שנה חדשה ויקרה: עליות המחירים של תחילת 2023

מהחשמל ועד למס על רכבים חדשים – בשנת 2023 צפויים לעלות מחירים של מוצרים ושירותים רבים, דבר שיכביד עוד יותר על הכיס של כולנו • אילו מוצרים ושירותים מתייקרים כבר היום ואילו עליות מחירים צפויות לנו בהמשך השנה

עליות מחירים. אילו עוד מוצרים ושירותים יתייקרו מלבד החשמל, הארנונה והמים? / אילוסטרציה: גלובס
עליות מחירים. אילו עוד מוצרים ושירותים יתייקרו מלבד החשמל, הארנונה והמים? / אילוסטרציה: גלובס

שנת 2022 תיזכר אצל רובנו כשנה שבה האינפלציה הרימה ראש ומחירי מוצרים רבים עלו - עד כדי הכבדה של ממש על הכיס. מי שציפה ששנת 2023 תבשר מגמה הפוכה ייאלץ להמתין בינתיים, שכן עם כניסתה נכנסות לתוקף עליות מחירים רבות, בעיקר בשירותים שכל משק בית צורך. זאת בנוסף על התייקרויות שעליהן כבר הודיעו חברות בשוק הפרטי. אז מה מתייקר כבר עכשיו, ומדוע?

טסלה, יונדאי ומרצדס: מס הקנייה עלה, ומותגי הרכב החשמלי מקפיצים מחירים

החשמל והמים: עליית מחיר הפחם הכריעה

מחיר החשמל עולה החל מהיום הראשון של השנה ב־8.2%, וזאת בשל עלייה מתמשכת במחיר הפחם בשנתיים האחרונות. רק בשנה היוצאת התייקר הפחם פי שניים וחצי, ומאחר שישראל מתעכבת בהסבת תחנות הכוח לייצור חשמל מגז טבעי - עליית המחיר בלתי נמנעת. יש לציין כי זו הייתה אמורה להיות גבוהה יותר, סביב 10%, אך צעדים שביצעה רשות החשמל הפחיתו את ההתייקרות מעט. מצד שני, בתחילת אוגוסט חווינו עלייה נוספת במחיר החשמל, ב־8.6%.

התייקרות החשמל מביאה, כמעט באופן אוטומטי, להתייקרויות נוספות במשק - שכן כל עסק משלם חשמל, וכל התייקרות כזו מתגלגלת במידה כזו או אחרת אל הצרכן. אחד השירותים שכבר מתייקרים בשל כך, באופן ישיר, הוא המים: מעתה נשלם עוד 3.5% על המים שאנחנו צורכים. המשמעות של ההתייקרויות בשני שירותים אלו לבדם היא יותר מ־100 שקל בחודשיים.

בצל משבר האנרגיה: גרמניה מחזירה לפעילות תחנות כוח פחמיות 

הדלק: ההנחה במס הבלו פקעה

עם תחילתה של השנה הנוכחית היינו אמורים להתעורר לחדשות טובות מבחינת מחיר הדלק, שכן מחיר חבית נפט ירד מעט בחודש האחרון - אך בשל פקיעתה של הוראת השעה להנחה במס הבלו (המהווה חלק משמעותי ממחיר הדלק בישראל), המחיר יעלה בתשע אגורות, ל־6.94 שקל לליטר. התוספת לשירות מלא תעמוד על 21 אגורות לליטר. ההנחה במס הבלו עמדה על 33 אגורות, אך כאמור הוראת השעה שעליה חתם שר האוצר היוצא, אביגדור ליברמן, פקעה. משמעות ההתייקרות היא תוספת של עד כחמישה שקלים לכל תדלוק.

מחירי הנפט בעולם בשפל של שנה. למה דווקא אצלנו הדלק יתייקר בחדות? 

המס על רכבים חדשים: כולם ירגישו את זה בכיס

רבות דובר על ההעלאה של המס על רכבים חשמליים - מ־10% ל־20% בתחילת השנה, בשל תוכנית המיסוי לכלי רכב אלו שאושרה כבר ב־2019. המיסוי הזה נכנס לתוקף, כמובן, אך הוא לא היחיד: המס על רכבים היברידיים־נטענים יעלה מ־40% ל־55%, והמס על רכבים חדשים לא חשמליים ובעלי זיהום נמוך יביא להתייקרות של עד 5,000 שקל לרכב. בשורה התחתונה, מדובר על התייקרות של אלפי שקלים בכל רכישה של רכב חדש עם כניסתה של השנה החדשה - התייקרות שוועדת הכספים החדשה רצתה לדון בה, אך ביטלה את הדיון בסופו של דבר.

