גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חברת אזורים כמשל: הגרף שמתאר את הסחרור בנדל"ן

הטירוף בשוק הדיור: המחיר הממוצע לדירה שמכרה חברת אזורים אשתקד עמד על כ-2.5 מיליון שקל - גבוה ב-30% כמעט לעומת הממוצע ב-2018, ויותר מכפול לעומת המחיר בשנה שבה רכש הרשי פרידמן את השליטה בחברה

טירוף מחירי הנדל''ן ב-2022 / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
טירוף מחירי הנדל''ן ב-2022 / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בשבועות האחרונים מהמרים רבים מחזאי שוק ההון ובכיריו כי מחירי הדיור צפויים סוף סוף להתחיל לרדת בשנה הקרובה, על רקע העלאות הריבית החדות שביצע בנק ישראל בחודשים האחרונים.

שנה חדשה ויקרה: עליות המחירים של תחילת 2023
"אם אתם מחפשים דירה למגורים אל תחכו שהמחירים יירדו": מה צופים ארבעה מומחי נדל"ן ל-2023?
עליות המחירים דחפו כלפי מעלה גם את הדירות היקרות, אבל החגיגה נגמרה   

בינתיים, נתונים שמפרסמות חברות הנדל"ן על ביצועיהן מלמדים על הטירוף שהתחולל בשנה האחרונה במחירי הדיור, שזינקו בכ-20%. כך, גרף רב-שנתי המופיע במצגת שפרסמה חברת הבנייה למגורים אזורים , מלמד כי בחודשים ינואר-נובמבר 2022 מכרה החברה שבשליטת הרשי פרידמן 441 יחידות דיור, שהניבו לה הכנסות של 1.1 מיליארד שקל (לפני מע"מ).

זאת כאשר בשנת 2018 מכרה אזורים מספר זהה של דירות, שההכנסות בגינן הסתכמו ב-858 מיליון שקל (לפני מע"מ). כלומר, בגין אותו מספר דירות שמכרה, רשמה אזורים תוספת הכנסות של 240 מיליון שקל ב-2022. מדובר בזינוק של 28% בהכנסה הממוצעת מדירה, שעמדה אשתקד על 2.5 מיליון שקל כמעט לעומת כ-1.9 מיליון שקל ב-2018.

נתוני הגרף שפרסמה אזורים מעידים על מגמה נוספת שמאפיינת את שוק הדיור בשנה האחרונה: ירידה משמעותית בהיקף המכירות ביחס למספר הדירות שמכרה בשנת 2021, שאולי תיזכר כשיא עבור ענף הנדל"ן הישראלי.

מדובר בשנה שבה הריבית עדיין הייתה אפסית, תעשיית ההייטק המקומית זכתה לפריחה חסרת תקדים וייצרה עשרות אלפי מיליונרים חדשים ואת הביקוש לדירות כמעט ולא ניתן היה להשביע. באותה שנה מכרה אזורים 1,164 דירות, כשהיא רושמת בגינן הכנסות של 2.48 מיליארד שקל.

"צומת עלית לא דומה לרחובות או לנהריה"

מנכ"ל אזורים, רון אבידן, מדגיש בהקשר של הנתונים הללו, כי "הם מושפעים מתמהיל הפרויקטים שיש באותו הזמן. אין ספק שמחירי הדיור עלו.

"אבל אם לוקחים את המכירות בפרויקט בצומת עלית ברמת גן, שם אנחנו מקימים את מגדל Exchange היוקרתי, זה לא דומה לפרויקטים ברחובות החדשה או בנהריה".

אבידן מודה כי "מחירי הדירות לא עולים בחודשים האחרונים, אבל גם לא יורדים. אנחנו מתכנסים מדי חודש לאחר פרסום המדדים ודנים בנוגע לתמחור. בחודשים האחרונים, בעקבות העובדה שמדד תשומות הבנייה לא עלה, גם המחירים לא עלו בשיעור ריאלי".

לדבריו, "שנת 2021 היתה שנת שיא, שנה של טירוף". למרות ההאטה הנוכחית במכירות, לדבריו, "בחודשים האחרונים, בארבעת הפרויקטים שהתחלנו (בנתניה, חיפה, חולון ונהריה), בכל פרויקט פגשנו ביקושים. אבל באופן כללי, יותר קשה כרגע למכור. זה רק טבעי והגיוני, שכשהריבית על משכנתאות עולה, אז לקונים יותר קשה".

הערכות: המחירים יירגעו, ויחזרו לעלות בסוף 2023

בענף הבנייה למגורים, בדומה להערכות שנשמעו לאחרונה מצד מנהלי בתי ההשקעות, גוברות ההערכות כי כנראה שתהיה התמתנות במחירי הדיור בהמשך השנה.

עם זאת, חלק מהשחקנים הפועלים בבנייה למגורים, סבורים כי המחירים יחזרו לעלות ככל שנתקרב לסוף 2023 ותחילת 2024. לדברי אותם גורמים, הבנקים נהיים יותר סלקטיביים במתן אשראי להקמת פרויקטי בנייה למגורים והירידה בהתחלות הבנייה כתוצאה מכך היא בשורה לא סימפטית לציבור הרוכשים.

