גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כבר לא נרתעים מהאינטרנט: כך השתנו הרגלי צריכת המדיה של החברה החרדית

צופים ביוטיוב, משתמשים בסטטוסים של הוואטסאפ על תקן סטורי ומגלים את עולם הפודקאסטים - בחברה החרדית לא מסתפקים רק באמצעי התקשורת המסורתיים, כפי שמראים נתוני מדד חדש העוסק בנושא ● התמונה מתהפכת בשבת, כאשר כ־70% קוראים את העיתונות המודפסת, כפי שמראים נתוני המדד החדש INDOX העוסק בנושא

מרכז החדשנות ביזמקס לחרדים בירושלים / צילום: יוסי זמיר
מרכז החדשנות ביזמקס לחרדים בירושלים / צילום: יוסי זמיר

74% מהחברה החרדית משתמשים כיום באינטרנט לעומת 66% בשנת 2020, ו־62% עושים זאת באופן יומיומי - כך עולה מתוך נתוני מדד INDOX העוקב אחר צריכת המדיה של החברה החרדית. את המדד מובילים דודי דרור, מנכ"ל חברת הסקרים אסקריא, ונתי יעקובי, מנכ"ל שופ אנליטיקס. 

אינסטגרם מנצחת את טיקטוק: כך נראית צריכת המדיה בחברה הערבית 
האם אישה לא־חרדית משתכרת 30% יותר מאישה חרדית שעובדת איתה? | המשרוקית של גלובס

הנתונים הללו לא בהכרח מצביעים על ליברליזציה של החברה החרדית, אלא על האדפטציה שהיא עושה לאינטרנט. למשל, שימוש במיילים, בוואטסאפ וביוטיוב, ובמקביל התקנת מערכות סינון תכנים. עד כמה הסינון הוא משמעותי? על־פי הסקר, יותר משליש החברה החרדית מקפידים על סינון מחמיר, באמצעות ספקי אינטרנט החוסמים גלישה באתרים רבים.

הסטטוס של הוואטסאפ

על־פי נתוני המדד, מבין הרשתות החברתיות נמצאת במקום הראשון יוטיוב (29%), שנתפסת בקרב החברה החרדית כמקור תוכן לסרטוני וידאו לילדים או חדשות. יתר הרשתות החברתיות רושמות נתונים נמוכים יותר: פייסבוק עם 11.5%, אינסטגרם עם 7.2%, טוויטר עם 6.8% וטיקטוק עם 3.5%.

בגזרת האפליקציות להעברת מסרים, 31% מצהירים כי הם משתמשים בוואטסאפ (כמעט 100% מבעלי המכשירים החכמים), ו־11% מצהירים כי הם משתמשים בטלגרם. הוואטסאפ משמש גם כערוץ פרסום ייחודי, באמצעות השימוש ב"סטטוסים" (ערוץ שבחברה הכללית תפס הרבה פחות). כ־25% מעידים כי הם צופים בסטטוסים, שלמעשה מהווים חלופה ל"סטורי" של האינסטגרם.

לדברי דודי דרור, מנכ"ל אסקריא, "הקורונה שינתה את פני החברה החרדית ועשתה לאינטרנט את מה שמלחמת המפרץ הראשונה עשתה בחברה הזו לרדיו - הפכה אותו ללגיטימי. כיום, עם אמצעי הסינון החדשים, הוא כבר אינו מוקצה, ומשמש אמצעי ראוי לצריכת תוכן מותאם ושירותים יומיומיים מול גופים ומוסדות. עם זאת, העיתונות המודפסת פעילה ונוכחת במגזר ותישאר כזו, כאשר בשבתות זהו הערוץ היחיד דרכו צורכים תוכן".

דודי דרור, מנכ''ל אסקריא / צילום: אלמוג גבאי

מתעדכנים בקווי הנייעס

לכ־70% מהחרדים יש מכשיר טלפון כשר עם מספר כשר, מול כ־30% שמחזיקים בסמארטפון. מבין אלה עם סמארטפון, ל־13% יש "סמארטפון כשר", כלומר כזה שניתן להתקין בו אפליקציות מתוך מאגר מצומצם של חנויות אפליקציות כשרות, ול־19% יש סמארטפון רגיל, אך רובם עם תוכנות סינון. ב-INDOX מזהים גם תופעה של החזקת שני מכשירי טלפון, "אחד כשר, והשני להתקשר".

 

אתר החדשות הפופולרי בחברה החרדית הוא "כיכר השבת" (24%), ובמקום השני נמצא אתר "בחדרי חרדים" (18%). אתר נוסף שנהנה מפופולריות הוא "הידברות", המכיל תכנים תורניים, תכנים רחבים למשפחה, חדשות, פורומים ועוד.

בתחום ההאזנה, כ־53% מאזינים לשידורי תחנות הרדיו, ו־16% מאזינים לפודקאסטים. מנתוני INDOX עולה כי שתי תחנות רדיו של קול חי מובילות את ההאזנה, ואחריהן בסדר יורד: קול ברמה, קול פליי, כאן מורשת וגלי ישראל.

ערוץ ייחודי נוסף הוא קווי הנייעס (ניוז באידיש), ש־18% מצהירים כי הם מאזינים לו. מדובר בקו מידע טלפוני המבוסס על מערכת מענה קולי, אשר משמש כערוץ חדשות בחברה החרדית. האזנה לתחנות רדיו חילוניות כמו גלי צה"ל וגלישה באתרי חדשות חילונים תופסות מקום בחברה החרדית, אך הטלוויזיה עדיין נחשבת כטאבו.

נתי יעקובי, מנכ''ל שופ אנליטיקס / צילום: תמר מצפי

יום שלישי הפופולרי

תופעה ייחודית בחברה החרדית היא צריכת עיתונים בגרסה דיגיטלית. כך, קבצי PDF סגורים (ללא קישורים) של עמודי עיתונים כמו "המבשר", "שחרית" או "בחזית" נשלחים ישירות במייל. מדובר בעיתונים הכוללים תוכן חדשותי ותוכן ייחודי, כאשר לעתים המודעות במהדורה הדיגיטלית שונות מאלה שבפרינט, ומותאמות יותר לקהל הספציפי. בנוסף, כ-18.5% מצהירים כי הם קוראים ניוזלטרים, המהווים חלק ממגמה זו.

כידוע, מרגע שנכנסת השבת לא ניתן להסתכל במחשב או בסמארטפון, וזוהי שעתה של העיתונות המודפסת. לפי נתוני המדד, כ־70% קוראים עיתונות בסוף השבוע, לעומת כ־60% הקוראים באמצע השבוע.

לפי INDOX, מדובר בנתון גבוה ביחס למגזר הכללי, שבו השיעור עומד על 43% בימי החול ו־49% בסופי שבוע. בחברה החרדית קוראים במהלך השבת הן עיתוני סוף שבוע והן מגזינים חודשיים ושבועיים, וכ־26% מקדישים לכך לפחות שעה.

"עיתונות סוף השבוע היא ללא ספק המדיה הדומיננטית בחברה החרדית", אומר יעקובי. "יחד עם זאת, לאור תהליכי המודרניזציה שהחברה הזו עוברת, אין לי ספק כי במחקרי ההמשך שנעשה בשנים הבאות תגדל החשיפה למדיות החדשות, עד שלבסוף הן יהיו שוות לזו שמשיגה העיתונות המסורתית".

כאשר בוחנים את העיתונים היומיים בלבד, "יתד נאמן" שפונה לזרם הליטאי הוא העיתון המוביל, ובמקום השני נמצא "המודיע" הפונה לזרם החסידי. גיליון יום שלישי של "יתד נאמן" הוא הפופולרי ביותר, משום שביום זה מצורף השבועון של העיתון. 

כך נבנה המדד

בשנים האחרונות עוברים על החברה החרדית שינויים רדיקליים, הכוללים בין היתר גידול במספר היוצאים לעבודה, תהליכי מודרניזציה ושימוש באינטרנט, ובמקביל, שוק הפרסום והמדיה החרדי עדיין מסתמך על כלים ישנים ולא מעודכנים. העובדות האלה הובילו את דודי דרור, מנכ"ל חברת הסקרים אסקריא, ואת נתי יעקובי, לשעבר מנכ"ל יפעת בקרת פרסום, לבנות כלי מדידה עצמאי שיסייע למפרסמים להבין את המפה החרדית.

מדד INDOX (ראשי תיבות של The Ultra-Orthodox media index) הוא מדד מדיה עצמאי ובלתי תלוי, העוקב אחר דפוסי צריכת המדיה של החברה החרדית. הממשק מציג מידע בכמה חתכים: דמוגרפיה, הרגלי צריכת מדיה וצרכנות. "הממצאים מאפשרים לחברות ולמשווקים לבצע סגמנטציה מדויקת של קהלי היעד, ולבצע אופטימיזציה של תקציב המדיה בפרסום המגזרי", מסבירים יעקובי ודרור.

המדד מתבסס על שאלון בן כ־100 שאלות, וסקר טלפוני ארוך של אלף משיבים חרדים שנערך אחת לשנה. המדגם מייצג על פי פרמטרים כמו מגדר, גיל, יישוב וזרם. "הבחירה בסקר טלפוני ולא אינטרנטי נובעת משיקולי ייצוגיות המדגם", מסביר דרור. "אמנם לחרדים רבים ישנה גישה לאינטרנט, אך עדיין כשליש מהחברה החרדית לא עושה שימוש באינטרנט". כדי לאשש את התוצאות בוצע גם סקר אינטרנטי בקרב 1,300 משתתפים.

יעקובי ודרור מצביעים על כך שהחברה החרדית מתגוררת בריכוזים, כאשר כ־26% מהחרדים מתגוררים בירושלים וכ־17% בבני ברק. הזרמים המרכזיים הם ליטאים, חסידים וספרדים, וכל אחד מהם מונה כ־31% מהחברה החרדית, ונבדל מהזרמים האחרים באורחות החיים, אזורי המגורים ועוד.

לפי נתוני הלמ"ס, החברה החרדית מונה כ־1.2 מיליון איש, עם גידול דמוגרפי שנתי של 4%. על פי התחזיות, בשנת 2030 תהווה החברה החרדית כ־16% מכלל אוכלוסיית המדינה. מספר הילדים הממוצע במשפחות חרדיות הוא 6.6 ילדים, וזאת בהשוואה ל־3.2 ילדים במשפחה במגזר הכללי.

עוד כתבות

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?