גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"המנוולים שילמו את המחיר": הכורדים על הכוונת בארבע ארצות במזרח התיכון

זה מצב עניינים אולי חסר תקדים בתולדותיו של עם, שהמעצמות לא מצאו בשבילו מקום על מפת המזרח התיכון ● הבגידה הגדולה בכורדים התרחשה לפני 100 שנה ● איראן וטורקיה חוזרות ומראות שהריסת התנועה הלאומית הכורדית מוסיפה להיות יעד מרכזי

מחאה בגרמניה נגד הפצצת הכורדים בסוריה על ידי הטורקים, השבוע / צילום: Reuters, Hannes P Albert
מחאה בגרמניה נגד הפצצת הכורדים בסוריה על ידי הטורקים, השבוע / צילום: Reuters, Hannes P Albert

איראן וטורקיה חוזרות עכשיו אל תחביב רב ימים: הן יורות בכורדים. "יורות" הוא איפיון כללי מאוד. הן שולחות מטוסים ומל"טים, הן משגרות טילים ומפגיזות; איראן מודיעה שהרגה 24 "טרוריסטים", וטורקיה מודיעה על 14 כורדים מתים; נשיא טורקיה מבטיח לשלוח כוחות יבשה. ארה"ב מגנה את איראן בלשון קשה, ואת טורקיה בלשון רפה.

כך מצאה את עצמה צעירה בת 28 במרכז הקריסה הפיננסית שמטלטלת את העולם 
הדילמה הכלכלית של הימין בבריטניה ובארה"ב: לנהל פנקסים או לנהל מהפכות | פרשנות

שתיהן, איראן וטורקיה, עושות כן בשם מלחמתן בטרור. הטרוריסטים של איראן הם מורדי/מורדות החיג'אב, שמחאתם גדולת־הממדים נגד משטרת המוסר מעמידה את הרפובליקה האיסלאמית על סף מהפכה; הטרוריסטים של טורקיה הם אלה המוחזקים אחראים לפיצוץ הקטלני במרכז איסטנבול בשבוע שעבר.

מאז ספטמבר, משמרות המהפכה של איראן תוקפים בסיסים של 'המפלגה הכורדית הדמוקרטית של איראן' (KDPI) בתוך עיראק. הצבא הטורקי הגביר בימים האחרונים את התקפותיו על בסיסים של 'מפלגת הפועלים הכורדית' (PKK) ושל בעלי בריתה בתוך סוריה ועיראק. "יום הדין!", צייץ משרד ההגנה הטורקי ביום ו'. "המנוולים שילמו את המחיר!" הציוץ כלל צילום של מטוס קרב טורקי ממריא מבסיסו, כנראה בדרך להרוג מנוולים כורדיים.

המנוולים מיהרו להבטיח תגובה הולמת, ואף פגעו בשיירת משטרה סמוך לגבול טורקיה־סוריה. הנשיא טאייפ ארדואן הודיע בנאום לאומה, שבעקבות התקפות האוויר והארטילריה "תבוא, אינשאללה, גם פעולת קרקע".

"טרוריסטים כורדיים" נגד החיג'אב

המשטר האיראני יוצא מגדרו להעניק צביון "בדלני" כורדי להתקוממות האזרחית, כדי להצדיק את הדיכוי. השבוע היו דיווחים על שיירות צבאיות עמוסות הנכנסות אל העיר הכורדית מאהאבאד, בצפון מערב איראן, סמוך לגבול עיראק. הדים של שימוש בנשק כבד נשמעים בסרטי וידאו, הנפוצים במדיה החברתית. השלטונות מציגים את מסע הדיכוי הזה כמכוון נגד "קבוצות טרור בדלניות".

מאהסה אמיני, שרציחתה בידי משטרת המוסר בספטמבר הציתה את תנועת המחאה, אומנם הייתה כורדית. המחאות הראשונות על רציחתה אומנם התעוררו בערים כורדיות. בדלנים כורדיים אומנם פעילים באזורי הגבול. אבל המהירות שבה המחאות התפשטו על פני שאר חלקי איראן מפקיעה כל זהות מקומית ואזורית. לא כורדים הם אלה שהעלו באש בשבוע שעבר את הבית שבו נולד האייאטוללה חומייני, מייסד הרפבוליקה האסלאמית.

מגמות בדלניות כורדיות באיראן קיימות לפחות מאז אמצע המאה שעברה. במשך שנה אחת, 1946, אפילו התקיימה רפובליקה כורדית, שנודעה גם כ"רפובליקה של מאהאבאד". איפשר אותה הכיבוש הסובייטי קצר הימים של צפון איראן בזמן מלחמת העולם השנייה. הכורדים לא רצו אז עצמאות, אלא אוטונומיה, אבל דרישותיהם כללו מעמד בכורה ללשון הכורדית ומינוי של כורדים בלבד לכהונות פוליטיות ומינהליות. זה הספיק למשטר השאה. מיד לאחר נסיגת הסובייטים, האיראנים דיכאו באכזריות את הרפובליקה, ותלו את האיש שעמד בראשה.

כמה מאות מתומכי הרפובליקה הצליחו לצעוד ברגל אל אזרבייג'ן הסובייטית. בראשם עמד מוסטפא אל ברזאני, שלימים הנהיג את המרד הכורדי בעיראק. אם המרד הראשון היה פרו־סובייטי, הנה המרד השני היה פרו־מערבי, ואפילו נתמך זמן מה בידי איראן, ללמדנו שהכורדים התקשו למצוא בעלי ברית קבועים. ההיסטוריה שלהם עשירה בבגידות ודלה בידידויות אמת.

