הסמארטפון לא זז? מומחים מסבירים מה צריך לעשות כדי שיעבוד מהר

במצב שוק הסמארטפונים כיום הרבה יותר קל לרכוש טלפון חדש מאשר לטפל במכשיר הישן והאיטי שלכם, אבל המומחים בתחום עדיין לא ויתרו על החומרה הישנה ומסבירים מה כדאי לעשות לפני שהולכים לחנות להשתדרג • אז מה עושים מלבד סגירת אפליקציות לא בשימוש? גלובס בדק

סמארטפון. איך מה צריך לעשות כדי שיספיק להיתקע? / צילום: Shutterstock, A_B_C
סמארטפון. איך מה צריך לעשות כדי שיספיק להיתקע? / צילום: Shutterstock, A_B_C

יצרניות הסמארטפונים משיקות דגמים חדשים ברמה שנתית, ויש תחושת שפע אדירה ביחס לאפשרויות בשוק. הרבה יותר קל לרכוש מכשיר חדש מאשר לטפל באחד ישן ואיטי, אבל מומחים שונים מסבירים כי גם מכשירים ישנים יכולים להתחדש, הן מבחינת התוכנה והן מבחינת החומרה. כדי לחסוך לכם כמה אלפי שקלים, גלובס עושה סדר בצעדים שאפשר לעשות כדי לחדש את המכשיר שלכם רגע לפני ההחלפה.

חשוב להגיד, חלק מהפעולות מאוד פשוטות וזמינות לביצוע מידי, אחרות יישלחו אתכם למעבדה מקצועית שתעשה את העבודה המורכבת.

מסודר ונקי: לסגור אפליקציות ודפי אינטרנט לא נצרכים

במהלך שימוש נורמטיבי בסמארטפון, נפתחות אפליקציות שונות ודפי אינטרנט רבים בדפדפן שבמכשיר. אפליקציות כאלו שלא נסגרו ממשיכות לעבוד "מאחורי הקלעים" וצורכות אנרגיה וכוח סוללה, כך שמומלץ לסגור אותן. בדומה לכך, גם דפי האינטרנט שנותרו פתוחים בדפדפנים השונים, נעשה שימוש בזמן הסוללה וצבירת האנרגיה. פעולה פשוטה של סגירת האפליקציות הפתוחות ודפי האינטרנט השונים תמנע את שאיבת האנרגיה הזו.

במכשירי אייפון לוחצים פעמיים על כפתור הבית או מרימים את המסך (כפי שסוגרים אפליקציה) לאורך זמן, אז ייפתחו כל האפליקציות שיש במכשיר. במכשירי אנדרואיד לחצו על הכפתור בתחתית המסך של שלושת הפסים, אז יוצגו כל האפליקציות שלא נסגרו.

שטח אחסון: חדל אפליקציות מיותרות

עודד ואנונו, ראש מחקר חולשות מוצרים בחברת צ'ק פוינט מסביר כי צריך להשאיר אחוז פנוי לתפעול תקין. "אל תנצלו את מלוא שטח האכסון של מכשירכם, השאירו לפחות 10% פנויים ע"מ למנוע תקלות ביצועים במכשיר. ברגע שהמכשיר עובד על מעט מקום אחסון הוא "מתאמץ" יותר וצורך יותר אנרגיה שמתבטאת בכוח הסוללה. זה גם יעזור לכם להימנע ממצב שהטלפון קורס כתוצאה משימוש יתר, או אפליקציות שפתאום מפסיקות לעבוד כי עברו את מכסת המקום ששמור להן", כך ואנונו.

בנוסף, לדבריו, אפליקציות שאינן בשימוש, רצוי למחוק אותן: "הן גם תופסות מקום וגם שואבות אנרגיה. בסופו של דבר, הן מביאות לניצול בלתי מושכל של כוח הסוללה. לרובנו יש לא מעט כאלה, ואם אנחנו לא משתמשים בהן, באמת שאין סיבה להשאיר אותן".

