גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרופ' לכלכלה הצית ויכוח בין מומחי השקעות: מהו תיק מסוכן בעידן של ריבית עולה?

העלאות הריבית החדות הפכו את שוק איגרות החוב להרבה פחות בטוח מבעבר, והציבור צריך לקחת זאת בחשבון - כך טען הפרופ' לכלכלה אמיר ברנע בפורום שנערך במסגרת אוניברסיטת רייכמן ● שלושה מומחים מציגים את הגרסה שלהם ל"תיק השקעות מסוכן"

מהו תיק מסוכן כשהריבית עולה? / אילוסטרציה: Shutterstock
מהו תיק מסוכן כשהריבית עולה? / אילוסטרציה: Shutterstock

מדיניות העלאת הריבית שבה נוקטים הבנקים המרכזיים בחודשים האחרונים הפכה על פניו את שוק האג"ח, בעיקר את זה של איגרות החוב הממשלתיות.

צניחת שוויין של האיגרות, שהביאה לפתיחת מרווחי תשואה שלא נראתה שנים, הפכה כמעט באחת את התחום שהניב ריבית אפסית לאופציית השקעה מעניינת, ומנהלי השקעות רבים ציינו את האפיק לחיוב, בעיקר בתקופה שבה שוקי המניות תנודתיים מאוד.

השיא עוד לפנינו: בשוק ההון צופים שריבית בנק ישראל תגיע ל־4%
המשבר בפתח? חברות הנדל"ן הישראליות כבר לא חסינות | ניתוח
המשק האמריקאי בדרך למיתון? תשאלו את שוק האג"ח

אולם לא כולם רואים בשוק האג"ח השקעה כדאית יותר בתקופה של ריבית עולה. יש מי שאפילו מגדירים אותו כשוק מסוכן, ולאור הדוחות החזקים של הבנקים שפורסמו בשבוע שעבר (הפועלים, דיסקונט והבינלאומי רשמו רווח רבעוני מצרפי של למעלה מ־3 מיליארד שקל), טוענים כי מניות הבנקים הן חלופה בטוחה יותר.

"האם תיק שמורכב מ־75% איגרות חוב הוא תיק בטוח יחסית לתיק שמורכב מ־50% אג"ח / 25% אג"ח? לא! לא כשהגורם האקסוגני הוא הריבית. אם הגורם האקסוגני (ממקור חיצוני, ר"ו) הוא הריבית, תיק אג"ח הוא מסוכן", טוען פרופ' אמיר ברנע, ממייסדי פורום שווי הוגן הפועל במסגרת התוכנית בחשבונאות של בית ספר אריסון למנהל עסקים במרכז הבינתחומי הרצליה (אוניברסיטת רייכמן).

לדברי פרופ' ברנע, תיק מניות בנקים לדוגמה יכול להיות פחות מסוכן מאשר תיק שמורכב מאג"ח, בעיקר ארוכות טווח, זאת כאשר השינוי האקסוגני הוא שינוי בריבית.

גורם אקסוגני הוא למעשה אירוע או גורם חיצוני שמשפיעים על התנהלות או מצב קיים, ואינם נובעים מתוך הגוף שמושפע מהם. כך לדוגמה מגפה כמו הקורונה או אירוע דוגמת מלחמת רוסיה־אוקראינה השפיעו על העולם כולו.

"צריך לעשות פה 'סוויץ' מחשבתי. מה האפיון של תיק מסוכן כאשר שינויי ריבית הם גורם אקסוגני שמשפיע על המערכת", טען ברנע בדיון של הפורום בתחילת החודש. "בסך הכול בעולם שבו הריבית היא הגורם העיקרי שמשפיע על מחירי ניירות ערך, על שער החליפין, על ניהול סיכונים שנגזר מדברים אלו, משתנות התפיסות המסורתיות לגבי מהו תיק השקעות מסוכן. ושנת 2022 היא בדיוק שנה כזאת". הדברים נאמרו כאמור עוד טרם העלאת הריבית האחרונה של בנק ישראל בשבוע שעבר, שהביאה את הריבית ל־3.25%, וחוללה ויכוח ער במסגרת הפורום.

פנינו לכמה בתי השקעות על מנת לבדוק האם עליית הריבית אכן הפכה את עולם האג"ח גם למסוכן.

אי.בי.אי: שילוב של מניות מקטין סיכון

גיל דותן, מנהל מחלקת פרימיום באי.בי.אי ניהול תיקים, מסביר כי תיק השקעות מסוכן הוא תיק ללא פיזור ראוי ושאינו מותאם לתקופת השקעה, למטרות הלקוח ולפרופיל המשקיע.

גיל דותן, מנהל מחלקת הפרימיום, IBI ניהול תיקים / צילום: אילן בשור

"תיק שמושקע 100% באג"ח הוא יותר מסוכן מאשר תיק שכולל 20% או 30% מרכיב מנייתי והשאר אג"ח", טוען דותן. "הסיבה לכך היא שהקורלציה בין כל איגרות החוב היא יחסית גבוה ולא משנה אם הן ממשלתיות או קונצרניות. בגלל העלאת הריבית, הן נעות בכיוון אחד, לעתים למעלה ולעתים למטה. לכן, ברגע שמשלבים מניות מקטינים את הסיכון".

לדבריו, אנחנו נמצאים בנקודת קיצון שבה השווקים השונים יכולים ללכת לכל כיוון, ולכן יש לבצע פיזור הגיוני ולא להתמקד בסקטור או אפיק אחד, וכך לצמצם סיכון. "מבחינת אג"ח, כדאי להיות בקונצרניות במח"מ של 3-3.5 שנים, שם רמות הסיכון קטנו כי חלק מהעלאות הריבית כבר גולמו, ומוטב להתמקד בחברות גדולות כמו בנקים, חברות ביטוח, חברות תקשורת וכדומה. בנוסף, אנו ממליצים לשלב מרכיב מנייתי כמו למשל מניות בנקים, כי סקטור הבנקים מייצר תשואה להון מאוד גבוהה כשהריבית עולה".

מור ניהול תיקים: הסיכון למשקיעי האג"ח ירד

ליאור גרינהויז, מנכ"ל מור ניהול תיקים, טוען כי דווקא השנים הלא מעטות שקדמו להעלאת הריבית שהחלה באפריל האחרון, גילמו סכנה גדולה יותר למשקיעים סולידיים שהעדיפו תיקים עם רכיב אג"ח משמעותי.

ליאור גרינהויז, מנכ''ל מור בית השקעות ניהול תיקים / צילום: יוסי צבקר

"השקעה באג"ח כיום מציעה פרופיל סיכון הרבה יותר אטרקטיבי ממה שראינו במשך שנים, כי הריבית האפסית הייתה גן עדן לאוהבי סיכון - לממונפים, לנכסים אלטרנטיביים, לחברות חלום ולכל מי שלא זקוק לריבית ויכול לפרוח כשלכסף אין מחיר. אך כעת, כשהריבית עלתה, מי שלא ממונף מדי ויש לו כסף נזיל יכול לקבל ריבית ראויה גם בבנק, גם באיגרות חוב ממשלתיות וגם באיגרות של חברות חזקות כמו הבנקים עצמם (באמצעות אג"ח, ר"ו), ולקבל להערכתנו תשואה ראויה", הוא מסביר.

לדבריו, תיק השקעות, שהוא הנכס הנזיל יותר, בניגוד לדוגמה לחיסכון הפנסיוני, צריך להיות ממוקד בחלק הסולידי והרבה פחות בנכסי סיכון. "הבשורה החיובית היא שהיום למי שיש את הכסף הנזיל, יש הרבה הזדמנויות באפיק הסולידי. גם מי שמחפש נכסי סיכון, יכול למצוא היום הזדמנויות בעולם החוב בסיכון גבוה, למשל איגרות חוב של חברות פחות מוכרות שמציעות תשואות גבוהות, לפעמים עם שיעבודים חזקים, אבל זה מחייב מחקר וניתוח קפדני. באג"ח הללו אפשר לקבל פיצוי שבדרך אנחנו מצפים לקבל בשוק המניות".

פינסה קפיטל: אל תברחו מאיגרות חוב

גם גת מגידו, שותפה מייסדת ומנכ"לית בבית ההשקעות פינסה קפיטל, טוענת כי נכון לתחילת 2022 שוק האג"ח לא היה מתומחר כראוי, ולכן מי שחשב שהשקעה באג"ח היא סולידית והסיכוי לאובדן ערך גדול הוא נמוך מאוד, הופתע.

גת מגידו / צילום: רמי זרנגר

"באותה תקופה כבר היו סימנים שבעוצמה כזו או אחר אנחנו בפני העלאות ריבית. לכן בתחילת השנה התשואה שיכולת לקבל באג"ח, בטח בממשלתיות, לא פיצתה על סיכון הריבית. מי שהגיב לדבר הזה קיצר מח"מ הוריד חשיפה לאג"ח קונצרניות והצליח למזער נזקים. אבל עכשיו מי שמנתח את הסיכון קדימה, לא צריך לעשות זאת רק בהתייחס לאותו אירוע אקסוגני קשה שגרם להפסדי הון ברכיב האג"ח.

"זהו אירוע חד פעמי אבל מאותה נקודה קדימה, האג"ח מגלמות תשואה שוטפת גבוהה יותר. בשונה ממניות שיכולות לרדת מכל מיני סיבות, והמשקיע לא יודע מתי יוכל לפגוש את הכסף, באג"ח זו נוסחה מתמטית והיום מדובר על תשואות חד ספרתיות לא מבוטלות, ואג"ח בדירוגים גבוהים הן מאוד אטרקטיביות, אם אין אירוע חדלות פירעון כולל ותיק מפוזר. כלומר הירידה החדה בשווי האג"ח לא אומרת שהמשקיעים צריכים להדיר אותן כי אג"ח הן מסוכנות. נהפוך הוא. בהסתכלות קדימה הן ייצרו תשואות מאוד נוחות להשקעה".

ההגדרה שלה לתיק מסוכן היא "תיק השקעות מרוכז שהחשיפות בו אינן מפוזרות כראוי, הן ברמה גיאוגרפית, ענפית, ועד לרמת פיזור ברמת המנפיק הבודד. פרמטר נוסף שמעלה סיכון של תיק הוא היעדר סחירות של הנכסים", אומרת מגידו.

עוד כתבות

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

מודיעין: פרויקט תעסוקה חדש יוקם בהשקעה של יותר ממיליארד שקל

כבר לא עיר שינה? פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, shutterstock

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

בכיר בחמאס: "רוצים להגיע להסכם, לא בכל מחיר"

בארגון הטרור מוכנים לוותר על השלטון ועובדים על מערכת שלטונית חדשה ● המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית • דיווח בתקשורת הערבית: חמאס לא ימסור הלילה את תשובתו למתווכות • בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי על ההצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קולנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים על ידי משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות