גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השיח השלילי על תנובה ויוניליוור שבר שיאים ברשתות החברתיות

מספר הישראלים שלוקח חלק בשיח אודות החרם על תנובה הולך וגובר, ורבים מהם מפרסמים תוכן הקשור בכך ככל שעוברים הימים ● חברה גדולה נוספת שנמצאת במוקד היא יוניליוור: מאז 15 באוקטובר הפיצו כ-1,200 פרופילים יותר מ-1,600 פוסטים על החברה בפייסבוק ובטוויטר, כשמרבית השיח היה שלילי ● אירועים ומינויים

שופרסל נגד יוניליוור
שופרסל נגד יוניליוור

עד כמה ברשתות החברתיות זועמים על גל העלאות המחירים של מוצרי המזון בסופרמרקטים? בחברת סיאברה (Cyabra), העוסקת בזיהוי וניתוח של מהימנות המידע והשיח ברשתות, ניתחו את הפוסטים והציוצים בנושא מאז 15 באוקטובר ועד 27 בנובמבר - וגילו תמונת מצב כועסת.

המותג הראשון שנבדק הוא תנובה, ונמצא כי כ-1,600 פרופילים הפיצו כ-2,400 פוסטים בפייסבוק ובטוויטר. ב-14 בנובמבר, יום ההודעה על עליות המחירים, נרשמה עלייה של כ-380% בשיח סביב החברה. 90% מהתוכן שהכיל את המילה "תנובה" היה שלילי. 62% מהפוסטים עשו שימוש בביטויים שכללו את המילה "חרם" על הטיותיה השונות, ואותם פוסטים הגיעו לכ-70 אלף פרופילים בטוויטר ופייסבוק ביום ההודעה, ולכ-285 אלף פרופילים לאורך כל זמן הבדיקה.

14 בנובמבר היה שיא הפיק השלילי על תנובה, ובימים שאחרי חלה ירידה, אבל ב-22 בנובמבר - היום שבו נכנסה העלאת המחירים לתוקף - נרשמה עלייה של 2,114% בשיח. הפוסט שזכה למספר הגבוה ביותר של שיתופים קרא לחרם על החברה. מכאן מסיקים בסיאברה כי מספר הישראלים שלוקח חלק בשיח אודות החרם ברשתות החברתיות הולך וגובר, ורבים מהם מפרסמים תוכן הקשור בכך ככל שעוברים הימים.

חברה גדולה נוספת שנמצאת במוקד היא יוניליוור, שבעקבות הודעתה על העלאות מחירים החל גל מחאה ברשת בהובלת תוכנית "הצינור". מאז 15 באוקטובר הפיצו כ-1,200 פרופילים יותר מ-1,600 פוסטים על החברה בפייסבוק ובטוויטר, כשמרבית השיח היה שלילי, כולל קריאות לחרם על החברה. הפוסטים של "הצינור" הגיעו ליותר מ-905 אלף פרופילים.

מניתוח השיח לפי ימים נמצא כי הפיק המשמעותי נרשם ב-7 בנובמבר, בעקבות קריאה להפסיק לקנות את קורנפלקס תלמה של יוניליוור. לאחר תאריך זה השיח ירד משמעותית, ובסיאברה מספרים כי לאחר פרסום כתבות רבות שבהן דווח על הפגיעה במכירות החברה, פרופילים רבים הפסיקו לקחת חלק בשיח, כנראה מתוך תחושה שהשיגו את מטרתם.

שירה ספיר

אזור התעשייה

ההדפסה הדיגיטלית מגיעה לבית הכנסת "המפטון" בניו יורק: בית התפילה המרכזי של הקהילה היהודית בלונג איילנד שודרג לאחרונה באמצעות פרוכת שהודפסה במפעלי קורנית דיגיטל בראש העין, שהוצבה ליד עבודות של אמן הזכוכית הבינלאומי דייל צ'יהולי. את החיבור יצר המעצב אדי ג'ייקובס, המתמחה בעיצוב בתי כנסת.

"הטכנולוגיה שלנו מאפשרת לאמנים מכל התחומים לתת ביטוי ליצירה שלהם בעולמות הטקסטיל, וכך גם בפרויקט הזה", אומר גיל שביט, מנהל הפיתוח העסקי בישראל של קורנית דיגיטל, שנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 1.2 מיליארד דולר. "אנו שמחים לקחת חלק בפרויקט חוצה היבשות הזה, בשיתוף עם אמן בעל שיעור קומה כמו צ'יהולי".

חלל בית הכנסת המעוצב בניו יורק / צילום: באדיבות קורנית דיגיטל

קורנית דיגיטל עוסקת באופנה דיגיטלית ובטכנולוגיות ייצור. מטה החברה נמצא בישראל, ויש לה משרדים בארה"ב, באירופה ובאסיה פסיפיק.

מצנח הזהב

שחר בן מויאל מונה למנכ"ל סאנפלאואר, זרוע ההשקעות של קיסטון בתחום האנרגיה המתחדשת.

אמיר ירוחם מונה למנכ"ל EMPOWER, העוסקת בפיתוח והקמת מתקנים לאגירת חשמל ולטעינת סוללות לרכבים חשמליים. החברה מוחזקת על ידי דוראל אנרגיה, הפניקס ואמפא.

אמיר ירוחם / צילום: עידן כנפי

שי טל, 45, יכהן כמנהל אגף הנדל"ן הקמעונאי של שופרסל, וכחבר הנהלה. בארבע השנים האחרונות כיהן כסמנכ"ל נכסים ובינוי של רשת Be.

שי טל, מנהל אגף הנדל''ן הקמעונאי וחבר הנהלת שופרסל / צילום: חן גלילי - יח''צ

אופיר משרקי, 49, מונה לסמנכ"ל השיווק של קבוצת ניסקו, הפועלת בתחום החשמל והתאורה.

אנג'לינה יגורנקוב מונתה לרב-חובלת בצים, ותפקד על אניית צ'ינגדאו, הפועלת בקו היוצא מהים התיכון לחוף המזרחי של ארה"ב.

מירב בן שימול תכהן כמנכ"לית אשכול רשויות גליל מערבי.

חדשות טובות

תורמים שיער. חברת פנטן ועמותת זכרון מנחם יקיימו בתחילת דצמבר את קמפיין תרומות השיער השנתי "צמה של עוצמה". השת"פ מאפשר לחלק פאות לנשים חולות סרטן בכל גיל, בעוד שבעבר העניקה העמותה פאות לצעירות עד גיל 24. בנוסף תורמת פנטן לזכרון מנחם ולמפעל הפאות שלה כרבע מתקציב השיווק השנתי של המותג.

מקדמים שינוי חברתי. פרס "דרור" לשינוי חברתי הוענק לשלושה ארגונים חברתיים: "פייק ריפורטר", מיזם מחקרי למאבק בפעילות זדונית ברשת; עמותת "שווים" לשיקום תעסוקתי, המציעה פתרונות תעסוקה לאנשים עם מוגבלות נפשית ושיקום תעסוקתי לנפגעי נפש וצרכים מיוחדים; ו"הלובי" למלחמה באלימות מינית, העוסק בשינוי מדיניות החקיקה הנוגעת לטיפול המערכתי בנפגעות ונפגעי אלימות מינית בישראל. סך הפרסים לשלשות האגונים עומד על 45 אלף שקל.

פרס דרור הינו יוזמה חברתית לזכרו של הפרסומאי דרור שטרנשוס ז"ל, שנפטר לפני 13 שנים ממחלת הסרטן. הפרס מוענק זו השנה ה-13 לאנשים או ארגונים שקידמו נושא חברתי בשיח הציבורי והתקשורתי. בחבר השופטים יושבים מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, ירום אריאב, נשיא אוניברסיטת חיפה לשעבר, פרופ' אהרון בן זאב, העיתונאית והפעילה החברתית ענת סרגוסטי, הפסיכותרפיסטית אורה סטיבה, ומיכל שטרנשוס, אלמנתו של דרור.

עוד כתבות

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני