גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מכינה את הקרקע לפיטורים? אינטל ביטלה את פרויקט הנדל"ן הגדול בחיפה

במסגרת צמצום העלויות, החברה ביטלה את הקמת בניין משרדים בסמוך לפארק מת"ם, ובמקומו יוקם חניון לרווחת עובדי הפארק ● במקביל, המתחרה אפל צפויה להשיק את הבניין החדש שלה באותו האזור

אינטל חיפה, מבטלת את בנייתו של בניין משרדים ענק בעיר / צילום: אינטל
אינטל חיפה, מבטלת את בנייתו של בניין משרדים ענק בעיר / צילום: אינטל

בחודש מאי 2021 נחת בישראל מנכ״ל אינטל העולמית פט גלסינגר, אז מינוי טרי לתפקיד, שאמנם ביקר כאן מספר פעמים - אך זה לו ביקור העבודה הראשון כמנכ״ל. גלסינגר מונה לתפקיד לאחר משבר טכנולוגי וניהולי ששם את החברה בפיגור ביחס למתחרותיה, אך האווירה האופטימית, הביקוש הגבוה לשבבים והצמיחה האדירה בהייטק העולמי הביאה אותה לתנופת בנייה.

הקיצוצים מגיעים למעסיקה הגדולה ביותר בהייטק הישראלי: כך תיראה תוכנית ההתייעלות של אינטל
מגרש כדורגל, חדר מסאז' ומסעדת שף: ההייטק במשבר, אבל השדרוגים במשרדים לא פוסקים

בביקורו בחיפה חשף גלסינגר את התוכנית בת 200 מיליון הדולר לבניית מרכז חדש שיכלול אלפי מ״ר של שטחי ספורט ואזורי טבע ירוקים, מסעדות פופ־אפ, בתי קפה המשלבים חללי עבודה, מרכז מבקרים פתוח לציבור הרחב, מעבדות מתוחכמות, ואודיטוריום שישלב את צרכי הקהילה. בגג המבנה היה אמור להיבנות מרכז בריאות עם חדרי כושר, יוגה וספא ״עם נוף מרהיב לים״, כפי שהובטח אז.

שלושה חודשים לאחר מכן, במעמד גריגורי בריאנט, סמנכ״ל בכיר באינטל העולמית, עינת קליש-רותם ראש העיר חיפה, ומנכ״לית אינטל ישראל הנוכחית קרין אייבשיץ-סגל הונחה אבן הפינה: הקומיקאי גורי אלפי הוזמן להנחות, העיתונאים הוזמנו לסקר ובופה גדול נערך לציבור המכובדים. איש לא דמיין שבתוך כשנה וחמישה תודה אינטל כי בנייתו של מרכז הפיתוח יתבטל ויהפוך במקום זאת לחניון.

אולם, כעת כל התוכניות האלו יורדות לטמיון. אינטל אישרה כי תבטל את בנייתו של בניין משרדים חדש בסמוך לפארק מת"ם שבחיפה, ובמקומו ייבנה חניון לרווחת עובדי הפארק.

על פי התוכנית שאושרה מול עיריית חיפה, הבטיחה אינטל לבנות חניון בהיקף של 30 מ"ר מתחת לפני הקרקע ועוד 40 מ"ר מעליו. אלא שכעת, מסתפקת המעסיקה הגדולה בהייטק הישראלי בשלב א' בלבד, כאשר החניון ישרת את כלל עובדי אינטל ופארק מת"ם הסמוך שבדרום חיפה. ככל שנודע, עיריית חיפה לא קיבלה כל בקשה לשנות את ייעוד הקרקע.

הבעיות בעולם

זה לא אירוע ראשון באינטל העולמית. בחודש שעבר עיכבה החברה את בנייתו של מרכז ייצור שבבים חדש בעיר מגדבורג בגרמניה. אחת הסיבות לכך היא ההמתנה למענקי ממשל נוספים לה מצפה החברה במציאות שבה עלויות היצור הולכות ועולות. מיזמי נדל״ן נוספים בוטלו גם באורגון ובהודו. התוכניות להשלמת מפעל אינטל החדש בקרית גת שתוכנן להשקה בשנה הבאה לא שונו.

עם זאת, בשונה ממרכז הייצור הגרמני שבנייתו נדחתה, הקמתו של מרכז הפיתוח בישראל (IDC12) בוטל מסיבות שונות: ראשית, החלטתה של החברה להתחיל את תהליך הקיצוץ העולמי שלה מביטול פרויקטים קטנים, צמצום התקשרות עם קבלנים ויועצים וחיתוך בשטחי הנדל״ן והמשרדים שלה - ולא מפיטורי אלפי עובדים.

החברה העולמית ככל הנראה לא תוכל להימלט מפיטורים המוניים, אך תכניות אלה יידחו לתאריך מאוחר יותר במהלך השנה או בשנה הבאה. עד שנת 2025 אמורה החברה לבצע קיצוצים בסך 10 מיליארד דולר.

שנית, החברה איננה מגייסת עובדים כבעבר ומסתפקת בסידור עבודה היברידי במרכז הפיתוח הקיים שלה בחיפה, המעסיק כבר כיום כ־5,000 עובדים. ושלישית, מלכתחילה יועד המבנה לצרכי מיתוג מעסיק, עם שטחי פנאי ומיתוג מעסיק נרחבים שיועדו גם לשירות הציבור בכללו.

הצמיחה תיבלם?

אינטל ישראל היא עדיין המעסיקה הגדולה במשק - עם 12 אלף עובדים בחברה ועוד 2,000 עובדי מובילאיי, אך בשל המשבר הכלכלי שפוקד את ענף ההייטק והתחרות אל מול עם ענקיות שבבים אחרות דוגמת TSMC, אנבידיה, אפל ואמזון, היא התקשתה לצמוח בשנים האחרונות בהיקף העובדים שלה.

החברה אמנם גייסה את אותם אלף עובדים שהבטיח מנכ״ל החברה פט גלסינגר לגייס עם ביקורו בארץ, אך באותה המידה סבלה נטישה בהיקף דומה.

אפל מקימה בניין חדש

ובזמן שאינטל מבטלת את בניית מרכז הפיתוח שלה, ענקית אחרת - אפל - דווקא מתכוונת להשיק את הבניין החדש שלה באותו אזור תעשייה בתקופה הקרובה ממש. לגלובס נודע כי בניין מתם מזרח מס' 1 של גב ים, שאמור לאכלס את מרכז הפיתוח החדש של אפל, קיבל טופס אישור אכלוס בחודש שעבר. המתחם הכולל 46 אלף מ״ר, מתוכם 28 אלף מ״ר עילי - יאוכלס כבר בחודשים הקרובים.

מאפל לא נמסרה תגובה.

מאינטל נמסר: "אינטל פועלת להעריך ולמקסם את ניצול השטח הנדל"ני שלה במטרה ליצור סביבת עבודה דינאמית ונוחה עבור העובדים שלנו, תוך שאנחנו מביאים לצמצום בעלויות. לפיכך, החלטנו לעצור את הבנייה של IDC12 ולהשלים את מבנה החנייה".

עוד כתבות

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב וידין ענתבי ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

פתיחה ירוקה בתל אביב; מדד הבנקים עולה ב-1.7%, אודיוקודס צוללת ב-15%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" ● עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ב-5%

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

"נאמנות גבוהה של לקוחות": באופנהיימר מעריכים שמניית האיפור מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות