טסלה, יונדאי ומרצדס: מס הקנייה עלה, ומותגי הרכב החשמלי מקפיצים מחירים

נכנסה לתוקף דרגת המיסוי החדשה והגבוהה יותר על דגמים חשמליים ודגמי פלאג-אין • בתגובה, כבר הבוקר נרשם גל של עליות מחירים בדגמים חשמליים פופולריים, מ-BYD ועד טסלה, ובימים הקרובים יתייקרו דגמים נוספים

העלאת מס הקניה על רכב חשמלי נכנסה לתוקף / צילום: Shutterstock
העלאת מס הקניה על רכב חשמלי נכנסה לתוקף / צילום: Shutterstock

לאחר שכשלו הניסיונות לבלום את העלאת מס הקניה על כלי רכב "ירוקים", נכנסה היום (א') לתוקף דרגת המיסוי החדשה והגבוהה יותר על דגמים חשמליים ודגמי פלאג-אין. יבואני הרכב החלו לעדכן את המחירונים הרלוונטיים בהתאם.

שנה חדשה ויקרה: עליות המחירים של תחילת 2023
גראנד צ'ירוקי החדש: הרבה יותר מרכב שטח שזולל דלק | מבחן דרכים
מירי רגב חוזרת למשרד התחבורה לא בתור שרה, אלא כמושלת | אסף זגריזק, טור סופ"ש

הדגם רב המכר ATTO 3 של BYD הסינית התייקר בכ-5% כאשר דגם הבסיס עולה כעת 164 אלף שקל במקום 156.5 אלף, ואילו הדגם ברמת הגימור DESIGN עולה כעת 176 אלף שקל במקום 165 אלף.

ביונדאי התייקר דגם הבסיס של הקונה החשמלית ב-4,000 שקל ואילו הדגם איוניק 5 התייקר בשיעור של 14 עד 15 אלף שקל על פי המחירון, שפורסם כבר בדצמבר.

במרצדס התייקר הקרוס-אובר החשמלי EQA, שהוא הדגם הנמכר ביותר של המותג, בכ-30 אלף שקלים ביחס למחיר ההשקה. דגם הבסיס עולה כעת כ-330 אלף שקל.

טסלה ייקרה את כל הדגמים בשיעור ממוצע של כ-8%. גרסת הבסיס של מודל 3 התייקרה מ-225 לכ-242 אלף שקל. גם יבואנים נוספים ובהם GEELY, קיה, ב.מ.וו ואחרים צפויים לפרסם ביום או בימים הקרובים מחירים חדשים, שמשקפים את עליית מס הקניה.

גם דגמי הנעת בנזין יתייקרו

בנוסף, המחירים של דגמים רבים עם הנעת בנזין, דיזל והנעה היברידית צפויים להתייקר, למרות שאינם מושפעים ישירות מעליית המס הקניה. ההתייקרות נובעת מהעדכון הדו-שנתי של "המיסוי הירוק" שגם הוא נכנס לתוקף היום ומביא להקטנת הטבות המס על כל הדגמים בהתאם לרמת הזיהום שלהם. בין השאר פרסמה הבוקר יוניון, יבואנית טויוטה, מחירון חדש ובו התייקרות בשיעור של 5,000 עד 7,000 שקל לקורולה ההיברידית וכ-5,000 שקל ליאריס וליאריס קרוס.

מאז שהמכירות של כלי רכב חשמליים בישראל החלו לצבור תאוצה באמצע 2021 נרשמה התייקרות ממוצעת של כ-20% במחירי הדגמים החשמליים, שפונים לשוק הרחב. חלק מהעליות היו בשל העלאת מחיר על ידי היצרנים, בעיקר בשל התייקרות סוללות הליתיום, וחלק בגלל שינויי המס. מחר (ב') תדון ועדת הכספים בנושא העלאת מס הקניה על רכב חשמלי וזאת במקום ישיבה שהייתה אמורה להתקיים בשבוע שעבר ובוטלה. אולם בענף הרכב מעריכים כי מדובר בישיבה "הצהרתית" בלבד וכי לא ניתן יהיה להחזיר את הגלגל לאחור ברגע שתקנות המס הקניה החדשות נכנסו לתוקף היום.