הקיצוצים מגיעים למעסיקה הגדולה ביותר בהייטק הישראלי: כך תיראה תוכנית ההתייעלות של אינטל

כדי להמנע מגל הפיטורים במשק, מנסה אינטל ישראל לנקוט בגישה חלופית • בשלב הראשון, ענקית ההייטק תציע לכמה שיותר עובדים המעוניינים בכך לצאת לחל״ת מקוצר בן מספר שבועות או לפרוש מרצון תמורת מענקים ותכניות פנסיוניות

מפעל אינטל בפתח תקווה / צילום: אינטל
מפעל אינטל בפתח תקווה / צילום: אינטל

אינטל טרם החלה בגל הפיטורים אותו היא מתכננת לבצע בשנים הקרובות, אך אולי כדי להימנע ממהלך חד צדדי וקיצוני שכזה, היא מקווה לאפשר לכמה שיותר עובדים המעוניינים בכך לצאת לחל״ת מקוצר בן מספר שבועות או לפרוש מרצון תמורת מענקים ותכניות פנסיוניות.

התחזית הקודרת של יו"ר הפד לאינפלציה לא תואמת את הצפי של השווקים
האינפלציה תטפס? תחזיות הכלכלנים למדד המחירים לצרכן היום בישראל
סודהסטרים מפטרת למרות שקיבלה מענקים של מיליונים מהמדינה 

לאחר שהציג מנכ״ל אינטל פט גלסינגר את תכנית הקיצוצים לחברה בחודש אוקטובר האחרון: קיצוץ של 20 מיליארד דולר בשלוש שנים, הועברה הנחייה לחטיבות השונות לקבל החלטה באופן עצמאי כיצד לבצע את ההתייעלות, ללא יעד מוגדר של מספר מפוטרים. חטיבות רבות בחרו לעצור את העסקתם של יועצים חיצוניים ושל קבלני משנה והותירו את הקיצוצים לעובדים השכירים לסוף. בצורה שכזו, חטיבות אשר מיצו את תהליך ההתייעלות הפיננסית ולא עמדו ביעד החסכון מציעות הצעות לפרישה מרצון ויציאה לחל״ת. אחרות כבר החלו לפטר עובדים, ובישראל המהלך נגע כבר לעשרות, ככל שנודע לגלובס.

על מנת לצמצם את מספר המפוטרים מציעות החטיבות השונות לעובדים להפסיק את עבודתם או לצאת לחופשה בשלוש דרכים אפשריות: חבילת פרישה מרצון, יציאה לחל״ת עד לחזרה לעבודה לאחר חופשת תחילת השנה החדשה בחודש ינואר הקרוב, או חופשה ארוכה יותר בתשלום סמלי המחושב לפי אחוזים מהשכר. עובדי היצור, יש לציין, לא קיבלו הצעה לצאת לחל״ת בגלל הצורך של החברה בייצור מתמשך גם בשבועות הקרובים.

בחודש אוקטובר האחרון פרסמה אינטל תוכנית מעורפלת יחסית לקיצוצים בהוצאות: החברה הודיעה כי תקצץ 3 מיליארד דולר מתקציב 2023, שיגדל בהדרגה עד לסכום של 8-10 מיליארד דולר ב- 2025. כך, עשויה אינטל לקצץ סך הוצאות של מעל ל-20 מיליארד דולר במהלך שלוש שנים.