גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פעם אחת ולתמיד: מה יותר חשוב - מזל או כישרון?

האם מי שמגיעים לצמרת בכל תחום הם בהכרח המוכשרים ביותר? ● שלושה חוקרים איטלקים ניסו לפצח את סוד ההצלחה על ידי הפרדת מרכיבי המזל והכישרון, והגיעו למסקנה שגם הגדולים ביותר זקוקים לשניהם ● הם אפילו זכו על עבודתם באיג-נובל, הפרס שמוענק למחקרים מדעיים מצחיקים ומעוררי מחשבה

סבנטה פאבו, זוכה פרס נובל ברפואה 2022. הגיע בול בזמן / צילום: Associated Press, Matthias Schrader
סבנטה פאבו, זוכה פרס נובל ברפואה 2022. הגיע בול בזמן / צילום: Associated Press, Matthias Schrader

 

בכל שנה בשבוע הראשון של אוקטובר יושבים גאונים ליד הטלפון בתקווה שאדם זר יתקשר ממספר לא מוכר, ובפיו בשורה משנת־חיים במבטא שבדי: זכית בפרס נובל. לענקי המדע האלה יש משהו במשותף עם אנשים שמגיעים לפסגה של כל תחום. מובן שהם חייבים להיות מוכשרים כדי להיות שם, אבל כישרון לבדו אינו מספיק: הם גם היו צריכים לא מעט מזל.

במשך שבוע ניסינו להחליף את גוגל בטיקטוק, וזה עבד טוב משחשבנו | בדיקת גלובס
מחקר חדש בדק מה יותר חשוב להצלחה, מזל או כישרון | WSJ
"הימין נאבק על נשמתו": שיחה עם חוקר הקיטוב הפוליטי ד"ר נעם גדרון

מסתבר שהחוקרים שביקשו לכמת את התפקיד היחסי של כישרון ומזל בהצלחה בקריירה זכו לאחרונה לכבוד משל עצמם, רק מעט פחות נחשב מפרס נובל: הם זכו בפרס איג נובל. פרסי איג נובל ניתנים משנת 1991 עבור מחקרים שגורמים לנו לצחוק, ואז לחשוב - הפסקה מרעננת ממחקרים על דברים שגורמים לנו לחשוב אבל לא אמורים לגרום לאף אחד לצחוק. השנה פרס איג נובל בכלכלה הוענק למי שמצאו הוכחה מתמטית לכך שהאנשים המצליחים ביותר אינם מי שהייתם חושבים. אלה לא האנשים עם הכי הרבה כשרון או הכי הרבה יצירתיות או הכי הרבה מוטיבציה. מה שיש להם ממנו הכי הרבה זה מזל.

זוכי פרס איג נובל בכלכלה, 2022. קודם כל מזל / צילום: מתוך טוויטר

מזל הוא הכוח החשוב ביותר שהחברה באופן שגרתי ממעיטה בערכו. הציצו אל מאחורי הקלעים של כל עסק טוב, ולא תצטרכו לחפש הרבה לפני שתמצאו אותו. וורן באפט לעתים קרובות מזכיר כמה מזל היה לו. אילון מאסק מעולם לא הואשם בצניעות שכזו, אבל אפילו הוא צייץ פעמים רבות ש"מזל הוא כוח־העל הטוב ביותר". לפילוסופיה העסקית שלהם אין הרבה במשותף, אך נראה ששניים מהאנשים העשירים ביותר בעולם מאמינים שזהו המשתנה האחד שיכול לבנות קריירות או להרוס אותן.

הצלחה היא מדד של האופן בו כישרון מגיב למזל. "המזל עוזר רק אם כשהוא מגיע, אתה מוכן למשימה", אמר לי המפיק ובמאי הקולנוע ג'אד אפטאו. "אם הוא מגיע ואתה לא מוכן, המזל הזה יכול לסיים לך את הקריירה". פניתי לקומיקאי, שהיה מעורב בקלאסיקות כמו "בתול בן 40" ו"סופרבאד", כיוון שהתברר שדרוש פרס הומוריסטי כדי להעניק הכרה לאנשים שמתייחסים ברצינות למזל.

פרסי איג נובל בנויים על ההנחה שניתן למצוא אמיתות גם בדברים טריוויאליים. אני אוהב את זה. עוד מישהו שאוהב זאת הוא האדם היחיד בעולם עד כה שזכה גם בפרס נובל וגם בפרס איג נובל. אנדריי גיים זכה ב־2010 בנובל בפיזיקה הודות לעבודתו על גרפן (יריעה דו-ממדית של אטומי פחמן), ובפרס איג נובל עשור קודם לכן בגלל ניסיונותיו לגרום לצפרדעים לרחף. יש סיבה שהוא משוויץ דווקא בפרס שניתן לאנשים שיודעים לצחוק על עצמם. "ברוב המקרים", אמר לי גיים, "יש סיפור מדעי מבריק מאחורי הצחוקים האלה".

סוד ההצלחה שלי

וזה מה שוועדת הפרס באיג נובל אהבה במחקר שניסה לפצח את סוד ההצלחה על ידי שימוש במודל ממוחשב שהפריד כישרון ממזל. "ללא מזל, הסיכויים של אנשים להצליח מאוד בטווח הארוך היו קלושים למדי", אמר מארק אברהמס, מייסד האיג נובל ועורך המגזין "רשומות המחקר הבלתי סביר". "אבל נראה שיש הרבה אנשים שמאוד הצליחו בקריירה ובטוחים שהצלחתם היא לגמרי הודות לכישרון שלהם".

שוחחתי עם שלושה חוקרים איטלקים שהפריכו את הסברה המוטעית הזו בנוגע להצלחה. בעוד שהומור הוא לא בדיוק חלק מהתהליך המדעי - כל מי שמצליח להגניב בדיחה למאמר בכתב עת אקדמי ראוי לנובל רק על זה - אנדריאה רפיסארדה, אלסנדרו פלוקינו ואלסיו אמנואלה ביונדו מרוצים מאוד מהמחקר המשעשע שלהם. זה כאילו ששנים ארוכות של חשיבה על מקריות ונסיבתיות הפכו את חתני פרס איג נובל למי שמשקיפים על החיים והעולם, שמחים וחסרי דאגות.

במחקר, מ־2018, הם נעזרו בתיאוריה כדי לענות על השאלה היסודית בעסקים: מה גורם לאנשים מסוימים להצליח יותר מאחרים. החוקרים, כולם בדרגת פרופ' חבר באוניברסיטת קטניה, היו צוות טבעי: ד"ר ביונדו הוא כלכלן, והדוקטורים רפיסארדה ופלוקינו הם פיזיקאים. ביחד, בנו מודל ממוחשב שבדק מה קורה כאשר כישרון ומזל מתנגשים זה בזה.

על מנת להריץ את הסימולציות שלהם, הם בנו עולם קטן בתוך קופסה. היו בו אנשים היפותטיים עם רמות שונות של כישרון, בהתפלגות נורמלית של עקומת פעמון, שנתקלו באופן אקראי בנקודות אדומות או ירוקות: הירוקות סימלו מקרים של מזל טוב, והאדומות ביש מזל. הנקודות האדומות חתכו את ההצלחה שלהם בחצי, אבל הירוקות הכפילו אותה באופן פרופורציונלי לכישרון שלהם - מאחר שאנשים מוכשרים יותר ייטו לנצל טוב יותר את ההזדמנויות שהמזל מציג בפניהם. (כלומר, סביר ששחקני כדורסל יצליחו יותר בקליעה לסל כאשר הם חופשיים משמירה, ובכל זאת לא יהיו להם את אחוזי הקליעה של סטפן קרי).

תוצאות הניסוי הראו שעדיף להיות בעלי כישרון ממוצע ומזל רב מאשר כישרון גדול ומזל מועט. האנשים הכי מצליחים בסימולציות היו אלה שהכישרון שלהם היה סביר אבל המזל שלהם היה מעולה. מריטוקרטיה היא תפישה לפיה המוכשרים מנצחים, אבל אם תשאלו את זוכי פרס איג נובל הרעיון הזה מגוחך. לדבריהם שכל מי שהצליח חייב להכיר במזל. "אם אתה בן אדם מאוד מצליח", אמר ביונדו, "אתה חייב משהו מזה להקשר".

לקצור את פירות האקראיות

אבל האם יש משהו שאנחנו יכולים לעשות כדי להשפיע על ההקשר הזה? לאיטלקים יש שתי עצות מעשיות. כדי לקצור את פירות האקראיות, אמצו אותה בלב שלם. אם אתם נמצאים בתחום ההימור על כישרון, למשל, הם ממליצים לפרוס את הכסף כדי לממן כמה שיותר אנשים. לחלקם יהיה מזל, לאחרים לא. בלתי אפשרי לחזות זאת מראש, כך שעדיף לגדר את ההימור ולפזר אותו בין כולם. את העצה שלהם כיצד ליצור את המזל שלך בעצמך ניתן לתמצת כ"להיחשף, לחקור, לנצל". נסו כל מיני דברים, גלו מה אתם אוהבים והבינו במה אתם טובים. אז מקדו את הכישרון שלכם וגשו לעבודה. כך אתם יכולים לנצל ליתרון אם דברים יקרו כפי שרציתם.

סבנטה פאבו, זוכה פרס נובל לרפואה 2022 על מחקריו בנושא האבולוציה של בני אדם, הוא מקרה מבחן מתאים. הגנטיקאי הגיע בדיוק ברגע הנכון שבו פריצות דרך טכנולוגיות הרחיבו את גבולות התחום, והוא הראשון להודות שהישגיו, כמו למשל ריצוף הגנום הניאנדרטלי וגילוי מין שנכחד באמצעות די-אן-איי שהופק מרסיס עצם מאובן הצריכו יותר מכישרון אינטלקטואלי. הוא יכול היה להביא עצמו למערה. אבל מה שמצא ברגע שכבר היה שם היה מעבר לשליטתו. "צריך הרבה מזל", אמר פעם ד"ר פאבו.

האיטלקים הבינו זאת הרבה לפני טקס האיג נובל שנערך בספטמבר. סיפור ההצלחה שלהם החל לפני עשור, כשלידיו של ד"ר פלוקינו התגלגל במקרה תרגום לאיטלקית של "העיקרון הפיטרי", ספר על התפיסה שלפיה "כל עובד נוטה להתקדם אל דרג חוסר הכישרון שלו". הספר נכתב במקור כסאטירה אבל הפך לכלל רב השפעה במנהל עסקים. במילים אחרות, זה ספר שגרם לאנשים לצחוק - ואז לחשוב.

הספר גם הוביל למאמר שחיברו ב־2009 פלוקינו ורפיסארדה שהציע שיטה מפתיעה ביעילותה להימנע ממקרים כאלה של חוסר יכולת: פשוט לקדם עובדים באופן אקראי. על הממצא הזה המנוגד לאינטואיציה הם זכו בפרס האיג נובל הראשון שלהם. הזדמנות מקרית אחת הציבה אותם בנתיב שהוביל לשני מאמרים זוכי פרס. שניהם התאפשרו בגלל עצם התופעה אותה הם מתארים. "המרכיב המשותף", אמר רפיסארדה, "הוא התפקיד המועיל שמילאה האקראיות".

עוד כתבות

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש על סף מכירת השליטה גם באלרון

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● סכום העסקה המשוער: כ-90 מיליון דולר

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קולנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים על ידי משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

סייברארק ירדה למרות הדוחות החזקים: מה עשו הישראליות בוול סטריט בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בבורסה המקומית; מדד ת"א בנקים 5 מזנק בכ-2%

מדד ת"א 35 עולה ב-1.2% ות"א 90 מטפס בכ-1.1% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, shutterstock

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות