הסוף למצב טיסה: באיחוד האירופי יאפשרו שיחות טלפון במטוס

בקרוב נוסעים בחברות תעופה של האיחוד האירופי יוכלו להשתמש באופן מלא בטלפונים הניידים שלהם - גם בזמן הטיסה

בקרוב חברות תעופה של האיחוד האירופי יאפשרו שיחות וגלישה באינטרנט גם בטיסות / צילום: Shutterstock, wichayada suwanachun
בקרוב חברות תעופה של האיחוד האירופי יאפשרו שיחות וגלישה באינטרנט גם בטיסות / צילום: Shutterstock, wichayada suwanachun

הנציבות האירופית הודיעה שחברות תעופה יוכלו לספק רשת 5G במטוסים ונוסעים לא יצטרכו לשים את הטלפון במצב טיסה. למרות שעדיין לא ברור כיצד שינוי המדיניות יתבצע, תאריך היעד שהוצב למדינות האיחוד האירופי להטמיע מערכות 5G במטוסים הוא סוף יוני 2023.

הנופשים שרק רוצים לישון: הטרנד החדש בעולם התיירות
הסמארטפון לא זז? מומחים מסבירים מה צריך לעשות כדי שיעבוד מהר

משמעות ההחלטה של הנציבות האירופית היא שנוסעים יוכלו להשתמש בטלפונים הניידים במלואם בזמן הטיסה, כולל ביצוע שיחות ושימוש באינטרנט.

נציבות האיחוד האירופי שריינה מספר תדרים למטוסים כבר ב-2008, כדי לאפשר גישה לאינטרנט באוויר לנותני שירות מסוימים. אולם השירות הזה איטי במיוחד, מכיוון שהוא נשען על ציוד שמחבר דרך לוויינים בין המטוס והקרקע. 

המערכת החדשה, הנשענת על טכנולוגיית 5G, תאפשר מעבר מידע מהיר יותר, מעל 100Mbps, ותאפשר להוריד סרטים במספר דקות.

דאי וויטינגהם, יו"ר הוועדה לביטחון בטיסות בבריטניה, אמר לרשת ה-BBC שמצב טיסה היה חשוב בעבר מכיוון שלא היה מידע בנוגע להשפע של  המכשירים על מטוסים. "היה חשש שהמכשירים הניידים יפריעו למערכת השליטה האווירית", אמר וויטינגהם. "אבל הניסיון הראה שהסיכוי להפרעה למערכת היא קטנה".

בעבר, היה חשש גם בארה"ב שתדרי רשת ה-5G יפריעו לטיסות ואף יובילו למדידות גובה שגויות. אך וויטינגהם הסביר שזוהי אינה בעיה באיחוד האירופי ובבריטניה: "הציבור רוצה 5G, והרגולציה תפעל לספק את הצורך היה, אבל ינקטו צעדים כדי להבטיח שכל שינוי שיבוצע יהיה בטיחותי".