כמעט 7 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה ביום ראשון

התייקרות חודשית שלישית ברציפות של הדלק • מחיר ליטר בנזין יעלה ביום ראשון הקרוב ל-6.94 שקלים • התעריף החדש משקף התייקרות של 9 אגורות לליטר לעומת המחיר הנוכחי בתחנות הדלק

תחנת דלק / צילום: Shutterstock
תחנת דלק / צילום: Shutterstock

הדלק שוב מתייקר: מחיר ליטר בנזין יעלה ביום ראשון הקרוב ל-6.94 שקלים - כך הודיע היום (ה') משרד האנרגיה. התעריף החדש משקף עלייה של 9 אגורות לליטר לעומת המחיר הנוכחי בתחנות הדלק.

מדובר בהתייקרות חודשית שלישית ברציפות של הדלק. התעריף החדש הוא הגבוה ביותר מאז יולי, אז הוא עמד על 8.08 שקלים לליטר.

ההתייקרות החדשה מגיעה בניגוד למגמות המסחר העולמי בנפט, שם מחיר חבית נפט נותר יציב לעומת החודש שעבר ואף ירד במעט. אלא שבישראל ההתייקרות משקפת את פקיעת הפחתת מס הבלו על הדלק וכן את התחזקות הדולר אל מול השקל. ביטול הטבת המס אחראית לעלייה של כ-33 אגורות לליטר בנזין.

הפחתת הבלו על הדלק, שהגיעה בשיאה לשקל לליטר, הייתה אמורה לפוג כבר לפני חודשים ארוכים, אבל הוארכה פעם אחר פעם בהיקפים שונים על ידי שר האוצר היוצא, אביגדור ליברמן. כשנשאל ליברמן השבוע האם יאריך את ההנחה פעם נוספת, הוא השיב כי ההתייקרות תתרחש אחרי שכבר לא יהיה באוצר, והוסיף כי ממילא לא קיים מקור תקציבי להמשך ההפחתה. עד כה עלתה ההפחתה 2.3 מיליארד שקל לקופת האוצר מאובדן הכנסות ממסים.

ראש הממשלה הנכנס, בנימין נתניהו הצהיר בקמפיין הבחירות כי יפעל לביטול עליות מחירי הדלק. אולם לממשלה הבאה יהיה קשה יותר להאריך את הפחתת הבלו על הדלק. אם הממשלה תרצה לחדש את הפחתת הבלו אל תוך 2023, היא תצטרך לעשות זאת תחת מגבלות התקציב ההמשכי. כלומר, לקצץ במקומות אחרים כדי לממן את אובדן ההכנסות ממסים.

הפחתת הבלו על הדלק נקבעה במקור בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה, שהביאה לזינוק במחירי האנרגיה בכלל והנפט בפרט. המהלך נועד להחזיק את המחירים למטה כל עוד הם השתוללו בשוק הביןנלאומי. כיו, עלות חבית נפט חזרה לרמתה מלפני המלחמה המחיר באוקראינה. מאז שהגיעה לפיק של כ-120 דולר לחבית נפט מסוג ברנט בחודש יוני האחרון, העלות צנחה בהדרגה בחזרה לסביבות 80 דולר לחבית.