בהקשר של אזורים, אבידן מציין כי בחברה מעריכים ש"לאחר שתי החלטות הריבית הבאות של בנק ישראל, נגיע לרמת ריבית פריים במשק של 5.5%. זה לא תענוג לקונים וזה יקשה עליהם. אנחנו תלויים במשתנים מקרו-כלכליים שהם מעבר לעולם הנדל"ן, כמו סביבת הריבית, גובה האינפלציה וכו'".

הוא מוסיף, כי "מצד שני חשוב לזכור את הווקטור המנוגד: הפסיכולוגיה שמובילה לחשש מהמשך עליית מחירים כתוצאה מחוסר יכולת של ההיצע להדביק את הביקוש. לצערי לא קרה בתחום הזה כלום. אנחנו סובלים ממשך זמן הולך וגדל להוצאות היתרי בנייה ואישורי תב"ע (תוכנית בניין עיר)".

הדוחות הכספיים של אזורים מלמדים כי בתשעת החודשים הראשונים של 2022 עמד מחיר דירה ממוצעת שמכרה אזורים על 2.45 מיליון שקל. זהו זינוק של כ-16% ביחס למחיר הממוצע בשנה שקדמה לה, שעומד בהלימה עם הנתונים על העלייה הכללית במחירי הדיור בישראל.

מחירי הדירות הממוצעות מהדוחות הכספיים של אזורים שופכים אור על תמונת המקרו של תחום הדיור למגורים. מחירה של דירה ממוצעת שמכרה אזורים עמד ב-2018 על 1.9 מיליון שקל, דשדש ואף ירד קלות ב-2019 ל-1.7 מיליון שקל, ובשנת הקורונה שוב התאושש וחזר לאותה רמה. הנסיקה החלה ב-2021, אז קפץ מחיר דירה ממוצעת ל-2.1 מיליון שקל, ומשם המשיך לטפס.

לשם השוואה, בשנת 2011, שבה השתלט פרידמן על אזורים, עמד המחיר הממוצע של דירה שמכרה החברה על 1.1 מיליון שקל בלבד - פחות ממחצית המחיר בשנה החולפת.

פרידמן מחזיק ב-66% ממניות אזורים בשווי של כ-1.6 מיליארד שקל, לאחר שבשנת 2011 השתלט על החברה תמורת 300 מיליון שקל בלבד, לאחר שבעל השליטה הקודם, שעיה בוימלגרין, נקלע לתסבוכת פיננסית והמניות הוצעו למכירה על ידי נושהו, בנק מזרחי טפחות.

בשנים הראשונות נפלה מניית אזורים, וכשנתיים לאחר הרכישה איבדה 65% מערכה. פרידמן לא אמר נואש, הזרים לחברה כספים ונכסים פרטיים, ובסופו של דבר זה השתלם לו כשאזורים התאוששה והגיעה בזמן הנכון (בועת מחירי הדיור של השנים האחרונות) עם המוצר הנכון בידיה - דירות מגורים.

לחברה ישנן כיום 29.3 אלף דירות בצבר הפרויקטים שלה, בשלבי ביצוע, תכנון ובעתודות. הכנסות החברה ירדו ב-32% בתשעת החודשים הראשונים של 2022 ביחס לתקופה המקבילה ב-2021, בעוד שהרווח הנקי ירד בשיעור מתון יותר של 20%, והסתכם ב-159 מיליון שקל. זאת הודות לעלייה בשווי ההוגן ומימוש נכסים, לצד קיטון בהוצאות המכירה.

"תחום הדיור להשכרה לטווח ארוך ילך ויגדל"

שווי השוק הנוכחי של אזורים עומד על כ-2.4 מיליארד שקל, לאחר שמניית החברה עלתה ב-183% בחמש השנים האחרונות. עם זאת, מהשיא שאליו הגיעה המניה בינואר אשתקד היא איבדה 37%, בדומה לתשואת מדד ת"א בנייה, שירד ב-34% באותה תקופה.

לחברה יש חוב סחיר שממנו נותרו לפדיון כ-1.2 מיליארד שקל.

התשואה לפדיון של סדרה 14 עומדת על 5.5%, במח"מ של 3.9 שנים. בתחילת חודש ינואר אשתקד עמדה התשואה לפדיון של אותה איגרת על פחות מ-1.9%.

אבידן סבור כי התחום שבו המדינה צריכה להשקיע את מאמציה הוא שוק הדיור להשכרה לטווח ארוך: "ברמה האסטרטגית, אין לי ספק שתחום הדיור להשכרה (לטווח ארוך, ח' ש') ילך ויגדל. זה הפתרון המתבקש למצוקה ההולכת וגדלה של מי שרוצים לרכוש דירות ואין להם הון עצמי.

"אנחנו נותנים ודאות לשוכרים ומשכירים דירות לתקופה של עשר שנים. זה לא קיים בתחום הדיור להשכרה בסקטור הפרטי. אצלנו לא מפנים את הדייר בגלל שהנכדה חזרה מלונדון או שבעל הדירה רוצה למכור אותה. אם לא ימשיכו ויפתחו את התחום הזה, אנחנו מפספסים אמצעי שאני חושב שהמדינה צריכה להעמיד לטובת הציבור".

עוד כתבות

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

פתיחה ירוקה בוול סטריט; קוואלקום ונובוקיור מזנקות לאחר הדוחות

נאסד"ק עולה ב-1% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה