תנובה מצטרפת לגל ההתייקרויות: האם היא תצליח להתחמק ממשבר מול הרשתות

המחלבה הגדולה בארץ ביקשה לייקר את מוצריה ב־4.7% בממוצע - שיעור דומה להעלאות המחירים של המתחרה טרה • שופרסל מיהרה לפסול את הבקשה, אך שאר רשתות השיווק עוד על הגדר • בכיר בענף החלב: "תנובה היא השחקן המרכזי. אם היא מעלה מחירים, כולם יעלו"

מרלוג מודיעין של תנובה / צילום: יח''צ תנובה
מרלוג מודיעין של תנובה / צילום: יח''צ תנובה

תנובה הודיעה השבוע על התייקרות מוצרי החלב הלא מפוקחים ותחליפי החלב בשיעור ממוצע של 4.7%. ההתייקרות צפויה להיכנס לתוקף ביום שלישי הבא, 22 בנובמבר, והתזמון בו בוחרת תנובה לא מקרי. בשבועות האחרונים שורת ספקיות הודיעו על העלאות מחירים - כולל המתחרה הישירה טרה, שהעלתה את מחיר מוצרי החלב שאינם בפיקוח בשיעור של 4.9%.

הקרמבו של יוניליוור ומוצרי החלב של טרה ירדו ממדפי שופרסל. מי הבא בתור?
מחירי הסחורות והשילוח בצניחה. אז למה ספקיות המזון מעלות עכשיו מחירים?
הרשתות נגד היבואניות: מי ימצמץ ראשון בקרב על יוקר המחיה | ניתוח

מנסה לא להפוך ליוניליוור

במחלבה הגדולה בישראל ניסו להקדים תרופה למכה וציינו כי כל המחירים לצרכן נקבעים על־ידי הקמעונאים וללא התערבות החברה. אבל בשופרסל - שמנסה למצב את עצמה בתור זו שנלחמת בגל ההתייקרויות ומי שבעצמה נחשבת לספקית גם של מוצרי חלב - לא מתכוונים לאשר את המהלך של תנובה והזדרזו להגיב: "העלאת מחירים לצרכן הישראלי אינה באה בחשבון בעת הזו". נזכיר כי על מדפי שופרסל לא נמכרים מוצרי טרה כבר מספר שבועות, לאחר שהמחלבה שבבעלות החברה המרכזית למשקאות העלתה כאמור את מחיריה בחודש שעבר.

בתגובה על הודעת שופרסל כי לא תאשר העלאות מחירים, בתנובה אומרים כי החברה נמצאת בשיח עם כל הלקוחות, ובשוק מעריכים כי בסופו של דבר המחירים אכן יעלו, אבל בשיעור שיהיה "נקודת אמצע כלשהי" בין רשתות השיווק לספקיות.

אבל שאר רשתות השיווק עוד על הגדר. אחד מבעלי רשתות השיווק אומר כי "תנובה הגיעו עם דרישה הגיונית, ולכן לא מן הנמנע שהרשתות יאשרו אותה. מוצרי החלב של תנובה הם 10% מהמכירות של הקמעונאים בישראל. שופרסל לא יצליחו לחיות בלי תנובה, טרה וגד. החלב שלהם במותג הפרטי יכול לייצר כמיליון ליטר, והם כבר עכשיו נמצאים ב־120% תפוקה. אין להם דרך למלא את המחסור הזה".

ספקית נוספת שהבקשה שלה להעלאות מחירים הציבה אותה בעין הסערה היא יוניליוור. החברה העלתה את מחיריה ב־15%, מה שגרר מחאה חסרת תקדים של רשתות השיווק. שופרסל, רמי לוי, יוחננוף, יינות ביתן, ויקטורי, אושר עד וחצי חינם מסרבות למכור את מוצרי יוניליוור שהתייקרו. גם סנו, דיפלומט, ויצרניות נוספות הודיעו על העלאת מחירים בתקופה האחרונה, אך נראה שהן הצליחו לחמוק מזעם ציבורי כמו זה שיוניליוור סופגת. האם תנובה תצליח להימנע ממשבר תדמיתי?

תנובה, שכבר צפתה את ההתנגדות שיעורר המהלך, טענה כי מדובר בעלייה מידתית נוכח הגידול המשמעותי בתשואות ובראשן מחיר החלב הגולמי, שעלה ב־24% מאז שנת 2019. מחיר מוצרי החלב המפוקחים, נזכיר, עלה רק בספטמבר האחרון בשיעור של 4.9%. החברה גם ציינה כי הפעם האחרונה בה הודיעה על העלאת מחירים הייתה בשנת 2018, אז התייקרו מוצרי החלב שאינם מפוקחים בשיעור ממוצע של 2.2%.

בין מוצרי החלב הלא מפוקחים שמחירם בשוק המוסדי יעלה נמנים גבינות מלוחות, גבינות צהובות ומיוחדות, חמאה, מעדנים, משקאות חלב וחלק מהיוגורטים. גם חלק מהמוצרים הטבעוניים יתייקרו: משקאות הסויה, משקאות שיבולת שועל, מוצרי טופו, ותחליפי גבינות, יוגורטים ומעדנים. 

"למדינה יש אחריות"

"העלויות שלנו הן מעל 400 מיליון שקל רק מהחלב, וזה עוד לפני ההתייקרויות בחשמל, האנרגיה וכו'", אומרת לגלובס ענת גרוס־שון, מנכ"לית חטיבת החלב בתנובה. "עד כה ספגנו את העליות וקיווינו שתהיה הקלה במחירי הסחורות. מחצית מהעלויות שלנו הן חומר גלם אחד - החלב - שעלה ב־24% ושהמדינה קובעת את מחירו".

"מי שמכתיב את השוק זה השחקן המרכזי, שזה תנובה. אם הם מעלים, כולם יעלו", אומר גורם בכיר בענף החלב. "יש שני גופים שלא שמו את היד בכיס בהסכם האחרון על החלב: המדינה והאוצר. תיכנסו מתחת לאלונקה, תורידו את המע"מ בחצי. יש גם למדינה אחריות פה".