עדכוני גרסה: לא רק עבור פיצ'רים חדשים

כשמדברים על עדכוני גרסה, הרבה פעמים מתעכבים וזה לא רעיון טוב. ואנונו מסביר כי "בכל פעם שהמכשיר דורש מכם לעדכן את הגרסה - אנא עשו זאת. זה כלל חשוב מאד באבטחת מידע ויבטיח שאתם מוגנים מחולשות חדשות, אבל גם בהקשר זה באגים שונים שלעיתים גובים כוח סוללה ואנרגיה מטופלים, והדרך היחידה של היצרניות להבטיח שאתם מיישמים את התיקונים היא דרך הורדת הגרסה".

לצד זאת, רצוי לבצע אתחול של המכשיר מדי פעם. "אתחול שכזה מאפס אלמנטים פתוחים על המכשיר (אפליקציות/מסכים) ומתגבר על קשיים שונים בשימוש שנובעים משימוש עודף, וגם במקרה של הדבקה בוירוס זה לעיתים רבות מפסיק את ההתקשרות החיצונית שמייצר הווירוס", כך ואנונו.

מטמון והיסטוריה: מידע שנשמר שלא תמיד צריך

אלכס שטיינברג, מנהל מוצרים ESET ישראל מסביר כי צריך לנקות את זיכרון המטמון ונתוני הגלישה וזה יכול לסייע: "כל היסטוריית הגלישה, הסיסמאות השמורות, העוגיות והנתונים המקוונים שלכם נשמרים במכשיר. נקו אותם כדי לשחרר זיכרון נוסף ולשפר את ביצועי המערכת".

במקרה של מכשירי אנדרואיד - גשו להגדרות, בחרו את אפליקציית הדפדפן וכנסו ל"אחסון". בחלק התחתון של המסך, לחצו על "ניקוי זיכרון מטמון". במקרה של מכשירי אפל - אם אתם משתמשים בספארי, כנסו להגדרות וחפשו את האפליקציה. שם בחרו "ניקוי היסטוריה ונתוני אתרים", כדי למחוק את כל ההיסטוריה, זיכרון המטמון והעוגיות. אם אתם משתמשים בדפדפן אחר, כמו כרום, פתחו את האפליקציה, ובהגדרות כנסו ל"פרטיות ואבטחה", ולחצו על "מחיקת נתוני גלישה".

הפעלה מחדש: לפעמים זה כל מה שהמכשיר צריך

שטיינברג מסביר כי "לפעמים הפעלה מחדש היא כל מה שצריך. פשוט כבו את המכשיר והדליקו אותו מחדש. אם זה עוזר, תוכלו לקבוע הפעלות מחדש מתוזמנות מראש כדי למנוע איטיות בפעולת הטלפון". לדבריו, אם גם זה לא עוזר, שווה לבחון איפוס להגדרות יצרן. "חשוב לציין שהפעולה הזאת תמחק את כל האפליקציות והנתונים שלכם, ולכן מומלץ לוודא שיש לכם גיבוי זמין למקרה שתרצו לשחזר הגדרות ותכנים מלפני האיפוס", כך שטיינברג. במילים אחרות: כך יהיה אפשר למחוק את כל המידע על המכשיר, לנקות אותו לגמרי ואז אפשר להתחיל מההתחלה.

חשוב לחדד - האפשרות הזו מוחקת את כל הנתונים האישיים שלכם, כולל אנשי קשר, תמונות, אפליקציות ועוד. מאוד חשוב לבצע גיבוי לפני כן גם במכשירי אפל וגם במכשירי אנדרואיד. איך מבצעים איפוס במכשירים? במכשירי אנדרואיד, גשו לתפריט ההגדרות, לחצו על "ניהול כללי" ולאחר מכן על "איפוס להגדרות היצרן". במכשירי אייפון, תחת "כללי" יש אפשרות של איפוס המכשיר.