גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ת"א בראש, רמת השרון וגבעתיים אחריה: שיאניות המחירים של דירות 4 חדרים

תל אביב מובילה בפער של כ־30% במחירי דירות ארבעה חדרים ביחס לבאה אחריה - כך עולה מבדיקת גלובס ● ברוב הערים שנבדקו המחירים עלו בכ־10% בממוצע ברבעון האחרון לעומת השניים הקודמים, אולם היקף העסקאות ירד בו ● וגם: באילו ערים רואים סימנים לירידת מחירים?

בנייה בישראל. שיאניות המחירים של דירות 4 חדרים / צילום: Shutterstock
בנייה בישראל. שיאניות המחירים של דירות 4 חדרים / צילום: Shutterstock

שנת 2023 נפתחה כשמחירי דירות ארבעה חדרים בתל אביב גבוהים בכ־30% ממחירי הדירות בעיר השנייה במדרג המחירים העירוני - רמת השרון, כך עולה מבדיקת גלובס. ברוב הערים שנבדקו חלה עלייה ברמת העסקאות שבוצעה ברבעון הרביעי, לעומת ממוצע מחירי העסקאות של הרבעונים השני והשלישי.

הכלכלנית הראשית: 72% מהדירות שהיזמים מוכרים הן דירות על הנייר
"עברנו ויה דולורוזה בתחנה המרכזית": מנכ"ל לוינשטין נכסים מדבר | ראיון
נתוני התכנון והשיווק ב־2022 שברו שיאים, אך המכשולים בדרך לבנייה עדיין חזקים מהם | ניתוח

שלוש מדרגות מחירי דירות

בשלושת הרבעונים הראשונים של 2022, דירות ארבעה חדרים בתל אביב נמכרו במחיר ממוצע של 4.55 מיליון שקל. אומנם נרשמו גם עסקאות ברמת מחירים של 6 ו־7 מיליון שקל, אך בפרויקטים במזרח ודרום מזרח העיר (אזור לה גווארדיה ודרך הטייסים) נמכרו דירות במחירים נמוכים בהרבה.

במקום השני במדרג העירוני של ישראל נמצאת רמת השרון, שבה מחירי הדירות מגיעים לכמעט 3.5 מיליון שקל - כ־30% פחות מאשר בתל אביב; למקום השלישי במדרג הגיעה גבעתיים, עם מחיר דירות ארבעה חדרים ממוצע של כ־3.4 מיליון שקל, והיא נמצאת לפני הרצליה (כ־3.3 מיליון שקל), הוד השרון (3.2), רעננה (3.15) ורמת גן (3.01). ערים אלה חותמות את מדרגת הערים עם מחירי הדירות הגבוהים ביותר בישראל.

בכפר סבא, בירושלים ובמודיעין, המחירים הממוצעים של דירות ארבעה חדרים שנמכרו בהן במהלך שלושת הרבעונים האחרונים של 2022, הגיעו לרמות של 2.8-2.9 מיליון שקל. ערים אלו מאכלסות את המדרגה הבאה של המחירים, ונס ציונה, באר יעקב ובת ים, שבהן המחירים הממוצעים הגיעו ל־2.5־2.6 מיליון שקל נמצאות במדרגה הרביעית.

המרחק מתל אביב קובע? לא בהכרח

המחירים ממשיכים לרדת ככל שמתרחקים מתל אביב, עד שמגיעים לבאר שבע, שבה מחירי דירות ארבעה חדרים מגיעים לכ־1.2 מיליון שקל. עם זאת, בחלק מהערים, שאומנם סמוכות לתל אביב ואף צמודות לה, המחירים יותר נמוכים יחסית למרחק שלהן מבירת הנדל"ן. ביניהן: פתח תקווה, חולון רמלה ולוד. לעומת זאת, מחירי הדירות בערים כמו הוד השרון, רעננה, כפר סבא ומודיעין, שיחסית רחוקות מתל אביב, גבוהים יותר.

רק בארבע ערים (תל אביב, נס ציונה, באר יעקב ואשדוד) מתוך אלו שנבדקו, נרשמה ירידות במחירי הדירות הממוצעים שנרכשו ברבעון הרביעי של 2022, לעומת הממוצע של שני הרבעונים שקדמו לו. זאת, בעוד שב־22 ערים מחירי העסקאות הממוצעים של דירות ארבעה חדרים עלו ברבעון זה לעומת השניים הקודמים.

