השיא עוד לפנינו: בשוק ההון צופים שריבית בנק ישראל תגיע ל־4%

לאומי: "אם לא יהיו סימנים ברורים לבלימת האינפלציה הריבית תעלה בחודשים הקרובים גם מעבר לרמה זו" • מיטב: "אנחנו קרובים לשיא ולהערכתנו הריבית תרד לקראת סוף 2023, ואז גם תחזור התלילות לעקום התשואות; צופים שהמוסדיים יגדילו שוב את משקל האג"ח בתיקים"

הריבית תתקרב ל–4% והיפוך עקום התשואות יימשך / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
הריבית תתקרב ל–4% והיפוך עקום התשואות יימשך / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל העלה בשבוע שעבר את הריבית בעוד 0.5%, לרמה של 3.25%, המשקפת שיא של 11 שנים. הבנק גם אותת כי לא מדובר כנראה בהעלאה האחרונה, וכי הריבית תמשיך לעלות בחודשים הקרובים. הכלכלנים בשוק ההון מסכימים כי הריבית תמשיך לעלות, והשאלה היא רק באיזה קצב ועד לאיזה שיעור.

פרופ' לכלכלה הצית ויכוח בין מומחי השקעות: מהו תיק מסוכן כשהריבית עולה? | ניתוח
משרד האוצר: תשלום המסים על פעילות קריפטו בחו"ל יעשה ישירות לבנק ישראל
המשק האמריקאי בדרך למיתון? תשאלו את שוק האג"ח

ביום א' נסחרה אג"ח ממשלתית שקלית לא צמודה לפדיון בעוד שנתיים בתשואה של 3.35%, ואג"ח לא צמודה ארוכה יותר, לפדיון בעוד 10 שנים, נסחרה לפי תשואה שנתית לפדיון נמוכה יותר, של 3.23%. מצב זה, שנגרם עקב עליית תשואות בחלק הקצר של העקום השקלי, צפוי כנראה להימשך, על רקע התחזיות להמשך עליית הריבית ולהמשך עליית הנפקות המק"מ של בנק ישראל.

"הגדלת חשיפה לאג"ח צמודות לטווח בינוני"

בבנק לאומי מעריכים כי בהחלטה הקרובה (תחילת חודש ינואר) תעלה הריבית בעוד 0.25%, ל-3.5%. "נגיד בנק ישראל התבטא השבוע כי סביר שרמת השיא של הריבית תהיה מעל התחזית האחרונה של חטיבת המחקר (של בנק ישראל, ע' כ') העומדת על 3.5%", כתבו ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון.

להערכתם, הריבית כנראה תגיע בהמשך לרמה של 3.75%-4%, וזאת במידה שיהיו סימנים ברורים לבלימת העלייה באינפלציה ולירידתה לכיוון יעד יציבות המחירים ב-2023. "אם התכנסות כזו לא תסתמן באופן ברור, בנק ישראל עשוי להמשיך ולהעלות את הריבית עוד מעבר לטווח הנ"ל".

עוד לדבריהם, "המשך העלייה בריבית בנק ישראל, בשילוב הגידול המשמעותי בהנפקות מק"מ, עשוי להביא לעלייה בתלילות השלילית בטווח 2-10 שנים לאורך העקום השקלי הלא צמוד. ירידת ציפיות האינפלציה בטווח הבינוני תומכת בהגדלת החשיפה לאג"ח צמודות-המדד בטווח זה.

 
  

"הלחץ לעליית תשואות בחלק הקצר של העקום השקלי הלא צמוד צפוי להימשך על רקע המשכה הצפוי של העלייה בריבית בנק ישראל, לצד המשך העלייה בהנפקות מק"מ".

לפיכך, בלאומי סבורים כי "פחתה האטרקטיביות של האפיק השקלי הלא צמוד בטווח הקרוב, למעט אולי בטווחים הארוכים".

מנגד, הם מדגישים כי האינפלציה הנגזרת לאורך עקום התשואות, בשיעור נוכחי של 2.6%-2.7%, משקפת רמה נוחה להגדלת החשיפה לאפיק הצמוד למדד המחירים לצרכן. "אנו סבורים כי עיקר האטרקטיביות של צמודי המדד היא בטווח של 5-8 שנים", כתבו בפמן ורזניק מלאומי.

"תשואות אטקרטיביות באג"ח שקליות ארוכות"

לדעת יונתן כץ, הכלכלן הראשי של לידר שוקי הון, תעלה הריבית בישראל בתחילת ינואר ב-0.5% ואילו במרץ תעלה הריבית בשיעור מתון יותר, של 0.25%, לרמה של 4%.

כץ בחר להדגיש את דברי המשנה לנגיד, אנדרו אביר, שלפיהם ישראל עדיין נמצאת בהידוק מוניטרי, וכי סביר שתחזית מחלקת המחקר של הבנק מתחילת אוקטובר, לריבית של 3.5%, תעודכן כלפי מעלה.

כץ מעריך, כי קצב האינפלציה השנתית צפוי לעלות בקרוב לרמה של 5.3%-5.4% (לעומת 5.1% באוקטובר), לפני שיתחיל להתמתן. לדבריו, בסביבה של אינפלציה מתמתנת (בעיקר ב-2023), התשואות הנוכחיות באג"ח השקליות הארוכות מהוות השקעה אטרקטיבית.

מיטב: השוק יוכל לספוג את עליית הנפקות האג"ח

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב בית השקעות, מעריך שריבית בנק ישראל תגיע לרמה של 3.75%-4% בשתי הפגישות הקרובות של הוועדה המוניטרית, ותעצור שם. עם זאת, הוא צופה גם הפחתה ראשונה של הריבית עוד בשנת 2023, לאור הירידה הצפויה באינפלציה והאטה משמעותית בפעילות הכלכלית.

"הריבית מתקרבת לשיא, ולהערכתנו היא תרד לקראת סוף 2023. עקום התשואות צפוי להיות הפוך רוב הזמן, אך לקראת הורדת הריבית התלילות צפויה לחזור". כך שלהערכת זבז'ינסקי, בסוף 2023 הריבית תעמוד ברמה של 3.5%-3.75%. הוא גם מאמין, כי הסביבה המאקרו-כלכלית בישראל צפויה לתמוך בהשקעה באג"ח הממשלתיות בשנה הקרובה.

"אנו מעריכים שהמשקיעים המוסדיים יגדילו את משקל איגרות החוב בתיקים, שירד לשפל. משקל האג"ח הממשלתיות בתיקים של קופות הגמל וההשתלמות ירד לכ-22%, הנמוך ביותר אי פעם.

עוד מציין זבז'ינסקי, כי צפויה עלייה ב-2023 בהיקף הנפקות האג"ח הממשלתיות לממוצע חודשי של 9-10 מיליארד שקל. עם זאת, בנסיבות שתומכות באג"ח מבחינת הריבית והאינפלציה, הוא לא צופה קושי מיוחד לשוק האג"ח המקומי לספוג את ההיצע. מסיבה זו הוא ממליץ להגדיל את משקל איגרות החוב הממשלתיות בתיקי ההשקעות, לבחור אג"ח בעלות מח"מ בינוני-ארוך ולהעדיף הטיה לאפיק השקלי על פני האפיק הצמוד למדד המחירים לצרכן.