על מיזוגים", כך שבפועל היא הייתה מוגזמת. "מיזוגים רבים לא יצאו אל הפועל, למעט מקרים בודדים וכשמשרדים קטנים ובינוניים התפרקו".

לדבריו, "איחודים של משרדי עורכי דין הרבה יותר מורכבים ממה שנדמה. לכל משרד יש את הד.נ.א שלו. כל מיזוג משמעותי מאיים על אופן ההתנהלות ועל מארג היחסים במשרד. 

"ברוב המקרים, מצופה מהמשרד הקטן בחיבור לאמץ את הנורמות של המשרד הגדול. כמובן שמדובר בוויתור כואב, שלפעמים מעכב ומונע חיבורים פוטנציאליים".

עו''ד מיקי ברנע, שותף מנהל של משרד ברנע ג'פה לנדה / צילום: נמרוד גליקמן

המשרד של עו"ד ברנע מונה 140 עורכי דין, והוא מדורג בין ה־20 הגדולים בישראל. לדברי ברנע, גם הוא בוחן אפשרויות לחיבורים אפשריים, אבל לא ממהר לבצע אותם בחופזה: "כמשרד שחרט על דגלו צמיחה, היינו שמחים להתמזג, אולם יש לנו נורמות ניהוליות שלא נרצה לוותר עליהן. האנשים במשרד נמצאים כאן מתוך בחירה. לא נכון להניח שבכל סיטואציה כולם יקבלו על עצמם את הדין ויהפכו להיות חלק מגוף אחר.

"הגודל של המשרד הוא לא חזות הכול. אתגרי כוח־האדם עדיין קיימים גם לאחר המיזוג. הבעיה היא עדיין אותה הבעיה. צריך לייצר סביבת עבודה שתעודד את עורכי הדין להישאר במקצוע, ומשרד גדול לכשעצמו לא מייצר את זה".

גם עו"ד אלון נוי, שותף מנהל במשרד נ. פינברג המונה 36 עורכי דין, מתמחה בדיני עבודה ומייצג גופים מרכזיים במשק, לא ממהר להתמזג עם משרדים אחרים, ואף סירב כבר למספר הצעות, הן ממשרדים גדולים והן ממשרדים קטנים. "אנחנו לא חושבים שנוכל לשמר את צורת ההתנהלות שלנו אם נתאחד", הוא מסביר. "משרדים כמו שלנו הם סוג של בועות. קשה לי לראות את עצמי, בחור צעיר יחסית, או את שותפיי הוותיקים, מתחברים עם מקום אחר. ברגע שנהיה חלק ממשרד גדול, אנחנו נאבד את הזהות שלנו. לעורכי דין יש אגו, ופעמים רבות נוצרים חיכוכים משמעותיים".

בעיה נוספת במיזוג בין המשרדים נוגעת לצורך לגישור בין המחלקות הוותיקות לחדשות שנוספו למשרד. "מנהל משרד עורכי דין הופך באופן מסוים לפסיכולוג", מציין עו"ד פישר מרובוס. "כשמחלקה מסוימת מצטרפת למשרד, יש צורך לדאוג לאנשיה מבחינה כלכלית וגם מבחינת היחסים הבינאישיים. פעמים רבות, סיבות אלה מובילות עורכי דין שלא מרוצים מהשינוי לעזוב לאחר המיזוג".

אתגרים אחרים שעולים לאחר המיזוג נוגעים לישיבה המשותפת, שלרוב מי שנפגע ממנה הוא המשרד הקטן יותר. "יש מיזוגים שמפזרים את הקבוצה הנכנסת על כל הקומות, ויש כאלה שנשארים במקומם", מספר מנכ"ל רובוס, עו"ד איתמר רונן. "אבל המיזוג הפיזי חשוב. יש בעיה כשמשרד מחזיק בנדל"ן ולא יכול להיפטר ממנו. כל הרעיון הוא לשבת יחד באותם חדרים, להכיר במסדרונות. בנוסף, כשמיזוג לא מצליח, מי שעלול לאבד את המוניטין הוא בעיקר המשרד הקטן. אם המיזוג לא מצליח, השם די נמחק. זה סיכון שהמשרד הגדול לא לוקח על עצמו".

"יש לקוחות שהולכים לאיבוד בפירמה גדולה"

לעולם עריכת הדין והמיזוגים בין המשרדים יש זווית נוספת - עורכי דין שלא רוצים להצטרף למשרדים גדולים ומעדיפים לעבור למשרדים בינוניים וקטנים. עו"ד מיכאל וקנין, מנהל מחלקת הליטיגציה של וקסלר ברגמן, עזב באוגוסט האחרון את משרד מ. פירון יחד עם עוד שמונה עורכי דין נוספים, ובחר לעבור למשרד בינוני.

"אחד היתרונות הגדולים של משרד בינוני הוא המרחק הקטן בין הלקוח לשותף האחראי", מסביר עו"ד וקנין. "השירות ניתן על־ידי צוות בכיר, והקשר יותר אישי". לדבריו, יש לקוחות שמעדיפים לפנות למשרד בינוני בגלל הפיגורה ולא בגלל הגודל של המשרד, מהסיבה ש"יש לקוחות שהולכים לאיבוד בפירמה גדולה".

בנוסף, הוא סבור כי בעוד שמשרדים גדולים סובלים מבעיות של ניגודי עניינים, מה שלעתים יכול להוות שיקול רציני במיזוגים - במשרדים הבינוניים הבעיה קיימת בעצימות נמוכה יותר, מה שמייצר הזדמנויות.

עוד כתבות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל