גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאחורי הקלעים של הסערה בדיסני: בכירים הביעו חששות לגבי המנכ"ל צ'אפק

מנהלת הכספים כריסטין מקארתי סיפרה לדירקטורים כי אין לה אמון במנכ"ל בוב צ'אפק, עוד בטרם פרסום דוח כספי חלש של החברה ● בעקבות ההפסדים, דיסני סיימה את העסקת צ'אפק שכיהן בתפקיד במשך פחות משלוש שנים, והשיבו למשרת המנכ"ל את קודמו רוברט אייגר

בוב צ'אפק, מנכ''ל דיסני המודח / צילום: Cheung Kin, AP
בוב צ'אפק, מנכ''ל דיסני המודח / צילום: Cheung Kin, AP

מאחורי השינוי האחרון בהנהגת וולט דיסני עומדת אי־שביעות־רצון מתמשכת בקרב משקיעים ומנהלים בכירים, כולל מנהלת הכספים הראשית כריסטין מקארתי, שביטאה באוזני דירקטורים את יעד האמון שלה במנכ"ל בוב צ'אפק. כך סיפרו גורמים המעורים בפרטים.

מנהלים בדיסני ומשקיעים מתלוננים כבר חודשים באוזני המנכ"ל הקודם, רוברט אייגר, על הכיוון אליו הוביל צ'אפק את החברה. אייגר ייעץ לכמה מהמנהלים להביע את חששותיהם בפני הדירקטוריון.

ואז הגיע 8 בנובמבר, ואיתו דוח הכספים הנורא של דיסני לרבעון הרביעי. ביום ראשון, דיסני הודיעה כי אייגר יחזור כמנכ"ל לאחר שסיים לפני כן 15 שנים בתפקיד - וצ'אפק יעזוב בתום פחות משלוש שנים.

ביום שני, החברה הודיעה כי כרים דניאל, סגן בכיר של צ'אפק שתפקידו כלל את הסמכות להחליט איך יוצגו תכני דיסני באולמות הקולנוע, בסטרימינג ובטלוויזיה - עוזב את החברה, והמחלקה תעבור ארגון מחדש.

"בשבועות הקרובים, נתחיל ליישם שינויים ארגוניים ותפעוליים. בכוונתי לבנות מחדש דברים בדרך המכבדת את היצירתיות בתור הלב והנשמה של מי שאנחנו", כתב אייגר במזכר.

הזינוק החד ביותר בשווי המניה מאז דצמבר 2020

מניות  דיסני  סיימו את יום שני במחיר של 97.58 דולר, עלייה של 6.3% והזינוק החד ביותר בשווי המניה מאז 11 בדצמבר 2020. בחישוב שנתי, ירדו המניות ב־37%.

מוקדם יותר השנה שיבח הדירקטוריון את צ'אפק על הנהגת החברה ברגעים הגרועים ביותר של מגפת הקורונה. תחת הנהגתו, מחלקת הפארקים הגיעה להכנסות ורווחיות שיא רבעוניים. מעמדו של צ'אפק בראש החברה כבר לא יציב כמה חודשים, למרות שהדירקטוריון החליט ביוני לחדש את החוזה שלו עד סוף 2024 בהחלטה פה אחד.

החברה נמצאת תחת לחץ מצד שני משקיעים אקטיביסטים לקצץ הוצאות ולבצע שינויי אסטרטגיה. הבעיות הגיעו לקדמת הבמה ב־8 בנובמבר כשצ'אפק אירח שיחת ועידה עם אנליסטים לאחר הדוח הרבעוני החלש. החברה דיווחה על הפסד של 1.47 מיליארד דולר במחלקת הסטרימינג, יותר מכפול מההפסד ברבעון המקביל אשתקד. בה בעת, ההכנסות היו מתחת לציפיות האנליסטים.

שולי הרווח בפארקים - המחלקה עם המכירות הטובות ביותר בדיסני בשנה האחרונה - הצטמצמו, ויעד הרווחיות של מחלקת הסטרימינג, ספטמבר 2024, נמצא בסכנה - אם הכלכלה תידרדר באופן נרחב. למרות הדוח העגמומי, הטון של צ'אפק בשיחה היה שמח והתחזית שהציג חיובית. "אנחנו נמצאים בנתיב לעסקי סטרימינג רווחיים, שייצרו לבעלי המניות ערך במשך זמן רב בעתיד", אמר.

המשקיעים לא קנו את זה. מחיר מניות דיסני צנח ב־13% ביום לאחר מכן, והן סגרו ב־86.75 דולר. אנליסטים החלו לפרסם דוחות שליליים לגבי סיכויי הצלחת החברה וג'ים קריימר, מנחה ב־CNBC על שווקים פיננסיים, קרא לפיטוריו של צ'אפק.

 

מקארתי, מנהלת הכספים, אמרה לחברי הדירקטוריון שלא הייתה מרוצה מהאופן שבו צ'אפק תקשר עם המשקיעים בזמן שיחת הוועידה.

ביום שישי קיבל אייגר שיחה מסוזן ארנולד, יו"ר דירקטוריון בדיסני. בעבר, אייגר עמד בראש דיסני כמנכ"ל במשך 15 שנים. ארנולד לא דיברה איתו חודשים, אבל כעת שאלה: האם ישקול לחזור לנהל את דיסני?

ביומיים הבאים התרחש משא־ומתן שהסתיים ביום ראשון, כשרבים מהמנהלים בחברה היו בדרכם להופעה של אלטון ג'ון בלוס אנג'לס ששודרה בדיסני+, אז קראו כי צ'אפק פרש ואייגר יחזור כמנכ"ל. בינתיים, הקרן של נלסון פלץ (Trian Fund Management) רכשה החודש נתח משמעותי בחברה ומבקשת מושב בדירקטוריון, בעת שהיא רוצה לעשות שינויים תפעוליים נוספים. לפי עמדת הקרן, אייגר לא צריך לחזור להובלה.

אייגר ביטא במשך תקופה ארוכה חוסר שביעות־רצון מהמבנה הארגוני שהקים צ'אפק לניהול הפצת התוכן. זמן קצר לאחר שקיבל את המושכות, ביצע צ'אפק שינוי מבני בפעילות הטלוויזיה והסרטים - והקים זרוע הפקה שקובעת מהי הפלטפורמה הראויה לכל תוכן. כחלק מהשינוי, למנהלי תוכן בכירים כבר לא הייתה שליטה בתקציבים.

רוברט אייגר, מנכ''ל דיסני ששב לתפקידו / צילום: צילום: רויטרס, USA Sipa/Agency Press Image

שירות הסטרימינג העיקרי של החברה, דיסני+, הוא פרי כפיו של אייגר. השירות הושק בסתיו 2019 וגדל בקצב מהיר, הודות לאסטרטגיית תמחור תחרותית. בעת ההשקה, מנוי לדיסני+ עלה בערך חצי ממחיר מנוי לנטפליקס. דיסני הציעה גם כמה שיתופי־פעולה עם שותפים עסקיים מוורייזון ועד דלתא איירליינס.

בשלוש השנים שחלפו מאז ההשקה, צבר שירות דיסני+ יותר מ־164 מיליון מנויים, כשלושה רבעים מבסיס המנויים הנוכחים של נטפליקס, כ־223.1 מיליון. בסך־הכול, לדיסני - שהיא גם בעלת שירות ESPN+ ושולטת ברוב הולו - יש יותר מנויי סטרימינג מכל חברה אחרת.

אולם מחלקת הסטרימינג, שצ'אפק אמר כי הוא צופה שתהיה רווחית עד 2024, הפסידה יותר מ־8.5 מיליארד דולר מאז השקת דיסני+ - והציגה הפסדים תפעוליים בכל ארבעת הרבעונים האחרונים. תחת הנהגת צ'אפק, דיסני+ הגדילה את ההוצאה על תוכן לכ־30 מיליארד דולר רק השנה.

בדומה לרבות מיריבותיה, כעת מנסה דיסני לעבור מאסטרטגיית סטרימינג המוכוונת לצמיחה לעבר רווחיות. דיסני מעבירה חלק מהתוכניות שהיו אמורות להיות מקוריות של דיסני+ לשידורי בכורה ברשתות אחרות. הודות לצעד זה, עלויות ההפקה והשיווק של התוכניות - הכוללות את סדרת המסתורין "אגודת בנדיקט המסתורית" והדרמה הרפואית "דוגי קמאלוהה, רופא" - יועברו ממחלקת הסטרימינג, וזה יגרום לביצועים הפיננסיים להיראות טובים יותר.

למקארתי היו חששות לגבי אסטרטגיה זו. בניסיון נוסף לשפר את רווחיות יחידת הסטרימינג, דיסני מתכוונת להעלות את מחיר דיסני+ ולהשיק גרסה מוזלת של השירות שתכיל פרסומות. כמו כן, החברה העלתה באוגוסט את מחיר המנוי ל־ESPN+ ב־43% ל־9.99 דולר בחודש.

אנליסטים של ג'יי פי מורגן אמרו ביום שני כי הם צופים שינויים מעטים באסטרטגיית הסטרימינג של דיסני, אבל ציינו כי אייגר עשוי לנסות להאיץ את תהליך רכישת הנתח של Comcast בהולו. ענקית הכבלים שומרת על אחזקה של שליש מהחברה, שדיסני יכולה להחליט לרכוש בתחילת 2024.

צ'אפק גרם לניכור במחלקות האנימציה

חוץ מעסקי סטרימינג לא רווחיים, התמודד צ'אפק עם אתגרים נוספים. הוא גרם לניכור אצל עובדים במחלקות האנימציה של דיסני, כולל פיקסר (Pixar), כך סיפרו גורמים המעורים במצב. לאחרונה אמר צ'אפק בכנס בוול סטריט כי מבוגרים לא צופים בסרטי האנימציה של החברה. במחלקת האנימציה היו אנשים שחשו כי דבריו מקטינים את ערך עבודתם, שהיא בלב עשיית דיסני מיום היווסדה.

מאז שפרש מתפקיד מנכ"ל דיסני בסוף השנה שעברה, היה אייגר אדם עסוק. הוא פעל כמנטור של מייסדי סטארט־אפים, והצטרף לדירקטוריון של חברת ההון סיכון Thrive Capital.

אייגר סיפר למקורביו כי הפרישה אינה מהנה כפי שחשב. בין היתר, בגלל שלא יוצא לו לבלות די זמן עם רעייתו, העיתונאית ווילו ביי, שחתמה במרץ על חוזה לחמש שנים נוספות כדיקנית ביה"ס אנברג לתקשורת ועיתונאות באוניברסיטת דרום קליפורניה.

שרה קראוזה ולורן תומאס השתתפו בהכנת הכתבה 

עוד כתבות

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח