למה דיסני פיטרה את המנכ"ל החדש והחזירה את הישן

רוברט אייגר חוזר לחברת הבידור שעזב רק בסוף שנה שעברה

רוברט אייגר, חזר לתפקיד מנכ''ל דיסני לאחר שנה / צילום: Associated Press, Jordan Strauss
רוברט אייגר, חזר לתפקיד מנכ''ל דיסני לאחר שנה / צילום: Associated Press, Jordan Strauss

חבר המנהלים בוולט דיסני החליף ביום ראשון בערב את המנכ"ל בוב צ'אפק ברוברט אייגר, מי שהיה יושב-ראש ומנכ"ל החברה ועזב בסוף שנה שעברה - כך נכתב בהודעת החברה. לאחר ההחלטה, מניית  דיסני   מזנקת ביותר מ-9% במסחר המוקדם.

"הדירקטוריון הגיע למסקנה כי דיסני מתחילה תקופה מורכבת יותר ויותר של שינויים בתעשייה, ובוב אייגר ממוצב באופן ייחודי להובלת החברה בתקופה החשובה הזו", אמרה סוזן ארנולד, יושבת-ראש הדירקטוריון בדיסני, בהודעה. 

"אנו מודים לבוב צ'אפק על שירותיו לדיסני במהלך הקריירה הארוכה שלו, כולל הובלת החברה בזמן האתגרים חסרי התקדים של המגפה", אמרה.

דוחות דיסני: הפסד גדול בסטרימינג למרות צמיחה במנויים, המניה צונחת 
דיסני עקפה לראשונה את נטפליקס במספר מנויי הסטרימינג בעולם

חילופי התפקידים קורים בתקופה סוערת מבחינת דיסני. החודש דיווחה החברה על תוצאות פיננסיות חלשות מהמצופה לרבעון הפיסקלי הרביעי, והרגה את המומנטום שנבנה על פני שנה חזקה בה היו הכנסות שיא ורווחים במחלקות רבות, בייחוד במחלקה הקשורה לפארקים. עסקי הפארקים של דיסני השתקמו היטב מאז שהקורונה גרמה לסגירת אתרים ברחבי העולם, אבל החטיבה הזו ממשיכה לסבסד את הפסדים גדלים בחטיבת הסטרימינג של החברה.

חטיבת הסטרימיניג הפסידה כ-1.5 מיליארד הרבעון

צ'אפק אמר שוב ושוב כי הוא צופה שעסקי הסטרימינג יהיו רווחיים עד ספטמבר 2024. ברבעון האחרון, עם זאת, הפסידה החברה 1.47 מיליארד דולר, יותר מפי שניים מההפסד של כל השנה הקודמת.

החברה גם הזהירה כי יעד הרווחיות שלה יושג רק אם לא תהיה ירידה משמעותית בכלכלה, הפעם הראשונה שהיא מוסיפה לדוחות שלה סייג כזה. מניות דיסני צנחו ב־13% ביום שלאחר פרסום הדוחות ובינתיים ירדו השנה ביותר מ־41%.

דיסני גם ניצבה מול לחץ מצד הרבה משקיעי קרנות גידור אקטיביסטים השנה. ב־Trian Fund Management קנו מוקדם יותר החודש יותר מ־800 מיליון דולר במניות של דיסני בימים שאחרי דוח הרווחים החלש לרבעון הרביעי הפיסקלי, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. ההחזקה - פחות מ־5% שמהם ואילך קיימת חובת גילוי - אינה גדולה כפי שהיו רוצים ב־Trian וכנראה תגדל, בהתאם לתנאי השוק, כך אמרו בחברה.

לחץ מצד קרן הגידור האקטיביסטית לשינויים יסודיים בדיסני

הקרן האקטיביסטית, שנוסדה על־ידי נלסון פלץ, אד גרדן ופיטר מאי, מבקשת מושב בדירקטוריון של דיסני בעת שהיא דוחקת בענקית הבידור לעשות שיפורים ביצועיים ולקצץ עלויות, כך אמרו האנשים. ב־Trian לומדים את הנושא כבר זמן רב, הוסיפו. הדעה של Trian היא שאייגר לא צריך לחזור לשליטה בחברה, אמרו האנשים.

העניין מצד Trian החל לאחר ש־Third Point, החברה של המשקיע האקטיביסט דן לב, הודיעה באוגוסט כי יש לה עמדה במניות דיסני, לאחר שמוקדם יותר השנה יצאה מהפוזיציה שלה. לב שלח לצ'אפק מכתב בו ביקש שינויים גדולים בעסק. הוא רצה שדיסני תיפטר מ־ESPN, תרענן את הדירקטוריון ותקצץ בהוצאות, אם כי חודש לאחר מכן נסוג מהדרישה לשנות את השליטה בערוץ הספורט.

בתגובה להצעות של לב, מינתה החברה את קרולין אברסון, מנכ"לית וותיקה מתחום הפרסום הדיגיטלי, כחברה בדירקטוריון והסכימה לשביתת נשק מול Third Point.

מנהלים בכירים בדיסני למדו על חזרתו של אייגר מהודעת דואר אלקטרוני

בהודעת דואר אלקטרוני לעובדים ביום ראשון בערב, כתב אייגר שהוא חוזר לחברה. "בתחושה שלא תאומן של אסירות־תודה וענווה - ואני חייב להודות, מעט תדהמה - אני כותב לכם הערב בחדשות שאני חוזר לחברת וולט דיסני כמנהל הכללי", כתב בהודעת הדואר האלקטרוני שנצפתה על־ידי ה"וול סטריט ג'ורנל".

כמה מנהלים בכירים בדיסני למדו לראשונה על כך שאייגר חוזר לאחר שקראו את ההודעה ששלח ביום ראשון, בזמן שחלק מהם היו יחד בהופעה של אלטון ג'ון באצטדיון דודג'ר בלוס אנג'לס שגם שודרה בלייב בשירות הסטרימינג דיסני+ של דיסני, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

בין האנשים שהיו אמורים להיות בהופעה הייתה דנה וולדן, מנהל תוכן בידור כללי; קרייג ארוויך, מנהל תוכן בשירות הסטרימינג הולו; איו דיוויס, מנהל תוכניות טלוויזיה במיתוג דיסני; ואליזה בולדווין, שלא מוזמן מונתה לנשיאת דיסני+, כך אמרו האנשים.

גם צ'אפק היה אמור להיות באירוע, ובחברה תכננו שהוא יציג את אלטון ג'ון מהבמה לפני ההופעה, כך אמרו שני אנשים המכירים את התכנון, אם כי לא ברור אם צ'אפק בכלל הגיע בסוף, כך אמרו. עובדים אחרים בדיסני אמרו כי היו מופתעים מהודעת הדואר האלקטרוני של אייגר ומיד החלו לשאול אם המסר לעובדים היה אמיתי או אם הגיע מחשבון דוא"ל פרוץ.

המשא־ומתן בין אייגר והדירקטוריון על חזרתו כמנכ"ל החל רק בימים האחרונים, כך אמר אדם המכיר את השיחות. אייגר אמר באופן ציבורי בלפחות שני מקרים בשנה האחרונה כי הוא לא מעוניין לחזור לדיסני. בחודשים האחרונים הוא התמקד בהשקעות ובייעוץ לחברות סטרטאפ, בייחוד בתעשיית הטכנולוגיה.

פרט מפתיע נוסף: צ'אפק, שרק מונה למנכ"ל בתחילת פברואר, קיבל בקיץ הארכה של החוזה שלו עד סוף 2024. בזמנו, ארנולד, יושבת-הראש בדירקטוריון, אמרה כי בעוד שהחברה "קיבלה קלפים גרועים מהמגפה", צ'אפק "לא רק הנהיג אותה בסערה אלא יצא ממנה מחוזק".