מפת המזרח התיכון הייתה יכולה להשתנות

לא היו מפסידים גדולים במזרח התיכון במאה השנה האחרונות יותר מן הכורדים. הם החמיצו את שעון ההיסטוריה. בשעה שמעצמות אירופה חילקו ביניהן את המזרח התיכון בסוף מלחמת העולם הראשונה, שרטטו מפות והמציאו ארצות, הכורדים הופקרו. הם מצאו את עצמם מתחלקים בין טורקיה, עיראק, סוריה ופרס/איראן. שלוש מן הארבע אפילו לא היו קיימות בתור שכאלה עד לפני 100 שנה.

במרוצת מאה השנה האלה, לא פעם המכנה המשותף העיקרי של ארבע הארצות הנ"ל היה רדיפה משותפת של הכורדים. הפעם היחידה שבה כורדים קיבלו זכויות לאומיות כלשהן באה בצל תבוסתו של משטר, לא בזכות נדיבותו. זה קרה בעיראק לאחר מלחמת כוויית, ב־1991. אוטונומיה כורדית התהוותה אז בחסות אמריקאית. בשיאה היא הרחיבה את שלטונה לאזורים מאוכלסים בערבים, בצפון עיראק, כולל העיר כירכוך, ואפילו השתעשעה בכוונה לכונן מדינה עצמאית. שלוש רודפות כורדים ישנות מיהרו לעשות יד אחת כדי לסכל את תוכניותיה.

הסמכת המלה "עצמאות" ל"כורדים" הילכה אימים על ערבים, על טורקים ועל איראנים. המפה מסבירה מדוע. אילו כל האזורים המיושבים בכורדים, אולי 30 מיליון בני אדם, היו מצורפים ליחידה גיאוגרפית אחת, מלב אנאטוליה עד הדרך היורדת למפרץ הפרסי, הגיאוגרפיה והפוליטיקה של המזרח התיכון היו משתנות באופן דרמטי. טורקיה הייתה מאבדת חצי משטחה וחצי מאוכלוסייתה. איראן הייתה מאבדת את הרצף הגיאוגרפי אל שאר המזרח התיכון. עיראק וסוריה היו מאבדות חלק ניכר של שטחן ושל אוצרות הנפט שלהן.

לפני 100 שנה, מדינה כורדית הייתה סבירה לא פחות ממדינה 'עיראקית', או 'לבנונית'. אבל במרוצת השנים סבירותה פחתה והלכה, והכורדים התחילו להיתפס כאיום על יציבות ועל סטטוס קוו. הם לא תמיד כלכלו את מעשיהם בתבונה, והקימו אויבים לא תמיד הכרחיים. אבל הם היו רוב הזמן קורבנות של נסיבות ושל זדון, ללא בעלי ברית של ממש. ולשם הם חוזרים.

ארדואן מכין חגיגת יום הולדת

בשבועות האחרונים, שתי ארצות מושבם הגדולות של הכורדים נזכרות, במידה ששכחו, כי חיסול התנועה הלאומית הכורדית מוסיף להיות יעד מרכזי של מדיניותם. מבשרת רעות במיוחד בשביל הכורדים היא הסמכת עניינם לצורכי הפנים של המשטרים בטורקיה ובאיראן. טורקיה עומדת עכשיו בסימן הבחירות הממשמשות ובאות לנשיאות ולפרלמנט בחודש יוני. הסקרים רחוקים מלצייר תמונה מוסכמת, אבל לפחות חלקם מראים הפרשים זעומים בין מפלגת השלטון למתנגדיה. טאייפ ארדואן משתמש בימים האלה בכל האמצעים הנתונים לו כדי להבטיח את נצחונו.

הוא רוצה להיות שם בשנה הבאה ובשנה שאחריה, כדי לציין שני יובלים רבי משמעות: הקמת הרפובליקה וביטול החליפות. מוטב לזכור שב־1920, שלוש שנים לפני כינון הרפובליקה, המעצמות המנצחות של מלחמת העולם הראשונה גמרו אומר לבתר את טורקיה. הן התכוונו לכווץ אותה למערב אנאטוליה. את מקומה עמדו לתפוס מדינה ארמנית גדולה ואוטונומיה כורדית. הייתה אפילו התחייבות בכתב, שהכורדים יקבלו עצמאות מלאה "בתוך שנה" מהקמת האוטונומיה. אבל אף אחת מן החותמות הזרות לא התכוונה ברצינות.

עניין אחד שהכורדים לא הצליחו ליצור הוא אחדות חוצה גבולות. זה אולי יעד לא ריאלי בהתחשב בהבדלים השבטיים והלשוניים. הכורדים אינם עשויים מיקשה אחת. אבל סיבה נוספת הייתה שהכורדים מעולם לא היו על הכוונת בעת ובעונה אחת. זו כנראה הפעם הראשונה בתולדותיהם שכורדים בטורקיה, באיראן, בסוריה ובעיראק נמצאים תחת התקפה בו־זמנית.

הגיאוגרפיה שלהם מסבירה מה קטנים הם סיכוייהם בעימות צבאי, בלי מוצא לים, בלי גבולות עם ארצות ידידותיות. התקווה היחידה שלהם היא לשינויים פנימיים בכל אחת מארצות מושבם, שיכוננו אולי מבנה פדרלי, עם אוטונומיה נדיבה לכורדים. הסיכוי לזה הוא אולי גדול יותר מזה של ניצחון צבאי, אבל כנראה רק במקצת. זכויות במזרח התיכון לא נועדו לכורדים. 

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny.globes
ציוצים (באנגלית) ב- twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"