ברוב של 63 חברי כנסת: חוק דרעי אושר בקריאה ראשונה

לאחר דיון ארוך, הכנסת אישרה את חוק דרעי וחוק שר נוסף במשרד הביטחון (תיקון חוק יסוד הממשלה) • ח"כ משה ארבל, יוזם חוק דרעי: "אין המדובר בבקשה לתיקון חוק לראייתנו אלא באימוץ נוסח שיבהיר את כוונת המחוקק המקורית" • שר המשפטים היוצא גדעון סער: "זו חקיקה שיש עמה קלון"

יו''ר ש''ס, אריה דרעי / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
יו''ר ש''ס, אריה דרעי / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

חוק דרעי וחוק שר נוסף במשרד הביטחון (תיקון חוק יסוד הממשלה) אושר הלילה בקריאה ראשונה לאחר דיון ארוך ברוב של 63 חברי כנסת מול 52 מתנגדים. הח"כ היחיד מהקואליציה שנעדר מהדיון וההצבעה היה ח"כ דני דנון, שננזף על ידי ח"כ יואב קיש מהליכוד על היעדרותו בניגוד להחלטה במפלגה שלא לאפשר קיזוזים והיעדרויות. בליכוד טענו כי דנון נוקט בצעדי מחאה או איומים לקראת סבב מינויי השרים, דנון הכחיש.

חקיקה פרסונלית והבטחות למכביר: נתניהו מסתבך והשבעת הממשלה מתרחקת | טור סופ"ש
הזינוק במחירי הדירות: אי האמון של הציבור ניצח את העלאות הריבית | פרשנות
כמה מרוויח שוטר מתחיל? בן גביר הצהיר שקרוב למינימום, באוצר טוענים שכפול מכך 

אתמול אישרה הוועדה המכינה את חוק יסוד הממשלה את איחוד הצעת החוק הפרטית של משה ארבל, העוסקת בכשירות שרים, וקובעת כי הגבלת הכשירות למינוי אדם לשר בשל הרשעתו בעבירה תתקיים רק אם אותו אדם נידון לעונש מאסר בפועל, עם זו של שמחה רוטמן לעניין מינוי שר במשרד ממשלתי.

בדיונים שנערכו בוועדה עלה כי סמכויות השר במשרד הביטחון יוכפפו לאישור שר הביטחון ולא יהיו בנפרד ממנו. לאחר אישור החוק המשולב במליאה בקריאה ראשונה, בשבוע הבא ידונו בוועדה בהכנתו לקריאה שנייה ושלישית. בליכוד הזכירו כי היעד הוא לסיים עם כל חוקי טרום הממשלה לפני הכרזת נתניהו ביום רביעי: "עלה בידי", שתזכה אותו בשבוע נוסף להשביע באופן סופי את הממשלה בראשותו.

"חקיקה שיש עמה קלון"

ח"כ שמחה רוטמן, מיוזמי החוק, אמר במליאה כי "הצעת החוק מבקשת להחזיר עטרה ליושנה - היה מבנה של שר נוסף במשרד במסגרת הוראת שעה במהלך תקופת כהונת הכנסת ה-23. הייתה הצעת חוק ממשלתית מטעם משרד המשפטים שהונחה על שולחן הכנסת ורצתה לעשות את אותו ההסדר גם בכנסת ה-24. מה שאנו רצינו לעשות זה להפוך את המבנה של שר נוסף במשרד למבנה של קבע". ח"כ משה ארבל טען כי "נוסח סעיף 6(ג)1 לחוק היסוד חל למיטב פרשנותנו והבנתנו חל רק על מי שהורשע בדין ונגזר עליו עונש מאסר בפועל. אין המדובר בבקשה לתיקון חוק לראייתנו אלא באימוץ נוסח שיבהיר את כוונת המחוקק המקורית ויקדם בכך גם זכויות חוקתיות חשובות שעלולות להיפגע חלילה מפרשנות שגויה - הזכות לבחור ולהיבחר - מזכויות הבסיס במשטרנו הדמוקרטי".

לעומתם, חברי הקואליציה היוצאת ובראשם שר המשפטים גדעון סער תקפו את הצעת החוק במליאה. ח"כ גדי איזנקוט מהמחנה הממלכתי אמר כי "ההחלטה המסתמנת להעביר אחריות לשר הנוסף על המנהל האזרחי - החלטה של החלשה ופיצול המערכות אשר מעוררת דאגה ומבשרת רע. בהנחה שכולנו שותפים לרצון לפיו צה"ל ימשיך לפעול ביעילות ביו"ש ויממש את המשימה שניתנה לו - אני קורא לממשלה העתידית להימנע מצעדים פוליטיים קצרי רואי ומשעבוד ביטחון מדינת ישראל".

שר המשפטים, גדעון סער נאם באריכות ואמר "אני מצטער שבחרתם בחוק עוקף קלון כחוק הדגל הראשון שאתם מביאים לכנסת הזו. זו חקיקה שיש עמה קלון. בחרתם לבזבז את האשראי הציבורי המשמעותי שקיבלתם בבחירות על החקיקה הבזויה הזו. החלטתם לצערי ללכת בדרך הרסנית וחסרת מעצורים. בחרתם בדיון חטוף וחפוז כדי להוריד את הרף הנדרש מחברי ממשלה בכל הנוגע לטוהר המידות לצורך הכשרת כהונה של אדם מסוים לתפקיד שר".