המיסוי על רכבים חשמליים יקפוץ ל־20% בתחילת השנה. האם הביקוש ייעצר? | ניתוח
אחת מכל 10 מכוניות שעלו השנה על הכביש - חשמלית. זה הדגם המוביל 

הארנונה: 1.37% תוספת לכולם

מס הארנונה מתעדכן מדי שנה בחודש מאי, כך שישתנה בשנה העוקבת. הוא מושפע מהשינוי במדד השכר הציבורי וממחצית השינוי במדד המחירים לצרכן. בעוד מדד השכר הציבורי ירד, מדד המחירים לצרכן עלה, ולכן הארנונה מתייקרת ב־1.37%. יש לציין כי השנה, בצורה יוצאת דופן, שרי האוצר והפנים לא עסקו כלל בבקשות לאישור חריג שהגישו הרשויות השונות, כך שתוספת לתעריף הארנונה, על ההעלאה הרוחבית, או הפחתה בתעריף, כלל לא נידונו. התוצאה: העלאה גורפת של הארנונה בכל הארץ ב־1.37%, ותו לא.

אין זמן לימי חסד: נושאי הנדל"ן הדחופים שעל הפרק | ניתוח
עשרות רשויות ביקשו אישור חריג מהמדינה לייקר את הארנונה בשטחן 

חומרי הבנייה: מחירי הדירות עשויים לעלות עוד

בחודשים האחרונים נראה כי מגמת העלייה במחירי חומרי הבנייה בענף הנדל"ן "נרגעה" מעט, לאחר התאוצה של 2021 ומחצית שנת 2022, ועניין זה מתבטא במדד התשומה בבנייה למגורים, שירד בנובמבר ב־0.2%, וב־0.1% בסך הכול בארבעת החודשים האחרונים.

עם זאת, ייתכן שהמגמה הזו תשתנה, לכל הפחות בישראל: חברת רדימיקס, מהספקיות הגדולות בישראל של חומרי גלם לבנייה, הודיעה על עלייה של 12% לפחות עם תחילת השנה, וב־16% לפחות בגוש דן. המדובר הוא בחול, באגרגטים כדוגמת בטון, בצמנט (סוג של מלט) ועוד.

לכך אפשר להוסיף עלייה של כ־24% במחיר חומרי הנפץ המשמשים במחצבות, ובעלייה של 118% בשנתיים במחיר החצץ. אומנם הצרכן הפרטי לא ירגיש את העליות הללו בכיס, אך הן צפויות בהחלט להתגלגל אל רוכשי הדירות בהמשך.

מדד תשומת הבנייה יעודכן, לטובת הקבלנים 

מס המטרו: היטל השבחה של 75%

אחד המיסים החדשים שנכנסים לתוקף כעת הוא מס אשר נוגע לתוכנית המטרו - על אף שאישורה עדיין לא הושלם באופן סופי. על פי חוק רכבת תחתית (מטרו), תשפ"ב-2021, מעתה כל תוכנית משביחה בתוואי המטרו, המשתרע על כ־150 קילומטרים, תחויב ב־75% היטל השבחה: 40% היטל יופנה לרשות המקומית, כפי שנהוג גם היום; 35% יופנו לאוצר המדינה, לטובת "מימון בנייה ופיתוח של מיזם המטרו", ככתוב בחוק.

הוראות אלו יחולו על כל תוכנית שתופקד בתחום המטרו ב־20 השנים הבאות. יש לציין כי תמ"א 70, שאמורה לאפשר זכויות בנייה מוגדלות לאורך התוואי הזה, טרם אושרה גם היא.

המטרו כבר בעיכוב של 4 שנים: אלו התוכניות שיכריעו אם הפרויקט יתחיל להתקדם

מה ההשלכות של הפסקת עבודות התשתית בשבת, ומה עומד מאחורי סערת החשמל | ניתוח