גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ב-2023 יהיה יותר יקר לטייל, ומה עוד צפוי לענף התעופה בשנה הבאה

התאוששות ענף התעופה לאחר המכה שספג בעקבות מגפת הקורונה נמשכת, אלא שסכנת המיתון המרחפת מעל הכלכלה העולמית כולה מאיימת גם עליו ● אילו ביצועים יפגינו חברות התעופה, מה צפוי לקרות למחירי הטיסה והלינה, ואילו טרנדים חדשים מצפים למטיילים של שנת 2023

כמה יקר יהיה לטוס ב-2023 / צילום: Shutterstock
כמה יקר יהיה לטוס ב-2023 / צילום: Shutterstock

תחזיות האנליסטים לענף התעופה שומרות על אופטימיות זהירה. אומנם שנת 2022 סימנה התאוששות חיובית לענף שעוד מלקק את פצעיו שגרמה מגפת הקורונה, אך עם החשש הגובר ממיתון עולה גם חשש מירידה משמעותית בביצועי חברות התעופה.

לאחר התחלה חזקה בשנת 2022, חברות התעופה האירופיות רשמו ביצועים נמוכים, בעקבות המלחמה באוקראינה ועליית מחירי הנפט, למרות עלייה מחודשת בביקוש לנסיעות בקיץ האחרון.

לפי האנליסטים של בנק אוף אמריקה, שנת 2023 צפויה להראות מסלול הפוך: התחלה איטית תחת חששות מאקרו מתמשכים, ולאחר מכן שוב התאוששות בביקוש לנסיעות בקיץ 2023. 

מחירי המלונות בארץ יקרים פי שניים מאשר באירופה, ואלה לא כל החדשות הרעות
הסוף למצב טיסה: באיחוד האירופי יאפשרו שיחות טלפון במטוס 
שווי הנקודות יוכפל פי 50, התוקף יוארך: אל על משיקה תוכנית נוסע מתמיד חדשה 

מה יקרה למחירי הטיסות והמלונות?

הביקוש המתמשך אומנם עוזר להתאוששות חברות התעופה, אך אינו תורם להוזלת מחירי כרטיסי הטיסה.על-פי התחזית השנתית של חברת ניהול הנסיעות CWT ו-Global Business Travel Association (GBTA), שפורסמה באוגוסט, גורמים כמו עליית מחירי הדלק, מחסור בכוח-אדם ואינפלציה גואה עשויים להיות המניעים העיקריים למחירים גבוהים יותר במהלך 18 החודשים הבאים. CWT צופה כי מחירי הטיסה ירשמו עלייה שנתית של כ-50% עד סוף 2022, ולאחר מכן עלייה של 8.5% בשנה הבאה. תעריפי המלונות צפויים לזנק ב-18.5% השנה, ולאחר מכן בעוד 8.2% ב-2023.

"הצרכנים סובלים העלאות מסיביות של תעריפי הטיסה על-ידי חברות תעופה, מה שמשקף הן לחצים אינפלציוניים והן את העובדה שהן שולטות באופן הדוק בקיבולת שהן מכניסות לשוק", אמרה ל"רויטרס" אוליבייה ינקובק, מנכ"ל איגוד תעשיית שדות התעופה ACI Europe.

קבוצת הנסיעות Flight Center חשפה את התחזיות שלה לשנת 2023, שם היא צופה כי עלויות הנסיעות הבינלאומיות ימשיכו להישאר גבוהות עד שחברות התעופה הסיניות יחזרו לפעולה, וכאשר תוסר מדיניות אפס ההדבקה הסינית ואיסורי הנסיעה יסתיימו.

טום וולי, מנהל בכיר ב-Flight Center, מסביר ל"יאהו פייננס" כי להיעדרותם של שחקניות סיניות בתעשייה הייתה השפעה עצומה על התחרות' וכתוצאה מכך עלויות הטיסות הבינלאומיות ממשיכות לעלות. על-פי ההערכות, חברות התעופה הסיניות יחזרו במחצית הראשונה של 2023, ויחזירו את התחרות לשוק ואת קיבולת הטיסה לכ-90% מהרמות שלפני המגפה עד אמצע השנה הבאה. בנוסף, וולי צופה כי היצע השכרת המלונות והמכוניות יגדל בתחילת השנה הבאה, מה שיתרום להורדת המחירים גם בתחומים אלה.

מה יקרה להכנסות חברות התעופה?

הפתיחה המחודשת של אסיה ועלייה בביקוש לנסיעות עבודה ונסיעות רחוקות עשויות להניע את התעשייה גם אם אכן יהיה מיתון, כך לדעתם של כלכלני בנק אוף אמריקה. "אנו צופים כי ההכנסות יתאוששו ל-95% מרמות 2019 ויעלו אף ל-110% מהן ב-2023".

במקביל, לעומת תעשיית התעופה האירופית שככל הנראה תמשיך לדשדש גם בתחילת השנה הבאה, דוח חדש מצביע על כך שתעשיית הנסיעות אסייתית עשויה להיות היחידה בעולם שתתאושש עד 2023.

הדוח השנתי של מועצת הנסיעות והתיירות העולמית - "האימפקט הכלכלי של נסיעות ותיירות" - מראה כי בהשוואה לרמות שלפני המגפה, ההכנסות מתיירות בשנת 2020 ירדו יותר באסיה (59%) מאשר בכל מקום אחר. מאמצי ההתאוששות קפאו כמעט בשנת 2021, משום שרוב המדינות האסייתיות, וסין בראשן, שומרות על הגבלות גבולות קפדניות.

עם זאת, הדוח מראה כי תעשיית התעופה באסיה צפויה לסגור את הפער ב-2023, כאשר כמות ההכנסות מנסיעות תרמה לתחזיות צמיחת הכלכלה לעלות ב-71%.

אילו חידושים צפויים בענף?

בנוסף לביצועים הכלכליים של חברות התעופה ועליית המחירים כתוצאה מביקוש גובר והיצע מוגבל, שנת 2023 צפויה לרשום חידושים גם בהתנהגות הצרכים. חברת טכנולוגיית הנסיעות אמדאוס חשפה את הפיתוחים החדשים שצפויים לקחת חלק בעיצוב חוויית הנסיעה במהלך השנה הקרובה.

"העולם נהג לחזות את השפעת הטכנולוגיה על נסיעות בצורה פיזית לחלוטין, תוך הדמיה של אמצעי תחבורה גדולים ומהירים יותר מתמיד", אמר דניאל בטצ'לור, סגן נשיא לשיווק תאגידי גלובלי של אמדאוס, לאתר התיירות travel pulse. לדברין, "אנשים רוצים לצמצם את ההשפעה שלהם על כדור הארץ תוך שימת דגש על יחסי אנוש וחברה מכילה יותר". המטא-וורס, האפשרויות הביומטריות החדשות, היכולת לעבוד מכל מקום, לטייל בלי כבודה ועוד, צפויים לשנות את נוף התיירות ב-2023.

לדברי בטצ'לור, המטא-וורס, שיהפוך לסוג חדש של סוכן נסיעות, ייקח את המטיילים ואת חוויית הטיול לרמה חדשה. זה טיול - אבל לא כמו שאנחנו מכירים אותו. מטיילים יוכלו ליהנות מחוויות תרבותיות עמוקות יותר בעולם וירטואלי מקוון, בנוסף להזדמנות חסרת תקדים בתחום - "לנסות לפני הקנייה".

התפתחות תחום התשלומים הביומטריים, כמו דרך אפל פיי וגוגל פיי, הם כבר עניין שבשגרה, אבל ככל שהמגמה תופסת תאוצה, היא מעודדת את חברות התעופה, את המלונות ואת שאר ספקיות התיירות לאפשר עוד ועוד פתרונות תשלום נוחים יותר ומאובטחים יותר, למשל בתשלום עבור כרטיסי רכבת, בשדרוג למחלקת עסקים, בארוחות בטיסה, בתשלום מאוחר למלון ועוד.

נסיעות בלי כבודה היא מגמה נוספת שתופסת תאוצה עם עליית המודעות של הנוסעים לטביעת הרגל הפחמנית שלהם. אם פעם מזוודות המעצבים היו סמל סטטוס, היום הנוסעים מחפשים לטייל "ירוק", מה שהביא את המלונות ואת אתרי הנופש להציע פתרונות מתאימים, כמו האפשרות לשכור פריטים וציוד במקום.

מצב שוק התעסוקה החנוק משפיע גם הוא על אופי התיירות, עם התחזקותה של מגמת העבודה מרחוק. ארגונים רבים מציעים לצוות את ההזדמנות "לעבוד מכל מקום" למשך פרק זמן בכל שנה, מה שמאפשר לעובדים לנסוע לחו"ל או מקומי ולעבוד בו-זמנית. הגבול בין עובדים לתיירים ילך וייטשטש ככל שיתרבו "הנוודים הדיגיטליים", מה שיביא לשהות ממושכת הרבה יותר ביעדים השונים. 

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"