ניתן להסביר את השינוי במספר דרכים: ראשית, במציאות הכוללת של ירידה גדולה בכמות העסקאות שבוצעו ברבעון האחרון של השנה החולפת, שיווקי פרויקטים חדשים ויקרים היטו את ממוצעי העסקאות בערים מסוימות כלפי מעלה. כך למשל, בגבעתיים נמכרו ברבעון זה 27 דירות ארבעה חדרים במסגרת פרויקט התחדשות עירונית של חברת דוניץ במתחם ההסתדרות, במחירים שהיו גבוהים בכ־60% ממחירי דירות דומות שנמכרו בעיר באותה תקופה.

גם במקומות כמו רמת השרון וקריית אונו היקף רכישת דירות חדשות ויקרות היה גדול משמעותית ממחירי המכירה של דירות ישנות יותר. יתרה מכך, בנתניה מכירת דירות יקרות יחסית בפרויקטים חדשים, היוותה כמחצית מכלל העסקאות שבוצעו בעיר ברבעון הרביעי.

סיבה נוספת למחירים הגבוהים יחסית שבהם נתקלנו, היא שעדיין חלק גדול העסקאות שבוצעו ברבעון האחרון של שנת 2022, במיוחד כאלה שבוצעו בדצמבר - טרם דווחו לרשות המסים.

עם זאת, דווקא בתל אביב, מחירי העסקאות ברבעון זה, היו נמוכים ב־3% לעומת הממוצע של שני הרבעונים הקודמים.

עמידים, חרף התנאים המשתנים

הבדיקה שערכנו מחזקת את נתוני שמפרסם מדי חודש בנק ישראל לגבי היקף המשכתנאות שנלקחו. מבדיקת גלובס עולה כי ההיקף הכולל של אלה יורד, ומי שעדיין נותרים בשוק המידלדל, הם דווקא רוכשי דירות יקרות - בעוד שרוכשי דירות במחירים של עד 3 מיליון שקל נאלצים לנטוש אותו.

ואכן, על פי הנתונים של בנק ישראל, קבוצות הרוכשים של דירות בעבור 2־3 מיליון שקל, ושל דירות זולות יחסית של 1.2־2 מיליון שקל, הקטינו בחודשים האחרונים את היקפי המשכנתאות שהם לווים בכ־45% לחודש. זאת בעוד שרוכשי הדירות היקרות של 3 מיליון שקל ומעלה הורידו ב־36% "בלבד".

כלומר, מספר הרוכשים שלוקחים משכנתאות גבוה יותר בקרב רוכשי הדירות היקרות מאשר רוכשי דירות הביניים, מה שמרמז על כך שהם עמידים יותר מפני העלאות הריבית, וכי הם עדיין מעוניינים לרכוש דירות, על אף התנאים המשתנים.

זהו קו הפתיחה של שוק הדירות לשנה הנוכחית. הדרמות הגדולות עוד לפנינו, שכן המצב הכלכלי מורע, הריביות עולות, ומחירי הדירות ממשיכים לעלות, ואפילו בקצב מהיר יחסית - לא יכול להמשך לאורך זמן.

מדרג מחירי הדירות כלל בדיקת מחירים ממוצעים של דירות ארבעה חדרים במבני קומות ב־26 ערים, לפי שלושת הרבעונים האחרונים של 2022. מדובר בבדיקה שונה מזו של הלמ"ס, שעורכת ממוצע רבעוני של מחירי דירות בגדלים שונים.

במסגרת הבדיקה, הענקנו משקל שונה לדירות שנמכרו במחירים מוזלים משמעותית מהממוצע (למשל, במסגרת "מחיר למשתכן"), וכן כאלה שנמכרו במחירים גבוהים משמעותית מהממוצע (למשל, דירות בקומות גבוהות של מגדלים חדשים).

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר? לפי בית המשפט, התשובה היא לא

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואין ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע בצה"ל, והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע שהאישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע שפנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שניה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תחשב כ"הכנסה ראשונה"

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

משפחות החטופים חוסמות כרגע את איילון דרום וקוראות: ''למה הם עדיין בעזה ?!'' על רקע העסקה המתגבשת / צילום: אדר אייל Adar Eyal

משפחות חטופים חסמו את איילון, אישה שזרקה עליהם ביצים נעצרה

לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • בזמן שבישראל ממתינים לתשובת חמאס: באל-מיאדין מדווחים על מתווה העסקה שהוצגה • מקורות פלסטינים: מחבל מרכזי בגדוד טולכרם נורה למוות בידי המנגנונים של הרשות • הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • עדכונים בולטים

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגאופוליטי?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' טוען כי הורדת דירוג האשראי של ישראל נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת באסיה; ההנג סנג קופץ ב-2.5%

הניקיי נסחר סביב רמות הבסיס ● הבורסות בסין סגורות לרגל יום הפועלים ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות חברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר