סודהסטרים מפטרת למרות שקיבלה מענקים של מיליונים מהמדינה

סודהסטרים הודיעה היום כי תפטר 120 מעובדי החברה • לגלובס נודע כי במשרד הכלכלה בוחנים לדרוש בחזרה מענקים של מעל ל-60 מיליון שקל שקיבלה החברה ב-2018 אם היא תצא לגל פיטורים

מפעל סודהסטרים / צילום: איל יצהר
מפעל סודהסטרים / צילום: איל יצהר

ברקע לגל הפיטורים בסודהסטרים, שנחשף היום בגלובס, עומדת השקעה ממשלתית של יותר מ־60 מיליון שקל. זאת בנוסף לשורת הטבות מס והטבות נוספות שקיבלה בעלת השליטה פפסיקו על הרחבת המפעל בנגב מאוגוסט 2018 ועד היום. 

לקראת פיטורים של כאלף עובדים בנהריה: מפעל טכנולוגיית להבים, לשעבר של משפחת ורטהיימר - ייסגר
רווחית ומפטרת: מדוע פלייטיקה קיצצה כ־20% מעובדיה בחצי שנה | ניתוח

הבוקר (ב') נחשף בגלובס כי סודהסטרים תפטר 120 עובדים, מרביתם מהמפעל בעין הנגב (להבים-רהט), אך החברה צפויה להיפרד גם מעשרות עובדים בחלקים אחרים של הארגון. זאת לאחר שבאוקטובר 2021 החברה נפרדה מ־300 עובדים, גם אז בעיקר מהמפעל בעין הנגב. 

ההשקעה הממשלתית והטבות המס ניתנו בתנאי שבמשך 5 שנים פפסיקו לא רק שלא תפטר עובדים בארץ, אלא תגדיל את מצבת כוח־האדם שלה בישראל. כעת, במשרד הכלכלה נמצאים במגעים מול החברה בנושא הפיטורים והמענקים שהתקבלו.

 
  

הביקוש ירד מאז הקורונה 

סודהסטרים, העוסקת בייצור של מכשירי הגזה למים ותמציות בטעמים שונים להכנת סודה ביתית ומנוהלת על־ידי אייל שוחט, נמצאת בבעלות פפסיקו העולמית, לאחר שנרכשה על־ידה בשנת 2018 תמורת 3.2 מיליארד דולר. כחלק מההסכם חתמה פפסיקו על התחייבות להשאיר את המפעל בדרום הארץ במשך 15 שנה.

בספטמבר האחרון מונה שלומי בכור למנכ"ל סודהסטרים ישראל. גם גל הפיטורים הקודם של החברה, שכאמור כלל 300 עובדים, התבצע עם התמתנות הביקוש למוצרי החברה, לאחר הצמיחה החדה שחוותה בתקופת הקורונה. החברה מעסיקה היום 3,800 עובדים בעולם, כ־2,000 מהם בישראל, ומשווקת את מוצריה ל־48 מדינות. באירופה פועל מפעל מילוי גז.

באפריל השנה נודע כי חברת טמפו מעבירה חלק מייצור הפחיות שלה מהמפעל בנתניה למפעל של פפסיקו העולמית הממוקם ביריחו, מעבר לקו הירוק. מדובר בפחיות של המותג פפסי, בין המותגים שטמפו מייצרת. בטמפו ציינו אז כי המעבר הוא כתוצאה ממחסור עולמי בפחיות, אך גורמים בשוק העריכו כי ההחלטה נועדה לחסוך עלויות והתקבלה על רקע הטלת מס הקנייה על משקאות ממותקים.

מסודהסטרים נמסר כי "בשנים האחרונות הגדילה סודהסטרים את היקף כוח־האדם בכדי לתת מענה לצמיחה שליוותה את החברה תקופה ארוכה, וביתר שאת בתקופת הקורונה. התחזיות הנוכחיות של היקפי הייצור משקפות חזרה לרמות הביקושים שהיו מוכרות בעבר. במקביל, החברה חשופה לתנאי השוק הגלובליים התנודתיים, המשפיעים על פעילותה.

"כל אלה מחייבים אותנו לנקוט צעדי התייעלות ולבצע התאמות למציאות העסקית החדשה, גם במסגרת כוח־האדם של החברה. לאחר מחשבה מעמיקה, התקבלה החלטה כואבת לבצע הפחתה של כ־5% מכוח־האדם הגלובלי של החברה. אנו כמובן נעניק תמיכה לעובדים אלה באמצעות מתן מענק פרישה וסיוע במציאת מקום עבודה חלופי דרך מרכז קריירה ייעודי שיוקם לאתר החברה בלהבים".

מההסתדרות נמסר בתגובה: "ההסתדרות פועלת אל מול המעסיקים במשאים־ומתנים אינטנסיביים כדי למנוע ככל הניתן את השפעתו של גל הפיטורים במשק הישראלי והגלובלי. יו"ר ההסתדרות הנחה את גורמי המקצוע בארגון להציג בימים הקרובים תוכנית מקיפה להתמודדות עם גל הפיטורים הנוכחי".