גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

באמירויות ממתינים לממשלה החדשה, ומצפים שעסקת הפניקס תסלול דרך לבאות

רכישת חברת הביטוח הישראלית על ידי קרן ההשקעות מאבו דאבי עשויה להיות פריצת דרך עבור גופים פיננסיים רבים ● ההערכה באמירויות היא שהממשלה החדשה לא תערים קשיים בפני אישורה ● וגם: מה המשמעות האמיתית מאחורי דרישות יהדות התורה במו"מ הקואליציוני?

טחנון בין זאיד, מנהל את קרן העושר ADQ של אבו דאבי / צילום: Associated Press, WAM
טחנון בין זאיד, מנהל את קרן העושר ADQ של אבו דאבי / צילום: Associated Press, WAM

קשה להמעיט מחשיבותה של רכישת רבע ממניות הפניקס על ידי קרן ההשקעות והאחזקות ADQ מאיחוד האמירויות, בבעלותו של טחנון בין זאיד - אחיו של השליט מוחמד בין זאיד. בחודש האחרון תיבת הדואר האלקטרוני והסלולרי שלי התמלאו בהודעות ובהזמנות לאירועים כלכליים מסחריים ועסקיים בין ישראל לאמירויות. השטף הזה אינו מקרי. הוא תוצאה של הבשלה של תהליכים עמוקים יותר ביחסים בין שתי המדינות.

חקיקה פרסונלית והבטחות למכביר: נתניהו מסתבך והשבעת הממשלה מתרחקת | טור סופ"ש
הבלמים והאיזונים של ממשלת נתניהו השישית הם לא שופטי בג"ץ אלא הבוחרים | טור סופ"ש

באמירויות ממתינים להקמת הממשלה החדשה

בשיחה שערכתי לאחרונה עם בכיר מהאמירויות, הוא סיפר לי על שינוי הכיוון. תחילה, המחשבה הייתה להשקיע בתחומי התשתיות והאנרגיה. אבל באמירויות נתקלו ברגולציה והביורוקרטיה הישראלית, מה שבין היתר הוביל לנסיגת ענקית הנמלים DP World האמירתית ממכרז הפרטת נמל חיפה.

כעת, עסקת הפניקס מבשרת על מה שעתיד לבוא ביחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, בהנחה שתאושר לבסוף, הן בהיקפים והן בתחומי ההשקעות העתידיים.

בינתיים, באמירויות ממתינים לאישור לעסקה על ידי הצד הישראלי, לרבות על ידי הדרג הפוליטי, ימים ספורים לפני ההשבעה הצפויה של הממשלה החדשה. באמירויות מרוצים מההכרעה הפוליטית בישראל, משתי סיבות: ראשית, בגלל כינונה של ממשלה יציבה הנחוצה לקידום היחסים המדיניים והכלכליים. שנית, גם בגלל חזרתו של בנימין נתניהו ללשכת ראש הממשלה, האיש שחתם עימם את הסכמי אברהם, בין היתר לאור קשריו בעולם ועמדתו מול איראן.

נתניהו מצידו, רואה בהסכמים את גולת הכותרת של כהונותיו, ומכריז בכל הזדמנות אפשרית על הרצון לפתח את היחסים עם מדינות המפרץ. לפיכך, עסקת הפניקס מהווה מעין סגירת מעגל עבורו. האינטרס המדיני המובהק של נתניהו יהיה לא להערים קשיים על העסקה הזו, ולאשר אותה בהקדם. אין צורך להכביר מילים על המכה המדינית והכלכלית הקשה במקרה שהעסקה תבוטל.

לדברי גורם ישראלי בכיר, להחלטה הזו יש משמעויות רבות על המדיניות. הוא מדגיש כי הסוגיה המדינית אסטרטגית היא אולי הדבר החשוב ביותר לנתניהו, ומיד לאחר השבעת הממשלה, ראש הממשלה המיועד יכנס בעובי הקורה.

בהנחה שהעסקה תאושר, היא תחשב לפריצת דרך גודלה עבור גופים פיננסיים, חברות טכנולוגיה וגופים עסקיים ותעשייתיים נוספים במשק הישראלי. יתרה מכך, באמירויות מצפים שהעסקה תסלול דרך לאמירויות עצמם, ובכל עסקת רכישה החברה הנרכשת תייסד פעילות גם באמירויות. למשל, לא מן הנמנע שפניקס תפתח משרד השקעות באבו דאבי.

הדרישות מרחיקות לכת של המפלגות החרדיות

פעם נטבע המונח "גועליציה" על ידי ראש הממשלה לשעבר, יצחק רבין, בהקשר של דרישות מפלגות קטנות וסקטוריאליות כדי להבטיח את תמיכתן בקואליציה. נדמה שאין מנוס מלשחזר אותו, שכן מפלגות הימין והחרדים מנסות גם הפעם להגשים כל שאיפה, ולו מופרכת ופוגענית ככל שתהיה, ממפלגת השלטון העתידית - הליכוד.

התנאים שהציבו החרדים מפתיעים מעט יותר מאלו של יתר השותפות. בעבר, הדרישות של נציגיהן היו במסגרת הסכמי הסטטוס קוו בענייני דת־מדינה ונגעו לטיפול בבעיות המגזר. אולם הפעם, לפחות על הנייר, הן הרבה מעבר לכך, ונדמה שנועדו לקבע שינויים דרמטיים בחברה הישראלית.

עצם הגשתן מהווה שינוי מהותי בגישת המפלגות החרדיות, שעד כה נזהרו במידה מסוימת מלדרוך על יותר מדי בהונות.

ואם נפסח על כמה מהתנאים שהציבו, שחלקם מוצדקים, ועל נושאים מגזריים בענייני שיכון, שבקרב החרדים משבר הדיור חמור אף יותר, נצטרך להתעכב על הסוגיה הכלכלית המשמעותית ביותר - מעורבותם, או נכון יותר חוסר מעורבותם, של מחצית מהגברים החרדים במשק. חוסר התרומה פוגע בצמיחת מהמשק, ומהווה משקולת לא קטנה על התפתחותו.

"יש הזדמנות למנהיגים הפוליטיים של הציבור החרדי להגשים ולבסס את מעמד החרדים במדינה לאורך שנים", טען השבוע בפניי אחד מנציגי הציבור החרדי בכנסת. "במצוות הרבנים, זה היעד העיקרי, והאמצעי הוא חוק גיוס שיוריד מהצעירים החרדים את החרב שמעל ראשם אחת ולתמיד".

בתגובה, שאלתי אותו האם בתוך חוק הגיוס המפלגות החרדיות מתכוונת להכניס אפשרות כניסה לשוק העבודה או לימודי מקצוע בגיל צעיר. "לא. הכוונה היא לשחררם ללימוד בישיבות עד גיל 24 לפחות, ומי שירצה ימשיך לגיל 28", אותו גורם השיב.

נכון לשעת כתיבת הטור, הוויכוח בין יהדות התורה לליכוד ממשיך. בליכוד רוצים חוק גיוס מקיף יותר, שיהיה מבוסס על המתכונת שהייתה בסמוך לבחירות 2019, שאליה כבר הסכימו החרדים. בשלב זה, ביהדות התורה מסרבים להצעות הליכוד, ומבקשים לקבוע חוק גיוס עם מכסות שתקבע הממשלה לגיוס חרדים וללא עיצומים ממשיים.

לא מעט מנהלים בציבור החרדי ואישי ציבור העוסקים בהכוונה של גברים חרדים לעבודה תולשים את שערותיהם בשל הגישה הזו. איש תקשורת חרדי ותיק אמר לי השבוע: "הם מציבים דרישות כאלו כי הם מזהים הזדמנות לשנות סדרי עולם לטווח ארוך, הזדמנות שאולי לא תחזור. הם לא רואים את המשמעות הכלכלית של המהלך, את הנצחת העוני. הם מעריכים כי אפשר יהיה להסתדר וגם להרחיב את הסיוע מהמדינה".

נתניהו, מי שבעבר התעמת עם החרדים על קיצוץ הקצבאות, מבין את תמונת המצב טוב מכולם. הניסיון הוא למזער נזקים, למנוע קיבוע מלא של הדרישות לטווח ארוך, ולעשות תיקון באמצעות הסדר נרחב שיכלול גם שירות מסוים של הצעירים החרדים. אבל הוא יודע כי המשימה הזו כמעט בלתי אפשרית.

עוד כתבות

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק כי גם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על מנת לפעול

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?