בנימין נתניהו | טור סופ"ש

חקיקה פרסונלית והבטחות למכביר: נתניהו מסתבך והשבעת הממשלה מתרחקת

חילופי העמדות בוועדה שאמונה על הכנת חוק דרעי מייצגים את תמצית הפוליטיקה הישראלית: היכולת בן לילה להחליף דעות • נתניהו מצא בסמוטריץ' שותף בבלימת הדרישות של השותפות הקואליציוניות • וגם: השינויים שמתכנן שר האוצר המיועד בתקצוב משרד הבריאות

בנימין נתניהו עם ראשי המפלגות בפתיחת מושב הכנסת ה-25 / צילום: יוסי זמיר
בנימין נתניהו עם ראשי המפלגות בפתיחת מושב הכנסת ה-25 / צילום: יוסי זמיר

הדו־פרצופיות של הפוליטיקאים לרוחב המפה הפוליטית מקבלת ביטוי יתר בימים אלו, בוועדה המכינה את חוק דרעי לאישור במליאה. בשנה החולפת הכין משרד המשפטים בגיבוי השר גדעון סער הצעת חוק שתכליתה למנוע מנתניהו להרכיב ממשלה ("נאשם בעבירות שהעונש עליהן שלוש שנות מאסר ומעלה לא יוכל להיות ראש ממשלה"). הקואליציה היוצאת תמכה בחוק, אלא שמי שבלמה אותו היא שרת הפנים איילת שקד. מי שהתנגדו נחרצות היו חברי האופוזיציה בראשות נתניהו.

ברוב של 63 חברי כנסת: חוק דרעי אושר בקריאה ראשונה
באמירויות ממתינים לממשלה החדשה, ומצפים שעסקת הפניקס תסלול דרך לבאות | טור סופ"ש

ואילו כעת, חברי אותה הקואליציה של לפיד־בנט ובראשם סער מתנגדים מרה לתיקון לחוק היסוד שנועד להכשיר את הקרקע למינוי אריה דרעי לשר כי, מדובר בחוק פרסונלי שנתפר למידותיו של דרעי ויחול עליו באופן מיידי. אין צורך להיות סקרנים, כמובן שמי שהתנגדו נחרצות לאותו החוק הפרסונלי שנועד להותיר את נתניהו מחוץ למערכת הפוליטית, מקדמים את זה של דרעי בחריצות שיא.

לא ברור איך נתניהו נקלע למחול הניגוח

חילופי העמדות בוועדה שאמונה על הכנת חוק דרעי למליאה מייצגים את תמצית הפוליטיקה הישראלית ואמנות הפוליטיקה בכלל. היכולת בן לילה להחליף דעות ועמדות: חוק שיאפשר למיכאל ביטון לכהן כשר נוסף במשרד הביטחון אצל גנץ - חוק טוב. חוק שיאפשר לסמוטריץ' כהונה זהה עם כפיפות לשר הביטחון - סכנה לדמוקרטיה. תקציבים מוגברים לחברה החרדית - שוחד פוליטי וכניעה, תקציבים מוגברים לחברה הערבית - העדפה מתקנת חשובה והדרך לשילובם בחברה. אלא שלא ברור איך למחול הניגוח הפוליטי המובן הכולל בתוכו החלפת עמדות מרהיבה, נקלעה גם התקשורת הישראלית ויתרה מכך: ראש הממשלה הנבחר נתניהו.

ראש הגוש מתנער מדרישות שותפיו, מצהיר שלא תהיה כאן "מדינת הלכה" ושימשיך להיות חשמל בשבת, אף שלא היה מי שהצהיר אחרת. הוא חרד מהביקורת הנמתחת עליו כאילו הייתה זו הפעם הראשונה שלו, אלא שלמעשה מדובר פשוט בשחזור. לרגל סערת ההסכמים עם יהדות התורה, מצאתי את ההסכם הקואליציוני שנחתם בין נתניהו למפלגה החרדית ב־2015 - והנה סקירה קצרה: "במדינת היהודים לא ייכנס אדם לכלא בשל לימוד תורה", יירד גיל הפטור ויכונן חוק גיוס בתוך חמישה חודשים מכינון הממשלה. "יהדות התורה מביעה חרדה לאופיה היהודי של המדינה עקב הפרצות המתרבות בפעילות המסחרית בשבת ומועדי ישראל. הליכוד יבחן את הטענות".

אז האם יהדות התורה מנסחת בימים אלו דרישות חסרות תקדים או משחזרת דרישות עתק שהועלו בפעמים הקודמות? האפשרות השנייה כמובן. האם נתניהו סחיט יותר הפעם ונדרש לומר הן? מתברר שלא. את התרגילים התקשורתיים שנתניהו עושה הפעם לפוליטיקאים החרדים, מעידים גפני, פרוש, מקלב ואשר - הוא לא עשה בעבר.

אדרבה, ההסכם של 2015 (וכמובן גם גנץ) מוכיח כי נתניהו חותם הסכמים, אך לא ממהר לקיים אותם. את ההצהרות מייצרים הפוליטיקאים החרדים לצרכי פנים ולחצים של רבנים, כאשר גם הם למודי ניסיון מהאפשרות לקדם ולו רק חלק קטן ממאוויהם לטובת הציבור ששלח אותם לכנסת. סוגיות השבת וגיוס החרדים היו במרכז המשברים הפוליטיים של הממשלה היציבה שכיהנה בין 2015 ל־2019, והם כנראה יהיו גם במרכזה של הממשלה המתהווה כעת. רק שהפעם בלי להסתתר מאחורי כחלון, נתניהו יצטרך לקחת את מלוא האחריות מול שותפיו האדוקים כשהוא אומר את המילה: "לא".

תיקוני חוק השבות מסתכמים כרגע בהבטחות

כפי שפרסמנו השבוע - נתניהו כבר הודיע לשותפיו על דחיית פסקת ההתגברות לקיץ ורק בתוך מהלך כולל לחקיקת חוק יסוד: החקיקה, כחלק מהניסיון להוריד את הביקורת על מעשי הממשלה שעוד לא החלה את ימיה. גם הדרישה לתיקונים בחוק השבות הולכת ומסתכמת בהבטחות שלא בטוח כי יהפכו למציאות. גם ההבטחות הכלכליות של השותפות, הנאמדות כבר עכשיו במיליארדים רבים, נעשו ללא כיסוי - ובחלקן יישארו על הנייר. בכך, יש לנתניהו כבר שותף אפשרי אחד: שר האוצר המיועד בצלאל סמוטריץ', שבהערכותיו את התקציב הבא מבין כי חלק מהתוכניות לביצוע של השותפות יושהו.

"נתניהו מבטיח, אבל יש לו גם אחריות כלכלית", טוענים במשרד האוצר. לאחריות הזו מצטרף גם סמוטריץ' שכבר במשא ומתן עם דרעי על שחרור הסמכויות התקציביות לעניין ניהול משרד הבריאות הציב קווים אדומים לשני הצדדים: צמצום השליטה של אגף תקציבים בניהול התקציב של משרד הבריאות מחד, ומאידך - הותרת מאחזים חלקיים שיאפשרו צעדי התייעלות שיידרשו במערכת הבריאות, אפילו למורת רוחו של דרעי. לסמוטריץ' יש אינטרס להשאיר את דרעי שמח ומאושר במשרדיו לקדנציה שלמה, וכדי שלא ידרוש את הרוטציה המתוכננת - עליו לשמור על האיזון המקודש.

בינתיים, מלאכת החקיקה וחתימת ההסכמים הולכת ומרחיקה את מועד השבעת הממשלה. כבר לא מדובר בהשבעת ממשלה בתום שבוע מיום הבחירות, וגם החודש שאחריו עבר חלף מזמן. נתניהו מתקרב בצעדי ענק להשבעת הממשלה בסוף חודש דצמבר. אחרי שבשבוע הקרוב יכריז "עלה בידי", יעמוד לרשותו שבוע נוסף ורק בו, כך טוענים בקואליציה, נתניהו יסיים את כל עבודות הניסוח מול שותפיו. בדומה לעבר, שרי הליכוד המיועדים לא ממתינים בנשימה עצורה. חלוקת התפקידים תיעשה יממה לפני השבעת הממשלה בנוסח הבא: "אתה מיועד לתפקיד שר, מחר השבעה". מי שלא ירצה בתפקיד מוזמן שלא לפקוד את המעמד המרגש, אלא שאין אמיצים כאלה בסופו של דבר - גם אחרי ההצהרות הלוחמניות של השרים המיועדים.